Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av LarsL »

lem skrev:
Hej!
Bilen borde vara lätt att spåra? Grannsamverkansbílgänget (som kör runt i Täby ) håller utkik!
Precis den är ju faktiskt ganska udda. Har moped-Gustav sett den tro?
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av hanst »

Bra fundering, det är värt att kolla upp.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Legato »

dstr skrev:
hed skrev:
...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.
Samt risken att få bakrutan krossad...

Jag hade oväntad tur för några år sedan i ett hårt drabbat garage i innerstan. Jag ägde en RR Evoque och hade (dyra) 20" originalfälgar till den utan lås.

När jag kom ner till garaget en morgon så stod en BMW X3 och en Mercedes GLC "uppallade". Båda hade fått bakrutorna krossade för att få tag på låsmuttern och hjulen stulna. Min bil som stod 5 meter längre in i garaget var orörd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
dstr skrev:
hed skrev:
...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.
Samt risken att få bakrutan krossad...

Jag hade oväntad tur för några år sedan i ett hårt drabbat garage i innerstan. Jag ägde en RR Evoque och hade (dyra) 20" originalfälgar till den utan lås.

När jag kom ner till garaget en morgon så stod en BMW X3 och en Mercedes GLC "uppallade". Båda hade fått bakrutorna krossade för att få tag på låsmuttern och hjulen stulna. Min bil som stod 5 meter längre in i garaget var orörd.
tjuvarna tänkte kanske att det var en allt för lätt match att ta hjulen från din bil utan hjullås, så de gav sig på det andra ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Xmag »

Fast egentligen gör det väl inget att de krossar bakrutan? Det går ju inte att köra ändå när fälgarna är snodda och självrisken blir väl den samma. Varje steg som försvårar, låter, tar tid osv gör att riskerna att de blir påkomna så att de kan åka fast. Kanske skall man förvara fälglåset på ett annat ställe så tar det ännu längre tid. Jag är villig att gå rätt långt för att sabotera och göra livet svårt för kriminella. De skall få jobba, utsätta sig för risker att åka fast och helst utan att få med sig nåt annat än en polisanmälan och helst några bra bilder :)
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av HelectriC »

Såhär parkerar jag hemma, blir inte lätt för fälgtjuvar då!
E132FBE7-4B6D-4919-8A64-1B6E4B2B48EA.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av mati »

Xmag skrev:
De skall få jobba, utsätta sig för risker att åka fast och helst utan att få med sig nåt annat än en polisanmälan och helst några bra bilder :)
Jag skulle inte ha nånting emot om de tog även med sig några rejäla hundbett i röven. Helst på varje sida, 84 tänder totalt. Det är ungefär det de förtjänar. Jag skulle skratta högt och hånfullt. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av lem »

Eller ett hål (9mm).....
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av hanst »

Om det är någon som har en uppsättning sommardäck på fälg att låna ut så har jag en tråd här om det.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12646
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av lator »

hanst skrev:
Om det är någon som har en uppsättning sommardäck på fälg att låna ut så har jag en tråd här om det.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12646
Får man anta att bilen har klarat sig utan skador i övrigt då? Har inte SC en omgång hjul att låna ut?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av hanst »

Bild har lite kosmetiska märken på trösklarna så istället för att den ska stå på verkstan och samla pollen så får den komma hem i väntan på en lacktid.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av clecab »

Mickep skrev:
Ärligt talat om någon sett något sådant vad skulle den då gjort? Skulle man konfrontera dem? (är de beväpnade/farliga?)
Skulle man ringa polisen ( det hela var över på under 2 min), det är nästan som att se en uppallad bil om man kom 5 min efter de åkt. (skulle man anmäla det eller tycker man att det är ägarens sak)
Stod i tidningen om en som hade fått sina muttrar lossade (vet ej märke), men det är ju en trafikfara, närmast mordförsök nästan.

de är ju s himla snabba att få skulle hinna göra något. (tror inte det behöver förlossa, men någon slags rekning bör de gjort)

en ide vore att om larmet går (och eftersom man får meddelande på telefon) borde en lågupplöst bild/video på 4-5 sek från samtliga kameror kunna skickas till mobilen.
För några år sedan (2010) jobbade jag sent och hade bilen(ICE) parkerad på en lite udda plats i Kista. När jag sedan åkte hem vid 22 tiden så lät det konstigt ifrån hjulen.
Stannade och såg inget. Körde en kilometer till och då hade klonandet ökat. Av någon konstig anledning så kände jag på en hjulmutter och den var nästan helt utskruvad.
Hämtade fälgkorset och drog åt den och började kolla de andra. Det visade sig att alla muttrar var typ tillhälften utskruvade!!!

Hade kunnat sluta i en katastrof...
Polisanmälde händelsen men förstås ingen åtgärd. Fick dock reda på att tidigare så hade de snotts däck/fälgar så i mitt fall så kom jag emellan gängen tur nog...

Bilen var en enkel Renault Megane och fälgarna aluminium dock nya däck. Kanske attraktiva.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av HelectriC »

Jag har ju blivit lite nojig sen jag läste denna tråd, så nu tänker jag en del på var och hur jag parkerar. Just nu bor vi på ett hotell i ett område som inte har så väldigt mycket folk i rörelse om natten. Hittade en lyktstolpe en bit från hotellet, som jag dessutom ser från hotellrummet, där jag parkerade så nära det gick. Jag antar att 3 fälgar inte är så kul för en tjuv :?
1832191A-C8EE-406E-9E1A-573C87CB7EA7.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Bjelke »

Bra tips att försöka parkera så att minst en fälg inte går att få bort eller blir jäkligt bökigt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Bra tips att försöka parkera så att minst en fälg inte går att få bort eller blir jäkligt bökigt iaf :)
Eller hitta en trång parkering och använda summon
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Bra tips att försöka parkera så att minst en fälg inte går att få bort eller blir jäkligt bökigt iaf :)
Eller hitta en trång parkering och använda summon
Ja samma princip fast ännu bättre såklart, men jag parkerar iaf aldrig bredvid andra om det är trångt, inte
en enda liten buckla pgav dörruppslag än iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av HelectriC »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Bra tips att försöka parkera så att minst en fälg inte går att få bort eller blir jäkligt bökigt iaf :)
Eller hitta en trång parkering och använda summon
Problemet med att parkera väldigt nära någon kan vara att personerna i den andra bilen kan bli sura och tro att man gjort det för att man är ett r*vhål eller liknande och då kan man lätt få en nyckel i lacken eller annat tråkigt. Fast du kanske menar en parkering som är så trång pga att väggarna är nära? Inte alltid lätt att hitta sådan parkering, speciellt inte i markplan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Legato »

Är väldigt övertygad om att sannolikheten för dörruppslag multiplicerad med risken för detta är högre om man parkerar in bilen tätt än risken för stulna fälgar multiplicerat med kostnaden för detta (iaf om man har vettig försäkring) ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av deffe »

Beklagar verkligen det som hänt. Vet hur det känns.

Samt det är otroligt vad "duktiga" folk är på sitt "jobb" att stjäla.

Kan muntra upp med en liten rolig historia, jag hade lastat min gamla bil helt full med kartonger och skräp som skulle till tippen dagen efter. Det var i huvudsak fina kartonger som tex en iMac kartong som nu var fylld med skräp och flyttkartonger osv.

När jag kom ut till bilen dagen efter så var den helt tömd. Jag behövde aldrig åka till tippen, och inga lås eller liknande hade några skador. :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Jerker »

deffe skrev:
Beklagar verkligen det som hänt. Vet hur det känns.

Samt det är otroligt vad "duktiga" folk är på sitt "jobb" att stjäla.

Kan muntra upp med en liten rolig historia, jag hade lastat min gamla bil helt full med kartonger och skräp som skulle till tippen dagen efter. Det var i huvudsak fina kartonger som tex en iMac kartong som nu var fylld med skräp och flyttkartonger osv.

När jag kom ut till bilen dagen efter så var den helt tömd. Jag behövde aldrig åka till tippen, och inga lås eller liknande hade några skador. :roll:
:lol: :lol: :lol:

Min bror har en bekant som råkade ut för samma sak, det var bara det att hans datorkartonger var fyllda med bajspåsar som han tömt från baja-major på en festival! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Har den så kallade polisen visat något som helst intresse för den där filmen? Fast det enda som kanske intresserar dem är den olovliga camera över vakningen. Som sagt varför jobba mot kriminella det kan ju bli farligt ju.
hanst skrev:
Jag ska prata med polisen i morgon om den.
Visade polisen något intresse?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 171
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av hanst »

Inte det minsta, det kan ju till och med vara så att det är nerlagt. Eftersom jag har fått skadan reglerad så tror jag att det är Trygg Hansa som är målsägande.
Jag har lämnat det bakom mig och har i alla fall fått lite mer insikt i hur jag ska parkera i framtiden.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
deffe skrev:
Beklagar verkligen det som hänt. Vet hur det känns.

Samt det är otroligt vad "duktiga" folk är på sitt "jobb" att stjäla.

Kan muntra upp med en liten rolig historia, jag hade lastat min gamla bil helt full med kartonger och skräp som skulle till tippen dagen efter. Det var i huvudsak fina kartonger som tex en iMac kartong som nu var fylld med skräp och flyttkartonger osv.

När jag kom ut till bilen dagen efter så var den helt tömd. Jag behövde aldrig åka till tippen, och inga lås eller liknande hade några skador. :roll:
:lol: :lol: :lol:

Min bror har en bekant som råkade ut för samma sak, det var bara det att hans datorkartonger var fyllda med bajspåsar som han tömt från baja-major på en festival! :mrgreen:
Haha, tjuvarna fick med sig bara en massa skit. :lol: Det är väl så man får skydda sig mot stöld, samt att tjuvarna får sitt straff. Det är väl enda sättet när det inte finns ett fungerande rättssystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jerker skrev:
deffe skrev:
Beklagar verkligen det som hänt. Vet hur det känns.

Samt det är otroligt vad "duktiga" folk är på sitt "jobb" att stjäla.

Kan muntra upp med en liten rolig historia, jag hade lastat min gamla bil helt full med kartonger och skräp som skulle till tippen dagen efter. Det var i huvudsak fina kartonger som tex en iMac kartong som nu var fylld med skräp och flyttkartonger osv.

När jag kom ut till bilen dagen efter så var den helt tömd. Jag behövde aldrig åka till tippen, och inga lås eller liknande hade några skador. :roll:
:lol: :lol: :lol:

Min bror har en bekant som råkade ut för samma sak, det var bara det att hans datorkartonger var fyllda med bajspåsar som han tömt från baja-major på en festival! :mrgreen:
Haha, tjuvarna fick med sig bara en massa skit. :lol: Det är väl så man får skydda sig mot stöld, samt att tjuvarna får sitt straff. Det är väl enda sättet när det inte finns ett fungerande rättssystem.
Det kanske går att slå två flugor i en smäll där? Fyll hjulen med bajs, lura tjuven OCH få ljudisolering på samma sätt som med skumfyllda däck :o :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Det kanske går att slå två flugor i en smäll där? Fyll hjulen med bajs, lura tjuven OCH få ljudisolering på samma sätt som med skumfyllda däck :o :lol:
:lol: Eller man kanske kan fylla däcken med prutt? Jag har aktuellt inte någon fungerande plan för hur det ska gå till rent praktiskt, men fantasin har ju inga gränser.

Vänta lite, jag har lite dåligt däcktryck här ... så ... klart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar