Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Wir skrev:
Ser inte mig som egoistisk eller gniden för det. Vi kanske har olika ekonomiska förutsättningar?
Och jag ber så mycket om ursäkt att jag var för egoistik och gniden och inte ville betala två månadslöner för nånting som inte finns och aldrig kommer finnas så länge jag har bilen. Jag är en dålig människa inser jag.
Fruktansvärt.... Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Mickep »

Om tesla hade gjort att man beställer(men inte betalar förrän de släpper produkten, sk förhandsbokning) hade jag varit mer positiv. Men att öka prisskillnaden är ju bara för att locka personer som tycker att man ”sparar” 2000. De kunde lika väl sätta 6000 som efterköp. Jag tror inte det priset kommer hålla särskilt länge. Tesla har redan satt in hårdvaran och att inte utnyttja denna för att få inkomster ör kapitalförstöring. Så vi kommer se en prissänkning eller vad jag tror, en prenumerationstjänst.(det är ju ens egen privatchaufför och det är ju en tjänst man vanligtvis betalar månadslön för)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av mati »

Jag tycker det hela är bara dåligt, rakt av. Ursäkta min pessimism, men det är så jag känner. I snart två år har Tesla sålt en funktion som inte existerar. De har tagit riktigt bra betalt dessutom. Texten på deras försäljningssida har inte förändrats under tiden. En oinsatt köpare kan fortfarande få intrycket att det kommer snart. Kunderna som har betalat för FSD har inte fått någon som helst information om hur utvecklingen fortskrider eller när de kan förvänta sig valuta för pengarna. Det enda som finns är några halvluddiga tweets från Elon som egentligen inte säger nånting överhuvudtaget. Vi vet inte ens om det är tekniskt möjligt att få FSD med dagens hårdvara som bara består av kameror, en radar och några halvkassa ultraljudssensorer. Jag har mina tvivel.
Och nu - tadaaaa - höjer de priset. Tesla har sjunkit i mitt förtroende ganska kraftigt redan 2016 när de började sälja FSD utan att ha nånting på fötterna. Men nu har föroendet snart nått bottennivån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av JGur »

Jag som har en beställd bil på väg, utan Autopilot och FSD, räcker det att beställa detta innan jag hämtar bilen för att få det lägre priset? Ska det göras via säljaren hos Tesla eller dyker bilen upp i mitt Tesla-konto innan jag hämtat den?

Tänkte att det är lika bra att köpa till det lägre priset, verkar ju ändå vara en del på gång snart.
// Mikael
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Vad menar du med att den inte kan se när det regnar? Den klarar ju av att styra vindrutetorkarna vid regn iaf.

Jag hoppas på något kul FSD snart så jag kan köpa till den.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av rockard »

OfarligTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Vad menar du med att den inte kan se när det regnar? Den klarar ju av att styra vindrutetorkarna vid regn iaf.

Jag hoppas på något kul FSD snart så jag kan köpa till den.
Han menar kanske att hans bil precis som min slår på torkarna på torr ruta när man kör in i en tunnel, eller när jag i söndags stod och laddade i Fullerö och den slog på torkarna upprepade gånger på torr ruta. Oklart vad den reagerade på då, det kanske var skymningen? Det finns även många situationer då jag behöver slå på dem manuellt för att de inte startat, så det är uppenbart att den inte på ett säkert sätt kan avgöra om det regnar eller inte.
Svart X75D -17
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av kallekula »

mati skrev:
Jag tycker det hela är bara dåligt, rakt av. Ursäkta min pessimism, men det är så jag känner. I snart två år har Tesla sålt en funktion som inte existerar. De har tagit riktigt bra betalt dessutom. Texten på deras försäljningssida har inte förändrats under tiden. En oinsatt köpare kan fortfarande få intrycket att det kommer snart. Kunderna som har betalat för FSD har inte fått någon som helst information om hur utvecklingen fortskrider eller när de kan förvänta sig valuta för pengarna. Det enda som finns är några halvluddiga tweets från Elon som egentligen inte säger nånting överhuvudtaget. Vi vet inte ens om det är tekniskt möjligt att få FSD med dagens hårdvara som bara består av kameror, en radar och några halvkassa ultraljudssensorer. Jag har mina tvivel.
Och nu - tadaaaa - höjer de priset. Tesla har sjunkit i mitt förtroende ganska kraftigt redan 2016 när de började sälja FSD utan att ha nånting på fötterna. Men nu har föroendet snart nått bottennivån.
Hade de bara skrivit ordentligt tydligt i designstudion att denna funktion kan dröja läääänge eller kanske aldrig kommer så tycker jag det är fine. Jag skulle dock aldrig beställa detta själv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Gustafsson »

Det är rätt att regnautomatiken kan starta torkaren om det börjar regna, dock var den äldre automatiken mycket mer användbar, den ökade torkarhastigheten om det regnade mycket, och startade snällt och fortsatte att fungera i mörker, dagsljus och allehanda ljussituationer. Den startade när man själv tyckte det behövdes osv. Visserligen fick man hjälpa till manuellt ibland, men den jag har nu är nog köpt på Rusta eller nåt. Mera en leksak än något man kan lita på. Detsamma gäller helljusautomatiken som inte bländar av när den ska, bländar av när den inte ska. Stängt av dessa funktioner och hoppas på nya mjukvaruuppgraderingen om några veckor. Ska försöka att inte längta efter den gamla bilen till dess.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av OfarligTesla »

Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Gustafsson »

OfarligTesla skrev:
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Ja kika på det, kan ju helt klart vara något problem med kalibreringen. Visst får man som du säger starta den själv ibland men så har det varit på alla bilar jag haft, de klarar inte alltid av att starta själv. Men i övrigt har jag inte märkt något problem som sagt då den klarat alla situationer.

Sen att mina torkare verkade ha problem fram tills senaste regnovädret är en annan sak. De hoppade fram över rutan med flera dunsar men nu verkar de fungera så kanske var något på dem.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Jag bara problem med att den går igång för sent och alltid håller för låg hastighet. Har pratat med SC om kalibrering men det säger att de kan inget göra och det är ju bara en beta funktion just nu... :cry:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
MartinCB
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av MartinCB »

Min är också nästan värdelös när den är på de automatiska inställningarna, trokar nästan alltid lite för segt.
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av deffe »

Får hoppas det höjda priset är en indikation på att Tesla känner sig Säkra på att folk kommer vilja betala för vad som "komma skall".
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Jerka »

Jag håller med Mati. Det är oseriöst och snudd på bedrägeri att sälja en funktion som inte finns.

Det här är en av de saker som jag irriterar mig mest på med Tesla. Jag fattar, de är unga och hippa och gör saker på ett annorlunda sätt. De säljer sina bilar på nätet utan återförsäljare (underbart), de har lite fåniga påskägg i menyerna (kul och harmlöst) och de skickar uppdateringar trådlöst (riktigt genialt). Men sen gör de andra saker mindre bra. VD:n twittrar ut viktig information som borde hört hemma på ett styrelsemöte. De testkör viktiga säkerhetsfunktioner skarpt i kundernas bilar. De har nån sorts jobbigt referralsystem för att man ska få rabatter, och de avfärdar ofta seriös kritik med att kritikerna har en dold agenda.

Men men, de mognar säkert så småningom. Så länge de tillverkar världens bästa elbilar så kommer jag vara en stark teslaanhängare ändå.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Remuz »

Jag har ju fått min Ap2 fixad så den faktiskt är riktigt bra, men ”regnsensorn” är heeeeeelt värdelös. Innan den torkar skulle jag behöva stoppa ut huvudet genom rutan för att se något
P85D svart/svart med gratis SuC
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Mickep »

Jag skulle kunna tänka mig ett abbonemang på full självkörning typ 2-300 kr/mån. Hårdvaran finns där (om man väntar tillräckligt länge dvs model3) det är bara mjukvara som de borde maximera. Tror mer på sänkt pris efter att den är färdigutvecklad.
Verdi

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Verdi »

Men vad menas ens med "total självkörning"? Att den ska kunna köra utan förare? Eller att den ska fixa rondeller, korsningar, omkörningar osv? Hur ser t ex algoritmen ut för "leta parkeringsplats på IKEA" ut?

Jag tycker man borde få knappa in en massa personliga preferenser i systemet. T ex "jag vill ha en avskild parkeringsplats även om det finns en central parkeringsplats eftersom jag inte vill ha dörruppslag". Eller "Jag vill att du kör om alla bilar som kör långsammare än angiven hastighet", "kör bara om traktorer och annat jättelångsamt" eller "kör om allt som kör långsammare än +10 km/h".

Sen gäller det att den klarar av att hålla ut för cyklister, se om den får möte samtidigt och då bromsa osv. Det verkar AP inte göra nu direkt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Men vad menas ens med "total självkörning"? Att den ska kunna köra utan förare? Eller att den ska fixa rondeller, korsningar, omkörningar osv? Hur ser t ex algoritmen ut för "leta parkeringsplats på IKEA" ut?

Jag tycker man borde få knappa in en massa personliga preferenser i systemet. T ex "jag vill ha en avskild parkeringsplats även om det finns en central parkeringsplats eftersom jag inte vill ha dörruppslag". Eller "Jag vill att du kör om alla bilar som kör långsammare än angiven hastighet", "kör bara om traktorer och annat jättelångsamt" eller "kör om allt som kör långsammare än +10 km/h".

Sen gäller det att den klarar av att hålla ut för cyklister, se om den får möte samtidigt och då bromsa osv. Det verkar AP inte göra nu direkt.
Tror inte du behöver bekymra dig om detta. ;)

Ingen av de Teslor som rullar på vägarna idag kommer att bli totalt självkörande i meningen att de kan köra från A till B i alla väder utan assistans från en förare. Det är bara en framtidsvision som Tesla lyckats marknadsföra så pass väl att alla, utom de gnidna och egoistiska, är beredda att betala stora summor för, fast man vet till 100% att man inte kommer att få funktionen när man betalar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Men vad menas ens med "total självkörning"? Att den ska kunna köra utan förare? Eller att den ska fixa rondeller, korsningar, omkörningar osv? Hur ser t ex algoritmen ut för "leta parkeringsplats på IKEA" ut?

Jag tycker man borde få knappa in en massa personliga preferenser i systemet. T ex "jag vill ha en avskild parkeringsplats även om det finns en central parkeringsplats eftersom jag inte vill ha dörruppslag". Eller "Jag vill att du kör om alla bilar som kör långsammare än angiven hastighet", "kör bara om traktorer och annat jättelångsamt" eller "kör om allt som kör långsammare än +10 km/h".

Sen gäller det att den klarar av att hålla ut för cyklister, se om den får möte samtidigt och då bromsa osv. Det verkar AP inte göra nu direkt.
Tror inte du behöver bekymra dig om detta. ;)

Ingen av de Teslor som rullar på vägarna idag kommer att bli totalt självkörande i meningen att de kan köra från A till B i alla väder utan assistans från en förare. Det är bara en framtidsvision som Tesla lyckats marknadsföra så pass väl att alla, utom de gnidna och egoistiska, är beredda att betala stora summor för, fast man vet till 100% att man inte kommer att få funktionen när man betalar.

Jo, det är jag medveten om. :lol:

Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5294
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Ja det kan man verkligen undra. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Ja det kan man verkligen undra. :lol:
Ungefär så här ser det ut...
fart castle.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter lever

Inlägg av Smutt »

Min regnsensor funkar faktiskt riktigt bra, absolut inte sämre än andra bilar så länge det är ljust ute. I mörker är den inte användbar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter lever

Inlägg av Gustafsson »

Smutt skrev:
Min regnsensor funkar faktiskt riktigt bra, absolut inte sämre än andra bilar så länge det är ljust ute. I mörker är den inte användbar
Den är ju i ”beta” än. Får hoppas på en OTA som funkar även i mörker som min gamla...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar