Körskola med elbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Svenssons »

Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
Manuell växellåda har inget krav på sig att den ska ha ett visst antal växlar, men att gå mellan fram och bak klassas nog knappast som att växla. Kravet ligger nog mer i användandet av en koppling. Kanske körkortet borde vara inriktat på manuell koppling istället :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av bylund »

STR sa sig 2012 arbeta för att man skulle få körkort utan begränsningar om man kör upp i elbil:
http://www.mittitrafiken.se/om-miljon/f ... -med-elbil
Det har väl gått sådär hittills.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
Manuell växellåda har inget krav på sig att den ska ha ett visst antal växlar, men att gå mellan fram och bak klassas nog knappast som att växla. Kravet ligger nog mer i användandet av en koppling. Kanske körkortet borde vara inriktat på manuell koppling istället :lol:
Fram och bak i en elbil har dessutom ingenting med "växellådan" att göra. Man vänder ju naturligtvis bara på rotationsriktningen. Tänk vad komplicerat det är i en ice-bil. En massa kugghjul och mekaniska manicker bara för att kunna backa några meter. Det är så gammaldags att det svider. I en elbil löser man allt detta med några rader kod. Precis som det ska vara. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av bullen »

Kommer även under flera år vara ett krav från vissa arbetsgivare för att få jobb. Tror det tar ett tag innan alla bud-, hemtjänst o poolbilar mfl är fria från manuella lådor.
Förresten trodde jag Manuel Växellåda var Mexicos presidentBild
bylund skrev:
De närmaste åren kan ju manuell vara bra om man vill hyra bil. Går inte alltid att få tag på eldrift eller automatväxlat. Men på sikt är det så klart onödigt.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av bonath »

bullen skrev:
Förresten trodde jag Manuel Växellåda var Mexicos presidentBild
Hahaha... +100 på den!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av clecab »

Smutt skrev:
frippan skrev:
Nackdelen är väl att man bara får för automat, om man nu tror att man kan behöva växla i framtiden.
Dom två äldsta barnen såg jag till att dom fick körkort för växlat, grabben köpte en Tesla,dottern lånar min så det var pengar i sjön så övriga barn får bara automatkort ;)
Har ännu inte hittat någon körskola men lösningen blir nog så här:
Gamla ICE får gå någon månad till sedan säljs den. Innan dess blir det mycket växel träning. Sedan blir det Leaf för hela slanten för att få körvana i trafik.
Några lektioner i körskola med växlad bil innan uppkörning.

Det borde fungera. Lägger pengar på körlektioner än att ha en ICE i ett halvår.

Teslan kommer hon inte få köra förrän hon kan hantera Leafen. Och ska hon köpa en egen så har hon bara råd med 15-20 år gamla vrak som en själv. Och de är manuella!
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Benz »

Inte för att det är till någon hjälp men risk 2an på Gillingebanan utförs med elbilar, Nissan leaf, än så länge bara den äldre modellen men dem hade den nya på test, såg även en Hyundai ioniq.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av flaco »

Jag har hittat en körskola med elbil!

http://www.liljeholmensbilskola.se/

Min grabb ska börja övningsköra snart ... synd bara att vi bor i Järfälla (på andra sidan stan) och jag misstänker att grabben inte orkar åka så långt för en körlektion :mrgreen:

Är det någon som råkat på några fler körskolor med elbil i Stockholmsområdet?
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
STR sa sig 2012 arbeta för att man skulle få körkort utan begränsningar om man kör upp i elbil:
http://www.mittitrafiken.se/om-miljon/f ... -med-elbil
Det har väl gått sådär hittills.
Varför skulle man få det?
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av MaLund13 »

flaco skrev:
Jag har hittat en körskola med elbil!

http://www.liljeholmensbilskola.se/

Min grabb ska börja övningsköra snart ... synd bara att vi bor i Järfälla (på andra sidan stan) och jag misstänker att grabben inte orkar åka så långt för en körlektion :mrgreen:

Är det någon som råkat på några fler körskolor med elbil i Stockholmsområdet?
Kul! Även Magnusons Trafikskola i Linköping har en Ioniq. http://www.magnusons.se

Men, som du säkert vet om, kör man upp med automatväxlad bil får man ett villkor på körkortet som innebär att man inte får köra manuellt växlade bilar. Så för min del var det självklart att övningsköra större delen med manuellt växlad bil för att undvika den begränsningen.

Med det sagt går det ju självklart bra att övningsköra med en automat-/elbil, det är bara uppkörningen som behöver vara med en manuell. T.ex. var Risk-2:an med automat för mig.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av flaco »

MaLund13 skrev:
Men, som du säkert vet om, kör man upp med automatväxlad bil får man ett villkor på körkortet som innebär att man inte får köra manuellt växlade bilar.
Jo, jag är medveten om det ... jag resonerar som så att jag kommer att hjälpa honom (ekonomiskt och övningskörningsmässigt) ta ett automatkort ... skulle han senare inse att han behöver manuell så får han göra det på eget initiativ ... :mrgreen:

Jag lever i tron att det inte är många år till som bilar kommer att säljas med manuell låda. (jo, jag vet att vill man hyra bil eller köpa begagnat så kommer manuell låda finnas kvar något längre ...)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av jeppe_sthlm »

Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

jeppe_sthlm skrev:
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. :lol: Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.

Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av rockard »

jeppe_sthlm skrev:
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Övningskörde växlat med min fru för många år sedan, samt att hon gick i körskola. Vi höll på ganska länge, om än lågintensivt, och hon blev ganska bra på bilkörning, men fortsatte ha problem med växlarna. Det hela rann ut i sanden, tills hon nyligen tog en intensivutbildning för automatkort på två veckor, och lyckades ta körkortet på första försöket. Vi resonerar som flaco, att om behov mot förmodan skulle uppstå i framtiden får hon komplettera då. Det är nog ganska lätt att lära sig växla när man redan kan köra bil.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Xmag »

Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. :lol: Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.

Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av MangeT »

Gjorde precis tvärtom. Vi hade bara automtväxlad bil så fick börja med att köra i trafiken och senare öva på att växla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. :lol: Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.

Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.
Alla är olika. Själv började jag med att köra jordbrukstraktor på fälten som 11-12 åring. Med osynkad låda dessutom! :lol: Sen blev det traktorkort som 15-åring och många timmar längs riksvägen med tunga potatisvagnar. Ibland dubbla obromsade vagnar med över 10 ton potatis totalt. Var lite spännande i branta uppförsbackar där man fick vara jävligt snabb med att få in en lägre växel. Fattar inte att farsan släppte iväg mig. :shock:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.

Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.

Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. :lol: Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.

Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.
Alla är olika. Själv började jag med att köra jordbrukstraktor på fälten som 11-12 åring. Med osynkad låda dessutom! :lol: Sen blev det traktorkort som 15-åring och många timmar längs riksvägen med tunga potatisvagnar. Ibland dubbla obromsade vagnar med över 10 ton potatis totalt. Var lite spännande i branta uppförsbackar där man fick vara jävligt snabb med att få in en lägre växel. Fattar inte att farsan släppte iväg mig. :shock:
Lekte du utomus med kottar och stenar också? :lol: (ursäkta, kunde inte låta bli när tråden tenderar att gå åt det hållet)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av MaLund13 »

Xmag skrev:
Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
Japp. Men mestadels handlar det ju om saker som att planera sin körning (undvika stopp och kraftigare inbromsningar), veta när farthållaren ska (och inte ska) användas för att köra snålt och välja rätt växel. Och många av de momenten kan man ju öva på även med elbil (även om regen gör det lättare).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av LarsL »

MaLund13 skrev:
Xmag skrev:
Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
Japp. Men mestadels handlar det ju om saker som att planera sin körning (undvika stopp och kraftigare inbromsningar), veta när farthållaren ska (och inte ska) användas för att köra snålt och välja rätt växel. Och många av de momenten kan man ju öva på även med elbil (även om regen gör det lättare).
Första lektionen i ECO-driving är ju, välj elbil!

Vadå vrida ratten innan du startar! :shock: jag har fått lära mig att man inte ska vrida ratten innan bilen rullar.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av MangeT »

Tändningen bör nog åtminstone vara på i en icke elbil. Kan annars bli väldigt trögt utan servo och med rattlås aktiverat.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av Mickep »

Vet inte om att manuellt växla är något som behövs i framtiden. Tror faktiskt att bilar med växellåda behåller värdet bättre (eftersom de är färre i antal och därmed lägre utbud). Själv vill jag gärna ha automat (man slipper jobba som en idiot med benen).
som sagt man kan komplettera med manuell uppkörning, (det är endast en praktisk egenskap som kan tränas upp) Det viktigaste som jag ser det när man tar körkort är riskedömning än att kunna växla mjukt utan att bilen hoppar till. teoriprovet tar man vid automatuppkörningen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Körskola med elbilar

Inlägg av dd88 »

Hyr man bil i Asien och Sydamerika så är det inte alltid det finns automat. Även om majoriteten av bilarna är automat så är det ingen som vill hyra en manuell, så det är oftast manuella bilar som finns kvar om man får ett infall.

Sen så tror jag att man i längden tjänar på att inte curla sina ungar för hårt, har svårt att tro att "pappsen" vill åka till Sydamerika när barnet inte kan hitta dragläget och komma ur parkeringsfickan som ligger i uppförsbacke.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar