Körskola med elbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

flaco skrev:
dd88 skrev:
Sen så tror jag att man i längden tjänar på att inte curla sina ungar för hårt, har svårt att tro att "pappsen" vill åka till Sydamerika när barnet inte kan hitta dragläget och komma ur parkeringsfickan som ligger i uppförsbacke.
:D :D :D

Rolig synpunkt. Visserligen kan jag inte riktigt förstår vad curlande har med saken att göra ... och i sånt fall skulle jag nog vilja påstå att det är betydligt hårdare curling att se till att "lillponken" får köra avgasbil med manuell låda när han övningskör ...

När jag reste runt i Sydamerika så var det buss som gällde ... det funkade kanonbra. Jag hade inte råd med hyrbil ...
I detta fallet tänker jag att när man ger barnen enklaste möjliga väg till målet, men samtidigt sämsta möjliga förberedelse för livet, så är det mer eller mindre definitionen av curlande.

Buss funkar ju givetvis bra, men risken är ju att det hyrs något som här hade klassats som lätt mc, vilket jag själv aldrig skulle sätta mig på.
Verdi skrev:
Enklast och säkrast är väl att de ger fan i att hyra bil på såna ställen i så fall. Kan ju inte vara ett jätteproblem.

Förstår inte kopplingen (!) till curlade ungar heller.
Hyr mer eller mindre alltid bil när jag är utomlands, när jag var i Mexico nu var de bästa dagarna helt klart de som började och slutade i en bil. Tomma stränder, sevärdheter och ett genuint Mexico utanför all-inclusive -murarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av flaco »

dd88 skrev:
... sämsta möjliga förberedelse för livet ...
Du kan inte på fullaste allvar tro att jag ger mina barn "sämsta möjliga förberedelse för livet", och således curlar dem, bara för att jag inte vill engagera mig i eller betala för att de tar körkort för manuellt växlad avgasbil?
Du får gärna kalla mig snål ... eller lat ... eller miljömupp. Men curlande förälder?!?

Hahahahaha ... tack för ett gott skratt :D :D :D :D

dd88 skrev:
Buss funkar ju givetvis bra, men risken är ju att det hyrs något som här hade klassats som lätt mc, vilket jag själv aldrig skulle sätta mig på.
... ärligt talat förstår jag inte detta resonemang ... jag hade inte råd att hyra något när jag reste runt ... jag var glad när jag hade råd med en lyxigare bussbiljett :mrgreen:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

flaco skrev:
dd88 skrev:
... sämsta möjliga förberedelse för livet ...
Du kan inte på fullaste allvar tro att jag ger mina barn "sämsta möjliga förberedelse för livet", och således curlar dem, bara för att jag inte vill engagera mig i eller betala för att de tar körkort för manuellt växlad avgasbil?
Du får gärna kalla mig snål ... eller lat ... eller miljömupp. Men curlande förälder?!?

Hahahahaha ... tack för ett gott skratt :D :D :D :D

dd88 skrev:
Buss funkar ju givetvis bra, men risken är ju att det hyrs något som här hade klassats som lätt mc, vilket jag själv aldrig skulle sätta mig på.
... ärligt talat förstår jag inte detta resonemang ... jag hade inte råd att hyra något när jag reste runt ... jag var glad när jag hade råd med en lyxigare bussbiljett :mrgreen:
Det jag vill få fram är att jag som förälder anser att man ska ge sitt bästa för att ge barnen en möjlighet att stå på egna ben. Den dagen dom måste hyra bil för att dom missat tåget eller låna bil av kompisen för att köra skräp till tippen (eller en av tusen andra anledningar till att kunna köra en manuell bil) så är dom garanterat glada att dom har möjligheten. Kommer dröja några årtionden innan manuellt växlade avgasbilar är borta.

Sen så hoppas jag att inga barn ska behöva begränsa sina liv efter de möjligheter föräldrarna hade när dom växte upp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Jerka »

Att kunna stå på egna ben kräver att kunna köra bil med manuell låda? Hohoho! :D Den dagen de vill köra ett tungt släp då? Eller MC?

Man kan inte göra allt för sina barn, lite måste de faktiskt göra själva. Dessutom finns det massor av människor som helt saknar körkort och de verkar kunna stå på egna ben ändå.

(Ja, jag fattar vad du menar men överdriften är episk. Begränsa sina liv?)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av OfarligTesla »

Jag ser inte direkt problemet, du kan hyra vettiga bilar typ överallt för typ inga extra pengar och då även automater. Om man mot all förmodan inte kan det är nog landet så pass out there att man kan hyra en förare för priset av en latte och en bulle hemma i Sverige.
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
flaco skrev:
dd88 skrev:
... sämsta möjliga förberedelse för livet ...
Du kan inte på fullaste allvar tro att jag ger mina barn "sämsta möjliga förberedelse för livet", och således curlar dem, bara för att jag inte vill engagera mig i eller betala för att de tar körkort för manuellt växlad avgasbil?
Du får gärna kalla mig snål ... eller lat ... eller miljömupp. Men curlande förälder?!?

Hahahahaha ... tack för ett gott skratt :D :D :D :D

dd88 skrev:
Buss funkar ju givetvis bra, men risken är ju att det hyrs något som här hade klassats som lätt mc, vilket jag själv aldrig skulle sätta mig på.
... ärligt talat förstår jag inte detta resonemang ... jag hade inte råd att hyra något när jag reste runt ... jag var glad när jag hade råd med en lyxigare bussbiljett :mrgreen:
Det jag vill få fram är att jag som förälder anser att man ska ge sitt bästa för att ge barnen en möjlighet att stå på egna ben. Den dagen dom måste hyra bil för att dom missat tåget eller låna bil av kompisen för att köra skräp till tippen (eller en av tusen andra anledningar till att kunna köra en manuell bil) så är dom garanterat glada att dom har möjligheten. Kommer dröja några årtionden innan manuellt växlade avgasbilar är borta.

Sen så hoppas jag att inga barn ska behöva begränsa sina liv efter de möjligheter föräldrarna hade när dom växte upp.

Det är väl fritt fram för barnen att ta körkort med manuell låda om de vill. Att du som förälder inte curlar ditt barn till ett sånt kort är väl enligt din logik bara bra?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
flaco skrev:
dd88 skrev:
... sämsta möjliga förberedelse för livet ...
Du kan inte på fullaste allvar tro att jag ger mina barn "sämsta möjliga förberedelse för livet", och således curlar dem, bara för att jag inte vill engagera mig i eller betala för att de tar körkort för manuellt växlad avgasbil?
Du får gärna kalla mig snål ... eller lat ... eller miljömupp. Men curlande förälder?!?

Hahahahaha ... tack för ett gott skratt :D :D :D :D

dd88 skrev:
Buss funkar ju givetvis bra, men risken är ju att det hyrs något som här hade klassats som lätt mc, vilket jag själv aldrig skulle sätta mig på.
... ärligt talat förstår jag inte detta resonemang ... jag hade inte råd att hyra något när jag reste runt ... jag var glad när jag hade råd med en lyxigare bussbiljett :mrgreen:
Det jag vill få fram är att jag som förälder anser att man ska ge sitt bästa för att ge barnen en möjlighet att stå på egna ben. Den dagen dom måste hyra bil för att dom missat tåget eller låna bil av kompisen för att köra skräp till tippen (eller en av tusen andra anledningar till att kunna köra en manuell bil) så är dom garanterat glada att dom har möjligheten. Kommer dröja några årtionden innan manuellt växlade avgasbilar är borta.

Sen så hoppas jag att inga barn ska behöva begränsa sina liv efter de möjligheter föräldrarna hade när dom växte upp.

Det är väl fritt fram för barnen att ta körkort med manuell låda om de vill. Att du som förälder inte curlar ditt barn till ett sånt kort är väl enligt din logik bara bra?
Skulle tro att det är en extremt mycket högre tröskel till att ta ett körkort för manuell bil vid ett senare tillfälle än att passa på när man ändå gör det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av clecab »

Dottern som alltihop startade med kämpar med både en gammal Ford (6växlad) och Leaf(30kWh). Hon föredrar leafen.... :-)

Det har blivit fler mil i Leafen (snål pappa som inte vill besöka bensinmackar så ofta) än i forden.

Teslan kommer hon inte få köra förrän om några år eller så...

När hon ska köra bil så kommer hon med största sannolikhet göra som en själv. Köper en 2000kr bil som skramlar och rasslar. Eller får låna en kompis gamla rosthög. Först efter riktiga studier kommer hon ha råd med en riktig bil.

Så för mig är det självklara valet ett normalt körkort.

