FLER! Upptäcker nu Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av TeslaTissel »

Ryktet om Tesla tar fart hos fossil-vänner.

Jag kan vara orsaken iofs, men plötsligt sade min granne att han omedelbart ville reservera en Tesla Model 3.
- ”Visa mig hur man gör”. Några minuter senare var det klart och han sken upp som en barnunge!

Anledningen var att familjen tröttnat på alla Diesel-rapporter, besvikna på övriga elbils-märken som för närvarande finns att tillgå. Och att hybrid ändå är ointressant för dem. Så behöver de så småningom ytterligare en SUV-elbil, gissa vilket märke?

Det rullar verkligen på. Fler erfarenheter av samma sort måste finnas?

Tjosan!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Delta »

Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av mati »

Hehe, jag hade precis en upplevelse som är raka motsatsen. Jag var i Tyskland och stod parkerad vid en laddare. Då kom det en man som frågade mig vad jag gjorde och om det var en elbil och vilket märke i så fall. Jag sa att det var en Tesla. Det märket hade han aldrig hört talas om. Jag trodde först han skämtade, men det gjorde han inte. :oops:
Vi lever i en bubbla. Den blir kanske lite större varje dag, men det är fortfarande en bubbla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Twin Engine är felaktigt namn ja. Bilen har inte två "engines". Den har en "motor" och en "engine".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Jerker »

Min upplevelse är att om en person har nån vetskap om elbilar så har de hört om Tesla. Så Tesla är det första varumärke de lär sig. Men de lär sig också att en Tesla är svindyr och därför kan de själva inte köpa en elbil.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Smutt »

Jag kan inte köra förbi en klunga ungar utan att nån av dom pekar eller gör tummen upp, har jag fönstret nere ropar dom komplimanger

Så nästa generations köpare vet vad som är Coolt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Jag kan inte köra förbi en klunga ungar utan att nån av dom pekar eller gör tummen upp, har jag fönstret nere ropar dom komplimanger

Så nästa generations köpare vet vad som är Coolt!
Precis, fick två tummar upp direkt när en yngre kille på skateboard såg min bil. Yngre generationen har koll, många äldre som köpt diesel verkar gå i försvarsställning så fort prat om elbil tas upp. De verkar tro att man ska ta deras bil ifrån dem och skrota den på direkten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Delta skrev:
Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Twin Engine är felaktigt namn ja. Bilen har inte två "engines". Den har en "motor" och en "engine".
Jag anmärkte på det förut också, men enligt de svar jag fick då är att elmotorn + batteri kan räknas som en "engine", då den kemiska reaktionen sker i just batteriet.
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Addex86 »

Min sambo jobbar som lärare och har en årskurs 2 just nu, som tidigare skrivits så har ungarna stenkoll på elbilar och framför allt Tesla.
Sambon berättar att ungarna pratar om hur snabba Tesla är och pratar jämförelser med andra bilar :)
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Jag kan inte köra förbi en klunga ungar utan att nån av dom pekar eller gör tummen upp, har jag fönstret nere ropar dom komplimanger

Så nästa generations köpare vet vad som är Coolt!
I förrgår cyklade två killar i 10-års-åldern förbi hemma och den ena ropade - "Tesla är min favoritbil!" och den andra killen ropade - "Min med!" :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
Delta skrev:
Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Twin Engine är felaktigt namn ja. Bilen har inte två "engines". Den har en "motor" och en "engine".
Jag anmärkte på det förut också, men enligt de svar jag fick då är att elmotorn + batteri kan räknas som en "engine", då den kemiska reaktionen sker i just batteriet.
Fast det är ju inte definitionen av vad en engine är. En elmotor + batteri blir inte en engine på engelska.

http://www.dictionary.com/browse/engine
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, det var det jag tyckte också, men jag är ingen språkexpert. :D
Verdi

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

Fast liiiite off topic måste vi ju komma i tråden. Åtminstone en gång.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Har bara konstaterat att företaget Volvo gör fel i denna punkt. Har inte påpekat någon persons ordval och tror inte att Volvo kan känna sig kränkt...

Off Topic är ju också ett krav på detta forum ja...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Delta »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?
Ja på platser utanför Göteborg där man ska marknadsföra sin produkt till människor vars engelskakunskaper är bättre än vad Kalle o Ada klarar kan "Twin Engine" uppfattas som inexakt eller okorrekt. Om ett till två år ska det väl dessutom komma rena elbilar med en eller två motorer. Analogt blir det då "Single Engine" eller "Twin Engine". Är det inte dags med en kurrektare betackning: "Single" eller "Dual Motor" Volvo?
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av JonasAnd »

Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Delta »

JonasAnd skrev:
Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Om du tycker så, så har du ju valt helt rätt :D
Verdi

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?

Äh, trams. Ge mig exempel på nån engelsktalande som tagit illa upp?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?

Äh, trams. Ge mig exempel på nån engelsktalande som tagit illa upp?
We care about the little people

Är väl ett uttalande av en svensk som amerikanarna inte tyckte om :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?

Äh, trams. Ge mig exempel på nån engelsktalande som tagit illa upp?
Måste någon ta illa upp för att man ska kunna få tala om felaktiga ordval? Det är ju inte så att det är något som skrivs på ett forum eller på en chat. Det är ju något som Volvo har valt att använda i sin marknadsföring och på sina bilar. Kan ju vara så att även de vill att det ska vara korrekt så jag ser inga problem med att nämna detta. Själv stör jag mig inte på det men tänkte på det när jag såg det första gång. Först funderade jag på om den verkligen hade "twin engines", det hör ju inte till vanligheterna men tänkte att det t.ex. skulle kunna vara diesel+etanol t.ex. men insåg rätt kvickt att de menade engine+motor.

Skulle inte vara så trevlig värld att leva i där man inte fick nämna inkorrekta saker så länge någon inte hade tagit illa upp pga ordvalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Räcker det inte med att vi förstår vad de menar? Märka ord är ju sällan charmigt. ;)
Att ogenerat visa upp okunnighet och förvanska språket är inte särskilt charmigtdet heller. :?

Äh, trams. Ge mig exempel på nån engelsktalande som tagit illa upp?
We care about the little people

Är väl ett uttalande av en svensk som amerikanarna inte tyckte om :lol:
Ärligt talat var det också tramsigt. Det var inte så Carl-Henric menade och det förstår alla som är åtminstone normalbegåvade om de tänker efter.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av danni »

Ska man ta illa upp av en sån sak får man nog vara bra speciell. Men jag har sett recensioner där man anmärkt på att det är ett konstigt namnval.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Inlägg av StefL »

JonasAnd skrev:
Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Menar du alltså att du bor i en villa med garage, och inte har ett vanligt 220V-uttag i garaget? För det är ju faktiskt det enda du behöver för att ladda batteriet fullt över natten.

Och så ska jag slänga in en brandfackla i den pågående OT-diskussionen om ordval - utan avsikt att trampa någon på tårna men jag vill ändå förtydliga:
Den korrekta rubriken på denna tråd borde vara 'FLER upptäcker nu Tesla', inte FLERA. Ordet FLER uttrycker nämligen en allmän ökning vilket detta handlar om, medan FLERA handlar om en specifik grupp eller mängd som är "flera stycken", dvs fler än några få.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar