Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av jeppe_sthlm »

Efter ett par års velande fram och tillbaks, har jag nu lyckats lura mig själv tillräckligt för att vara fullt redo att trycka på köpknappen.

Jag hade siktet inställt på en beg. 85:a med AP och panorama, lite garanti kvar och en prislapp på under/runt 600k för privatköp.

Tanken är att köra bilen i kanske 1-1.5 år och sedan byta mot en Model 3.

Hade tittat på några objekt parallellt med att jag strulade med bankens hopplösa låneprocesser, men när pengarna till slut kom - då var marknaden tom på objekt inom mina ramar.

Typiskt. Vill gärna ha en bil innan sommaren, då vi planerar en del resor - ev. ner i Europa.

Har nu börjat spana på bilar för runt/drygt 700’ och ser att det inte är omöjligt att få en P85D för de pengarna. Gick en på KVD för ca 655’ i veckan. Hade dessvärre inte lurat upp mig i den prisklassen än för att våga hänga med längre i budgivningen.

Det vore ju naturligtvis drömbilen, även om försäkringen svider.

Så nu min fråga till den allsmäktige kunskapsbanken: Vad tror ni är den minst dåliga investeringen på 1-1.5 års sikt, då med tanke på att man då bör kunna få en ny Model 3 för runt 500?

Resonerar lite som så, att en P85D har tagit ett större värderas än en 85:a och att man måste upp i en hyggligt dyr Model 3 för att nå samma prestanda, medan redan en bas-Model 3 har motsvarande prestanda som en 85:a. Kanske då att den har tappat mindre i värde i rena kronor.

Det är lite av en budget-stretch, men det kan nog flyga, speciellt med försäkringen, men då jag inte planerar att ha den så länge, så påverkar inte det den långsiktiga kalkylen så otroligt mycket.

Hur resonerar ni?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av Yxel »

P85D är en grym bil och hittar du en som är reggad med låg effekt så blir inte försäkringen så dyr.
Har min helförsäkrad och går på 11000 om året på 2500 mil. (TH).
Det är vad jag har att säga om försäkring. Det andra har jag inte så mycket koll på.

Köper du en model S tror jag dock inte du kommer vilja byta till en model 3 sen pga av storleken på bil.
Vet inte hur din familjesituation ser ut dock.
Även: gratis supercharge ;)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av Pontus »

En ny model 3 kostar ju 56 kdollar + skatt i USA och det blir säkert 600 i Sverige efter miljöbilspremien. Den är då inte lika snabb och mindre men den är NY. En liten chans att den kan bli självkörande vilket jag inte tror att AP1 någonsin kommer bli. Model 3 är ju roligare att köra också. Men å andra sidan en beg model S är ju väldigt mycket bil för pengarna.
När du ska sälja den kommer kanske skillnaden vara:
P85D för 650 eller en ny Model P3 för 900 (inkl miljöbilspremien)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av Smutt »

Självkörande :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av jeppe_sthlm »

Barnen är 11 och 8, så det är slut på barnvagnar och bakåtvända stolar, vilket betyder att vi borde klara oss med en mindre bil. Dagens Passat kombi går väldigt sällan full.

Sambon tycker att Model S var lite för stor, så det är väl nästa anledning till 3:an.

Den 3:e är just att det är en ny bil med garantier.

Hade en liten tanke på att om man åker P85D i ett år, så hinner man åka av sig och sen köpa en klenare bil. Vid närmare eftertanke är det kanske snarare en tankevurpa...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av TeslaBSL »

Jag köpte just en P85D av ungefär samma anledning. Letade efter en andrabil för att byta ut den sista bensinbilen. Elbilar med mindre batterier tror jag kommer att falla i värde lika mycket som en 3 år gammal P85D. Valet stod mellan en i3 och en P85D, min gissing är att en i3 för 300.000 tappar ca lika mycket som en P85D för 600.000 på 1-2 år (jag bor dock i Schweiz och priserna är lite annorlunda/lägre än i Sverige).
X90D
P85D
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av Elbilisten »

Vadå "åka av sig", kan man det? Om barnen inte växer allt för fort funkar det kanske med baksätet i nya Roadstern. Det är ju dessutom en lite mindre kaross som sambon gillar. 8-)

Seriöst: Många av oss har fått rådet att inte provköra något man inte har råd med. För sent. ;)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av jeppe_sthlm »

Elbilisten skrev:
Vadå "åka av sig", kan man det? Om barnen inte växer allt för fort funkar det kanske med baksätet i nya Roadstern. Det är ju dessutom en lite mindre kaross som sambon gillar. 8-)

Seriöst: Många av oss har fått rådet att inte provköra något man inte har råd med. För sent. ;)
Hehe - både barn och sambo är iofs rätt korta i växten...

Näe, man ska ju inte prova dyra saker...jag provade en Tesla i början på 2015. Var i Täby C, kikade in i butiken och blev erbjuden en provkörning. Sa att jag aldrig i mitt liv skulle köpa en bil för de pengarna, men att jag gärna provade.

Helsikes smart marknadsföringsknep visar det sig...

Det handlar inte bara om att inte ha råd, utan till stor del om hur mycket pengar man anser att en bil får kosta. Jag har alltid varit av den åsikten att jag bara lånar pengar till bostad och inget annat. Har därmed köpt alla bilar kontant och i en helt annan prisklass, lagt undan pengar till nästa bil, köpt den kontant osv.

Tyvärr räcker inte sparkontot till en Tesla och här kommer det första hindret. Det har jag dock lyckats ta mig över.

Sen kommer nästa - en bil för 600’. Det är ju helt galet! 4-5 gånger mer än jag tidigare betalat för motsvarande funktion. Den hade jag också, med mycket möda, tagit mig över, men nu börjar vi prata en hundring till...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av OfarligTesla »

Det enda jag kan säga som kanske hjälper är att tänka på priset när det gäller köp är lite felaktigt, priset är inte kostnaden och det är ju den som är det viktiga för din plånbok.

Du får helt enkelt uppskatta vad en begagnad S kommer kosta dig att äga i 1-1,5 år och se om du tycker att det är värt det. Inte omöjligt att det kommer vara en summa du känner dig okej med då en stor del av värdeminskning gissningsvis redan har skett.

Hur man finansierar bilen eller andra saker tycker jag inte är så viktigt givet att man har de tillgångar eller kassaflöden som krävs för att faktiskt ha råd med kostnaden.

Jag själv hade nog tänkt mig en Model 3 som min nästa bil innan jag köpte min S, detta då jag hade bestämt att prisklassen som mest skall öka med 200k vid bilbyte. Nu ville jag dock byta innan så jag fick välja att svälja det.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av jeppe_sthlm »

OfarligTesla skrev:
Det enda jag kan säga som kanske hjälper är att tänka på priset när det gäller köp är lite felaktigt, priset är inte kostnaden och det är ju den som är det viktiga för din plånbok.

Du får helt enkelt uppskatta vad en begagnad S kommer kosta dig att äga i 1-1,5 år och se om du tycker att det är värt det. Inte omöjligt att det kommer vara en summa du känner dig okej med då en stor del av värdeminskning gissningsvis redan har skett.

Hur man finansierar bilen eller andra saker tycker jag inte är så viktigt givet att man har de tillgångar eller kassaflöden som krävs för att faktiskt ha råd med kostnaden.

Jag själv hade nog tänkt mig en Model 3 som min nästa bil innan jag köpte min S, detta då jag hade bestämt att prisklassen som mest skall öka med 200k vid bilbyte. Nu ville jag dock byta innan så jag fick välja att svälja det.
Helt rätt tänkt - det är ju värdeminskningen som är den faktiska kostnaden! Priset är nog mer av en mental spärr...

Ser nog en ny bas-Model S som en större risk i det sammanhanget - just p.g.a. Model 3. Många privatpersoner som idag köper en bas-Model S skulle nog istället köpt Model 3 om den fanns tillgängliga. De lyckliga som kan köpa en ny P100D har en annan typ av budget, alternativt ett företag att köpa bilen på.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av OfarligTesla »

jeppe_sthlm skrev:
OfarligTesla skrev:
Det enda jag kan säga som kanske hjälper är att tänka på priset när det gäller köp är lite felaktigt, priset är inte kostnaden och det är ju den som är det viktiga för din plånbok.

Du får helt enkelt uppskatta vad en begagnad S kommer kosta dig att äga i 1-1,5 år och se om du tycker att det är värt det. Inte omöjligt att det kommer vara en summa du känner dig okej med då en stor del av värdeminskning gissningsvis redan har skett.

Hur man finansierar bilen eller andra saker tycker jag inte är så viktigt givet att man har de tillgångar eller kassaflöden som krävs för att faktiskt ha råd med kostnaden.

Jag själv hade nog tänkt mig en Model 3 som min nästa bil innan jag köpte min S, detta då jag hade bestämt att prisklassen som mest skall öka med 200k vid bilbyte. Nu ville jag dock byta innan så jag fick välja att svälja det.
Helt rätt tänkt - det är ju värdeminskningen som är den faktiska kostnaden! Priset är nog mer av en mental spärr...

Ser nog en ny bas-Model S som en större risk i det sammanhanget - just p.g.a. Model 3. Många privatpersoner som idag köper en bas-Model S skulle nog istället köpt Model 3 om den fanns tillgängliga. De lyckliga som kan köpa en ny P100D har en annan typ av budget, alternativt ett företag att köpa bilen på.
Jag vet inte det jag, tror suget kommer vara stort för min S75D om 2-3 år när det är dags att sälja. Dock räknar jag ju inte med att min S75D (med okej utrustning) kommer vara värd så mycket mer än 600 papp om 3 år heller så kan ju ha med det att göra ;). Jag vet inte om jag hellre skulle valt en Model 3 då den saknar mycket jag gillar med bilen. Även pratat Model 3 med säljare hos Tesla efter jag köpt min S (jag sa att jag var lite sugen på en P3) och de som testat den berättade lite om den, mycket som inte lät som något som skulle falla mig i smaken.
Verdi

Re: Dagens dilemma (eller i-landsproblem)

Inlägg av Verdi »

Är helt klart minsta prisfallet på en 75D. Antagligen i både kronor och procent.

Vad gäller P-modeller så ligger ju 85D och P85D rätt nära i pris nu. Skiljde antagligen mycket mer när de var nya..
Skriv svar