Frågan är snarare hur det blir med minstingen. Han är bara 11år idag. När han ska ta körkort 2025, kommer man behöva det då? Är de självkörande bilarna tillräckligt bra så man slipper körkort?
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
...och än så länge klarar den inte dimma... Dröjer nog ett tag...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ad#p278713
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

bonath skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Till mina barn säger jag att de troligen inte behöver ta några körkort. Äldsta är 10 år så det är 8 år kvar tills det är dags.
Oj. Tror du får fel där. 8 år går snabbare än man tror.
Ja, jag tror inte att 8 år är lång tid men jag tror inte heller att autonoma bilar behöver vara så långt borta. Frågan är visserligen hur lagar och regler är men om autonoma bilar är säkrare så kommer de nog tillåtas snabbare. Det kommer troligen finnas begränsningar som att de troligen inte gå att köra snabbare än skyltad hastighet t.ex.
...och än så länge klarar den inte dimma... Dröjer nog ett tag...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ad#p278713
Tror inte att Teslas bilar kommer vara de samma om 8 år som idag och det finns fler aktörer. För 8 år sedan fanns inga Model S/X/3 alls så mycket kan hända på den tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

Möjligt att bilarna kommer köra en del själv. Men körkort lär väl behövas ett tag till. Först när det kommer bilar utan ratt, pedaler osv kan man åka utan körkort.

För övrigt är det galet svårt att klara 100% av alla situationer.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Möjligt att bilarna kommer köra en del själv. Men körkort lär väl behövas ett tag till. Först när det kommer bilar utan ratt, pedaler osv kan man åka utan körkort.

För övrigt är det galet svårt att klara 100% av alla situationer.
Ja, det lär finnas många begränsningar på de första helt självkörande bilarna. Det kan ju vara så att det först bara blir tillåtna på vissa typer av vägar, vissa områden, vissa hastigheter osv. Det ser vi redan nu i både USA och här, både vissa områden och vissa hastigheter som t.ex. den självkörande bussen i Järfälla. det kommer till inte vara samma frihet med en självkörande bil som med en man själv kör. Alla kommer inte föredra en självkörande bil i alla situationer men vissa kanske inte har något alternativ och då ger en självkörande bil mycket mera frihet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Glen88
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 okt 2018 15:47

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Glen88 »

Jag har inte ännu läst igenom allt som skrivits! Men något jag däremot känner att jag bör dela med mig av. Med tanke på att detta handlar om övningskörning med Tesla. En väldigt dyrbil!
När du skaffat försäkring till din bil har du då angivit att någon under 25 år kommer att köra den? Vid övningskörning är detta okej. Att ej ha angivit men om du tänkt låna ut din bilen till din son eller dotter efter övningskörningsperioden är över så bör du se till att ändra detta! Så du inte står utan ersättning vid olycka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Dags för körskola eller trafikskola som det tydligen heter åt dottern. Finns det en körskola i Göteborgområdet som har elbilar? De får gärna ha möjlighet att gå BE-utbildning också då jag behöver det till Model Y.

Den körskola vi gick handledarkursen på rekommenderade starkt att ta automatkörkort för alla! Då kan man koncentrera sig på att lära sig trafiken och att hantera bilen. Om man sedan efter några månader eller år vill ta manuellt körkort behöver man bara göra en uppkörning och visa att man kan det, vilket kostar typ 850kr. Klart billigaste sättet att ta kortet på.

Glen88 skrev:
När du skaffat försäkring till din bil har du då angivit att någon under 25 år kommer att köra den? Vid övningskörning är detta okej. Att ej ha angivit men om du tänkt låna ut din bilen till din son eller dotter efter övningskörningsperioden är över så bör du se till att ändra detta! Så du inte står utan ersättning vid olycka.
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.


Ja, detta var arkeologi!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Hittat en på Hisingen… men inte jättemycket info på hemsidan.

https://moderna-trafikskola-i-goteborg- ... ness.site/

Och Nääs fabriker.

https://drivetogether.se/

Hade önskat lite mer åt Landvetter hållet…
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

Mårtenssons Trafikskola i Mölnlycke har ID3
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
"Framför" i en bil är väl i körriktning. Eller är jag ute och cyklar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av kenjon »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Vid övningskörning är det jag som kör bilen, inte dottern, även om hon sitter framför ratten. Det är alltså fortfarande en skäggig 48 åring som kör bilen.
Jag hoppas verkligen att du inte placerar din dotter framför ratten när hon övningskör. Det kan eventuellt bli lite jobbigt för henne. ;)
Det beror helt på var du orienterar dig. Du sitter ju framför tangentbordet tex.
Nja, egentligen är det fel. Man sitter inte framför tangentbordet (tangentbordet bestämmer riktningen), man har tangentbordet framför sej (du bestämmer riktningen).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

Så ratten är framför den som övningskör.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Så ratten är framför den som övningskör.
Begreppet "bakom ratten" är ju ganska etablerat...
Skriv svar