Wall Connector, inkoppling?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av josve »

Jag har en Wall Connector som nu skall kopplas in, finns det inbyggd jordfelsbrytare eller behövs en extern sådan? Om så är fallet, vet någon vad man lämpligen skall ha för typ. Tips tas tacksamt emot.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av evilirish »

Har ingen inbyggd jordfelsbrytare.
Kräver numera jordfelsbrytare typ B om man ska göra det rätt och riktigt på fast installation.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av bat »

Finns inte specificerat typ B i Elsäkerhetsverkets dokumentation https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... r-elbilar/.

Rekommendationer till elektriker:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... stationer/
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

bat skrev:
Finns inte specificerat typ B i Elsäkerhetsverkets dokumentation https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... r-elbilar/.

Rekommendationer till elektriker:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... stationer/

Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utgåva 3 :

722.531.2.101
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.

Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från

laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av lobbin »

Splfredde skrev:
Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Är det inte så att WC innehåller, "utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström."

Eller har jag drömt det?
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

lobbin skrev:
Splfredde skrev:
Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Är det inte så att WC innehåller, "utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström."

Eller har jag drömt det?
Mycket tveksamt med tanke på priset........
Att Teslas WC skulle vara hälften så dyr som konkurrenternas laddboxar med DC-övervakning harmoniserar ju inte med övrig prisbild :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Walker »

Det här är det enda som står i brux...
A7E6CA36-7B51-490B-83A4-9A2498F8DA9C.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av LarsL »

Splfredde skrev:

Mycket tveksamt med tanke på priset........
Att Teslas WC skulle vara hälften så dyr som konkurrenternas laddboxar med DC-övervakning harmoniserar ju inte med övrig prisbild :)
Att priset är lågt beror på att Tesla inte försöker skinnflå folk med hutlösa priser på simpla elkomponenter (det gör de med andra delar istället). Jag skulle säga att 5000kr är ett ganska högt pris för ett relä, en pulsgenerator/läsare och en jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av e5m1r »

Walker skrev:
Det här är det enda som står i brux...
Vad säger den engelska texten :)
Jag tolkar det som att den kollar om anslutningen är jordad lite som UMC ingen jord ingen laddning Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

e5m1r skrev:
Walker skrev:
Det här är det enda som står i brux...
Vad säger den engelska texten :)
Jag tolkar det som att den kollar om anslutningen är jordad lite som UMC ingen jord ingen laddning Bild
Ja, jordövervakning och DC-övervakning är ju inte samma sak......
Det står väl också att jordfelsbrytare skall installeras......
Tolkar det som emoji16, den kollar bara så jord är ansluten!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Walker »

...ungefär det jag menade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av igu »

Walker skrev:
...ungefär det jag menade.
Så vad landade det hela i?
När elektrikern frågar om "laddboxens" egenskaper är det rätt eller inte att det krävs jordfelsbrytare Typ B?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Ska WallConnectorn sättas upp i fast installation lär elektriken vilja koppla den till en jordfelsbrytare av Typ B för att kunna gå i god att installationen har uppförts på ett korrekt sätt.

Är det inte en fast installation utan genom t.ex. en CEE-kontakt på väggen räcker det med jordfelsbrytare Typ A. Elektrikern bör inte ha några problem alls att sätta upp detta. Här kan det dock bli problem med att hitta någon som fixar CEE-handske på WallConnectorn om elektrikern inte vill göra det och man känner att man själv inte har full koll på det.

Jordfelsbrytare bör alltid sättas upp för laddutrustningen. WallConnectorn har ingen jordfelsbrytare vad jag känner till, inte troligt att det finns någon i den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.

Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt :)

Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre :)

Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.

Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......

Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset :)

Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Köp en JFB typ B från Eways.se.

Den kostar bara 2500
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.

Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt :)

Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre :)

Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.

Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......

Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset :)

Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Kravet enligt Svensk Standard gäller endast fast installation, dvs inte laddbox som kopplas in på t.ex. CEE-kontakt. Väljer man att sätta upp Wall Connector så blir den så klart fast installerad men om man inte gör det är den endast en lite större och troligen säkrare laddbox än UMC:n. Man behöver alltså inte ens frångå Svensk Standard. Separat jordfelsbrytare på CEE-kontakten bör det ändå vara.

Tror inte det finns ett endaste fall där en elbil har skickat ut DC-ström genom laddboxen men Typ B kan så klart vara säkrare för man kan ju inte till 100% säkerhet veta att det inte kan ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Hedman »

Viktigaste skillnaden mellan typ B och A är att typ B inte blir svetsas sönder vid DC över växelnätet. Likströmmen kan lika gärna komma från av dina andra prylar i huset så det rör inte bara bilen. Det innebär att vid en eventuellt behov av att jordfelsbrytare ska lösa ut så skulle jag i alla fall vara ytterst glad om 100kwh kopplas bort från resterande huset.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Japp, finns många trevliga varianter på montering av den :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Japp, finns många trevliga varianter på montering av den :mrgreen:
Fick höra att renault läcker ström och slår ut type 2 stolpar ( antar att det är zoe det pratad om ) nån som vet om det stämmer ?
Garo stolpar ska det vara utan fast kabel och är på 11kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Har Elinstallationsreglerna utgåva 3 digitalt, har läst och sökt men "fast installation" finns inte.
Bekräftas även av Elsäkerhetsverkets hemsida under frågor o svar. https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... tallation/

Har ställt frågan till Elsäkerhetsverket just gällande Teslas UMC och krav på jordfelsbrytare. Hoppas på svar så slipper vi gissa här på forumet :)

Det ju inte helt ovanligt med motsvarande produkter bestyckade med jordfelsbrytare typ B:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw

Lär få samma svar på min fråga som denna, dvs att anläggningsinnehavaren har ansvaret:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... dda-elbil/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av LarsL »

I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av lobbin »

LarsL skrev:
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

lobbin skrev:
LarsL skrev:
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
Inte bara smidigt men också ett skallkrav enligt SS :)

"Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare"
Skriv svar