Jag vet inte, men som jag föstått det så har lagen enbart nåt emot konstant övervakning när det egentligen inte finns behov för det. Men när larmet går, så har ju de facto nånting hänt, så det kanske kan klassa annorlunda?Legato skrev:Tekniskt lätt, men blir det inte lurigt legalt sett?HelectriC skrev:det borde inte alls vara svårt att implementera. Bilen tar ju upp bilder på samma sätt vid en olycka, så systemet behöver bara triggas av alarmet i tillägg. Vem tipsar ElonMickep skrev:
en ide vore att om larmet går (och eftersom man får meddelande på telefon) borde en lågupplöst bild/video på 4-5 sek från samtliga kameror kunna skickas till mobilen.
Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Moderator: Redaktion
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Kanske har Teslan redan sparat filmer från när larmet gick? Gissar att Teslan har större hårddisk än daschcamen.
Egentligen skulle det räcka med att polisen kan ta ut bilderna om de vill. Det blir ju annars lite knivigt med att ha fast kamera övervakning runt bilen, antar jag.
Egentligen skulle det räcka med att polisen kan ta ut bilderna om de vill. Det blir ju annars lite knivigt med att ha fast kamera övervakning runt bilen, antar jag.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
GDPR gäller inte privatpersoner (visserligen ägs flertalet bilar av företag).Mickep skrev:Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).
Teslan har hårddisk där filmerna redan idag sparas. det är egentligen bara se till att det går att ladda ner dem t.ex. genom USB-porten. Att filmerna finns sparade har det skrivits om tidigare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Då börjar väl tjuvarna med att tejpa kamerorna innan de lossar bultarna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?Svenssons skrev:GDPR gäller inte privatpersoner (visserligen ägs flertalet bilar av företag).Mickep skrev:Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).
Teslan har hårddisk där filmerna redan idag sparas. det är egentligen bara se till att det går att ladda ner dem t.ex. genom USB-porten. Att filmerna finns sparade har det skrivits om tidigare.
Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Någon som köpt clampers? Bör ju göra det lite jobbigare för tjuven att stjäla bilen / alla hjul.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Om man nu plockar ut filmerna genom att t.ex. sätta i ett USB-minne så är det ju inget som Tesla tar ansvar över. Faller inte alls under Teslas ansvar när det gäller GDPR. Om filmerna skickas till Teslas servrar och sedan skickas tillbaka är det en annan sak men varför skicka många GB fram och tillbaka samt lagra filmerna centralt när de finns lokalt i bilen?Legato skrev:Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?
Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...
Vad spelar det för roll vad som startar filmningen? Som sagt var så är det dock en hypotetsik fråga, filmerna är helt lagliga för bevisföring i Sverige oavsett.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Att använda ett Usb-minne är ju en hårdvaru-lösning, det som skrevs om var en ren mjukvaru-lösning.Svenssons skrev:Om man nu plockar ut filmerna genom att t.ex. sätta i ett USB-minne så är det ju inget som Tesla tar ansvar över. Faller inte alls under Teslas ansvar när det gäller GDPR. Om filmerna skickas till Teslas servrar och sedan skickas tillbaka är det en annan sak men varför skicka många GB fram och tillbaka samt lagra filmerna centralt när de finns lokalt i bilen?Legato skrev:Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?
Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...
Vad spelar det för roll vad som startar filmningen? Som sagt var så är det dock en hypotetsik fråga, filmerna är helt lagliga för bevisföring i Sverige oavsett.
Om Tesla skapar en funktion som användaren inte kan styra över så verkar det rimligt att Tesla bär ansvaret, inte brukaren...
Jag är ingen jurist och vet absolut inte säkert (vilket ju inte ens jurister brukar göra), det förvånar mig därför när du uttalar dig som om ansvarsfrågan vore solklar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Om bilen mailar ägaren så är inte heller Tesla ansvarig. Annars kommer Canon och andra multiprintertillverkare få problem när folk börjar scanna körkort m.m. på multiprintern...Legato skrev:Att använda ett Usb-minne är ju en hårdvaru-lösning, det som skrevs om var en ren mjukvaru-lösning.Svenssons skrev:Om man nu plockar ut filmerna genom att t.ex. sätta i ett USB-minne så är det ju inget som Tesla tar ansvar över. Faller inte alls under Teslas ansvar när det gäller GDPR. Om filmerna skickas till Teslas servrar och sedan skickas tillbaka är det en annan sak men varför skicka många GB fram och tillbaka samt lagra filmerna centralt när de finns lokalt i bilen?Legato skrev:Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?
Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...
Vad spelar det för roll vad som startar filmningen? Som sagt var så är det dock en hypotetsik fråga, filmerna är helt lagliga för bevisföring i Sverige oavsett.
Om Tesla skapar en funktion som användaren inte kan styra över så verkar det rimligt att Tesla bär ansvaret, inte brukaren...
Jag är ingen jurist och vet absolut inte säkert (vilket ju inte ens jurister brukar göra), det förvånar mig därför när du uttalar dig som om ansvarsfrågan vore solklar.
Skulle USB-minne vara problem så skulle alla datortillverkare få problem eftersom de då skulle bli ansvariga ur GDPR-synpunkt när användarna använder dem.
Grunderna i GDPR är inte särskilt komplicerade. Skulle dock Tesla plocka hem filmerna och lagra dessa på sina servrar så kanske läget skulle bli annorlunda men det finns ju ingen nytta med det. Att användare inte kan styra över utvecklade funktioner är ju standard i proprietär kod. Man har lite inställningsfunktioner möjligvis men inte mer. Betyder inte att Microsoft, Apple eller Google är ansvariga för data som deras produkter skickar på användarens begäran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Fast nu var det ju inte på användarens begäran utan på Teslas begäran jag lyfte som ett problem... Och återigen lyfter du usb-minne trots att diskussionen rörde en ren mjukvaruupdate. Tror inte vi kommer så mycket längre eftersom vi uppenbarligen pratar om olika saker.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Så länge filmerna inte går via Tesla's servrar så är det inga problem ur GDPR oavsett hur man väljer att få filmerna. Filmerna finnas i Teslaägarens bil och skall användas till bevisning i ett brottsfall. Fri bevisprövning gäller i Sverige så oavsett är det inga problem med filmerna till bevisning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Jag har inte pratat om GDPR överhuvudtaget. Inte heller filmning som initieras av användaren och slutligen inte heller filmer som lagras lokalt...
Det jag tror är problematiskt juridiskt är precis det jag svarade på, inte något annat. Nämligen filmer som pushas ut till användaren från Tesla om larmet går. Utan att ha läst på så har jag svårt att de att det skulle vara lagligt att kameraövervaka området runt sin bil oavsett var bilen står parkerad...
Det jag tror är problematiskt juridiskt är precis det jag svarade på, inte något annat. Nämligen filmer som pushas ut till användaren från Tesla om larmet går. Utan att ha läst på så har jag svårt att de att det skulle vara lagligt att kameraövervaka området runt sin bil oavsett var bilen står parkerad...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Det kan vara oklart om det i Sverige kan räknas som en fast kameraövervakning eller ej men det är inte Tesla som är ansvarig för detta så länge de inte går via Teslas servrar och oavsett så får filmerna användas till bevisning. Det är ju från bilen som filmerna ska pushas ut, inte från Tesla.Legato skrev:Jag har inte pratat om GDPR överhuvudtaget. Inte heller filmning som initieras av användaren och slutligen inte heller filmer som lagras lokalt...
Det jag tror är problematiskt juridiskt är precis det jag svarade på, inte något annat. Nämligen filmer som pushas ut till användaren från Tesla om larmet går. Utan att ha läst på så har jag svårt att de att det skulle vara lagligt att kameraövervaka området runt sin bil oavsett var bilen står parkerad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Jag var inne på SC i Stockholm och fick låsmuttrar monterade. Kostade 670kr totalt inkl moms.
Dock så passar inte plastkåpan ovanför låsmuttrarna. De kommer säkert med uppdaterade plastkåpor, men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Sudda ut mönstret because...
Dock så passar inte plastkåpan ovanför låsmuttrarna. De kommer säkert med uppdaterade plastkåpor, men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Sudda ut mönstret because...
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Lite OT, men har aldrig sett de nya turbinfälgarna utan plastkåpor. Orkar du ta bort de övriga fyra och ta en bild?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Jag kan kolla ikväll om jag lyckas få bort dem. Lägger upp bild i turbinfälg-tråden isåfall.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Hej!
Bilen borde vara lätt att spåra? Grannsamverkansbílgänget (som kör runt i Täby ) håller utkik!
Bilen borde vara lätt att spåra? Grannsamverkansbílgänget (som kör runt i Täby ) håller utkik!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.hed skrev:...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Jag inser det, men känns som det blir lite meckigare för dem iallafall.dstr skrev:Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.hed skrev:...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Precis den är ju faktiskt ganska udda. Har moped-Gustav sett den tro?lem skrev:Hej!
Bilen borde vara lätt att spåra? Grannsamverkansbílgänget (som kör runt i Täby ) håller utkik!
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Bra fundering, det är värt att kolla upp.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Samt risken att få bakrutan krossad...dstr skrev:Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.hed skrev:...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Jag hade oväntad tur för några år sedan i ett hårt drabbat garage i innerstan. Jag ägde en RR Evoque och hade (dyra) 20" originalfälgar till den utan lås.
När jag kom ner till garaget en morgon så stod en BMW X3 och en Mercedes GLC "uppallade". Båda hade fått bakrutorna krossade för att få tag på låsmuttern och hjulen stulna. Min bil som stod 5 meter längre in i garaget var orörd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
tjuvarna tänkte kanske att det var en allt för lätt match att ta hjulen från din bil utan hjullås, så de gav sig på det andraLegato skrev:Samt risken att få bakrutan krossad...dstr skrev:Fälglås stoppar inga fälgtjuvar - det är tyvärr en falsk trygghet.hed skrev:...men jag tycker det är värt det för att slippa på fälgarna snodda.
Jag hade oväntad tur för några år sedan i ett hårt drabbat garage i innerstan. Jag ägde en RR Evoque och hade (dyra) 20" originalfälgar till den utan lås.
När jag kom ner till garaget en morgon så stod en BMW X3 och en Mercedes GLC "uppallade". Båda hade fått bakrutorna krossade för att få tag på låsmuttern och hjulen stulna. Min bil som stod 5 meter längre in i garaget var orörd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(
Fast egentligen gör det väl inget att de krossar bakrutan? Det går ju inte att köra ändå när fälgarna är snodda och självrisken blir väl den samma. Varje steg som försvårar, låter, tar tid osv gör att riskerna att de blir påkomna så att de kan åka fast. Kanske skall man förvara fälglåset på ett annat ställe så tar det ännu längre tid. Jag är villig att gå rätt långt för att sabotera och göra livet svårt för kriminella. De skall få jobba, utsätta sig för risker att åka fast och helst utan att få med sig nåt annat än en polisanmälan och helst några bra bilder
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."