Hänger inte med på problemet. De flesta gånger man ska ladda så kommer man ju med bilen, dvs bilen är på och du sitter i bilen. Att ställa laddströmmen tar ju då ett par sekunder. Personligen föredrar jag det framför ett fysiskt reglage som kan gå sönder.thorenj skrev:Just så. Så länge Volvo skickar med ställbar Siemens UMC, eller motsvarande, så ser jag det inte som något problem.
Tanken med protokollet i typ 2, som jag har förstått det, är att bilen alltid ska ladda så snabbt som uttaget tillåter, så att en "vanlig" bilist inte ska behöva tänka så mycket på det. I laddboxen/-stolpen ställs det efter matning/lastbalansering, och enligt vad som rekommenderas så ska ju alla platser avsedda för frekvent laddning av elbilar ha fast installerad typ 2.
Vid "nödladdning" med en ställbar UMC kan man enkelt välja utifrån hur det är avsäkrat - det blir ur användarens synpunkt mer likt en "riktig" laddbox. När jag har kört Tesla, Leaf 2 samt Ioniq, med icke ställbara UMC, har jag saknat möjligheten att ändra laddström utan att behöva starta bilen för att komma åt menyerna. Positionsbaserad laddström i Tesla är förvisso elegant, men kräver att man har varit på platsen förut för att bli riktigt smidigt.
Just my $0.02
Det jag däremot skulle gilla är att kunna ändra strömstyrka direkt i appen...