Continental har tagit fram en kul lösning, morphing controls, som tydligen är knappar som inte syns varken genom form eller ljus förrän man behöver dom, tydligen försvinner dom in i ytan och ljuset släcks när de inte behövs. Detta tror jag kan bli en bra kompromiss mellan knapplöst och en samtidig önskan om fysiska knappar till diverse funktioner.
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... n=manually
en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Moderator: Redaktion
en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Intressant och väldigt minimalistiskt.HelectriC skrev:Continental har tagit fram en kul lösning, morphing controls, som tydligen är knappar som inte syns varken genom form eller ljus förrän man behöver dom, tydligen försvinner dom in i ytan och ljuset släcks när de inte behövs. Detta tror jag kan bli en bra kompromiss mellan knapplöst och en samtidig önskan om fysiska knappar till diverse funktioner.
https://www.auto-motor-und-sport.de/new ... n=manually
Fast de kunde ju schematiskt visa hur det funkar?
I varje fall pricipen med en illustration. Den bilden visar ju bara läget när användaren just skall till att välja en kontroll.
Tack för länk!
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Dom kanske inte är helt färdiga med patent etc och vill i så fall säkert vänta tills de visar upp färdig produkt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Jag får erkänna att jag gillar idén starkt. Jag är som bekant ingen stor fan av Teslas helt pekskärmsbaserade interiör eftersom jag tycker om fysiska knappar och vred.
Däremot gillar jag e-Golfens förmåga att känna av när handen närmar sig skärmen. Då poppar det t.ex. upp knappar och menyer som annars inte syns. Mycket intuitivt. I Teslan måste man ju peka en gång för att få upp menyn och det känns hopplöst uråldrigt i jämförelse. Jag undrar alltid varför det inte händer nånting när jag för handen mot skärmen.
Continentals system verkar bygga på samma idé, fast med riktiga knappar. Det gillas.
Däremot gillar jag e-Golfens förmåga att känna av när handen närmar sig skärmen. Då poppar det t.ex. upp knappar och menyer som annars inte syns. Mycket intuitivt. I Teslan måste man ju peka en gång för att få upp menyn och det känns hopplöst uråldrigt i jämförelse. Jag undrar alltid varför det inte händer nånting när jag för handen mot skärmen.
Continentals system verkar bygga på samma idé, fast med riktiga knappar. Det gillas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Det verkade ju lite ballt liksom
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Som boende i södra spanien skulle jag vilja kunna byta ut stolsvärmare, defrost av fram och bakrutan knappenarna !
Re: en knapplös interiör som ändå har fysiska knappar
Jag gillar det!
Den här länken är på sin plats här. Gammal men fortfarande sann:
http://worrydream.com/ABriefRantOnTheFu ... ionDesign/
Den här länken är på sin plats här. Gammal men fortfarande sann:
http://worrydream.com/ABriefRantOnTheFu ... ionDesign/