Körskola med elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Körskola med elbilar
Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Körskola med elbilar
Manuell växellåda har inget krav på sig att den ska ha ett visst antal växlar, men att gå mellan fram och bak klassas nog knappast som att växla. Kravet ligger nog mer i användandet av en koppling. Kanske körkortet borde vara inriktat på manuell koppling iställetSvenssons skrev:Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Körskola med elbilar
STR sa sig 2012 arbeta för att man skulle få körkort utan begränsningar om man kör upp i elbil:
http://www.mittitrafiken.se/om-miljon/f ... -med-elbil
Det har väl gått sådär hittills.
http://www.mittitrafiken.se/om-miljon/f ... -med-elbil
Det har väl gått sådär hittills.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Körskola med elbilar
Fram och bak i en elbil har dessutom ingenting med "växellådan" att göra. Man vänder ju naturligtvis bara på rotationsriktningen. Tänk vad komplicerat det är i en ice-bil. En massa kugghjul och mekaniska manicker bara för att kunna backa några meter. Det är så gammaldags att det svider. I en elbil löser man allt detta med några rader kod. Precis som det ska vara.HelectriC skrev:Manuell växellåda har inget krav på sig att den ska ha ett visst antal växlar, men att gå mellan fram och bak klassas nog knappast som att växla. Kravet ligger nog mer i användandet av en koppling. Kanske körkortet borde vara inriktat på manuell koppling iställetSvenssons skrev:Tekniskt sett har elbilar en växellåda och är inte automatväxlade... Undra om det finns en lägsta begränsning för hur många växlar bilen måste ha för att kunna räknas som en bil du kan köra upp i och få ett körkort för växellåda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Körskola med elbilar
Kommer även under flera år vara ett krav från vissa arbetsgivare för att få jobb. Tror det tar ett tag innan alla bud-, hemtjänst o poolbilar mfl är fria från manuella lådor.
Förresten trodde jag Manuel Växellåda var Mexicos president
Förresten trodde jag Manuel Växellåda var Mexicos president
bylund skrev:De närmaste åren kan ju manuell vara bra om man vill hyra bil. Går inte alltid att få tag på eldrift eller automatväxlat. Men på sikt är det så klart onödigt.
Re: Körskola med elbilar
Hahaha... +100 på den!bullen skrev:Förresten trodde jag Manuel Växellåda var Mexicos president
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Körskola med elbilar
Har ännu inte hittat någon körskola men lösningen blir nog så här:Smutt skrev:Dom två äldsta barnen såg jag till att dom fick körkort för växlat, grabben köpte en Tesla,dottern lånar min så det var pengar i sjön så övriga barn får bara automatkortfrippan skrev:Nackdelen är väl att man bara får för automat, om man nu tror att man kan behöva växla i framtiden.
Gamla ICE får gå någon månad till sedan säljs den. Innan dess blir det mycket växel träning. Sedan blir det Leaf för hela slanten för att få körvana i trafik.
Några lektioner i körskola med växlad bil innan uppkörning.
Det borde fungera. Lägger pengar på körlektioner än att ha en ICE i ett halvår.
Teslan kommer hon inte få köra förrän hon kan hantera Leafen. Och ska hon köpa en egen så har hon bara råd med 15-20 år gamla vrak som en själv. Och de är manuella!
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Körskola med elbilar
Inte för att det är till någon hjälp men risk 2an på Gillingebanan utförs med elbilar, Nissan leaf, än så länge bara den äldre modellen men dem hade den nya på test, såg även en Hyundai ioniq.
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Re: Körskola med elbilar
Jag har hittat en körskola med elbil!
http://www.liljeholmensbilskola.se/
Min grabb ska börja övningsköra snart ... synd bara att vi bor i Järfälla (på andra sidan stan) och jag misstänker att grabben inte orkar åka så långt för en körlektion
Är det någon som råkat på några fler körskolor med elbil i Stockholmsområdet?
http://www.liljeholmensbilskola.se/
Min grabb ska börja övningsköra snart ... synd bara att vi bor i Järfälla (på andra sidan stan) och jag misstänker att grabben inte orkar åka så långt för en körlektion
Är det någon som råkat på några fler körskolor med elbil i Stockholmsområdet?
Re: Körskola med elbilar
Varför skulle man få det?bylund skrev:STR sa sig 2012 arbeta för att man skulle få körkort utan begränsningar om man kör upp i elbil:
http://www.mittitrafiken.se/om-miljon/f ... -med-elbil
Det har väl gått sådär hittills.
Re: Körskola med elbilar
Kul! Även Magnusons Trafikskola i Linköping har en Ioniq. http://www.magnusons.seflaco skrev:Jag har hittat en körskola med elbil!
http://www.liljeholmensbilskola.se/
Min grabb ska börja övningsköra snart ... synd bara att vi bor i Järfälla (på andra sidan stan) och jag misstänker att grabben inte orkar åka så långt för en körlektion
Är det någon som råkat på några fler körskolor med elbil i Stockholmsområdet?
Men, som du säkert vet om, kör man upp med automatväxlad bil får man ett villkor på körkortet som innebär att man inte får köra manuellt växlade bilar. Så för min del var det självklart att övningsköra större delen med manuellt växlad bil för att undvika den begränsningen.
Med det sagt går det ju självklart bra att övningsköra med en automat-/elbil, det är bara uppkörningen som behöver vara med en manuell. T.ex. var Risk-2:an med automat för mig.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Körskola med elbilar
Jo, jag är medveten om det ... jag resonerar som så att jag kommer att hjälpa honom (ekonomiskt och övningskörningsmässigt) ta ett automatkort ... skulle han senare inse att han behöver manuell så får han göra det på eget initiativ ...MaLund13 skrev:Men, som du säkert vet om, kör man upp med automatväxlad bil får man ett villkor på körkortet som innebär att man inte får köra manuellt växlade bilar.
Jag lever i tron att det inte är många år till som bilar kommer att säljas med manuell låda. (jo, jag vet att vill man hyra bil eller köpa begagnat så kommer manuell låda finnas kvar något längre ...)
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Körskola med elbilar
Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Model S Standard Range Raven
Re: Körskola med elbilar
Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.jeppe_sthlm skrev:Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Re: Körskola med elbilar
Övningskörde växlat med min fru för många år sedan, samt att hon gick i körskola. Vi höll på ganska länge, om än lågintensivt, och hon blev ganska bra på bilkörning, men fortsatte ha problem med växlarna. Det hela rann ut i sanden, tills hon nyligen tog en intensivutbildning för automatkort på två veckor, och lyckades ta körkortet på första försöket. Vi resonerar som flaco, att om behov mot förmodan skulle uppstå i framtiden får hon komplettera då. Det är nog ganska lätt att lära sig växla när man redan kan köra bil.jeppe_sthlm skrev:Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Svart X75D -17
Re: Körskola med elbilar
Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Körskola med elbilar
Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.Verdi skrev:Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.jeppe_sthlm skrev:Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Re: Körskola med elbilar
Gjorde precis tvärtom. Vi hade bara automtväxlad bil så fick börja med att köra i trafiken och senare öva på att växla.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Körskola med elbilar
Alla är olika. Själv började jag med att köra jordbrukstraktor på fälten som 11-12 åring. Med osynkad låda dessutom! Sen blev det traktorkort som 15-åring och många timmar längs riksvägen med tunga potatisvagnar. Ibland dubbla obromsade vagnar med över 10 ton potatis totalt. Var lite spännande i branta uppförsbackar där man fick vara jävligt snabb med att få in en lägre växel. Fattar inte att farsan släppte iväg mig.OfarligTesla skrev:Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.Verdi skrev:Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.jeppe_sthlm skrev:Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
Re: Körskola med elbilar
Lekte du utomus med kottar och stenar också? (ursäkta, kunde inte låta bli när tråden tenderar att gå åt det hållet)Verdi skrev:Alla är olika. Själv började jag med att köra jordbrukstraktor på fälten som 11-12 åring. Med osynkad låda dessutom! Sen blev det traktorkort som 15-åring och många timmar längs riksvägen med tunga potatisvagnar. Ibland dubbla obromsade vagnar med över 10 ton potatis totalt. Var lite spännande i branta uppförsbackar där man fick vara jävligt snabb med att få in en lägre växel. Fattar inte att farsan släppte iväg mig.OfarligTesla skrev:Kommer ihåg första gången jag övningskörde, far körde bilen till en brant backe i ett otraffikerat område, parkerade den och sa "din tur". Jag fick inte köra i trafik förens jag kunde klara stanna och starta i den backen flera gånger på rad utan problem eller ryckighet och självklart utan hjälp av parkeringsbroms. Gångerna jag sedan fick motorstopp i trafik kan nog räknas på en hand.Verdi skrev:Jag har övningskört med min fru. Gör inte det. Kommer aldrig glömma när hon skulle växla från 3:an till 4:an men fick i 2:an istället. Däckskrik! Eller alla ggr hon fick motorstopp i korsningar med mycket trafik.jeppe_sthlm skrev:Lite OT kanske, men det borde väl gå betydligt fortare att komma igång att köra automat.
Minns själv hur mycket fokus som gick åt att hitta dragläge, starta i backe, krypkörning och att hitta rätt växel i början. Ganska rejäla distraktionsmoment, samtidigt som man skulle hålla koll på trafiken.
Hur är erfarenheten från er som kört båda varianterna med era barn?
Så ja, övningskörning med en elbil låter som en dröm!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Körskola med elbilar
Japp. Men mestadels handlar det ju om saker som att planera sin körning (undvika stopp och kraftigare inbromsningar), veta när farthållaren ska (och inte ska) användas för att köra snålt och välja rätt växel. Och många av de momenten kan man ju öva på även med elbil (även om regen gör det lättare).Xmag skrev:Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Körskola med elbilar
Första lektionen i ECO-driving är ju, välj elbil!MaLund13 skrev:Japp. Men mestadels handlar det ju om saker som att planera sin körning (undvika stopp och kraftigare inbromsningar), veta när farthållaren ska (och inte ska) användas för att köra snålt och välja rätt växel. Och många av de momenten kan man ju öva på även med elbil (även om regen gör det lättare).Xmag skrev:Är inte Eco-drivning ett krav numera? Gick på introduktionskursen för ett år sedan och där påpekades att det var viktigt att Vrida ratt, lägga i växel och göra sig klar att åka, sedan starta motorn. Det kanske bara gäller manuell låda? Hursomhelst helst är det ett moment som är svårt att öva på i elbil och svårt att visa att man kan. Det mesta av ecodriving blir ju meningslöst med elbilar men körkortet gäller ju även för fosilbilar och det är ju inte säkert man alltid kör elbil. Det känner jag är det jag ”oroar mig” för när vi övningskör i Teslan.
Vadå vrida ratten innan du startar! jag har fått lära mig att man inte ska vrida ratten innan bilen rullar.
Re: Körskola med elbilar
Tändningen bör nog åtminstone vara på i en icke elbil. Kan annars bli väldigt trögt utan servo och med rattlås aktiverat.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Körskola med elbilar
Vet inte om att manuellt växla är något som behövs i framtiden. Tror faktiskt att bilar med växellåda behåller värdet bättre (eftersom de är färre i antal och därmed lägre utbud). Själv vill jag gärna ha automat (man slipper jobba som en idiot med benen).
som sagt man kan komplettera med manuell uppkörning, (det är endast en praktisk egenskap som kan tränas upp) Det viktigaste som jag ser det när man tar körkort är riskedömning än att kunna växla mjukt utan att bilen hoppar till. teoriprovet tar man vid automatuppkörningen.
som sagt man kan komplettera med manuell uppkörning, (det är endast en praktisk egenskap som kan tränas upp) Det viktigaste som jag ser det när man tar körkort är riskedömning än att kunna växla mjukt utan att bilen hoppar till. teoriprovet tar man vid automatuppkörningen.
Re: Körskola med elbilar
Hyr man bil i Asien och Sydamerika så är det inte alltid det finns automat. Även om majoriteten av bilarna är automat så är det ingen som vill hyra en manuell, så det är oftast manuella bilar som finns kvar om man får ett infall.
Sen så tror jag att man i längden tjänar på att inte curla sina ungar för hårt, har svårt att tro att "pappsen" vill åka till Sydamerika när barnet inte kan hitta dragläget och komma ur parkeringsfickan som ligger i uppförsbacke.
Sen så tror jag att man i längden tjänar på att inte curla sina ungar för hårt, har svårt att tro att "pappsen" vill åka till Sydamerika när barnet inte kan hitta dragläget och komma ur parkeringsfickan som ligger i uppförsbacke.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.