en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av HelectriC »

Continental har tagit fram en kul lösning, morphing controls, som tydligen är knappar som inte syns varken genom form eller ljus förrän man behöver dom, tydligen försvinner dom in i ytan och ljuset släcks när de inte behövs. Detta tror jag kan bli en bra kompromiss mellan knapplöst och en samtidig önskan om fysiska knappar till diverse funktioner.

https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... n=manually
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av TeslaTissel »

HelectriC skrev:
Continental har tagit fram en kul lösning, morphing controls, som tydligen är knappar som inte syns varken genom form eller ljus förrän man behöver dom, tydligen försvinner dom in i ytan och ljuset släcks när de inte behövs. Detta tror jag kan bli en bra kompromiss mellan knapplöst och en samtidig önskan om fysiska knappar till diverse funktioner.

https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... n=manually
Intressant och väldigt minimalistiskt.
Fast de kunde ju schematiskt visa hur det funkar?
I varje fall pricipen med en illustration. Den bilden visar ju bara läget när användaren just skall till att välja en kontroll.

Tack för länk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av HelectriC »

Dom kanske inte är helt färdiga med patent etc och vill i så fall säkert vänta tills de visar upp färdig produkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av mati »

Jag får erkänna att jag gillar idén starkt. Jag är som bekant ingen stor fan av Teslas helt pekskärmsbaserade interiör eftersom jag tycker om fysiska knappar och vred.
Däremot gillar jag e-Golfens förmåga att känna av när handen närmar sig skärmen. Då poppar det t.ex. upp knappar och menyer som annars inte syns. Mycket intuitivt. I Teslan måste man ju peka en gång för att få upp menyn och det känns hopplöst uråldrigt i jämförelse. Jag undrar alltid varför det inte händer nånting när jag för handen mot skärmen.
Continentals system verkar bygga på samma idé, fast med riktiga knappar. Det gillas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av Bjelke »

Det verkade ju lite ballt liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
klippan
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 13 mar 2017 22:21

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av klippan »

Som boende i södra spanien skulle jag vilja kunna byta ut stolsvärmare, defrost av fram och bakrutan knappenarna !
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar

Inlägg av Jerka »

Jag gillar det!

Den här länken är på sin plats här. Gammal men fortfarande sann:

http://worrydream.com/ABriefRantOnTheFu ... ionDesign/
Skriv svar