Behöver det inte vara med kommande 60 tusen bonus och staten förlorar ju på det rent ekonomiskt jämfört med om man köper en bensin bil.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Moderator: Redaktion
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Enda skillnaden är väl att vissa kan göra avdrag för den momsen i sin verksamhet, så i vissa fall kan väl den inbetalda momsen vara lägre än den utbetalda premien? Men är detta ett faktiskt problem, eller är det något som känns som ett problem?Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Har vi faktiska siffror hur mycket pengar vi tappar utomlands på detta system jämfört med om det skulle vara lägre moms på elbilar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Rimligt att supermiljöpremien måste betalas tillbaka vid export inom 5 år. Det är en nationell satsning, så om bilarna exporteras skal rimligen den pengen återföras till Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Lysnar man på argumenten här så tycker jag detta låter helt klart vettigt... I princip bör man ta export skatt på samma summa som miljöbils bonusen är...Gustafsson skrev:Rimligt att supermiljöpremien måste betalas tillbaka vid export inom 5 år. Det är en nationell satsning, så om bilarna exporteras skal rimligen den pengen återföras till Sverige.
Sedan vad de gäller moms så ja kanske de vore bra men egentligen är väl de största problemet att våra begagnade bilar försvinner ut landet då man utnytjar systemet. En export skatt hade troligen löst detta. När detta är löst så kan man diskutera nivån på bidraget.
Jag antar att bidrag eller moms skulle göra skillnad för företag medans för privat personer så göra de ingen skillnad utan de handlar bara om hur mycket pengar man får i bidrag, kanske någon som kan förklara då jag inte alls är insatt i vad effekterna blir?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Det är ju några hundratals miljoner enbart för ett märke. Så det är inga små summor det handlar om.
Dock är de billigare bilarna som främst exporteras (och laddhybriderna). tesla model s är inte lika attraktiv att flytta.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/dramati ... iljobilar/
Så många supermiljöbilar och gasbilar har försvunnit till utlandet sedan 2015
Ladhybrider:
2015: 289 bilar
2016: 1.098 bilar
2017: 1.938 bilar.
Elbilar:
2015: 53 bilar
2016: 199 bilar
2017: 414 bilar.
Gasbilar:
2015: 1.560 bilar.
2016: 1.423 bilar.
2017: 2.604 bilar.
Dock är de billigare bilarna som främst exporteras (och laddhybriderna). tesla model s är inte lika attraktiv att flytta.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/dramati ... iljobilar/
Så många supermiljöbilar och gasbilar har försvunnit till utlandet sedan 2015
Ladhybrider:
2015: 289 bilar
2016: 1.098 bilar
2017: 1.938 bilar.
Elbilar:
2015: 53 bilar
2016: 199 bilar
2017: 414 bilar.
Gasbilar:
2015: 1.560 bilar.
2016: 1.423 bilar.
2017: 2.604 bilar.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Nej folk köper en ny när dom fattat att elbil är framtidenLarsL skrev:Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Tror du folk som köper bil för typ 50 tusen har råd med nytt? Vad lever du i för värld?Smutt skrev:Nej folk köper en ny när dom fattat att elbil är framtidenLarsL skrev:Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:
Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Tror du folk som köper bil för typ 50 tusen har råd med nytt? Vad lever du i för värld?[/
Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare
Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Fast dom flesta miljon bilar säljs ju redan nu typ momsfritt pga dom är företagsägda vilket gör att först dras halva momsen bort och sen 60000kr kvar blir 40000kr momsjoel80 skrev:Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Momsen är 20% när man drar av den så på en miljon bil är den 200000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Öh, har du alltid sån här otur när du tänker?Smutt skrev:Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
De flesta bilar leasas på 3 år. Halva momsen får dras av under leasingtiden. De flesta har restvärde på ca 50%. Man drar alltså av ungefär en fjärdedel av bilens moms. På en miljonbil blir avdraget ca 50k. Det är en rätt stor skillnad mot att få dra av all moms.Smutt skrev:Fast dom flesta miljon bilar säljs ju redan nu typ momsfritt pga dom är företagsägda vilket gör att först dras halva momsen bort och sen 60000kr kvar blir 40000kr momsjoel80 skrev:Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Momsen är 20% när man drar av den så på en miljon bil är den 200000kr
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Jag håller med om att hoppet 150k till 300k är rent omöjligt för de flesta. Min dyraste privata bil jag köpt var vår V60 T4F. Den kostade då ca 190k, cashade ca 100k (bl.a från tidigare bilen) och lånade resten.mati skrev:Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Lånekostnaden hamnade på runt 2000kr. (48 mån) Jag skulle kunna ökat den med 1000-1500kr/månaden med elbil och ändå gått plus pga minskad soppa-kostnad och service.. Om det nu hade funnits en motsvarande begagnad elbil för kring 250k.
Så att man kan gå upp ett steg i pris för elbil bör stämma för de flesta, men lite beroende på hur mycket man kör så blir totalägandet olika.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Har också hört det...mati skrev:Om man brukar köpa begagnade bilar för 150000kr så tror jag inte att man har lika lätt för att betala dubbelt så mycket. 150000kr är jättemycket pengar för de allra flesta. Alla har inte råd med flera tusen kronor extra varje månad. Och alla vill inte betala det heller. Det ska ju finnas folk som inte kan lägga halva sin månadsinkomst på en elbil, så som vissa av oss gör, host...host.... Har jag hört.Smutt skrev:Förstår inte vad du menar men ingen vet om inte dom här bilarna importeras till baka till sverige lagom tills priset fallit till 50000kr min poäng var att svenskar som är vana att köpa en begagnad bil för 150000kr på avbetalning inte kommer ha så svårt att hoppa upp till ny för 300000kr
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Den här diskussionen låter bekant...Smutt skrev:Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Nu ska jag inte gräva ner mig i den, men man måste ha en plan för värdetappet. Själva KOSTNADEN/mån för en miljonbil (läs Tesla) med dagens räntor (OM man får låna, vill säga) är inte mer än för en fossilbil i 250” klassen. Man betalar ca 15” i räntor per år istället för dryga 20” i bränslepengar. Det som kostar är den dagen man vill byta (betala tillbaka lånet). Har man då inget kapital att ta smällen med så sitter man illa till. Har man däremot t.ex ett bundet kapital som fastighet eller mark som man tänkt sig avyttra blir inte smällen för svettig. (Hoppas jag inte trampat på några ömma tår nu - i så fall: f’låt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Multicoat Red Model X P100D
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Yxel skrev:Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Vågade inte rulla in den bollen....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Det är väldigt, väldigt många som absolut inte kan få ett blancolån på 150k eller för den delen 300k. Att sen också slanta upp 20% av 300k i kontantinsats... Nej nu lever ni som tror så i en liten bubbla tror jag nog.
Bankerna/långivarna gör sen också tyvärr ingen skillnad på fossildriven bil och elbil. Dom räknar inte bränslebesparingen som en förmildrande omständighet.
Bankerna/långivarna gör sen också tyvärr ingen skillnad på fossildriven bil och elbil. Dom räknar inte bränslebesparingen som en förmildrande omständighet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR