Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av e5m1r »

Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av Pontus »

e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag tolkar det som att för nya bilar missar man, jämfört med idag, streamad musik (Spotify här), satellitbilder och trafikdata på skärmen i Google maps, och programvaruuppdateringar över mobilnätet. För att få nya versioner av programvaran måste man alltså koppla upp bilen på wif (t ex från telefonen)i, om man inte har premiumuppkopplingspaketet.
Webbläsare ingår uppenbarligen inte heller i standardpaketet. Ingen ABRP alltså. För till så mycket annat används ju inte webbläsaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av Svenssons »

På Model S/X kommer det ingå första året. Tror inte att kunder kommer välja andra bilar pga detta. Det är ju inte direkt så att konkurrenterna erbjuder något bättre eller billigare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av chaffis75 »

Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
ja, sådana småsaker är bara irriterande. Som när jag skulle betala extra för att nyttja hotellets pool i Båstad och för att få en ordentlig kaffe till frukosten, på ett redan dyrt hotell. Nej, resultatet blev att vi inte återvände året efter, jag blev sur! Hade däremot rumspriset varit motsvarande belopp dyrare från början så hade jag inte reagerat eller brytt mig. Det är tankegången och metoden jag inte gillar. Känns som man är hos RyanAir när allt ska kosta extra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Hoppas du har rätt för jag kan också tycka de är lite orättvist då de mer är slumpen och var man bor som avgör om man får denna feature direkt.
Men visst de är Elon som bestämmer hur han vill göra med sitt företag och jag kan samtidigt förstår att man behöver ta betalt men med tanke på hur integrerat denna funktion verkar vara med bilen så tycker jag de kunde ingå säg 8 år (följer garantin) i bilköpet sedan får man börja betala. Jag kan förstå att Elon kanske inte vill betala för en 15 år gammal bil.
Dessa små kostander som inte är mycket pengar varken för ägare eller bilföretag skapar lite irritation hos kunder tror jag så jag tror man skulle tjäna på att ha de gratis länge.
ja, sådana småsaker är bara irriterande. Som när jag skulle betala extra för att nyttja hotellets pool i Båstad och för att få en ordentlig kaffe till frukosten, på ett redan dyrt hotell. Nej, resultatet blev att vi inte återvände året efter, jag blev sur! Hade däremot rumspriset varit motsvarande belopp dyrare från början så hade jag inte reagerat eller brytt mig. Det är tankegången och metoden jag inte gillar. Känns som man är hos RyanAir när allt ska kosta extra.
Japp helt rätt... och Tesla har dessutom varit väldigt frikostiga med "gratis" saker historiskt vilket göra de ännu svårare att ta bort denna typ av saker. Jag kan förstår att man tar ut avgifter på en lite ford fiesta om den är uppkopplad men även en Modell 3 snik, dvs $35000 är ju en ganska dyr bil även om de är den billigaste Teslan.
Jag tror ju också att man ska hålla ihop ett bilmärke, dvs lite samma förmåner på alla bilar oavsett storlek på bilen. Jag har förstått de som att många köper modell 3 inte bara för att den är billigare utan även för att de vill ha en lite mindre bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Tyvärr så verkar de flesta tolka det som att Order eller beställning gäller när du har konfigurerat bilen vilket gör att vi inte har någon möjlighet här i Europa eftersom vi inte kan beställa innan första juli.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av OfarligTesla »

Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av dstr »

ÄNTLIGEN!!!

Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart. :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
e5m1r skrev:
Personligen tycker jag det är tokigt att vi inte ens har en chans att ta en M3 innan första juli
Tolkar det som att bara man betalat den första summan för köplatsen innan 1 Juli så räknas det.
Kommer M3 få en internet läsare då?
Tyvärr så verkar de flesta tolka det som att Order eller beställning gäller när du har konfigurerat bilen vilket gör att vi inte har någon möjlighet här i Europa eftersom vi inte kan beställa innan första juli.
Jag skulle nog tolka de så också även om jag tycker att de vore med rättvist om man utgår från när man reserverat bilen så har alla möjlighet att få del av denna förmån.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Tror de flesta låter de ingå i 1-3 år men jag är lite osäker dock... Nissan Leaf ingår de i 3 år vet jag, med denna jämförrelse så känns de väldigt snålt att de inte ingår ens några år.
Tesla är lite allt eller inget... Gratis SUC obegränsat och plötsligt från du bara 400kwh (nästan 0). Model 3 får 0 kwh. Lite samma sak nu... datatrafik har varit gratis på livstid för nya bilar sedan 2012 och nu plötsligt så ska alla nya får 1 år gratis eller inget alls.
Varför inte lite mer glidande skala... Har man tex köpt en ny M3 så skulle man väl kunna bjuda på säg 1000kwh SUC och datatrafiken i ett antal år (minst 3 tycker jag). Ja man kan lägga på 2000kr på bilen utan att någon tänker på de så man helt enkelt har betalt de i förskott men man upplever de som väldigt positivt och "gratis".
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av fth »

dstr skrev:
ÄNTLIGEN!!!

Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart. :)
Jag hittar ingenting om detta i artiklarna, kommer man nu att kunna koppla upp sig via bilen som tidigare utlovats?

Det skulle ju kunna vara ett argument för att börja ta betalt, men jag hittar iaf inget om att det kommer att ingå i "premium connectivity"...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
Ser det som bra, det är inte rimligt att pusha ut stora uppdateringar till så många bilar om de inte betalar. M3 i standardform är ju prissatt som en vanlig svenssonbil och de tar alla betalt för sådana saker, oftast mer betalt.
Tror de flesta låter de ingå i 1-3 år men jag är lite osäker dock... Nissan Leaf ingår de i 3 år vet jag, med denna jämförrelse så känns de väldigt snålt att de inte ingår ens några år.
Tesla är lite allt eller inget... Gratis SUC obegränsat och plötsligt från du bara 400kwh (nästan 0). Model 3 får 0 kwh. Lite samma sak nu... datatrafik har varit gratis på livstid för nya bilar sedan 2012 och nu plötsligt så ska alla nya får 1 år gratis eller inget alls.
Varför inte lite mer glidande skala... Har man tex köpt en ny M3 så skulle man väl kunna bjuda på säg 1000kwh SUC och datatrafiken i ett antal år (minst 3 tycker jag). Ja man kan lägga på 2000kr på bilen utan att någon tänker på de så man helt enkelt har betalt de i förskott men man upplever de som väldigt positivt och "gratis".
Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av hencjo »

Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av oscfor »

hencjo skrev:
Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?

Det är ganska otroligt att det sker. Tesla vill kunna koppla upp bilen för att utveckla AP, loggar vid olyckor osv. Det finns bara plats för ett SIM i Tesla, så därav skulle ett privat SIM blir väldigt krångligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:

Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).
Får man Google Maps, Spotify, TuneIn då eller andra motsvarande tjänster? Eller får man Bing Maps och Tidal?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:

Jag jämför med de vanliga fossilbilstillverkarnas bilar som M3 kommer tävla mot, BMW, Audi osv har alla betala per år (dock betalar man ett tillägg vid köp som täcker de 3 första åren).
Får man Google Maps, Spotify, TuneIn då eller andra motsvarande tjänster? Eller får man Bing Maps och Tidal?
Ne, man får mest skit, alltså borde Tesla kunna ta mer betalt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av danni »

Jag kan tycka att det är lite fånigt att ta betalt separat för sånt som i stort sett alla kommer vilja ha, sånt som bilen liksom inte är komplett utan. Som det gamla teknikpaketet som fanns fram till våren 2015 om jag minns rätt - det var ju skitfånigt att ha som tillval, för vem hade velat ha bilen utan det som ingick i det paketet (som navigation)? Det var bra att det blev standardutrustning helt enkelt, men det här blir ju ett steg i motsatt riktning.

Men jag kan tänka mig att Tesla tänker lite på "the long run". Det här är ju något som de kommer ha löpande kostnader för sålänge bilarna finns. Då är det kanske inte så dumt att hitta en modell att ta betalt för det. Med tanke på att bara fyra års uppkoppling ingick tidigare, så behövde de ju ändå komma på vad som skulle hända efter det, och då är det nog inte dumt att de hittar en prismodell av det här slaget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av zyax »

danni skrev:
Jag kan tycka att det är lite fånigt att ta betalt separat för sånt som i stort sett alla kommer vilja ha, sånt som bilen liksom inte är komplett utan. Som det gamla teknikpaketet som fanns fram till våren 2015 om jag minns rätt - det var ju skitfånigt att ha som tillval, för vem hade velat ha bilen utan det som ingick i det paketet (som navigation)? Det var bra att det blev standardutrustning helt enkelt, men det här blir ju ett steg i motsatt riktning.

Men jag kan tänka mig att Tesla tänker lite på "the long run". Det här är ju något som de kommer ha löpande kostnader för sålänge bilarna finns. Då är det kanske inte så dumt att hitta en modell att ta betalt för det. Med tanke på att bara fyra års uppkoppling ingick tidigare, så behövde de ju ändå komma på vad som skulle hända efter det, och då är det nog inte dumt att de hittar en prismodell av det här slaget.
De får ta betalt fram tills dess att SpaceX nya nätverk Starlink finns på plats, det borde bli ett Starlinkmodem i varje bil sedan.

Tycker nog att betalningen borde räcka med 1000 dollar extra per bil i inköp för bilens livstid, det borde snittmässigt täcka alla kostnader fram till Starlinkmodemet...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av gellerstam »

zyax skrev:
De får ta betalt fram tills dess att SpaceX nya nätverk Starlink finns på plats, det borde bli ett Starlinkmodem i varje bil sedan.
Starlink verkar inte vara byggt för bilar.



Edit: Tidskoder i YT taggen verkar inte fungera ....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av zyax »

Ah, där ser man. Jag trodde verkligen att Starlink-plattan skulle vara perfekt för en bil och uppkoppling som struntar i olika stater etc.
Då får man väl hoppas att de löser detta på något smidigare sätt än 100 dollar om året i alla fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av chaffis75 »

hencjo skrev:
Är det bara jag som vill sätta i ett eget simkort istället för att betala $100 per år?
i modell 3 går de inte ens för där är de ett e-sim dvs man kan inte byta ut de... Dock finns de såklart tekniker för att kunna teckna abonnemang mot sådana också men de kräver samarbeten mellan dig Tesla och mobil operatören. I Sverige är de inte många som erbjuder e-sim lösningar och framförallt inte för privatpersoner utan de är mer för IoT lösningar liknande de Tesla använder.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av dstr »

fth skrev:
dstr skrev:
ÄNTLIGEN!!!

Det är är ju ett steg i riktningen med en wifi-ap i bilen. Underbart. :)
Jag hittar ingenting om detta i artiklarna, kommer man nu att kunna koppla upp sig via bilen som tidigare utlovats?

Det skulle ju kunna vara ett argument för att börja ta betalt, men jag hittar iaf inget om att det kommer att ingå i "premium connectivity"...

/fth
Elon har tidigare sagt att "tekniken finns", men det som saknats har varit ett system för debitering. Detta känns ju helt klart som ett steg i den riktningen.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Tesla börjar ta betalt för uppkoppling i bilen 1 juli

Inlägg av RobinG »

Vet vi hur mycket de kommer ta betalt? Och ifall "premium connectivity" även laddar ner kartuppdateringar och sånt som äldre teslorna vill ha wi-fi för?
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Skriv svar