FLER! Upptäcker nu Tesla
Moderator: Redaktion
FLER! Upptäcker nu Tesla
Dröjde inte många dagar efter jag flyttade in i nya huset innan grannen berättade att deras nästa bil måste bli en Model S - dessutom i samma färg som min! Nu har förvisso grannen längre ned på gatan en Model X också...
Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.JonasAnd skrev:Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.
Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.
Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.
Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte.Verdi skrev:Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.JonasAnd skrev:Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.
Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.
Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.
Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Går inte på Nissan heller, endast på laddkabeln OM man har en ställbar (vilket den medföljande kabeln till bilen inte är).Walker skrev:Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte.Verdi skrev:Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.JonasAnd skrev:Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.
Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.
Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.
Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Är det inte en Volvo vi pratar om?Bjelke skrev:Går inte på Nissan heller, endast på laddkabeln OM man har en ställbar (vilket den medföljande kabeln till bilen inte är).Walker skrev:Kanske inte går. På jaguar i-pace går det faktiskt inte.Verdi skrev:Du borde kunna ställa laddströmmen i bilen.JonasAnd skrev:Ekonomin kan vi nästan släppa, jag hade som sagt en ram avseende inköpspriset så det var bara att gilla läget. Hade den inte funnits hade det troligen blivit en Tesla. Jag ville bara visa på att det finns skäl till att man väljer andra bilar än Tesla, ett vanligt skäl är nog ekonomin men det finns förstås andra skäl också. Om bilen går på el eller ej är inte jätteviktigt för mig, jag vill känna ”vill ha” också, givet min budget. Hade Tesla byggt en bensinbil med 400hk som kostade 550’ hade jag antagligen köpt en.
Det gick dock! Inspirerad eller vad man ska säga av er massiva kritik så provade jag faktiskt. Kabeln blir väl tyvärr sträckt på ett ohälsosamt sätt men men, det verkar funka.
Dock kunde man inte välja amperen som på den Nissan-laddare jag provat. Nåväl, ”fulladdad 01:00” blev en besvikelse när jag insåg att det var klockan 01, inte 60 minuter.
Men vi få se, kanske låter jag det bli en vana.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Jo det är det ju, ville bara "intyga" att det finns bilar där det faktiskt inte går att ställa in laddströmmen i bilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Går det på Volvo då? Jag vill minnas att man gör det på laddkabeln där. Bilen själv tar vad som erbjuds. Fast saker kan ju ha hänt de senaste åren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
De laddbara Volvo med typ 2 jag kört (C30 electric gen II, V60 TE, XC90 T8) har haft "den vanliga" Siemens UMC med ställbar laddström. C30 electric gen I med typ 1 hade ställbar laddström i en meny i bilen.
Verkar märkligt om Volvo plötsligt övergivit denna, tämligen nödvändiga, funktion.
Verkar märkligt om Volvo plötsligt övergivit denna, tämligen nödvändiga, funktion.
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
D v s, förutom på gen 1 C30 så går det inte att ställa i bilen, utan den drar alltid fullt? Sedan kan UMC:n ställa ner laddströmmen, och signalerar då till bilen vad den max får dra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.
Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.
Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.
Just my $0.02
Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.
Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.
Just my $0.02
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Hänger inte med på problemet. De flesta gånger man ska ladda så kommer man ju med bilen, dvs bilen är på och du sitter i bilen. Att ställa laddströmmen tar ju då ett par sekunder. Personligen föredrar jag det framför ett fysiskt reglage som kan gå sönder.thorenj skrev:Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.
Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.
Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.
Just my $0.02
Det jag däremot skulle gilla är att kunna ändra strömstyrka direkt i appen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.
Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.thorenj skrev:Problemet, om än litet, är att så länge man sitter i bilen vet man sannolikt inte hur stor säkringen är. För att ta reda på det får man kliva ur och kolla i motorvärmarstolpen/fråga ägaren/etc, och sedan kliva in och ändra i bilen. Det är inte så att jag ser det som ett oöverstigligt hinder, men jag upplever det som smidigare med ställbar UMC.
Att kunna ändra i appen är som sagt också en smidig lösning, det blir ju i princip samma sak som en ställbar UMC. Det vore bra med en pushnotis vid inkoppling i sådana fall, som påminner om att kontrollera laddströmmen.
Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Sant, och i Tesla fungerar det fint att göra så. Med andra märken har jag ibland kopplat in i tron att det nedställt i menyn, och då funnit att säkringen går eftersom bilen själv ställt upp till max igen. Siemens UMC minns senaste inställning, och man ser direkt på dioderna att det är rätt inställt.Legato skrev:OK. Det brukar ju rekommenderas att aldrig plocka ut mer än 10A ur ett vanligt uttag och 10 A klarar ju nästan alla säkringar också, så personligen tycker jag det är rätt enkelt att alltid bara köra på 10 A om man stoppar in i vanligt shuko.
De laddbara Volvo jag kört är i bilpool, med allt vad det innebär i form av omild behandling, och ännu har jag inte stött på någon trasig Siemens UMC. De är rätt så robusta. Förvisso dyrare att köpa hos Volvo än Teslas UMC, men det gäller även andra tillbehör såsom typ 2-kabel, så det är nog snarare prispolitik än tillverkningskostnad.Legato skrev:Jag tycker det är stor skillnad på app vs umc. Dels som sagt slippa ett fysiskt reglage och därmed dyrare kabel/ risk för fel. Men även att kunna anpassa på distans. Stoppar man inte på 10 A och "värden" sedan ska dra igång dammsugare på samma säkring så vore det nice att slippa gå ut till bilen för att sänka strömstyrkan.
Att kunna justera inifrån huset är som sagt en stor fördel, med det borde man kunna lösa med app och bluetooth/wi-fi direkt i UMCn. Detta börjar komma i båtbatteriladdare, och de kostar inte mer än sina föregångare utan app.
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
ms 76132 "Eleamore"
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
Inne i Teslan kan man ställa starttid, men inte mer.12man skrev:Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.
Med tredjepartsappar som tex Dashboard for Tesla kan man även ställa in att den enbart får ladda inom ett visst tidsintervall.
Förut när jag laddade över shuko körde jag DfT och lät den ladda mellan 01.00 och 05.00. Nu har jag bilen inställd på att starta 01.00 istället, den blir ändå alltid klar till 05.00
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: FLER! Upptäcker nu Tesla
El-leverantören Tibber har en app som kan styra teslan att ladda när priset är som lägst, baserat på att den ska vara full vid ett visst klockslag dagen därpå.12man skrev:Ställbar laddström är bra, men vilka har ställbar starttid och/eller sluttid, fram till 21-22 är fortfarande strömpriset högt/hög konsumtion både lokalt och i Sverige.