Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Moderator: Redaktion
Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Skrivit inlägg på Olja för Blåbär bloggen om varför Supermiljöbilspremien är gisslan i ogenomtänkt regelverk:
http://www.peak-oil.se/2018/05/supermi ... an-i.html
Mvh
Johan
http://www.peak-oil.se/2018/05/supermi ... an-i.html
Mvh
Johan
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Bidragssystemet är ju inte bra eller smart. Hade varit betydligt bättre att använda Norges system med sänkt skatt/moms på elbilar. Slopad moms skulle inte göra våra bilar billigare i Norge, vilket de blir nu.
Dessutom är sänkt skatt mer moraliskt rätt än bidrag.
Dessutom är sänkt skatt mer moraliskt rätt än bidrag.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Det är ett problem att supermiljöbilar skeppas utomlands. Det är stora skattemedel som egentligen skulle användas för omställningen i Sverige.
Av 3 år gamla bilar är det 25% som avregistreras (och eg 99% skeppas utomlands) Vilket är synd för inhemska elbilsspekulanter.
Men det är ett ganska enkelt sätt att komma tillrätta med en del av problemet, det är att sätta en exportavgift (på kanske 30 k Sek) på de som är 5 år eller nyare som har fått miljöbilspremien.
(sedan är det svårt att göra något åt den svaga svenska kronan, men man kan göra det man kan)
Av 3 år gamla bilar är det 25% som avregistreras (och eg 99% skeppas utomlands) Vilket är synd för inhemska elbilsspekulanter.
Men det är ett ganska enkelt sätt att komma tillrätta med en del av problemet, det är att sätta en exportavgift (på kanske 30 k Sek) på de som är 5 år eller nyare som har fått miljöbilspremien.
(sedan är det svårt att göra något åt den svaga svenska kronan, men man kan göra det man kan)
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Jag är kluven. För mig så handlar det ganska lite om att ställa om Sverige utan att ställa om världen. Om en tjänstebilsförare väljer en miljöbättre bil och kör med denna i tre år vinner alla på detta. Alternativet är att hen köper en snål diesel som hen alltid gjort tidigare.
När bilen sedan skall avyttras så är det såklart fördelaktigt om denna ”rabatt” stannar i Sverige och gynnar andrahandsköparen. Det är dock inte samma sak som att miljönyttan går förlorad. Svensken som köper bra begagnad bil har då en mindre miljöbil att välja på om denna bil exporteras men hen kommer inte köpa en ny bensin/diesel för det utan en begagnad sådan.
Så länge det är billigare att köpa begagnade fossilbilar än elbilar tror jag vi fortsatt kommer se en trend där de exporteras till länder som även gynnar ägandet av miljöbättre bilar så som Norge.
Jag tror vi behöver ha två fokusområden i Sverige; 1. Det skall vara självklart att köpa en elbil när man skall köpa ny bil. Åtgärder måste till för detta. Dagens lösning når inte ända fram. 2. För att miljön skall gynnas måste även ägandet av en elbil vara gynnsamt. Det skall vara ekonomiskt fördelaktigt år efter år.
När bilen sedan skall avyttras så är det såklart fördelaktigt om denna ”rabatt” stannar i Sverige och gynnar andrahandsköparen. Det är dock inte samma sak som att miljönyttan går förlorad. Svensken som köper bra begagnad bil har då en mindre miljöbil att välja på om denna bil exporteras men hen kommer inte köpa en ny bensin/diesel för det utan en begagnad sådan.
Så länge det är billigare att köpa begagnade fossilbilar än elbilar tror jag vi fortsatt kommer se en trend där de exporteras till länder som även gynnar ägandet av miljöbättre bilar så som Norge.
Jag tror vi behöver ha två fokusområden i Sverige; 1. Det skall vara självklart att köpa en elbil när man skall köpa ny bil. Åtgärder måste till för detta. Dagens lösning når inte ända fram. 2. För att miljön skall gynnas måste även ägandet av en elbil vara gynnsamt. Det skall vara ekonomiskt fördelaktigt år efter år.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Jag håller med. Att införa en exportavgift på bilar som är 5 år eller nyare var en ännu bättre idé, då måste pengarna in på kontot innan folk drar.Mickep skrev:Det är ett problem att supermiljöbilar skeppas utomlands. Det är stora skattemedel som egentligen skulle användas för omställningen i Sverige.
Av 3 år gamla bilar är det 25% som avregistreras (och eg 99% skeppas utomlands) Vilket är synd för inhemska elbilsspekulanter.
Men det är ett ganska enkelt sätt att komma tillrätta med en del av problemet, det är att sätta en exportavgift (på kanske 30 k Sek) på de som är 5 år eller nyare som har fått miljöbilspremien.
(sedan är det svårt att göra något åt den svaga svenska kronan, men man kan göra det man kan)
Pengarna som supermiljöbilspremien är till för ska förstås gå till ändamålet, om 10 % el mer försvinner utomlands blir det ju 10 % mindre som kan användas till att få fler svenskar in på elbilsbanan.
Mvh
Johan
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Norge är inte med i EU... med Sveriges snäva tolkning av EU-regler och lagstiftning känns en slopad moms på elbilar som ren utopi i Sverige tyvärr, då ska väl även biobränsle momsbefrias och vätgas i den icke energirättvisa andans namn. Att Sverige som enda land i EU kan producera stora mängder biodrivmedel (ok kanske Finland också... skulle fö lätt skulle kunna försörja vårt jordbruk på bränsle, är inget som EU som helhet tar hänsyn till...LarsL skrev:Bidragssystemet är ju inte bra eller smart. Hade varit betydligt bättre att använda Norges system med sänkt skatt/moms på elbilar. Slopad moms skulle inte göra våra bilar billigare i Norge, vilket de blir nu.
Dessutom är sänkt skatt mer moraliskt rätt än bidrag.
Mvh
Johan
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Hej! Håller med dig i ditt resonemang men dessvärre kan det inte säljas in så till det svenska folket. Dvs svenska skattemedel ska inte gå till försäljning av elbilar på andrahandsmarknaden i Norge. Där är trenden redan långt före oss och de är "rika som troll på olja" så kommer snacket gå om trenden fortsätter utan åtgärd som förslaget nedan med exportavgift på typ 30 000 SEK för elfordon som är fem år eller mindre och som köpts med supermiljöbilspremien, vilket är en enkel lösning.chpaulin skrev:Jag är kluven. För mig så handlar det ganska lite om att ställa om Sverige utan att ställa om världen. Om en tjänstebilsförare väljer en miljöbättre bil och kör med denna i tre år vinner alla på detta. Alternativet är att hen köper en snål diesel som hen alltid gjort tidigare.
När bilen sedan skall avyttras så är det såklart fördelaktigt om denna ”rabatt” stannar i Sverige och gynnar andrahandsköparen. Det är dock inte samma sak som att miljönyttan går förlorad. Svensken som köper bra begagnad bil har då en mindre miljöbil att välja på om denna bil exporteras men hen kommer inte köpa en ny bensin/diesel för det utan en begagnad sådan.
Så länge det är billigare att köpa begagnade fossilbilar än elbilar tror jag vi fortsatt kommer se en trend där de exporteras till länder som även gynnar ägandet av miljöbättre bilar så som Norge.
Jag tror vi behöver ha två fokusområden i Sverige; 1. Det skall vara självklart att köpa en elbil när man skall köpa ny bil. Åtgärder måste till för detta. Dagens lösning når inte ända fram. 2. För att miljön skall gynnas måste även ägandet av en elbil vara gynnsamt. Det skall vara ekonomiskt fördelaktigt år efter år.
Problemet med allt ståhej kring avregistreringen och utlandsförsäljningen av elbilar är dt riskerar att skapa legitimitet för att dra in supermiljöbilspremien helt och hållet vilket vore mkt olyckligt när den äntligen uppnått en nivå kan påverka svenska köpare att ta elbilsklivet. Att vi bör underlätta ägandet för elbilar bör ske parallellt och är superviktigt men med tanke på att momsfritt lär förblo en ren dröm är supermiljöbilspremien ändå viktig för att snabba på elbilsracet i Sverige som går minst sagt trögt.
Mvh
Johan
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
visst, men en momssänkning kommer ändå ses som bidrag (tänk på hur det låter med pensionärsskatten, som inte är en skatt)
hur som helst så bör man få tillbaka momsen om den exporteras (vilket jag tror norge gör). incentives är inget som skall vara för evigt utan bara för att underlätta omställnigen. så jag tror inte den blir kvar för alltid.
hur som helst så bör man få tillbaka momsen om den exporteras (vilket jag tror norge gör). incentives är inget som skall vara för evigt utan bara för att underlätta omställnigen. så jag tror inte den blir kvar för alltid.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Så kan man se på det. Men som det är nu försvinner många elbilar från andrahandsmarknaden vilket gör att fler måste köra på bensin och diesel och betala höga skatter. Dvs det missgynnar vår befolkning och vi skänker i praktiken bort pengar till utlandet. Det är inte bra nånstans. Miljönytta är bara en del av detta.chpaulin skrev:Jag är kluven. För mig så handlar det ganska lite om att ställa om Sverige utan att ställa om världen. Om en tjänstebilsförare väljer en miljöbättre bil och kör med denna i tre år vinner alla på detta. Alternativet är att hen köper en snål diesel som hen alltid gjort tidigare.
När bilen sedan skall avyttras så är det såklart fördelaktigt om denna ”rabatt” stannar i Sverige och gynnar andrahandsköparen. Det är dock inte samma sak som att miljönyttan går förlorad. Svensken som köper bra begagnad bil har då en mindre miljöbil att välja på om denna bil exporteras men hen kommer inte köpa en ny bensin/diesel för det utan en begagnad sådan.
Så länge det är billigare att köpa begagnade fossilbilar än elbilar tror jag vi fortsatt kommer se en trend där de exporteras till länder som även gynnar ägandet av miljöbättre bilar så som Norge.
Jag tror vi behöver ha två fokusområden i Sverige; 1. Det skall vara självklart att köpa en elbil när man skall köpa ny bil. Åtgärder måste till för detta. Dagens lösning når inte ända fram. 2. För att miljön skall gynnas måste även ägandet av en elbil vara gynnsamt. Det skall vara ekonomiskt fördelaktigt år efter år.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Behöver det inte vara med kommande 60 tusen bonus och staten förlorar ju på det rent ekonomiskt jämfört med om man köper en bensin bil.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Enda skillnaden är väl att vissa kan göra avdrag för den momsen i sin verksamhet, så i vissa fall kan väl den inbetalda momsen vara lägre än den utbetalda premien? Men är detta ett faktiskt problem, eller är det något som känns som ett problem?Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Har vi faktiska siffror hur mycket pengar vi tappar utomlands på detta system jämfört med om det skulle vara lägre moms på elbilar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Rimligt att supermiljöpremien måste betalas tillbaka vid export inom 5 år. Det är en nationell satsning, så om bilarna exporteras skal rimligen den pengen återföras till Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Lysnar man på argumenten här så tycker jag detta låter helt klart vettigt... I princip bör man ta export skatt på samma summa som miljöbils bonusen är...Gustafsson skrev:Rimligt att supermiljöpremien måste betalas tillbaka vid export inom 5 år. Det är en nationell satsning, så om bilarna exporteras skal rimligen den pengen återföras till Sverige.
Sedan vad de gäller moms så ja kanske de vore bra men egentligen är väl de största problemet att våra begagnade bilar försvinner ut landet då man utnytjar systemet. En export skatt hade troligen löst detta. När detta är löst så kan man diskutera nivån på bidraget.
Jag antar att bidrag eller moms skulle göra skillnad för företag medans för privat personer så göra de ingen skillnad utan de handlar bara om hur mycket pengar man får i bidrag, kanske någon som kan förklara då jag inte alls är insatt i vad effekterna blir?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Det är ju några hundratals miljoner enbart för ett märke. Så det är inga små summor det handlar om.
Dock är de billigare bilarna som främst exporteras (och laddhybriderna). tesla model s är inte lika attraktiv att flytta.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/dramati ... iljobilar/
Så många supermiljöbilar och gasbilar har försvunnit till utlandet sedan 2015
Ladhybrider:
2015: 289 bilar
2016: 1.098 bilar
2017: 1.938 bilar.
Elbilar:
2015: 53 bilar
2016: 199 bilar
2017: 414 bilar.
Gasbilar:
2015: 1.560 bilar.
2016: 1.423 bilar.
2017: 2.604 bilar.
Dock är de billigare bilarna som främst exporteras (och laddhybriderna). tesla model s är inte lika attraktiv att flytta.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/dramati ... iljobilar/
Så många supermiljöbilar och gasbilar har försvunnit till utlandet sedan 2015
Ladhybrider:
2015: 289 bilar
2016: 1.098 bilar
2017: 1.938 bilar.
Elbilar:
2015: 53 bilar
2016: 199 bilar
2017: 414 bilar.
Gasbilar:
2015: 1.560 bilar.
2016: 1.423 bilar.
2017: 2.604 bilar.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Nej folk köper en ny när dom fattat att elbil är framtidenLarsL skrev:Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.Smutt skrev:Alltså jag kan inte förstå problemet premien är ju alltid lägre än momsen så staten har ju tjänat på varje såld bil
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Tror du folk som köper bil för typ 50 tusen har råd med nytt? Vad lever du i för värld?Smutt skrev:Nej folk köper en ny när dom fattat att elbil är framtidenLarsL skrev:Fortfarande ett problem om det saknas begagnad bil.Smutt skrev:Men är det inte så en fri marknad fungerar? Minns när alla svenskar skulle ner till Tyskland o köpa begangnadLarsL skrev:Jo bristen på begagnade eller billiga bilar är ett stort bekymmer för folk i allmänhet. Kanske främst phykologiskt då de är vana vid att billiga bilar ska vara begagnade.Verdi skrev:
Problemet är att vi inte får ut några billiga begagnade elbilar på marknaden som folk med mindre plånböcker kan köpa. Samtidigt höjs skatterna på fossilbilar och gör deras enda alternativ dyrare och dyrare.
Staten och miljön kanske inte lider av detta men det gör vi som bor här.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Tror du folk som köper bil för typ 50 tusen har råd med nytt? Vad lever du i för värld?[/
Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare
Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Fast dom flesta miljon bilar säljs ju redan nu typ momsfritt pga dom är företagsägda vilket gör att först dras halva momsen bort och sen 60000kr kvar blir 40000kr momsjoel80 skrev:Och om en massa bilar som gått mindre än 8k mil exporterar, då blir det efter hand också mindre bilar för de som köper bilar i 50kkr-klassen.
Jag tycker inte moms-avdrag är vettigt. Att sponsra (genom minskade skatteintäkter) de som köper bilar i miljonklassen med 250k medans de som köper bilar i mer normal prisklass bara får kanske 60-90k tycker jag nog verkar dumt. De 250k som en miljonbil får i rabatt skulle räcka till 3-4 andra bilars rabatter istället. Vitsen är ju att få så många som möjligt att välja elbil. Då måste man kolla på kostnad (eller minskad inkomst till stadskassan) per bil som byta ut.
Bonus malus är ju rätt smart här.. De som fortfarande väljer att köpa fossilbilar får betala för övergången.
Momsen är 20% när man drar av den så på en miljon bil är den 200000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Öh, har du alltid sån här otur när du tänker?Smutt skrev:Sen när kom folk till sverige och köpte 50000kr bilar? Vilken värd lever du i? Norge och Finland rör inte en bil som gått mer än 8000mil sa i alla fal min kompis som är bilhandlare