FLER! Upptäcker nu Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

thorenj skrev:
Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.

Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.

Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.

Just my $0.02
Hänger inte med på problemet. De flesta gånger man ska ladda så kommer man ju med bilen, dvs bilen är på och du sitter i bilen. Att ställa laddströmmen tar ju då ett par sekunder. Personligen föredrar jag det framför ett fysiskt reglage som kan gå sönder.

Det jag däremot skulle gilla är att kunna ändra strömstyrka direkt i appen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.

Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

thorenj skrev:
Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.

Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.

Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av thorenj »

Legato skrev:
OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.
Sant, och i Tesla fungerar det fint att göra så. Med andra märken har jag ibland kopplat in i tron att det nedställt i menyn, och då funnit att säkringen går eftersom bilen själv ställt upp till max igen. Siemens UMC minns senaste inställning, och man ser direkt på dioderna att det är rätt inställt.
Legato skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
De laddbara Volvo jag kört är i bilpool, med allt vad det innebär i form av omild behandling, och ännu har jag inte stött på någon trasig Siemens UMC. De är rätt så robusta. Förvisso dyrare att köpa hos Volvo än Teslas UMC, men det gäller även andra tillbehör såsom typ 2-kabel, så det är nog snarare prispolitik än tillverkningskostnad.

Att kunna justera inifrån huset är som sagt en stor fördel, med det borde man kunna lösa med app och bluetooth/wi-fi direkt i UMCn. Detta börjar komma i båtbatteriladdare, och de kostar inte mer än sina föregångare utan app.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av 12man »

Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av Legato »

12man skrev:
Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
Inne i Teslan kan man ställa starttid, men inte mer.

Med tredjepartsappar som tex Dashboard for Tesla kan man även ställa in att den enbart får ladda inom ett visst tidsintervall.

Förut när jag laddade över shuko körde jag DfT och lät den ladda mellan 01.00 och 05.00. Nu har jag bilen inställd på att starta 01.00 istället, den blir ändå alltid klar till 05.00 :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Inlägg av dhogborg »

12man skrev:
Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
El-leverantören Tibber har en app som kan styra teslan att ladda när priset är som lägst, baserat på att den ska vara full vid ett visst klockslag dagen därpå.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar