Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Nu är det ju inte bara det jag inte gillar med 3an, tycker träpanelen ser rätt trist ut, jag gillar struktur och mörkt om det skall vara trä. Men för mig är det nog en dealbreaker då jag gillar att kunna ha mer information tillgängligt. Framför allt tycker jag att självkörning bör ge oss fler skärmar inte mindre, ratten kommer försvinna till sist om men skärmen framför mig kommer jag vilja ha kvar ändå. Om något kommer jag vilja att den blir större när ratten försvinner.
Att köra utan navigering/musikinformation med mera rakt framför mig utan i mitten har jag gjort i större delen av mitt vuxna liv så jag har gott om erfarenhet i vad jag föredrar. Så för mig blir det enkelt, tas det bort utan en riktigt bra ersättare blir det en annan bil.
Nu är jag runt genomsnittslängd med mina 186 cm och även om jag har sätet lågt inställt är jag långt över både ratt och instrumentpanel så min sikt skulle inte förbättras alls. Men ja för vissa längder är det nog så att det hjälper sikten om man inte vill höja sätet.
Tycker det är fascinerande att folk inte vill ha Model 3 enbart pga att den saknar instrumentkluster framför ratten.
Personligen gillar jag det inte heller riktigt. Men är hyfsat övertygad om att det är en vanesak.
Med tanke på att folk här lyckats ändra betydligt större vanor, då det bytte till elbil... så kan man väl tycka att man borde våga ge det en chans åtminstone?
Förövrigt så tar faktiskt instrumentklustret upp en del plats, det är ju en bulle liksom. Särskilt om man är kort kan det nog bli bättre sikt utan.
Om jag fått önska skulle jag vilja ha en nedfällbar LCD eller oled framför ratten, som kan visa hastighet, nav och annat ”viktigt”.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det kan man ju tycka. Alla har vi olika krav, vissa kan inte tänka sig en bil utan dragkrok. Och jag tycker att det är något snålt att en bil för över halvmiljonen varken har instrumentkluster eller HUD framför förarplatsen. Speciellt om valet står mellan denna och en bil som har en eller båda funktionerna, då skulle jag ha svårt att välja Teslan.
Och åter igen har inte detta något med drivlinan att göra. Citroen har haft (har?) flera modeller med centrerat instrumentkluster, och jag ogillade det även i deras bilar.
Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.
Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.
Grundfrågan/påståendet var väl att om MS & MX får samma instrument som M3 så var inte Tesla längre ett alternativ...
TMS LR UltraRed, FSD Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket. Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Visst kan man tycka att ett instrumentkluster bakom ratten är viktigt, men att välja bort Tesla mot en fossilbil för det är som att välja mellan pest och förkylning och välja pest...
Vem har sagt att valet står mellan en Model 3 och en fossilbil? Just nu är det en icke-fråga eftersom Model 3 ej går att köpa, får se hur det ser ut när den väl går att göra det.
Grundfrågan/påståendet var väl att om MS & MX får samma instrument som M3 så var inte Tesla längre ett alternativ...
Tesla kommer inte vara det enda alternativet till en vettig elbil när och om de nu uppdaterar interiören och tar bort instrumenten.
Om de gör det redan nu till sommaren/hösten så finns det inte så många alternativ...
Finner det föga troligt att de skulle göra det nu, lär komma 2019, och för mig spelar det ingen roll oavsett jag just fått min bil, så jag byter nog tidigast om ett år. Ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att jag skulle välja en S utan instrumentpanel framför alla fossilbilar heller. Skulle gissningsvis vänta på Porschen då.
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Hade ju varit mycket coolare om navigeringen syntes direkt på vägbanan när man tittade ut. Titta ner för att få se en liten bild av vägen man redan kan se genom att titta ut.
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
du kanske kan köpa nåt sånt här?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.
Hela grejen med eftermonterade interiördetaljer förtar känslan lite i en ny bil tycker jag. Men visst, det kan ju vara ett alternativ.
HelectriC skrev:
du kanske kan köpa nåt sånt här?
Haha, en sån och en wünderbaum sen är pimpningen komplett. ^^
Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.
Kan en eftermonterad HUD få tillgång till all information som man vill ha? Framförallt information från bilens inbyggda navigator tänker jag, men även allmän information om laddning osv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Japp, och de blir lika dåliga de också. Främst ser jag detta som ett problem nu när vi har fått en skärm istället för instrumentpanel, det finns för mycket nytta i att ha en skärm rakt framför föraren som kan visa navigation och annan information som är bra att ha nära till hands.
Tycker Mercedes senaste skärm som sträcker sig från förare till passagerare längs brädan är en praktisk lösning (2st 12.3" widescreen)
Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Japp, och de blir lika dåliga de också. Främst ser jag detta som ett problem nu när vi har fått en skärm istället för instrumentpanel, det finns för mycket nytta i att ha en skärm rakt framför föraren som kan visa navigation och annan information som är bra att ha nära till hands.
Tycker Mercedes senaste skärm som sträcker sig från förare till passagerare längs brädan är en praktisk lösning (2st 12.3" widescreen)
Den såg fiffig ut, verkar tom bättre än model 3 som verkar omöjliggöra en bakåtvänd bilstol fram.
Några som har fått tillgång till koderna i de senaste uppdateringarna har fått ut data som tyder på att Model S och X snart kommer följa Model 3 när de kommer till batteripackets design, motorerna, CCS kontakt mm.
Jag var M Y C K E T skeptisk till 3’ans instrumentering (för att inte tala om frun!)
Nu efter 177 mil på några veckor skulle jag inte vilja gå tillbaka till det gamla. Körde eGolfen en liten tur igår och gillade inte instrumenten.
Däremot skulle det va topp med HUD, då kan man släcka ner skärmen nattetid och bara köra hastigheten i rutan vid långkörningar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Jag var M Y C K E T skeptisk till 3’ans instrumentering (för att inte tala om frun!)
Nu efter 177 mil på några veckor skulle jag inte vilja gå tillbaka till det gamla. Körde eGolfen en liten tur igår och gillade inte instrumenten.
Däremot skulle det va topp med HUD, då kan man släcka ner skärmen nattetid och bara köra hastigheten i rutan vid långkörningar.
Något jag verkligen vill att Tesla behåller är vindrutetorkar-delen på vänstra spaken. Skulle verkligen inte vilja ha det på skärmen endast. Tycker också automatiken funkar dåligt både på min MS men även i samtliga andra bilar jag kört.