FLER! Upptäcker nu Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av JonasAnd »

StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Jag hade en Nissan elbil som lånebil några veckor, den var jag tvungen att ladda i ett motorvärmaruttag vid kontoret, det gick väl OK men automatsäkringen löste några gånger, och vid ett par andra tillfällen uppstod fel jag inte begrep. Tyckte att det var ganska jobbigt, det blev mest en källa till irritation.
danni skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Det kan ju vara så att JonasAnd tror att man måste installera en laddstolpe för att kunna ladda. Det är ju faktiskt inte alla som vet att det räcker med vilket eluttag som helst.
Jag har inte riktigt engagerat mig i det, men det följde med en laddare för "vanliga" uttag. Jag tror snabbladdaren är den som kostar extra? Jag grävde inte så mycket i det, men en laddare följde med i alla fall. Jag har inte ens en mil till jobbet så säg att den drar bensin för typ 15kr om dagen. Och många dagar kommer jag säkert kunna ladda den på publika parkeringar.

Hade det varit en ren elbil, en Tesla, då hade situationen förstås varit en annan och jag ser fram mot en väl fungerande elbil inom min kostnadsram.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av zyax »

JonasAnd skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Jag hade en Nissan elbil som lånebil några veckor, den var jag tvungen att ladda i ett motorvärmaruttag vid kontoret, det gick väl OK men automatsäkringen löste några gånger, och vid ett par andra tillfällen uppstod fel jag inte begrep. Tyckte att det var ganska jobbigt, det blev mest en källa till irritation.
danni skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Det kan ju vara så att JonasAnd tror att man måste installera en laddstolpe för att kunna ladda. Det är ju faktiskt inte alla som vet att det räcker med vilket eluttag som helst.
Jag har inte riktigt engagerat mig i det, men det följde med en laddare för "vanliga" uttag. Jag tror snabbladdaren är den som kostar extra? Jag grävde inte så mycket i det, men en laddare följde med i alla fall. Jag har inte ens en mil till jobbet så säg att den drar bensin för typ 15kr om dagen. Och många dagar kommer jag säkert kunna ladda den på publika parkeringar.

Hade det varit en ren elbil, en Tesla, då hade situationen förstås varit en annan och jag ser fram mot en väl fungerande elbil inom min kostnadsram.
Om du nu hade en mil till jobbet med en Nissan Leaf och motorvärmaruttaget löste ut, varför laddade du inte bara den hemma och sket i att ladda den på jobbet överhuvudtaget?

Eftersom du har så liten sträcka är ju vinsten du gör både pengar och tid. Att slippa åka till en mack är ju fantastiskt skönt.

15*200 dagar blir i alla fall 3000kr per år, det kanske är toapapper för dig, men du verkar ju inte ha råd med en vettig elbil så hur det blir toapapper av 3000kr förstår jag inte.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

JonasAnd skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Jag hade en Nissan elbil som lånebil några veckor, den var jag tvungen att ladda i ett motorvärmaruttag vid kontoret, det gick väl OK men automatsäkringen löste några gånger, och vid ett par andra tillfällen uppstod fel jag inte begrep. Tyckte att det var ganska jobbigt, det blev mest en källa till irritation.
danni skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Det kan ju vara så att JonasAnd tror att man måste installera en laddstolpe för att kunna ladda. Det är ju faktiskt inte alla som vet att det räcker med vilket eluttag som helst.
Jag har inte riktigt engagerat mig i det, men det följde med en laddare för "vanliga" uttag. Jag tror snabbladdaren är den som kostar extra? Jag grävde inte så mycket i det, men en laddare följde med i alla fall. Jag har inte ens en mil till jobbet så säg att den drar bensin för typ 15kr om dagen. Och många dagar kommer jag säkert kunna ladda den på publika parkeringar.

Hade det varit en ren elbil, en Tesla, då hade situationen förstås varit en annan och jag ser fram mot en väl fungerande elbil inom min kostnadsram.

Du skulle ju kunna ställa ner laddningshastigheten till 6-9 Ampere . Det brukar de flesta motorvärmarstolpar klara och du hinner ändå ladda upp det lilla batteriet över dagen.

Klart att det inte blir så mycket pengar men du får ju glida "ljudlöst" genom stan. Det är faktiskt väldigt skönt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

Väldigt fascinerande detta tycker jag...

Har ju hört talas om phev-förare som inte laddar, jag har trott att det berott på att man bor i lägenhet och inte har smidig tillgång till laddning.

Att köra hybrid, ha ett garage med el och ändå välja att ej ladda är verkligen ett gigantiskt mysterium för mig. Kostnaden är inte det viktiga, det viktiga är ju att det är så otroligt överlägset att åka på el! Att man gör miljön en tjänst är en ren bonus imo!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Väldigt fascinerande detta tycker jag...

Har ju hört talas om phev-förare som inte laddar, jag har trott att det berott på att man bor i lägenhet och inte har smidig tillgång till laddning.

Att köra hybrid, ha ett garage med el och ändå välja att ej ladda är verkligen ett gigantiskt mysterium för mig. Kostnaden är inte det viktiga, det viktiga är ju att det är så otroligt överlägset att åka på el! Att man gör miljön en tjänst är en ren bonus imo!

Jag tänker att han trollar oss. Det är ju ändå en kille som gjort sig omaket att registrera ett konto på ett elbilsforum. Då borde man väl veta bättre?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Väldigt fascinerande detta tycker jag...

Har ju hört talas om phev-förare som inte laddar, jag har trott att det berott på att man bor i lägenhet och inte har smidig tillgång till laddning.

Att köra hybrid, ha ett garage med el och ändå välja att ej ladda är verkligen ett gigantiskt mysterium för mig. Kostnaden är inte det viktiga, det viktiga är ju att det är så otroligt överlägset att åka på el! Att man gör miljön en tjänst är en ren bonus imo!

Jag tänker att han trollar oss. Det är ju ändå en kille som gjort sig omaket att registrera ett konto på ett elbilsforum. Då borde man väl veta bättre?
Ja obegripligt verkar det. Men det blir fler och fler som nappar på elbil. Stort intresse hos ungdomar, vilket nog har att göra med att de är nyfikna och vetgiriga kommande konsumenter som ställer krav på framtiden.
Och så finns det vi som ser de ekonomiska fördelarna. Antal elbilstillverkare och batteriinvesteringar ökar dessutom, Byton USA, nyligen Jaguar och Kinesiska tillverkare. Ovanpå det allt fler tillverkare somerbjuder helt nya el-mopeder och MC. Det går inte att stoppa längre.

Traditionella fordonstillverkare gör allt för att hänga med. Tyvärr tror jag några av dem går bokstavligen i väggen då de inte klarar efterfrågan och helt ny motor-tillverkning som de inte har erfarenhet av. Servicesidan kollapsar eventuellt totalt?

Elons senaste tweet om en Roadster med raketer låter skrattretande, men visar på hur flexibelt företag Tesla är. Den blåser formligen benen av drakarna!
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av JonasAnd »

Legato skrev:
Väldigt fascinerande detta tycker jag...

Har ju hört talas om phev-förare som inte laddar, jag har trott att det berott på att man bor i lägenhet och inte har smidig tillgång till laddning.

Att köra hybrid, ha ett garage med el och ändå välja att ej ladda är verkligen ett gigantiskt mysterium för mig. Kostnaden är inte det viktiga, det viktiga är ju att det är så otroligt överlägset att åka på el! Att man gör miljön en tjänst är en ren bonus imo!
Jag kör gärna på el, jättegärna, men det är inte super-avgörande att alltid köra på el. Jag kommer absolut ladda när tillfälle ges men det är inte jätteviktigt, och den eventuella miljöbesparingen är inte en faktor för mig.

Nåväl, jag ville inte dra igång världens diskussion utan mer svara när det antyddes att "hur tusan kan man köpa en hybrid för 700´, när man kan köpa en Tesla för bara 200´ mer". Det finns flera skäl, i mitt fall främst ekonomiska, men även andra faktorer såsom möjligheten till dragkrok. Därav att jag ser fram mot Modell 3.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Walker »

En del kan inte, andra vill inte och ytterligare andra förstår inte.
Elbil är helt enkelt inte för alla.
Bensinbilar var inte heller för alla i början på 1900-talet...
Nej, tacka vet jag häst och vagn.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Svenssons »

JonasAnd skrev:
Nåväl, jag ville inte dra igång världens diskussion utan mer svara när det antyddes att "hur tusan kan man köpa en hybrid för 700´, när man kan köpa en Tesla för bara 200´ mer". Det finns flera skäl, i mitt fall främst ekonomiska, men även andra faktorer såsom möjligheten till dragkrok. Därav att jag ser fram mot Modell 3.
Om det främst är ekonomiska så borde du väl valt Tesla, särskilt om du inte kommer köra så mycket på el, såvida målet inte är att göra av med mer pengar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av JonasAnd »

Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.

Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.

Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.

Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
677ED977-6A55-40E1-B675-64A706230F6F.jpeg
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av djFabbe »

Dröjde inte många dagar efter jag flyttade in i nya huset innan grannen berättade att deras nästa bil måste bli en Model S - dessutom i samma färg som min! Nu har förvisso grannen längre ned på gatan en Model X också...
Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Verdi

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

JonasAnd skrev:
Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.

Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.

Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.

Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
JonasAnd skrev:
Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.

Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.

Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.

Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.
Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte. :shock:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Verdi skrev:
JonasAnd skrev:
Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.

Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.

Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.

Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.
Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte. :shock:
Går inte på Nissan heller, endast på laddkabeln OM man har en ställbar (vilket den medföljande kabeln till bilen inte är).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
JonasAnd skrev:
Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.

Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.

Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.

Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.
Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte. :shock:
Går inte på Nissan heller, endast på laddkabeln OM man har en ställbar (vilket den medföljande kabeln till bilen inte är).
Är det inte en Volvo vi pratar om? ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Bjelke »

Jo det är det ju, ville bara "intyga" att det finns bilar där det faktiskt inte går att ställa in laddströmmen i bilen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av bylund »

Går det på Volvo då? Jag vill minnas att man gör det på laddkabeln där. Bilen själv tar vad som erbjuds. Fast saker kan ju ha hänt de senaste åren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

De laddbara Volvo med typ 2 jag kört (C30 electric gen II, V60 TE, XC90 T8) har haft "den vanliga" Siemens UMC med ställbar laddström. C30 electric gen I med typ 1 hade ställbar laddström i en meny i bilen.

Verkar märkligt om Volvo plötsligt övergivit denna, tämligen nödvändiga, funktion.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av bylund »

D v s, förutom på gen 1 C30 så går det inte att ställa i bilen, utan den drar alltid fullt? Sedan kan UMC:n ställa ner laddströmmen, och signalerar då till bilen vad den max får dra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.

Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.

Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.

Just my $0.02
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

thorenj skrev:
Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.

Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.

Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.

Just my $0.02
Hänger inte med på problemet. De flesta gånger man ska ladda så kommer man ju med bilen, dvs bilen är på och du sitter i bilen. Att ställa laddströmmen tar ju då ett par sekunder. Personligen föredrar jag det framför ett fysiskt reglage som kan gå sönder.

Det jag däremot skulle gilla är att kunna ändra strömstyrka direkt i appen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.

Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

thorenj skrev:
Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.

Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.

Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

Legato skrev:
OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.
Sant, och i Tesla fungerar det fint att göra så. Med andra märken har jag ibland kopplat in i tron att det nedställt i menyn, och då funnit att säkringen går eftersom bilen själv ställt upp till max igen. Siemens UMC minns senaste inställning, och man ser direkt på dioderna att det är rätt inställt.
Legato skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
De laddbara Volvo jag kört är i bilpool, med allt vad det innebär i form av omild behandling, och ännu har jag inte stött på någon trasig Siemens UMC. De är rätt så robusta. Förvisso dyrare att köpa hos Volvo än Teslas UMC, men det gäller även andra tillbehör såsom typ 2-kabel, så det är nog snarare prispolitik än tillverkningskostnad.

Att kunna justera inifrån huset är som sagt en stor fördel, med det borde man kunna lösa med app och bluetooth/wi-fi direkt i UMCn. Detta börjar komma i båtbatteriladdare, och de kostar inte mer än sina föregångare utan app.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av 12man »

Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar