Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.
Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Japp, finns många trevliga varianter på montering av den
Fick höra att renault läcker ström och slår ut type 2 stolpar ( antar att det är zoe det pratad om ) nån som vet om det stämmer ?
Garo stolpar ska det vara utan fast kabel och är på 11kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har Elinstallationsreglerna utgåva 3 digitalt, har läst och sökt men "fast installation" finns inte.
Bekräftas även av Elsäkerhetsverkets hemsida under frågor o svar. https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... tallation/
Har ställt frågan till Elsäkerhetsverket just gällande Teslas UMC och krav på jordfelsbrytare. Hoppas på svar så slipper vi gissa här på forumet
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
Inte bara smidigt men också ett skallkrav enligt SS
"Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare"
Har nu fått svar från Elsäkerhetsverket som hänvisade till Elstandard som svarar enligt nedan.
Min tolkning är som tidigare, följer du inte 722.531.2.101 så kommer anläggningsinnehavaren vara ansvarig enligt 531.2.1.1 om det händer något!
Observera att detta är en regeltolkning.
Min riskanalys är dock att om man har separata jordfelsbrytare typ A till huset och laddaren så torde risken vara obefintlig att något kan hända.
OBS! Parallella JFB, inte en egen i garaget till laddaren som ligger i serie efter JFB`n i huset!
"Hej!
Som du har observerat så anger SS 436 40 00, 722.531.2.101 fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien.
När det gäller andra anslutningsmöjligheter för elfordon så finns inte denna detaljregel.
Dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas,
vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.
Precis fått min Wall Connector inkopplad i väntan på leverans av Teslan. Elektrikern sa att de numer alltid ser till att ha Typ-B jordfelsbrytare vid installation av laddare. Såklart var dessa slut hos leverantören så fick en Typ A tills de fått hem den (vilket ska vara inom en vecka eller liknande)
I vilket fall hade det varit kul å se om laddaren funkar (även om den nu står och lyser grönt å fint som den ska göra). Så om någon vill ha en "skvätt" el i sin bil och har vägarna förbi Halmstad så får man gärna prova min laddare
Fick min Wall Charger installerad idag. Tog knappt fyra timmar av icke Tesla-certificerad elektriker - min standardfirma för massvis med elarbeten genom åren - inklusive ca 10 meter kabeldragning, installation jordfelsbrytare typ B och inkoppling i huvudcentralen etc. Tog det på löpande timpris.
Kommer vara avsevärt billigare än den skamoffert jag fick från en certifierad installatör på 10000:- SEK ex moms.
Enormt skönt att inte behöva hålla på med trefaskabeln längre.
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Han tog inte betald tid för frukosten, väl...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Var någonstans kan man hitta det kravet?
För att elfirmor skall få installera den i fast installation så krävs det. Norm eller lag frågade jag inte, men elektrikern är seriös och bekant via kompisens projekteringsföretag så jag tar det som sanning.
När det gäller elsäkerhet skall man inte gena i kurvorna.
Jag skall installera en WC 400V 3fas a 16A.
Det jag funderar på är Teslas minimikrav på att kablarna måste kunna hantera perioder med konstant belastning på upp till 40 A. Det skulle betyda att man måste dra 10mm2 kabel vilket låter väl grovt.
Hur har ni som installerat val att hantera detta krav? Det borde räcka med 2,5mm2 vid 16A kan jag tycka.
Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Någon som kan tolka detta för det fallet då man har flera WC - skall dom ha varsin JFB typ B eller får dom dela?
Någon som kan tolka detta för det fallet då man har flera WC - skall dom ha varsin JFB typ B eller får dom dela?
Det borde vara bättre om alla WC gick genom en TypB eftersom summan av läckorna då kan lösa ut jordfelsbrytaren. Om du kopplar alla 3(?) WC till var sin brytare kommer de kunna leverera 3 x A i läckström innan strömmen bryts. Nu kan man vilja sätta en WC per TypB brytare ändå eftersom man vill att systemet ska fungera så bra som möjligt och inte stängas av hela tiden.
Det borde vara bättre om alla WC gick genom en TypB eftersom summan av läckorna då kan lösa ut jordfelsbrytaren. Om du kopplar alla 3(?) WC till var sin brytare kommer de kunna leverera 3 x A i läckström innan strömmen bryts. Nu kan man vilja sätta en WC per TypB brytare ändå eftersom man vill att systemet ska fungera så bra som möjligt och inte stängas av hela tiden.
Jag håller med!
Skall inom kort upp med individuella mätare + säkringar för mina två WC så vill passa på att göra detta korrekt enligt regelboken. Är ju en mindre kostnad med en till JFB tänker jag ifall det är så det skall vara.