Elbilsägare missgynnas inte vid försäkringsskada

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Elbilsägare missgynnas inte vid försäkringsskada

Inlägg av hanty »

Kort bakgrund: Blir påbackad; bakaxel, hjul och bakskärm skadas. Prognos från skadeverkstaden 6-8 veckor på verkstaden. Får besked om rätt till hyrbil med egenandel av kostnaderna på 25% med länk till anslutna hyrbilsföretag. Kontaktar dem och efterfrågar En Tesla hyrbil. Hertz har ingen, erbjuder en Volvo V90. Avis har ca 10 st men dessa får inte användas vid försäkringsärenden, inte ens om man har en Tesla! Innan jag hinner nämna att jag avser att lyfta frågan gentemot försäkringsbolaget meddelas att alla 10 Teslor är uppbokade hela sommaren. Det slutar med att jag bokar Volvon i två veckor då jag skall till Lofoten å fiska nästa vecka därefter Motala Vätternrundan. Sedan sommarsemester 5 v med Vansbro inplanerat, övriga spontana semestertripper tillkommer, totalt ca 800mil de närmaste 7 veckorna. Det ger en merkostnad på ca 10t kr (drivmedel, väg och färgeavgifter Norge) utöver de 25% av hyrbilskostnaden som skall täcka minskad värdeminskning och slitage på Teslan när den står still. Det sistnämnda är väl ok ( även om leasingbolaget får 10tkr från mitt företag även då) men drivmedelskostnaden är inte ok, leasingkostnaden på Teslan är högre så att man slipper drivmedelskostnadena. Att sedan behöva köra fosilbil i 2 mån borde generera ersättning för extra psykisk påfrestning. Nåväl, jag är inte den förste som drabbas, har någon annan här lyckats utverka en Tesla som ersättningbil och isåfall hur?
Senast redigerad av hanty, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av Smutt »

Stå på dig din bränsle kostnad normalt är 2kr milen resten får din motpart ta på sin försäkring..
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av hanty »

Jo, om jag inte får en Tesla ska jag krångla om detta
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av macksie »

Skulle vilja säga tvärtom. Jag lider med dig, och håller med dig, men du kommer inte ha en chans. Spara ångest och jobb, hacka i dig det som en sunk cost och njut av fisket
MYP
X90d
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av e5m1r »

Precis spara nerverna
Även som fosil bilist så kommer man inte nånstans
Lämnade in min BMW 6 på skada hyrbilsfirman tyckte att chevrolet ( läs daewoo) skulle passa bra
Jag vägrade men de hade inget annat tjafsade till mig hundkojan och bytte sen mot bmw 1 serie
Jag tyckte att jag borde ha fått motsvarande bil typ audi 7 panamera osv men icke
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av boreno »

Jag gick igenom en mycket lång process för att bli rimligt kompenserad efter mitt äventyr i Holland. Det komplicerades av att jag tidigt var tvungen att välja om jag skulle driva mitt ärende i Sverige med mitt Svenska försäkringsbolag, eller i Holland med motpartens. Jag valde det senare.

Efter nästan ett år kom vi till en överenskommelse där de (de facto, men inte uttryckligen) kompenserade mig för att jag betalat leasing för ett fordon jag inte haft under ca 4 månader.

Det var inte enkelt och tog enormt mycket energi mentalt att genomföra, och i slutändan blev kompensationen hälften av vad jag ville ha, men dubbelt mot vad jag förväntade mig att få. De bedömare som granskat det hela har sagt att det är en uppgörelse jag bör vara nöjd med. Alternativet hade varit en Holländsk rättsprocess mot lastbilsföraren och/eller fraktbolaget, där jag haft goda förutsättningar att få rätt juridiskt, men till priset av extremt mycket arbete.

Jag fick köra en hyrtesla i 2 månader, som leasingbolaget (SiXT, de var grymt bra!) tillhandahöll till en låg kostnad, som jag sedan krävde kompensation för av det Holländska försäkringsbolaget. Sedan var jag utan bil några månader.

Uppgörelsen kompenserade som sagt för detta, utan att uttryckligen specificera det. De kröp till korset till sist när jag gjorde det klart för dem att om vi de inte kan nå en uppgörelse med mig så måste jag vända mig direkt mot den vållande.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av Verdi »

Jag fick en BMW X1 istället för min i3 som är inne på omlackering av en sidoskärm nu i veckan. Tycker det känns som en helt ok matchning.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av hanty »

Ja, usch den historien i Holland otrevlig. Men tack för tipset, ska kolla Sixt om de har någon ledig hyrtesla.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av ovelundkvist »

Så länge bilbranschen domineras av fossilbilar kommer inte försäkringsbolagen att förstå eller acceptera att vi som gått över till eldrift inte vill gå tillbaka till stenåldern ens vid försäkringsärenden.

Inte minst därför ser jag fram emot Teslas egna försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av Bjelke »

Min första skada var en påbackning när bilen var typ 3 veckor gammal (kul...not) vilket blev en omlackning av bakskärm (ytligt men ändå repigt).
Min argumentation var då att jag inte ska lida ekonomiskt då det var motpartens fel och därmed är bensinkostnaden i en hyrbil merkostnad för mig (förutom typ 2kr/mil
i elkostnad, om ens det tack vara fri supercharging samt diverse andra alternativ) och det godkändes rakt av eftersom dom inte kunde uppbringa en hyrbil med eldrift (det här var
för 3 år sedan).

Min andra skada, som skedde på vägen hem från verkstaden i Danderyd efter ovan nämnda skada, var att jag körde på en räv och det blev lite mer lagning där fram, och även
här hävdade jag ungefär samma sak men med en lite annan synvinkel, bensinkostnaden är en extra kostnad jämfört med eldriften vilket jag har försäkrat mig för (dom tar ju betalt
för en försäkring på mitt fordon med eldrift osv) och därför ska jag också ha ersättning för merkostnaden om dom inte kan ordna en elbil.
Försäkringspremien har dessutom ett pris som ligger i paritet med en fossilare i samma prisklass fastän Teslan inte skulle kosta en miljon om det inte vore för just eldriften (jag hävdar
ca halva priset dvs en skaplig Audi A5 typ) och då får dom tamejfan kompensera mig i denna situation (det fanns fortfarande inga Teslor som hyrbilar då, förutom någon enstaka i typ Skåne).
Detta godkändes också (kanske för att mitt första ärende såg ungefär lika ut bortsett från det där med en skyldig motpart).

Jag la inte speciellt mycket tid på det här och kände både att jag hade rätt och att jag egentligen inte hade något att förlora på att försöka iaf :)


Så jag skulle säga att om det finns en vållande motpart och jag inte får en elbil som hyrbil så skulle jag kräva ersättning för bensin/diesel iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av hanty »

Har nu dels ånyo talat med Trygg-Hansa som halvförsäkrar bilen man hittills inte hade funderat över kravet om ökade bränslekostnaderna men skulle ta upp det till diskussion nu när de tagit över vagnskadegaranti på Tesla. Sedan hänvisades jag till Protector som återförsäkrar vagnskadegaranti på min Tesla och de upplyste att man kunde ställa krav på merkostnader för bränsle på motpartens försäkringsbolag vilket hittills normalt godkändes.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av fth »

Jag undrar vad dom säger om man klimatkompenserar fossil-milen man tvingas köra, och skickar även den räkningen till motpartens försäkringsbolag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av HelectriC »

Fördelen när man får fossillånebil från Tesla är att det aldrig ens är diskussion om att få ersättning för bränsle- och vägavgifter. Bara att skicka in kvitton, så får man rubbet. Men går det genom försäkringsbolaget är det naturligtvis olyckligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbilsägare missgynnas vid försäkringsskada

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Fördelen när man får fossillånebil från Tesla är att det aldrig ens är diskussion om att få ersättning för bränsle- och vägavgifter. Bara att skicka in kvitton, så får man rubbet. Men går det genom försäkringsbolaget är det naturligtvis olyckligt.
Är väl bara i Norge man får pengar för bensin, jag har aldrig fått det här i Sverige iaf även om det åtminstone varit ok att lämna tillbaks den med typ tom tank...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Elbilsägare missgynnas inte vid försäkringsskada

Inlägg av hanty »

En uppdatering (har även uppdaterat trådtiteln): Har nu fått godkänt kostnadstäckning för privat merkostnad av motpartens försäkrningsbolag (Volvia) för bensin, norska väg-och 1/2 färgeavgifter då bensindriven hyrbil erhölls. En reflexion; det tog tio veckor att reparera bilen, kostnaden för försäkringsbolaget var över 100t kr, försäkringsbolagets andel av hyrbilskostnaden var över 1/3 av totalkostnaden. Detta driver ju också upp försäkringskostnaderna på Tesla, snabbare reservdelshantering från Teslas sida vore önskvärd.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar