Miljödekal Tyskland

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljödekal Tyskland

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Nu har jag läst lite på länken och det verkar enbart vara för utländska bilar och syftet är att dra nytta av elbilfördelar, men det finns väl knappt sådana, som jag förstår det. Oavsett, så verkar priset enbart vara nåt slags bondfångeri.
Samma personer verkar försöka dra in pengar på gröna klistermärket också. Rätt är att beställa från någon kommun när det gäller det gröna, säkert så också för detta blå märke.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Miljödekal Tyskland

Inlägg av Ampera »

Håller med, ett klistermärke kostar inte så mycket
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Miljödekal Tyskland

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Nu har jag läst lite på länken och det verkar enbart vara för utländska bilar och syftet är att dra nytta av elbilfördelar, men det finns väl knappt sådana, som jag förstår det. Oavsett, så verkar priset enbart vara nåt slags bondfångeri.
Vad jag vet finns det inga direkta fördelar för elbilar i Tyskland. Den gröna miljödekalen som alla nya bilar får borde ge samma fördelar eller rättigheter.
Visserligen får man parkera gratis på vissa ställen i samband med laddning, men det krävs knappast någon dekal för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar