Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Men vad menas ens med "total självkörning"? Att den ska kunna köra utan förare? Eller att den ska fixa rondeller, korsningar, omkörningar osv? Hur ser t ex algoritmen ut för "leta parkeringsplats på IKEA" ut?

Jag tycker man borde få knappa in en massa personliga preferenser i systemet. T ex "jag vill ha en avskild parkeringsplats även om det finns en central parkeringsplats eftersom jag inte vill ha dörruppslag". Eller "Jag vill att du kör om alla bilar som kör långsammare än angiven hastighet", "kör bara om traktorer och annat jättelångsamt" eller "kör om allt som kör långsammare än +10 km/h".

Sen gäller det att den klarar av att hålla ut för cyklister, se om den får möte samtidigt och då bromsa osv. Det verkar AP inte göra nu direkt.
Tror inte du behöver bekymra dig om detta. ;)

Ingen av de Teslor som rullar på vägarna idag kommer att bli totalt självkörande i meningen att de kan köra från A till B i alla väder utan assistans från en förare. Det är bara en framtidsvision som Tesla lyckats marknadsföra så pass väl att alla, utom de gnidna och egoistiska, är beredda att betala stora summor för, fast man vet till 100% att man inte kommer att få funktionen när man betalar.

Jo, det är jag medveten om. :lol:

Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Ja det kan man verkligen undra. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag undrar bara vad de menar. Hur luftslottet ser ut liksom. ;)
Ja det kan man verkligen undra. :lol:
Ungefär så här ser det ut...
fart castle.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter lever

Inlägg av Smutt »

Min regnsensor funkar faktiskt riktigt bra, absolut inte sämre än andra bilar så länge det är ljust ute. I mörker är den inte användbar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter lever

Inlägg av Gustafsson »

Smutt skrev:
Min regnsensor funkar faktiskt riktigt bra, absolut inte sämre än andra bilar så länge det är ljust ute. I mörker är den inte användbar
Den är ju i ”beta” än. Får hoppas på en OTA som funkar även i mörker som min gamla...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av bylund »

Detta med beta ändrar ju inte på hur bra den funkar. Det är väl ok för en ny funktion ett litet tag, men knappast för regnsensor. Tesla missbrukar termen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av Gustafsson »

Man kanske inte borde använda grekiska här.
B-regnsensor är nog bättre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Höjt pris för Total Självkörning vid köp efter leverans

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Detta med beta ändrar ju inte på hur bra den funkar. Det är väl ok för en ny funktion ett litet tag, men knappast för regnsensor. Tesla missbrukar termen.
Det gör de ju hela tiden. Funkar det inte - kalla det för beta. Problemet löst.
Jag har ju redan från början när AP2 kom hävdat att en regnsensor som bygger på kameror inte kommer att fungera i mörker eftersom den är passiv. En vanlig regnsensor med etablerad teknik är aktiv. Den sänder ut en ljusstråle genom rutan och mäter hur mycket ljus som reflekteras tillbaka. Ju mer reflektion desto mer regn. Spelar ingen roll om det är mörkt eller ljust ute.
En kamera är beroende av infallande ljus från externa ljuskällor. Det är ju till och med för en människa svårt att se om det är regn på rutan så länge man kör i mörker och inte möter någon. Förmodligen regnar det inte i Kalifornien efter solnedgång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar