Engelskt test av AP

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Engelskt test av AP

Inlägg av Limbster »

Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Kulingen »

Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Man betalar för en beta version som hela tiden förbättras, AP och självkörning är 2 helt olika saker. Det ena är bara en avhjälpande körning vilket innebär att du fortfarande kör bilen själv vilket inte den självkörande varianten kommer kräva.

Dessutom betalar man ju en summa när du köper bilen som är inbakad i bilpriset, det är gratis laddning på SuC och för utbyggnaden av dessa också. De som köpte bil 2013-2014 hade inte så mycket hjälp av dessa pengarna. Men nu så finns der över 10.000 SuC.

Så mitt svar är JA det är värt de 50T
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Wir »

Som den fungerade innan senaste versionen när den började tjata för mycket (för mig) var den absolut värd 50k. Nu tycker jag inte den är det, men jag hoppas den fixas till i framtiden igen.

Den fungerar väldigt bra så länge det finns linjer att följa och jag kunde tidigare fokusera uppmärksamheten på trafiken både framåt och bakåt.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Kulingen »

Wir skrev:
Som den fungerade innan senaste versionen när den började tjata för mycket (för mig) var den absolut värd 50k. Nu tycker jag inte den är det, men jag hoppas den fixas till i framtiden igen.

Den fungerar väldigt bra så länge det finns linjer att följa och jag kunde tidigare fokusera uppmärksamheten på trafiken både framåt och bakåt.
Men APn är ändå såld med att man ska ha händerna på ratten.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av OfarligTesla »

Sen är ju 50 papp väldigt lite när vi pratar bilar för runt miljonen oavsett, det är ju vad man får betala för lite designpaket i fejkad kolfiber med mera hos andra aktörer. Att den inte är självkörande kan ju varenda kotte räkna ut när de dessutom säljer ett paket som heter just självkörande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av LarsL »

Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av e5m1r »

Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Märkligt de har uppdaterat radar för att läsa av även under och framför den framförvarande bilen
Men visst man kan designa test för att lura systemet
Det ör dock ganska komplex situation
1 bil stående på flerfilsväg
2 bilen framför teslan är oupmerksam och vejar för den stående bilen i sista stund
3 det är ledigt i andra filen så bilen framför teslan kan veja
4 föraren i tesla håller inte koll och för kort avstånd till framförvarande
Det kan hända och har hänt men det är ganska specifik scenario som måste utspela sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av manks »

Såg för längsedan en som gjorde ett test med att bygga upp en frigolitmur. Och detta såg inte bilen utan körde rakt på.

Med det sagt så ser bilen (radar) olika materiell olika bra. Och jag tycker INTE testet som länkades reflekterar hur den kommer bromsa för en riktig bil gjord av metall och plåt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av mati »

Det är nog en bra idé att kräva att gå direkt från nivå 2 till nivå 4, dvs hoppa över nivå 3. En semiautonom bil kan vara väldigt svår att hantera när det inte är uppenbart för föraren var gränsen går. Tesla har ju flyttat sig allt närmare nivå 2 jämfört med för tre år sedan när AP släpptes. Då var det många som påstod att AP var nivå 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Wir »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av mati »

Jag kör också på 7. Allt annat känns på tok för nära, men 3 sekunder är det nog inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av LarsL »

Så det finns ju endel kvar att göra för någon som vill vara vetenskaplig. Låt en mänsklig förare köra med samma avstånd och utan att veta när bilen framför ska väja och vad som händer då (kan ju vara hygglig och informera om att det finns mjuka hinder på banan). Sedan kan man öka avståndet för människa och autopilot tills bägge klarar. Då har vi någon typ av resultat som kan vara intressant.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av OfarligTesla »

Var det inte det testet som gjordes i en hastighet där adaptiv farthållare/nödbroms inte kommer stanna för stationära hinder? Dvs fungerar det som det skall.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av LarsL »

Jag är ganska säker på att testet är designat så att autopiloten ska fallera. Hur skulle det kunna fungera som klick-bete och FUD?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Legato »

Wir skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
7 är väl betydligt längre än 3 sekunder.... Såg någon skriva att siffran skulle motsvara antalet sekunder, det tror jag inte stämmer spridningen är inte så stor. Men jag räknade ungefärligt med min inställd på 3 och tyckte den låg på 2,5-3 sekunder. 7:an skulle jag gissa motsvarar 4-5 sekunder.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Wir skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
7 är väl betydligt längre än 3 sekunder.... Såg någon skriva att siffran skulle motsvara antalet sekunder, det tror jag inte stämmer spridningen är inte så stor. Men jag räknade ungefärligt med min inställd på 3 och tyckte den låg på 2,5-3 sekunder. 7:an skulle jag gissa motsvarar 4-5 sekunder.
Jag upplever att det beror på hur fort man kör. I långsam kötrafik är 7 alldeles för mycket tycker jag. Då lämnar den ett orimligt stort avstånd till framförvarande bil. Då funkar det med 1 eller 2 utan problem. Men i motorvägsfart är 7 på gränsen till olagligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av OfarligTesla »

Japp, 7 är riktigt lång distans, jag kör för det mesta 4 på motorväg och 3 i trafiken runt Stockholm, gott om avstånd och ungefär samma avstånd jag skulle hålla om jag körde själv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Wir skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
7 är väl betydligt längre än 3 sekunder.... Såg någon skriva att siffran skulle motsvara antalet sekunder, det tror jag inte stämmer spridningen är inte så stor. Men jag räknade ungefärligt med min inställd på 3 och tyckte den låg på 2,5-3 sekunder. 7:an skulle jag gissa motsvarar 4-5 sekunder.
Jag upplever att det beror på hur fort man kör. I långsam kötrafik är 7 alldeles för mycket tycker jag. Då lämnar den ett orimligt stort avstånd till framförvarande bil. Då funkar det med 1 eller 2 utan problem. Men i motorvägsfart är 7 på gränsen till olagligt.
Jag skulle tro att den har ett minimiavstånd på respektive inställning och jag håller med om att det blir alldeles för stort i köer. Håller dock inte alls med ang motorväg, brukar köra på läge 4, det ger väldigt god marginal imo. Väldigt många som tycker man håller för långt avstånd och kör om på insidan...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Svenssons »

Med inställningen på 7 så har nog Model S/X kortare avstånd än tre sekunder men längre avstånd än vad de flesta brukar köra med. Bilens inställning lär inte bryta mot lagen:

https://lagen.nu/1998:1276#K3R1
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon Gemensamma bestämmelser skrev:
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Märkt dock att många förare missar att hålla tillräckligt avstånd för att underlätta omkörning. Själv brukar jag säga att det är inte bil nummer 1 som orsakar en kö utan bil nummer 2 i en trafikkö.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag skulle tro att den har ett minimiavstånd på respektive inställning och jag håller med om att det blir alldeles för stort i köer. Håller dock inte alls med ang motorväg, brukar köra på läge 4, det ger väldigt god marginal imo. Väldigt många som tycker man håller för långt avstånd och kör om på insidan...
Hm, troligen är det individuella skillnader mellan bilarna. Jag har fått känslan att min bil inte ser lika långt som andra bilar, t ex när jag jämför med Remuz inspelningar när han kör med AP. Min bil upptäcker och reagerar på framförvarande bil som tidigast vid ca 50m avstånd, oftast mindre, och det upplever jag som ganska tajt när man kör i motorvägsfart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Jag skulle tro att den har ett minimiavstånd på respektive inställning och jag håller med om att det blir alldeles för stort i köer. Håller dock inte alls med ang motorväg, brukar köra på läge 4, det ger väldigt god marginal imo. Väldigt många som tycker man håller för långt avstånd och kör om på insidan...
Hm, troligen är det individuella skillnader mellan bilarna. Jag har fått känslan att min bil inte ser lika långt som andra bilar, t ex när jag jämför med Remuz inspelningar när han kör med AP. Min bil upptäcker och reagerar på framförvarande bil som tidigast vid ca 50m avstånd, oftast mindre, och det upplever jag som ganska tajt när man kör i motorvägsfart.
AP 2,5 radarn "ser" ju definitivt mer åt sidorna. Jag har för mig att den också ser längre fram. För mig är det dock "sidoseendet" man märker tydlig skillnad på mellan min AP1 och AP2.5 bil. Sen skiljer det säkert lite från enhet till enhet samt beroende på kalibrering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Jag är ganska säker på att testet är designat så att autopiloten ska fallera. Hur skulle det kunna fungera som klick-bete och FUD?
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av OfarligTesla »

Limbster skrev:
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
Jag tycker inte vi hört en enda gång om en förare som inte hunnit ta över, däremot har vi hört om förare som verkar sitta och göra allt annat än att köra bil trots att de är förare. Och nej, inget är feldesignat utan det är med flit gjort så att bilen inte kommer stanna i sådana situationer, det är en av sakerna dagens adaptiva farthållare inte klarar av. Det är största anledningen till att de inte är självkörande utan hjälpmedel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
Jag är ganska säker på att testet är designat så att autopiloten ska fallera. Hur skulle det kunna fungera som klick-bete och FUD?
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
Jag kommenterar inte trafiksituationen utan kvalitén på testet. Jag behöver ett referenstest med en mänsklig förare för att kunna säga om autopiloten är sämre eller bättre.
Men testet är inte framtaget för att vara vetenskapligt eller att kontrollera kvalitén på autopiloten utan det är till för att skapa klick och sprida FUD, som sagt.
Skriv svar