Ja, tyvärr. Citroen gillar den lösningen.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Moderator: Redaktion
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Den där nya elbilen som inte kommit hit än med...Geni87 skrev:Ja, tyvärr. Citroen gillar den lösningen.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Japp, och de blir lika dåliga de också. Främst ser jag detta som ett problem nu när vi har fått en skärm istället för instrumentpanel, det finns för mycket nytta i att ha en skärm rakt framför föraren som kan visa navigation och annan information som är bra att ha nära till hands.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vart instrumenteringen sitter har ingen direkt koppling till typen av drivlina. För mig är det en lika dålig lösning vare sig bilen är driven av el, bensin eller gengas.Henrik Torphammar skrev:Den där nya elbilen som inte kommit hit än med...Geni87 skrev:Ja, tyvärr. Citroen gillar den lösningen.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Tror inte att jag skulle sakna instrumentklustret personligen men jag gissar på att de inte kommer att ta bort det. Dessutom ingår det ett instrumentkluster i patentet;:Bjelke skrev:Säg bara inte att dom tar bort instrumentklustret och kör enbart med stora skärmen som på 3:an
Hejdå Tesla lixom...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Jag ser hellre ut än har ett kluster av mätare rakt framför mig. Inte minst om bilen rattar det mesta själv på motorväg. Låter lite som argumentet att man vill ha en knappsats på telefonen back in the days, visade ju sig att man ännu hellre ville ha större skärm.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Precis, Model 3 har fått jättebra kritik för den "fantastiska" sikten speciellt den nära framför bilen...Daoops skrev:Jag ser hellre ut än har ett kluster av mätare rakt framför mig. Inte minst om bilen rattar det mesta själv på motorväg. Låter lite som argumentet att man vill ha en knappsats på telefonen back in the days, visade ju sig att man ännu hellre ville ha större skärm.
Har kört många bilar med annorlunda instrumentering inkl. hundkojor på 70-talet och vill hellre ha bra sikt.
Var mätaren är lär man sig fort. Hastighetsmätaren på trean behöver man inte leta efter direkt...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Hur skulle sikten bli bättre menar du? De skulle kunna ta bort hela ratten och allt annat, sikten blir inte bättre för det. Huvudet är ju mycket högre upp än instrumentpanelen ändå så att ta bort saker som är nedanför där blicken är hjälper inte mycket.bonath skrev:Precis, Model 3 har fått jättebra kritik för den "fantastiska" sikten speciellt den nära framför bilen...Daoops skrev:Jag ser hellre ut än har ett kluster av mätare rakt framför mig. Inte minst om bilen rattar det mesta själv på motorväg. Låter lite som argumentet att man vill ha en knappsats på telefonen back in the days, visade ju sig att man ännu hellre ville ha större skärm.
Har kört många bilar med annorlunda instrumentering inkl. hundkojor på 70-talet och vill hellre ha bra sikt.
Var mätaren är lär man sig fort. Hastighetsmätaren på trean behöver man inte leta efter direkt...
Hastigheten är jag inte så brydd av var den är, däremot navigationen, den verkar helt horribel på Model 3an som den är i dagsläget. Vad gäller självkörning lär jag hinna gå igenom många bilar innan det är okej att använda det tillräckligt väl för att kunna ta bort ögonen från vägen.
Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Helt oförståeligt tycker jag. Jag tycker iofs M3 borde levererats med HUD, åtminstone som tillval men vill man ha nav eller hastighet i synfältet så är det ju bara att köpa till en extern HUD.taliz skrev:Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Nu är det ju inte bara det jag inte gillar med 3an, tycker träpanelen ser rätt trist ut, jag gillar struktur och mörkt om det skall vara trä. Men för mig är det nog en dealbreaker då jag gillar att kunna ha mer information tillgängligt. Framför allt tycker jag att självkörning bör ge oss fler skärmar inte mindre, ratten kommer försvinna till sist om men skärmen framför mig kommer jag vilja ha kvar ändå. Om något kommer jag vilja att den blir större när ratten försvinner.taliz skrev:Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Att köra utan navigering/musikinformation med mera rakt framför mig utan i mitten har jag gjort i större delen av mitt vuxna liv så jag har gott om erfarenhet i vad jag föredrar. Så för mig blir det enkelt, tas det bort utan en riktigt bra ersättare blir det en annan bil.
Nu är jag runt genomsnittslängd med mina 186 cm och även om jag har sätet lågt inställt är jag långt över både ratt och instrumentpanel så min sikt skulle inte förbättras alls. Men ja för vissa längder är det nog så att det hjälper sikten om man inte vill höja sätet.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Det kan man ju tycka. Alla har vi olika krav, vissa kan inte tänka sig en bil utan dragkrok. Och jag tycker att det är något snålt att en bil för över halvmiljonen varken har instrumentkluster eller HUD framför förarplatsen. Speciellt om valet står mellan denna och en bil som har en eller båda funktionerna, då skulle jag ha svårt att välja Teslan.taliz skrev:Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Och åter igen har inte detta något med drivlinan att göra. Citroen har haft (har?) flera modeller med centrerat instrumentkluster, och jag ogillade det även i deras bilar.
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.JonasH skrev:Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Grundfrågan/påståendet var väl att om MS & MX får samma instrument som M3 så var inte Tesla längre ett alternativ...Geni87 skrev:Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.JonasH skrev:Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Tesla kommer inte vara det enda alternativet till en vettig elbil när och om de nu uppdaterar interiören och tar bort instrumenten.JonasH skrev:Grundfrågan/påståendet var väl att om MS & MX får samma instrument som M3 så var inte Tesla längre ett alternativ...Geni87 skrev:Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.JonasH skrev:Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Om de gör det redan nu till sommaren/hösten så finns det inte så många alternativ...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Finner det föga troligt att de skulle göra det nu, lär komma 2019, och för mig spelar det ingen roll oavsett jag just fått min bil, så jag byter nog tidigast om ett år. Ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att jag skulle välja en S utan instrumentpanel framför alla fossilbilar heller. Skulle gissningsvis vänta på Porschen då.JonasH skrev:Om de gör det redan nu till sommaren/hösten så finns det inte så många alternativ...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Hade ju varit mycket coolare om navigeringen syntes direkt på vägbanan när man tittade ut. Titta ner för att få se en liten bild av vägen man redan kan se genom att titta ut.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
du kanske kan köpa nåt sånt här?Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Hela grejen med eftermonterade interiördetaljer förtar känslan lite i en ny bil tycker jag. Men visst, det kan ju vara ett alternativ.Legato skrev:Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Haha, en sån och en wünderbaum sen är pimpningen komplett. ^^HelectriC skrev:
du kanske kan köpa nåt sånt här?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vilka tänker du då på som finns tillgängliga för oss?Legato skrev:De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf.
Tesla Model Y