Engelskt test av AP

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag skulle tro att den har ett minimiavstånd på respektive inställning och jag håller med om att det blir alldeles för stort i köer. Håller dock inte alls med ang motorväg, brukar köra på läge 4, det ger väldigt god marginal imo. Väldigt många som tycker man håller för långt avstånd och kör om på insidan...
Hm, troligen är det individuella skillnader mellan bilarna. Jag har fått känslan att min bil inte ser lika långt som andra bilar, t ex när jag jämför med Remuz inspelningar när han kör med AP. Min bil upptäcker och reagerar på framförvarande bil som tidigast vid ca 50m avstånd, oftast mindre, och det upplever jag som ganska tajt när man kör i motorvägsfart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Jag skulle tro att den har ett minimiavstånd på respektive inställning och jag håller med om att det blir alldeles för stort i köer. Håller dock inte alls med ang motorväg, brukar köra på läge 4, det ger väldigt god marginal imo. Väldigt många som tycker man håller för långt avstånd och kör om på insidan...
Hm, troligen är det individuella skillnader mellan bilarna. Jag har fått känslan att min bil inte ser lika långt som andra bilar, t ex när jag jämför med Remuz inspelningar när han kör med AP. Min bil upptäcker och reagerar på framförvarande bil som tidigast vid ca 50m avstånd, oftast mindre, och det upplever jag som ganska tajt när man kör i motorvägsfart.
AP 2,5 radarn "ser" ju definitivt mer åt sidorna. Jag har för mig att den också ser längre fram. För mig är det dock "sidoseendet" man märker tydlig skillnad på mellan min AP1 och AP2.5 bil. Sen skiljer det säkert lite från enhet till enhet samt beroende på kalibrering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Jag är ganska säker på att testet är designat så att autopiloten ska fallera. Hur skulle det kunna fungera som klick-bete och FUD?
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av OfarligTesla »

Limbster skrev:
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
Jag tycker inte vi hört en enda gång om en förare som inte hunnit ta över, däremot har vi hört om förare som verkar sitta och göra allt annat än att köra bil trots att de är förare. Och nej, inget är feldesignat utan det är med flit gjort så att bilen inte kommer stanna i sådana situationer, det är en av sakerna dagens adaptiva farthållare inte klarar av. Det är största anledningen till att de inte är självkörande utan hjälpmedel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
Jag är ganska säker på att testet är designat så att autopiloten ska fallera. Hur skulle det kunna fungera som klick-bete och FUD?
Fast det är tyvärr en ganska vanlig trafiksituation så det är väl snarare AP som är fel designad och behöver utvecklas. Jag tycker personligen det dumma är när en AP kan väljas att köra så att när den fallerar blir omöjligt att rädda upp för en människa.

Rapport om förare som inte hunnit ta över tycker jag tyvärr man hör allt oftare.
Jag kommenterar inte trafiksituationen utan kvalitén på testet. Jag behöver ett referenstest med en mänsklig förare för att kunna säga om autopiloten är sämre eller bättre.
Men testet är inte framtaget för att vara vetenskapligt eller att kontrollera kvalitén på autopiloten utan det är till för att skapa klick och sprida FUD, som sagt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Limbster »

Testet är gjort på uppdrag från engelska försäkringsbolag
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av Wir »

mati skrev:
Legato skrev:
Wir skrev:
Limbster skrev:
LarsL skrev:
Har de gjort om testet med en mänsklig förare eller är det fortfarande samma FUD och klick-bete från BBC?
AP klagar inte på att avståndet till framförvarande bil är för kort. Jag anser att AP faktiskt lurar in en människa att köra dåligt. Jag hade kört med 3 sekunders marginal till bilen framför och klart situationen, kan man ens ställa AP till 3 sekunder?
Jag kör på längsta avståndet (7), känns som det är tillräckligt långt för att man ska hinna reagera. Tror dock inte det är 3 sekunder.
7 är väl betydligt längre än 3 sekunder.... Såg någon skriva att siffran skulle motsvara antalet sekunder, det tror jag inte stämmer spridningen är inte så stor. Men jag räknade ungefärligt med min inställd på 3 och tyckte den låg på 2,5-3 sekunder. 7:an skulle jag gissa motsvarar 4-5 sekunder.
Jag upplever att det beror på hur fort man kör. I långsam kötrafik är 7 alldeles för mycket tycker jag. Då lämnar den ett orimligt stort avstånd till framförvarande bil. Då funkar det med 1 eller 2 utan problem. Men i motorvägsfart är 7 på gränsen till olagligt.
Jo, jag kör också på 1:an i långsam kötrafik. 7 på motorväg och oftast annars också, gillar att ha lite avstånd.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av TeslaX Anders »

Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Jag har kört Tesla sedan februari 2017, ca 4200 mil såhär långt.
Min erfarenhet är att AP på Teslan fungerar mkt bra sedan de senaste uppdateringarna. Det räcker att hålla en hand lätt på ratten vid ca kl 16 resp kl. 8 då det blir ett lagom "motstånd" för AP funktionen och inga "Hold the wheel"påminnelser dyker upp. Skulle så ändå ske räcker det med en lätt liten vickning med ratten för att AP skall bli nöjd.
Är det värt pengarna med AP? Ja det tycker jag. Tänk efter en stund på hur mycket hårdvara resp mjukvara som behövs för att detta skall fungera. Och NEJ det är ingen självkörande funktion. Det är ett komplement spec vid långkörning på större vägar och ffa på motorvägar.

Man kan inte sitta och pilla sig i naveln (eller var man nu pillar sig) och släppa blicken resp kontrollen över sin körning. DU är ansvarig!

Jag tycker personligen att inställning 6-7 på adaptiva farthållaren ger ett säkert avstånd till framförvarande bil. Även vid kökörning är det bra att hålla avståndet till framförvarande med 6-7 för då kan dessa fartdårar/egoister som alltid skall knö sig, ta sig in lättare och då flyter trafiken bättre(har slutat att reta upp mig på dessa typer vilket håller ner min stressnivå betydligt). Dessutom är ju en av de vanligaste olyckstyperna just kökrockar i rusningstrafik, och då blir det köer...
Tycker personligen att det är väldigt mycket gnäll här på forumet ang vissa saker runt AP funktionen mm.
Det är tråkigt att vissa uppenbarligen fått måndagsexemplar men vad jag förstått går det mesta att lösa och Tesla Service och support är enligt min erfarenhet härifrån Mölndal, helt suveräna. Alltid lånebil(hände aldrig på Bilia/Volvo trots ny dyr bil), mkt service inriktad personal. Jag har också haft en del saker som behövt åtgärdas men är bilen perfekt. Så tror jag att det är för de flesta av oss(hoppas jag).

Ta det lugnt och njut i sommartrafiken.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Engelskt test av AP

Inlägg av e5m1r »

TeslaX Anders skrev:
Limbster skrev:
Följer utvecklingen av autonoma system och här slås man igen av hur svaga de är i vissa sitautioner och hur mycket utveckling som återstår. Pinsamt att Tesla tar runt 50 tusen för AP när de har sådan lång väg kvar


https://www.bbc.com/news/technology-44439523
Jag har kört Tesla sedan februari 2017, ca 4200 mil såhär långt.
Min erfarenhet är att AP på Teslan fungerar mkt bra sedan de senaste uppdateringarna. Det räcker att hålla en hand lätt på ratten vid ca kl 16 resp kl. 8 då det blir ett lagom "motstånd" för AP funktionen och inga "Hold the wheel"påminnelser dyker upp. Skulle så ändå ske räcker det med en lätt liten vickning med ratten för att AP skall bli nöjd.
Är det värt pengarna med AP? Ja det tycker jag. Tänk efter en stund på hur mycket hårdvara resp mjukvara som behövs för att detta skall fungera. Och NEJ det är ingen självkörande funktion. Det är ett komplement spec vid långkörning på större vägar och ffa på motorvägar.

Man kan inte sitta och pilla sig i naveln (eller var man nu pillar sig) och släppa blicken resp kontrollen över sin körning. DU är ansvarig!

Jag tycker personligen att inställning 6-7 på adaptiva farthållaren ger ett säkert avstånd till framförvarande bil. Även vid kökörning är det bra att hålla avståndet till framförvarande med 6-7 för då kan dessa fartdårar/egoister som alltid skall knö sig, ta sig in lättare och då flyter trafiken bättre(har slutat att reta upp mig på dessa typer vilket håller ner min stressnivå betydligt). Dessutom är ju en av de vanligaste olyckstyperna just kökrockar i rusningstrafik, och då blir det köer...
Tycker personligen att det är väldigt mycket gnäll här på forumet ang vissa saker runt AP funktionen mm.
Det är tråkigt att vissa uppenbarligen fått måndagsexemplar men vad jag förstått går det mesta att lösa och Tesla Service och support är enligt min erfarenhet härifrån Mölndal, helt suveräna. Alltid lånebil(hände aldrig på Bilia/Volvo trots ny dyr bil), mkt service inriktad personal. Jag har också haft en del saker som behövt åtgärdas men är bilen perfekt. Så tror jag att det är för de flesta av oss(hoppas jag).

Ta det lugnt och njut i sommartrafiken.
Vi som haft AP från dag 1 så ser vi både förbättringar ( pålitlighet vad den klarar osv ) och försämringar ( funktioner händer på ratten osv )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar