Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Moderator: Redaktion
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Den här diskussionen låter bekant...Smutt skrev:Sbab tar 3000kr för 150000kr 5år blanco kör man istället nytt och 7år 4546kr
Menar ni att 1546kr mer i månaden och slippa köpa fosilt för 16kr liter är en stor sak för massor av inkomsttagare i Sverige?
Nu ska jag inte gräva ner mig i den, men man måste ha en plan för värdetappet. Själva KOSTNADEN/mån för en miljonbil (läs Tesla) med dagens räntor (OM man får låna, vill säga) är inte mer än för en fossilbil i 250” klassen. Man betalar ca 15” i räntor per år istället för dryga 20” i bränslepengar. Det som kostar är den dagen man vill byta (betala tillbaka lånet). Har man då inget kapital att ta smällen med så sitter man illa till. Har man däremot t.ex ett bundet kapital som fastighet eller mark som man tänkt sig avyttra blir inte smällen för svettig. (Hoppas jag inte trampat på några ömma tår nu - i så fall: f’låt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Multicoat Red Model X P100D
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Yxel skrev:Värdetappet de 3 åren brukar väl ungefär motsvara kontantinsatsen på 20%?
Så det du förlorar har du redan betalat så att säga. Eller tänker jag helt galet?
Sen får man inte tillbaka några pengar, det får man aldrig i bilaffärer
Vågade inte rulla in den bollen....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Det är väldigt, väldigt många som absolut inte kan få ett blancolån på 150k eller för den delen 300k. Att sen också slanta upp 20% av 300k i kontantinsats... Nej nu lever ni som tror så i en liten bubbla tror jag nog.
Bankerna/långivarna gör sen också tyvärr ingen skillnad på fossildriven bil och elbil. Dom räknar inte bränslebesparingen som en förmildrande omständighet.
Bankerna/långivarna gör sen också tyvärr ingen skillnad på fossildriven bil och elbil. Dom räknar inte bränslebesparingen som en förmildrande omständighet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
.Gustafsson skrev:Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
Gissningsvis kan leasade bilar få tillbaka all moms vid export, men jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Så kan det kanske vara, på dessa bilar är ju bara den moms som redan leasats bort betald, momsen på restskulden återstår ju att betala när bilarna inte är momssmittade.Ric skrev:.Gustafsson skrev:Lite svårt att förstå varför det exporteras elbilar till Norge, de har visserligen ingen tull på bilar som vi har på bilar från Norge till Sverige och de är momsfria. Frågan är vad som händer med den moms som är betald i Sverige på våra miljöbilar ? Får exportören (vanligen en bilhandlare) tillbaka den ? Om inte är ju de Norska elbilarna 20% billigare än de svensk-importerade redan från början. Det borde betyda att andrahandsvärdet är mycket högre i Norge än i Sverige för att det skall vara intressant för en norrman att importera en svensk bil. Det kanske är så illa att svensken ännu inte förstått elbilens rätta värde och drar sig för att köpa en begagnad svensk bil, med lågt andrahandsvärde som följd. Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beg. leaf/zoe/e-golf som andra/extra bil. Om jag inte körde så långa sträckor ideligen skulle jag kunna ha en sådan som enda bil. Det tror jag inte svensken förstått än, medan Norrmannen/kvinnan nog gör det numera.
Gissningsvis kan leasade bilar få tillbaka all moms vid export, men jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Först får man supermiljöpremien i Sverige (40000/60000).
Sen verkar elbilarna (Leaf, e-Golf, Zoe, i3) haft större värdeminskning i Sverige än Norge.
Slutligen lyfter importören i Norge bort momsen på inköpspriset på den begagnade bilen.
Resultat =förmånligt att köpa en svensk begagnad elbil (som ej är momssmittad) och sen importera till Norge. Tack vare att man då tillgodogör sig båda ländernas ”olika subentioner” ihop med olika värdeminskning.
Blir ju ännu mer intressant framöver med 60000kr i premie. Visst man måste då köpa minst 6mån gamla bilar framöver men det är nog så det sett ut tidigare också. Främst typ 1-3år gamla elbilar som gått på export.
Sen verkar elbilarna (Leaf, e-Golf, Zoe, i3) haft större värdeminskning i Sverige än Norge.
Slutligen lyfter importören i Norge bort momsen på inköpspriset på den begagnade bilen.
Resultat =förmånligt att köpa en svensk begagnad elbil (som ej är momssmittad) och sen importera till Norge. Tack vare att man då tillgodogör sig båda ländernas ”olika subentioner” ihop med olika värdeminskning.
Blir ju ännu mer intressant framöver med 60000kr i premie. Visst man måste då köpa minst 6mån gamla bilar framöver men det är nog så det sett ut tidigare också. Främst typ 1-3år gamla elbilar som gått på export.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Sedan måste man beakta att priserna i norge överlag är absurda. Det är en anledning att gränshandeln är så populärt. Det innebär ju inte att svenska konsumenterna skall se varornas "rätta värde" och glatt betala överpris, utan det är för att norska kronan är så stark. Men det är givetvis ett problem att elbilar försvinner från svenska marknaden. Men om vi vänder på det vad skulle krävas för att svensken skall ta över ägandeskapet mitt framför näsan på de då snopa norrmännen. Ett enormt prisfall givetvis men det gör det endast ytterligare attraktivt så det som återstår att göra det ytterst kostsamt att exportera utanför eu (dvs norge). Så stora subventioner för att göra inköpet attraktivt och skyddstullar för att det inte är enbart norrmän som tar del av det hela.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Dom har ju precis som oss ett väldigt underskott på elbilar sett till efterfrågan. Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
När produktionen på elbilar börjar klättra uppåt och begagnatmarknaden i båda länderna ökar kommer det nog stabiliseras lite.
När produktionen på elbilar börjar klättra uppåt och begagnatmarknaden i båda länderna ökar kommer det nog stabiliseras lite.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Vi vet inte om de vill betala mer eftersom de inte behöver betala momsen.joel80 skrev:Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
För de som säljer blir det ju så att dom betalar mer. Såg det utifrån säljarens perspektiv.Ric skrev:Vi vet inte om de vill betala mer eftersom de inte behöver betala momsen.joel80 skrev:Och om de kan betala mer än vad de i Sverige är beredd att göra blir det rätt naturligt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Finns erbjudande om ett års leasing av Leaf nu, begränsad till 1200mil. Planen är ju med storsannolikhet att dessa ska exporteras efter det året.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Supermiljöbilspremien gisslan i ogenomtänkt regelverk
Kravet på samma ägare i 6 månader måste väl åtminstone tvinga ut bilarna i svensk trafik eller går en kalkyl ihop att lagra bilen och sälja den som ny i Norge?
Tänkte först att svenska begagnat priser inte påverkar en Leasing lösning som är kalkylerad med export till Norge, men är det lika lönsamt att sälja dem i Sverige efter avslutad leasing hade ju det varit ett alternativ. Dock inget vi kan påverka.
Enligt DN motor 26 maj, 26% av bilarna som registrerades mellan 2012 och 2015 har exporteras. Med stora variationer mellan bilmärken. Viss balans kanske uppstår med brist på begagnade och begagnatpriser. Vi som köper privat får billigare ägande så bilen säljs?
Leo gör troligtvis en riktig bedömning att nya premien locka än mer till export.
Med fördel elbil på förmåns och tjänstebilmarknaden samt vid privatköp får vi hoppas att nya premien ändå skyndar på ökningen av elbilar i Sverige.
Tänkte först att svenska begagnat priser inte påverkar en Leasing lösning som är kalkylerad med export till Norge, men är det lika lönsamt att sälja dem i Sverige efter avslutad leasing hade ju det varit ett alternativ. Dock inget vi kan påverka.
Enligt DN motor 26 maj, 26% av bilarna som registrerades mellan 2012 och 2015 har exporteras. Med stora variationer mellan bilmärken. Viss balans kanske uppstår med brist på begagnade och begagnatpriser. Vi som köper privat får billigare ägande så bilen säljs?
Leo gör troligtvis en riktig bedömning att nya premien locka än mer till export.
Med fördel elbil på förmåns och tjänstebilmarknaden samt vid privatköp får vi hoppas att nya premien ändå skyndar på ökningen av elbilar i Sverige.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro