Wall Connector, inkoppling?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Walker »

...ungefär det jag menade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av igu »

Walker skrev:
...ungefär det jag menade.
Så vad landade det hela i?
När elektrikern frågar om "laddboxens" egenskaper är det rätt eller inte att det krävs jordfelsbrytare Typ B?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Ska WallConnectorn sättas upp i fast installation lär elektriken vilja koppla den till en jordfelsbrytare av Typ B för att kunna gå i god att installationen har uppförts på ett korrekt sätt.

Är det inte en fast installation utan genom t.ex. en CEE-kontakt på väggen räcker det med jordfelsbrytare Typ A. Elektrikern bör inte ha några problem alls att sätta upp detta. Här kan det dock bli problem med att hitta någon som fixar CEE-handske på WallConnectorn om elektrikern inte vill göra det och man känner att man själv inte har full koll på det.

Jordfelsbrytare bör alltid sättas upp för laddutrustningen. WallConnectorn har ingen jordfelsbrytare vad jag känner till, inte troligt att det finns någon i den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.

Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt :)

Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre :)

Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.

Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......

Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset :)

Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Köp en JFB typ B från Eways.se.

Den kostar bara 2500
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Svensk Standard säger jordfelsbrytare typ B så skall regelverket följas så är det ett skall-krav som gäller för WC.

Man kan ju göra som man vill så länge man vet om att man fuskar och åker dit om det händer nåt :)

Du kan anlita en elektriker för att montera ett CEE-uttag och sedan koppla in WC`n själv via stickpropp men då ska du också veta att anläggningsinnehavaren har ansvaret dvs. du själv och åker dit om det händer nåt.
I detta fall är det dessutom ganska uppenbart att syftet var att kringgå krav så du skulle nog åka dit än värre :)

Kravet på jordfelsbrytare typ B kommer ifrån att det läcker likström tillbaka vid laddning som mättar kärnan på en jordfelsbrytare typ A som kan göra att den inte löser ut.
Detta kan ju betyda att hela huset blir utan skydd om man bara har en jordfelsbrytare på hela anläggningen.

Nu finns det mig veterligen inga officiella siffror på hur stora dessa läckströmmar är och på vilka bilar, så omfattningen på problematiken är nog ganska oviss......

Om ni "måste" fuska så kan jag bara råda till att minst ha en separat jordfelsbrytare till laddningen som inte påverkar säkerheten på resten av huset :)

Man får ju faktiskt frångå Svensk Standard om man gör en riskanalys och kan dokumentera att säkerheten upprätthålls...........
Kravet enligt Svensk Standard gäller endast fast installation, dvs inte laddbox som kopplas in på t.ex. CEE-kontakt. Väljer man att sätta upp Wall Connector så blir den så klart fast installerad men om man inte gör det är den endast en lite större och troligen säkrare laddbox än UMC:n. Man behöver alltså inte ens frångå Svensk Standard. Separat jordfelsbrytare på CEE-kontakten bör det ändå vara.

Tror inte det finns ett endaste fall där en elbil har skickat ut DC-ström genom laddboxen men Typ B kan så klart vara säkrare för man kan ju inte till 100% säkerhet veta att det inte kan ske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Hedman »

Viktigaste skillnaden mellan typ B och A är att typ B inte blir svetsas sönder vid DC över växelnätet. Likströmmen kan lika gärna komma från av dina andra prylar i huset så det rör inte bara bilen. Det innebär att vid en eventuellt behov av att jordfelsbrytare ska lösa ut så skulle jag i alla fall vara ytterst glad om 100kwh kopplas bort från resterande huset.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Svenssons »

Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Japp, finns många trevliga varianter på montering av den :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Splfredde skrev:
Begreppet fast installation finns inte kvar i dagens regelverk?

Lägger du WC`n löst på marken så följer du inte leverantörens anvisningar så den lösningen spricker ju också.........
Fast installation fanns med sist jag läste. Skulle det gälla alla laddboxar så det bli problem att använda UMC:n och vilken annan laddbox som följer med en elbil eller rättare sagt skulle det bli problem att installera schuko eller CEE-uttag utan JFB Typ B om det fanns möjlighet att koppla in en laddbox. Du skulle alltså inte få ha ett endaste eluttag i garaget eller vid parkering t.ex. eftersom uttaget skulle kunna användas för en laddbox till en elbil.

Vad gäller installation av Wall Connector så står det inte specifikt att den måste installeras fast i väggen. Går ju hänga den i en hållare på väggen eller varför inte sätta upp den i ett träd med buntband...
Japp, finns många trevliga varianter på montering av den :mrgreen:
Fick höra att renault läcker ström och slår ut type 2 stolpar ( antar att det är zoe det pratad om ) nån som vet om det stämmer ?
Garo stolpar ska det vara utan fast kabel och är på 11kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Har Elinstallationsreglerna utgåva 3 digitalt, har läst och sökt men "fast installation" finns inte.
Bekräftas även av Elsäkerhetsverkets hemsida under frågor o svar. https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... tallation/

Har ställt frågan till Elsäkerhetsverket just gällande Teslas UMC och krav på jordfelsbrytare. Hoppas på svar så slipper vi gissa här på forumet :)

Det ju inte helt ovanligt med motsvarande produkter bestyckade med jordfelsbrytare typ B:
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw

Lär få samma svar på min fråga som denna, dvs att anläggningsinnehavaren har ansvaret:
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor ... dda-elbil/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av LarsL »

I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av lobbin »

LarsL skrev:
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

lobbin skrev:
LarsL skrev:
I senaste numret av Elbilen går de igenom en hel radda med laddboxar. Där påstår de att det finns typ A med DC brytare och typ B. Bägge är säkerhetsmässigt likvärdiga men typ A med brytare är smidigare då den bara stänger av laddningen inte bryta hela anläggningen.
Fast installerar man en ny laddbox så är det väl smidigast att installera en separat JFB oavsett.
Inte bara smidigt men också ett skallkrav enligt SS :)

"Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare"
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Har nu fått svar från Elsäkerhetsverket som hänvisade till Elstandard som svarar enligt nedan.
Min tolkning är som tidigare, följer du inte 722.531.2.101 så kommer anläggningsinnehavaren vara ansvarig enligt 531.2.1.1 om det händer något!
Observera att detta är en regeltolkning.
Min riskanalys är dock att om man har separata jordfelsbrytare typ A till huset och laddaren så torde risken vara obefintlig att något kan hända.
OBS! Parallella JFB, inte en egen i garaget till laddaren som ligger i serie efter JFB`n i huset!

"Hej!
Som du har observerat så anger SS 436 40 00, 722.531.2.101 fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien.
När det gäller andra anslutningsmöjligheter för elfordon så finns inte denna detaljregel.

Dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas,
vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.

Vänliga hälsningar
Joakim Grafström"
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av heron »

Precis fått min Wall Connector inkopplad i väntan på leverans av Teslan. Elektrikern sa att de numer alltid ser till att ha Typ-B jordfelsbrytare vid installation av laddare. Såklart var dessa slut hos leverantören så fick en Typ A tills de fått hem den (vilket ska vara inom en vecka eller liknande)

I vilket fall hade det varit kul å se om laddaren funkar (även om den nu står och lyser grönt å fint som den ska göra). Så om någon vill ha en "skvätt" el i sin bil och har vägarna förbi Halmstad så får man gärna prova min laddare :D
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av larsw »

Fick min Wall Charger installerad idag. Tog knappt fyra timmar av icke Tesla-certificerad elektriker - min standardfirma för massvis med elarbeten genom åren - inklusive ca 10 meter kabeldragning, installation jordfelsbrytare typ B och inkoppling i huvudcentralen etc. Tog det på löpande timpris.

Kommer vara avsevärt billigare än den skamoffert jag fick från en certifierad installatör på 10000:- SEK ex moms.

Enormt skönt att inte behöva hålla på med trefaskabeln längre.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av larsw »

hed skrev:
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Mycket bra! 8-)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av bonath »

larsw skrev:
hed skrev:
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Han tog inte betald tid för frukosten, väl... ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Becks
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2019 21:05

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Becks »

Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
M3, LR AWD, Sv ext, vit int, Drag
Beställd 5/6
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av BrooklynS »

Becks skrev:
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av ChristerSjo »

BrooklynS skrev:
Becks skrev:
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Var någonstans kan man hitta det kravet?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar