We contacted Tesla to get an explanation about the situation and the company confirmed that it isn’t supposed to apply to existing vehicles and they will honor the original $4,000 price. The new $5,000 price is for new orders.
Tror ni Tesla kommer erbjuda en gratis månads försök för FSD? På samma sätt dom gjort med AP.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
We contacted Tesla to get an explanation about the situation and the company confirmed that it isn’t supposed to apply to existing vehicles and they will honor the original $4,000 price. The new $5,000 price is for new orders.
Riktigt bra av Tesla att göra så. Blev irriterad först, men nu är jag väldigt positiv istället.
Jag tycker faktiskt precis tvärt om...
- de som varit schyssta och stöttat Tesla genom att i förtid köpa FSD (varit med och crowd-fundat) får inget för det
De som gynnas nu är bara de gnidna och egoistiska som inte vågade satsa ordentligt genom att stötta Tesla i FSD också.
Med tanke på hur försiktiga Tesla är och undviker i längsta möjliga mån att trampa på tår så är jag inte förvånad dock.
We contacted Tesla to get an explanation about the situation and the company confirmed that it isn’t supposed to apply to existing vehicles and they will honor the original $4,000 price. The new $5,000 price is for new orders.
Riktigt bra av Tesla att göra så. Blev irriterad först, men nu är jag väldigt positiv istället.
Jag tycker faktiskt precis tvärt om...
- de som varit schyssta och stöttat Tesla genom att i förtid köpa FSD (varit med och crowd-fundat) får inget för det
De som gynnas nu är bara de gnidna och egoistiska som inte vågade satsa ordentligt genom att stötta Tesla i FSD också.
Med tanke på hur försiktiga Tesla är och undviker i längsta möjliga mån att trampa på tår så är jag inte förvånad dock.
Min tidigare bil var en liten peugeot. Jag har aldrig varit bilintresserad eller ens haft en tanke på att spendera så här mycket pengar på en bil.
Jag gjorde det ändå fast det är galet ekonomiskt sett. GIllar Tesla som företag och vill stötta så mycket jag klarar. Dock valde jag bort FSD för det skulle höja förmånsvärdet så det blev för dyrt. Räknade med att kunna köpa till det sen när det fungerar (eller om jag köper bilen).
Ser inte mig som egoistisk eller gniden för det. Vi kanske har olika ekonomiska förutsättningar?
Om man köpte FSD till en bil som man nu bytt ut till en ny så tycker jag man borde få flytta över FSD(licensen?) till den nya bilen iom att man aldrig kunnat nyttja den.
Tycker det är galet att säga att en som inte betalar för "luft" är gniden och egoistisk.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Eftersom det är mjukvara så kommer priset att sjunka i framtiden.
om de säljer 100 k för 5000$ kan de lika gärna sälja 300k för 2000$. Det ä just nu under utvecklingsfasen när det är kapaitalintensivt som pengarna behövs. att sedan underhålla är mycklet billigare då det sker med maskininlärning. Just nu betalar "schmucks" för ingenting endast av goda viljan och då kan tesla lika gärna pungslå dem lite till (inget de kommer klaga på ändå).
Det kommer bli som mjukvaruupplåsingen av 60kwh batterierna till 75.
Köpte till FSD när jag beställde i nov 2016, fullt medveten om att jag riskerade att inte få något. Skall ha bilen i 5 år var det tänkt, och 45% garanterat restvärde så verklig kostnad blir ca 18000 + lite ränta på 32000 kr. Köper man det efter så ingår det ju inte i restvärdesgarantin.
Tar inte upp förmånsvärde för FSD då det inte är till fullo levererat ännu, så den kostnade får vänta tills den ev. går att använda i framtiden. Hoppas det argumentet håller vid ev. skatterevision...
Att köpa till FSD känndes också som en slags ”garanti” att få uppdateringar på berörd hårdvara om så skulle krävas, men står dom fast vid priserna för efter-köp så faller ju det argumentet...
Ser inte mig som egoistisk eller gniden för det. Vi kanske har olika ekonomiska förutsättningar?
Och jag ber så mycket om ursäkt att jag var för egoistik och gniden och inte ville betala två månadslöner för nånting som inte finns och aldrig kommer finnas så länge jag har bilen. Jag är en dålig människa inser jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ser inte mig som egoistisk eller gniden för det. Vi kanske har olika ekonomiska förutsättningar?
Och jag ber så mycket om ursäkt att jag var för egoistik och gniden och inte ville betala två månadslöner för nånting som inte finns och aldrig kommer finnas så länge jag har bilen. Jag är en dålig människa inser jag.
Fruktansvärt....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Om tesla hade gjort att man beställer(men inte betalar förrän de släpper produkten, sk förhandsbokning) hade jag varit mer positiv. Men att öka prisskillnaden är ju bara för att locka personer som tycker att man ”sparar” 2000. De kunde lika väl sätta 6000 som efterköp. Jag tror inte det priset kommer hålla särskilt länge. Tesla har redan satt in hårdvaran och att inte utnyttja denna för att få inkomster ör kapitalförstöring. Så vi kommer se en prissänkning eller vad jag tror, en prenumerationstjänst.(det är ju ens egen privatchaufför och det är ju en tjänst man vanligtvis betalar månadslön för)
Jag tycker det hela är bara dåligt, rakt av. Ursäkta min pessimism, men det är så jag känner. I snart två år har Tesla sålt en funktion som inte existerar. De har tagit riktigt bra betalt dessutom. Texten på deras försäljningssida har inte förändrats under tiden. En oinsatt köpare kan fortfarande få intrycket att det kommer snart. Kunderna som har betalat för FSD har inte fått någon som helst information om hur utvecklingen fortskrider eller när de kan förvänta sig valuta för pengarna. Det enda som finns är några halvluddiga tweets från Elon som egentligen inte säger nånting överhuvudtaget. Vi vet inte ens om det är tekniskt möjligt att få FSD med dagens hårdvara som bara består av kameror, en radar och några halvkassa ultraljudssensorer. Jag har mina tvivel.
Och nu - tadaaaa - höjer de priset. Tesla har sjunkit i mitt förtroende ganska kraftigt redan 2016 när de började sälja FSD utan att ha nånting på fötterna. Men nu har föroendet snart nått bottennivån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag som har en beställd bil på väg, utan Autopilot och FSD, räcker det att beställa detta innan jag hämtar bilen för att få det lägre priset? Ska det göras via säljaren hos Tesla eller dyker bilen upp i mitt Tesla-konto innan jag hämtat den?
Tänkte att det är lika bra att köpa till det lägre priset, verkar ju ändå vara en del på gång snart.
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Vad menar du med att den inte kan se när det regnar? Den klarar ju av att styra vindrutetorkarna vid regn iaf.
Jag hoppas på något kul FSD snart så jag kan köpa till den.
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa FSD.
AP 2 systemen kan ju inte ännu ens detektera när det regnar eller när bilen bör blända av. Filhållningen funkar dock bra. Inte ens i närheten av AP 1 om man ser till regn o helljusautomatik.
Om bilen inte ens kan se när det regnar eller får möte, vilket en billig Mazda eller Toyota kan, då är det inte troligt att den kan köra själv heller. Det här måste visas upp och testas innan jag tror på det.
Vad menar du med att den inte kan se när det regnar? Den klarar ju av att styra vindrutetorkarna vid regn iaf.
Jag hoppas på något kul FSD snart så jag kan köpa till den.
Han menar kanske att hans bil precis som min slår på torkarna på torr ruta när man kör in i en tunnel, eller när jag i söndags stod och laddade i Fullerö och den slog på torkarna upprepade gånger på torr ruta. Oklart vad den reagerade på då, det kanske var skymningen? Det finns även många situationer då jag behöver slå på dem manuellt för att de inte startat, så det är uppenbart att den inte på ett säkert sätt kan avgöra om det regnar eller inte.
Jag tycker det hela är bara dåligt, rakt av. Ursäkta min pessimism, men det är så jag känner. I snart två år har Tesla sålt en funktion som inte existerar. De har tagit riktigt bra betalt dessutom. Texten på deras försäljningssida har inte förändrats under tiden. En oinsatt köpare kan fortfarande få intrycket att det kommer snart. Kunderna som har betalat för FSD har inte fått någon som helst information om hur utvecklingen fortskrider eller när de kan förvänta sig valuta för pengarna. Det enda som finns är några halvluddiga tweets från Elon som egentligen inte säger nånting överhuvudtaget. Vi vet inte ens om det är tekniskt möjligt att få FSD med dagens hårdvara som bara består av kameror, en radar och några halvkassa ultraljudssensorer. Jag har mina tvivel.
Och nu - tadaaaa - höjer de priset. Tesla har sjunkit i mitt förtroende ganska kraftigt redan 2016 när de började sälja FSD utan att ha nånting på fötterna. Men nu har föroendet snart nått bottennivån.
Hade de bara skrivit ordentligt tydligt i designstudion att denna funktion kan dröja läääänge eller kanske aldrig kommer så tycker jag det är fine. Jag skulle dock aldrig beställa detta själv.
Det är rätt att regnautomatiken kan starta torkaren om det börjar regna, dock var den äldre automatiken mycket mer användbar, den ökade torkarhastigheten om det regnade mycket, och startade snällt och fortsatte att fungera i mörker, dagsljus och allehanda ljussituationer. Den startade när man själv tyckte det behövdes osv. Visserligen fick man hjälpa till manuellt ibland, men den jag har nu är nog köpt på Rusta eller nåt. Mera en leksak än något man kan lita på. Detsamma gäller helljusautomatiken som inte bländar av när den ska, bländar av när den inte ska. Stängt av dessa funktioner och hoppas på nya mjukvaruuppgraderingen om några veckor. Ska försöka att inte längta efter den gamla bilen till dess.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Ja kika på det, kan ju helt klart vara något problem med kalibreringen. Visst får man som du säger starta den själv ibland men så har det varit på alla bilar jag haft, de klarar inte alltid av att starta själv. Men i övrigt har jag inte märkt något problem som sagt då den klarat alla situationer.
Sen att mina torkare verkade ha problem fram tills senaste regnovädret är en annan sak. De hoppade fram över rutan med flera dunsar men nu verkar de fungera så kanske var något på dem.
Min "regnsensor" fungerar iaf bra, det enda problemet jag har om jag jämför med tidigare bilar är att lägsta inställningen torkar för ofta, skulle vilja ha mer inställning där. Låter som ditt exemplar har problem helt enkelt.
Kanske går att kalibrera på nåt sätt. Ska höra av mig till SC.
Jag bara problem med att den går igång för sent och alltid håller för låg hastighet. Har pratat med SC om kalibrering men det säger att de kan inget göra och det är ju bara en beta funktion just nu...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.