Wall Connector, inkoppling?
Moderator: Redaktion
Re: Wall Connector, inkoppling?
...ungefär det jag menade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Wall Connector, inkoppling?
Så vad landade det hela i?Walker skrev:...ungefär det jag menade.
När elektrikern frågar om "laddboxens" egenskaper är det rätt eller inte att det krävs jordfelsbrytare Typ B?
Re: Wall Connector, inkoppling?
Ska WallConnectorn sättas upp i fast installation lär elektriken vilja koppla den till en jordfelsbrytare av Typ B för att kunna gå i god att installationen har uppförts på ett korrekt sätt.
Är det inte en fast installation utan genom t.ex. en CEE-kontakt på väggen räcker det med jordfelsbrytare Typ A. Elektrikern bör inte ha några problem alls att sätta upp detta. Här kan det dock bli problem med att hitta någon som fixar CEE-handske på WallConnectorn om elektrikern inte vill göra det och man känner att man själv inte har full koll på det.
Jordfelsbrytare bör alltid sättas upp för laddutrustningen. WallConnectorn har ingen jordfelsbrytare vad jag känner till, inte troligt att det finns någon i den.
Är det inte en fast installation utan genom t.ex. en CEE-kontakt på väggen räcker det med jordfelsbrytare Typ A. Elektrikern bör inte ha några problem alls att sätta upp detta. Här kan det dock bli problem med att hitta någon som fixar CEE-handske på WallConnectorn om elektrikern inte vill göra det och man känner att man själv inte har full koll på det.
Jordfelsbrytare bör alltid sättas upp för laddutrustningen. WallConnectorn har ingen jordfelsbrytare vad jag känner till, inte troligt att det finns någon i den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.
Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt
Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre
Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.
Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......
Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset
Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt
Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre
Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.
Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......
Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset
Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Re: Wall Connector, inkoppling?
Köp en JFB typ B från Eways.se.
Den kostar bara 2500
Den kostar bara 2500
Re: Wall Connector, inkoppling?
Kravet enligt Svensk Standard gäller endast fast installation, dvs inte laddbox som kopplas in på t.ex. CEE-kontakt. Väljer man att sätta upp Wall Connector så blir den så klart fast installerad men om man inte gör det är den endast en lite större och troligen säkrare laddbox än UMC:n. Man behöver alltså inte ens frångå Svensk Standard. Separat jordfelsbrytare på CEE-kontakten bör det ändå vara.Splfredde skrev:Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.
Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt
Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre
Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.
Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......
Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset
Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Tror inte det finns ett endaste fall där en elbil har skickat ut DC-ström genom laddboxen men Typ B kan så klart vara säkrare för man kan ju inte till 100% säkerhet veta att det inte kan ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Re: Wall Connector, inkoppling?
Viktigaste skillnaden mellan typ B och A är att typ B inte blir svetsas sönder vid DC över växelnätet. Likströmmen kan lika gärna komma från av dina andra prylar i huset så det rör inte bara bilen. Det innebär att vid en eventuellt behov av att jordfelsbrytare ska lösa ut så skulle jag i alla fall vara ytterst glad om 100kwh kopplas bort från resterande huset.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.Splfredde skrev:Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Wall Connector, inkoppling?
Japp, finns många trevliga varianter på montering av denSvenssons skrev:Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.Splfredde skrev:Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Wall Connector, inkoppling?
Fick höra att renault läcker ström och slår ut type 2 stolpar ( antar att det är zoe det pratad om ) nån som vet om det stämmer ?Bjelke skrev:Japp, finns många trevliga varianter på montering av denSvenssons skrev:Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.Splfredde skrev:Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?
Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Garo stolpar ska det vara utan fast kabel och är på 11kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Wall Connector, inkoppling?
Har Elinstallationsreglerna utgåva 3 digitalt, har läst och sökt men "fast installation" finns inte.
Bekräftas även av Elsäkerhetsverkets hemsida under frågor o svar. https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... tallation/
Har ställt frågan till Elsäkerhetsverket just gällande Teslas UMC och krav på jordfelsbrytare. Hoppas på svar så slipper vi gissa här på forumet
Det ju inte helt ovanligt med motsvarande produkter bestyckade med jordfelsbrytare typ B:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Lär få samma svar på min fråga som denna, dvs att anläggningsinnehavaren har ansvaret:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... dda-elbil/
Bekräftas även av Elsäkerhetsverkets hemsida under frågor o svar. https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... tallation/
Har ställt frågan till Elsäkerhetsverket just gällande Teslas UMC och krav på jordfelsbrytare. Hoppas på svar så slipper vi gissa här på forumet
Det ju inte helt ovanligt med motsvarande produkter bestyckade med jordfelsbrytare typ B:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Lär få samma svar på min fråga som denna, dvs att anläggningsinnehavaren har ansvaret:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... dda-elbil/
Re: Wall Connector, inkoppling?
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.LarsL skrev:I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Inte bara smidigt men också ett skallkrav enligt SSlobbin skrev:Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.LarsL skrev:I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
"Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare"
Re: Wall Connector, inkoppling?
Har nu fått svar från Elsäkerhetsverket som hänvisade till Elstandard som svarar enligt nedan.
Min tolkning är som tidigare, följer du inte 722.531.2.101 så kommer anläggningsinnehavaren vara ansvarig enligt 531.2.1.1 om det händer något!
Observera att detta är en regeltolkning.
Min riskanalys är dock att om man har separata jordfelsbrytare typ A till huset och laddaren så torde risken vara obefintlig att något kan hända.
OBS! Parallella JFB, inte en egen i garaget till laddaren som ligger i serie efter JFB`n i huset!
"Hej!
Som du har observerat så anger SS 436 40 00, 722.531.2.101 fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien.
När det gäller andra anslutningsmöjligheter för elfordon så finns inte denna detaljregel.
Dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas,
vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.
Vänliga hälsningar
Joakim Grafström"
Min tolkning är som tidigare, följer du inte 722.531.2.101 så kommer anläggningsinnehavaren vara ansvarig enligt 531.2.1.1 om det händer något!
Observera att detta är en regeltolkning.
Min riskanalys är dock att om man har separata jordfelsbrytare typ A till huset och laddaren så torde risken vara obefintlig att något kan hända.
OBS! Parallella JFB, inte en egen i garaget till laddaren som ligger i serie efter JFB`n i huset!
"Hej!
Som du har observerat så anger SS 436 40 00, 722.531.2.101 fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien.
När det gäller andra anslutningsmöjligheter för elfordon så finns inte denna detaljregel.
Dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas,
vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.
Vänliga hälsningar
Joakim Grafström"
Re: Wall Connector, inkoppling?
Precis fått min Wall Connector inkopplad i väntan på leverans av Teslan. Elektrikern sa att de numer alltid ser till att ha Typ-B jordfelsbrytare vid installation av laddare. Såklart var dessa slut hos leverantören så fick en Typ A tills de fått hem den (vilket ska vara inom en vecka eller liknande)
I vilket fall hade det varit kul å se om laddaren funkar (även om den nu står och lyser grönt å fint som den ska göra). Så om någon vill ha en "skvätt" el i sin bil och har vägarna förbi Halmstad så får man gärna prova min laddare
I vilket fall hade det varit kul å se om laddaren funkar (även om den nu står och lyser grönt å fint som den ska göra). Så om någon vill ha en "skvätt" el i sin bil och har vägarna förbi Halmstad så får man gärna prova min laddare
Re: Wall Connector, inkoppling?
Fick min Wall Charger installerad idag. Tog knappt fyra timmar av icke Tesla-certificerad elektriker - min standardfirma för massvis med elarbeten genom åren - inklusive ca 10 meter kabeldragning, installation jordfelsbrytare typ B och inkoppling i huvudcentralen etc. Tog det på löpande timpris.
Kommer vara avsevärt billigare än den skamoffert jag fick från en certifierad installatör på 10000:- SEK ex moms.
Enormt skönt att inte behöva hålla på med trefaskabeln längre.
Kommer vara avsevärt billigare än den skamoffert jag fick från en certifierad installatör på 10000:- SEK ex moms.
Enormt skönt att inte behöva hålla på med trefaskabeln längre.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Wall Connector, inkoppling?
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.hed skrev:Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Wall Connector, inkoppling?
Mycket bra!
Re: Wall Connector, inkoppling?
Han tog inte betald tid för frukosten, väl...larsw skrev:Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.hed skrev:Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Wall Connector, inkoppling?
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
M3, LR AWD, Sv ext, vit int, Drag
Beställd 5/6
Beställd 5/6
Re: Wall Connector, inkoppling?
Egen JFP typ B.Becks skrev:Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Tesla Y LR -22 EAP
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Wall Connector, inkoppling?
Var någonstans kan man hitta det kravet?BrooklynS skrev:Egen JFP typ B.Becks skrev:Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%