Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?
Det är ganska otroligt att det sker. Tesla vill kunna koppla upp bilen för att utveckla AP, loggar vid olyckor osv. Det finns bara plats för ett SIM i Tesla, så därav skulle ett privat SIM blir väldigt krångligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).
Får man Google Maps, Spotify, TuneIn då eller andra motsvarande tjänster? Eller får man Bing Maps och Tidal?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).
Får man Google Maps, Spotify, TuneIn då eller andra motsvarande tjänster? Eller får man Bing Maps och Tidal?
Ne, man får mest skit, alltså borde Tesla kunna ta mer betalt.
Jag kan tycka att det är lite fånigt att ta betalt separat för sånt som i stort sett alla kommer vilja ha, sånt som bilen liksom inte är komplett utan. Som det gamla teknikpaketet som fanns fram till våren 2015 om jag minns rätt - det var ju skitfånigt att ha som tillval, för vem hade velat ha bilen utan det som ingick i det paketet (som navigation)? Det var bra att det blev standardutrustning helt enkelt, men det här blir ju ett steg i motsatt riktning.
Men jag kan tänka mig att Tesla tänker lite på "the long run". Det här är ju något som de kommer ha löpande kostnader för sålänge bilarna finns. Då är det kanske inte så dumt att hitta en modell att ta betalt för det. Med tanke på att bara fyra års uppkoppling ingick tidigare, så behövde de ju ändå komma på vad som skulle hända efter det, och då är det nog inte dumt att de hittar en prismodell av det här slaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag kan tycka att det är lite fånigt att ta betalt separat för sånt som i stort sett alla kommer vilja ha, sånt som bilen liksom inte är komplett utan. Som det gamla teknikpaketet som fanns fram till våren 2015 om jag minns rätt - det var ju skitfånigt att ha som tillval, för vem hade velat ha bilen utan det som ingick i det paketet (som navigation)? Det var bra att det blev standardutrustning helt enkelt, men det här blir ju ett steg i motsatt riktning.
Men jag kan tänka mig att Tesla tänker lite på "the long run". Det här är ju något som de kommer ha löpande kostnader för sålänge bilarna finns. Då är det kanske inte så dumt att hitta en modell att ta betalt för det. Med tanke på att bara fyra års uppkoppling ingick tidigare, så behövde de ju ändå komma på vad som skulle hända efter det, och då är det nog inte dumt att de hittar en prismodell av det här slaget.
De får ta betalt fram tills dess att SpaceX nya nätverk Starlink finns på plats, det borde bli ett Starlinkmodem i varje bil sedan.
Tycker nog att betalningen borde räcka med 1000 dollar extra per bil i inköp för bilens livstid, det borde snittmässigt täcka alla kostnader fram till Starlinkmodemet...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Ah, där ser man. Jag trodde verkligen att Starlink-plattan skulle vara perfekt för en bil och uppkoppling som struntar i olika stater etc.
Då får man väl hoppas att de löser detta på något smidigare sätt än 100 dollar om året i alla fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?
i modell 3 går de inte ens för där är de ett e-sim dvs man kan inte byta ut de... Dock finns de såklart tekniker för att kunna teckna abonnemang mot sådana också men de kräver samarbeten mellan dig Tesla och mobil operatören. I Sverige är de inte många som erbjuder e-sim lösningar och framförallt inte för privatpersoner utan de är mer för IoT lösningar liknande de Tesla använder.
Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart.
Jag hittar ingenting om detta i artiklarna, kommer man nu att kunna koppla upp sig via bilen som tidigare utlovats?
Det skulle ju kunna vara ett argument för att börja ta betalt, men jag hittar iaf inget om att det kommer att ingå i "premium connectivity"...
/fth
Elon har tidigare sagt att "tekniken finns", men det som saknats har varit ett system för debitering. Detta känns ju helt klart som ett steg i den riktningen.
Vet vi hur mycket de kommer ta betalt? Och ifall "premium connectivity" även laddar ner kartuppdateringar och sånt som äldre teslorna vill ha wi-fi för?
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.