4 månaders väntan på reparation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

4 månaders väntan på reparation

Inlägg av bjornlilja »

Hej på er!

I slutet av maj råkade vi ut för en trafikolycka där vi stillastående blev påkörda i hög fart. Personerna i bilarna klarade sig bra! Vi var inte vållande och går rent försäkringstekniskt ”skadelösa” ur detta.
C638B270-77D4-4402-9746-05DEE95C2813.jpeg
Det var på vippen att bilen skulle skrotas men självklart ska den nu repareras... Det tog 3 veckor för först Tesla i Holland och sedan USA att besluta detta.

Verkstaden (Werksta) har nu beställt delar men på grund av dels interna väntetider och dels lång väntan på reservdelar kommer inte reparationen igång förrän 8 augusti och beräknas vara klar i slutet av september. Bilen står alltså helt orörd 2.5 månader innan reparationen ens påbörjas. Totalt blir vi utan bilen i 4 månader ungefär.

Försäkringsbolaget tillhandahåller ju hyrbil men absolut ingen Tesla under denna period. För mig känns det otroligt bittert att detta ska ta så lång tid och det är ju uppenbart ett resultat av för få auktoriserade verkstäder och lång väntan på reservdelar.

Jag anser att väntetiden är oskäligt lång och försöker få en lånebil från Tesla, iaf under den tid bilen bara står still och väntar på grund av bristande kapacitet.

Alla skyller dock på varandra. Försäkringsbolaget har inget med den saken att göra säger de (vilket väl är korrekt), Werksta skyller på Tesla och Tesla hänvisar till Werksta och försäkringsbolaget.

Jag är fast in rävsax men jag inser att alla rent tekniskt uppfyller sina åtaganden och på grund av att jag köpt en bil från en leverantör som har svårt att leverera delar får jag stå mitt kast.

Jag vill förstås bars gnälla av mig lite, men om det är någon som har erfarenhet av att få hjälp från Tesla i det här läget så tar jag gärna emot tips.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Bjelke »

Det här börjar verkligen bli ett problem, det bara måste gå att få till en ändring hos Tesla, antingen får dom
systematiskt stå för en lånebil så fort reservdelstiden överstiger en viss gräns eller så får dom banne mig rätta
till så att delar kommer snabbare!
Det här kan komma att leda till ÄN högre försäkringskostnader ju :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av bat »

Detta är faktisk min största oro kring att äga en Tesla. Fick >1 månad i väntan på reservdelar och lånebil via försäkringsbolaget har man ju sällan mer än 45 dagar. Det känns som Tesla inte har någon lagerhållning utan att man går tillbaks till underleverantörerna. Eller så skeppas alla delar på båt från USA eller ngt liknande.

Dessutom gör man kontinuerliga förändringar av bilarna. Kan ju leda till lagerhållning av ett antal olika varianter av många komponenter.

Det finns dock lagstiftning i USA i detta område - reservdelar ska finnas tillgängliga i 10 år eller något liknande. Det gör mig Lite lugnare men har inte läst på detaljerna.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av bat »

En snabb googling gjorde mig oroad igen. Verkar vara som så att reservdelar ska finnas tillgängliga under bilens garanti-tid men i övrigt inga specifika krav.

https://skeptics.stackexchange.com/ques ... -for-a-set
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av erkap »

En annan fråga just angående krockar och värdeminskning.

Har läst på TMC att i USA är det vanligt att man även kräver pengar för värdeminskningen på sin Tesla. Dvs en krockad Tesla/bil kommer att ge lägre andrahandsvärde. Är detta något som man bör tillämpa även här i Sverige mot sitt försäkringsbolag?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av cicob »

Jag fick mig också ett "wake-up call" i början av juni. En klåpare med släp backade in i min bil, så försäkringstekniskt får han ta smällen. Jag tänkte att med en ny plastskärm samt omlackering av motorhuven så är jag på banan igen. Men nej, så lätt skulle det inte bli.

Tesla Schweiz har delegerat "kastrullavdelningen" till den stora lokala bilimportören AMAG. De i sin tur importerar direkt från i första hand Tesla Holland, och om inte det räcker från Tesla i Californien. Min kontaktperson sa att det kan ta fyra veckor att få fram reservdelar och sedan fyra dagar att skruva, lacka och kontrollera. De kommer även att byta radarn bakom plasten - för säkerhets skull, vilke ju för all del är bra för både mig och bilen framledes.

Nu har det gått fem veckor trots att jag regelbundet har hackat på dem. De har fortfarande inte fått in alla delar de behöver till mitt "case". Det är helt fantastiskt illa, rent av häpnadsväckande. Två spontana exempel som jämförelse:

Dell Computers säljer, säg, tiousen konsumentdatorer och ger kanske tre års garanti på dessa. När sedan efter 2,9 år t ex ett videokort går sönder så tar de fram reservdelar från ett öronmärkt lager de byggde upp vid produktionen av dessa tiotusen exemplar. Detta eftersom utvecklingen går så fort och att de utan detta lager omöjligen skulle kunna erbjuda samma gamla videokort efter så lång tid.

Mercedes: om min bil behöver t ex en ny liten speciell packning mellan några rör så kan min lokala bilverkstad beställa en dylik och ha de på plats inom 24h! För just min modell och årgång!

Tesla värjer sig och säger att de bara är en startup och inte har alla processer som en stor Mercedes eller Audi.
För all del, men FYRA MÅNADER som i fallet i denna tråden???


Tur för mig - denna gången - är att jag inbillar mig att det bara är en kosmetisk skada och kör vidare. Men man blir ju extra vaksam i trafiken...
Tack för att jag fick komma fram, det var skönt att gnälla av sig lite... ;-)
skrapmärken.png
Senast redigerad av cicob, redigerad totalt 2 gång.
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Swede1 »

Se det positivt ciob, du kan fickparkera utan att vara så rädd för dragkrok på bilen framför. Vad hände med kofångarna som ska tåla inkörning med 7 km/h?
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av hanty »

Ja, jag har "bara väntat i 6 veckor på en delar till hjulupphängningen bak efter att blivit påbackad, aluminiumplåtskadorna kan jag vänta på att få reparerade men bilen är inte körbar sedan 6 veckor. Har fossilhyrbil under tiden. Har ej kunnat få någon Tesla under tiden från varken försäkringsbolag eller Tesla under tiden. Har fått ändra semesterplaner. 3 års leasingen gick ut1. Juli, förlängde leasingen med 18 mån. Det börjar bli riktigt dyrt att bli påkörd. Har hittills inte övervägt annan elbil än Tesla fra pga den överlägsna ladinfrastruktuern med Supercharger men denna erbarmligt långa leveranstid på reservdelar som gör bilen körbar får mig att tveka. Detta ökar ju även kostnaderna för försäkringsbolagen=dyrare försäkring. Detta torde bli ett stort problem vid massleverans av Model 3, har en Model 3 reservation åt sonen, rekomenderar honom nu att kolla up Hundai Kona el som alternativ. Dragkrok är dock ett krav och det är fortsatt oklart med bägge alternativen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av lator »

hanty skrev:
Ja, jag har "bara väntat i 6 veckor på en delar till hjulupphängningen bak efter att blivit påbackad, aluminiumplåtskadorna kan jag vänta på att få reparerade men bilen är inte körbar sedan 6 veckor. Har fossilhyrbil under tiden. Har ej kunnat få någon Tesla under tiden från varken försäkringsbolag eller Tesla under tiden. Har fått ändra semesterplaner. 3 års leasingen gick ut1. Juli, förlängde leasingen med 18 mån. Det börjar bli riktigt dyrt att bli påkörd. Har hittills inte övervägt annan elbil än Tesla fra pga den överlägsna ladinfrastruktuern med Supercharger men denna erbarmligt långa leveranstid på reservdelar som gör bilen körbar får mig att tveka. Detta ökar ju även kostnaderna för försäkringsbolagen=dyrare försäkring. Detta torde bli ett stort problem vid massleverans av Model 3, har en Model 3 reservation åt sonen, rekomenderar honom nu att kolla up Hundai Kona el som alternativ. Dragkrok är dock ett krav och det är fortsatt oklart med bägge alternativen.
Jag förstår inte varför man inte kan hämta delarna från en skrotad bil och sätta ihop den på mindre än en vecka...? Det gör man ju ofta med andra bilar så det kan väl inte vara någon försäkringspolitisk fråga.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Jerker »

Jag minns när jag ägde Volvo på 80-talet och kunde åka till Rejmes i Norrköping och köpa minsta skruv direkt eftersom de hade ett gigantiskt lager bakom disken. Det var tider, det!

När jag sen på 90-talet ägde en gammal Wakarimazda, eller vad det nu var, och åkte till ÅF:en för att handla en reservdel så fick jag beskedet: Det har vi inte hemma och vi vet inte när vi kan få hem det. Åk till Graveleijs, de har det säkert på hyllan. - Vilket de hade! (Det här var före Mekonomen med flera och det fortfarande fanns fristående bilreservdelsbutiker.) Min tilltro till märkesverkstäder var allvarligt rubbad.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av EnTraktor »

Min fru körde på en trottoar med sin Mini Cooper i början av april, och skadade ett hjul och kylare. Bilen står fortfarande på Mini (BMW) verkstad i Malmö. Jag hämtade ut bilen i måndags men den rasade igen efter 23 mil. Så långa reparationstider är inget unikt för Tesla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av bat »

EnTraktor skrev:
Min fru körde på en trottoar med sin Mini Cooper i början av april, och skadade ett hjul och kylare. Bilen står fortfarande på Mini (BMW) verkstad i Malmö. Jag hämtade ut bilen i måndags men den rasade igen efter 23 mil. Så långa reparationstider är inget unikt för Tesla.
Hur hanterar BMW den långa väntan för er?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av e5m1r »

bat skrev:
EnTraktor skrev:
Min fru körde på en trottoar med sin Mini Cooper i början av april, och skadade ett hjul och kylare. Bilen står fortfarande på Mini (BMW) verkstad i Malmö. Jag hämtade ut bilen i måndags men den rasade igen efter 23 mil. Så långa reparationstider är inget unikt för Tesla.
Hur hanterar BMW den långa väntan för er?
BMW sverige är ett skämt
Om man har möjlighet ska man ta garanti och ev goodwill i tyskland
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Bjelke »

Min Ford Mondeo har väntat över tre år på ny vindruta
Fast det beror mest på att jag köpte en Tesla istället :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
hocky
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 feb 2022 08:54

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av hocky »

Jag beställde ny vindruta i början av Januari hos Ryds Bilglas.
I samband med en krockskadad bakskärm i slutet av April avbokade jag rutan som fortfarande inte kommit och gjorde upp med Werksta i Högsbo, Göteborg att de skulle byta vindruta och bakskärm samtidigt idag den 28 Juni.
Igår ringde Werksta och berättade att de inte fått delarna som beställdes i April och att de hör av sig när de kommit.
Det är uselt med dessa leveranstider på delar!!!
Dessutom är det en självrisk på 11.000 på vagnskadegarantin och hyrbil ingår ej!!
Kan bara skatta mig lycklig över att bilen är körbar trots krockad bakskärm.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Fredrik j »

hocky skrev: 28 jun 2023 10:06
Kan bara skatta mig lycklig över att bilen är körbar trots krockad bakskärm.
Det är nog därför du får vänta. På skadeverkstäder brukar man prioritera okörbara bilar framför körbara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14473
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av taliz »

Jag var på skadebesiktning hos Bilia med min Zoe för några veckor sedan.
De har "beställt delar" men tydligen är det stora problem med att få fram grejer.
Ringde idag och bad om status. De kunde inte säga något överhuvudtaget om när delarna kunde tänkas komma.
Kunde ta några veckor, men också några månader.

Tror det är samma för väldigt många märken(många har ju samma underleverantörer).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 28 jun 2023 15:05
Jag var på skadebesiktning hos Bilia med min Zoe för några veckor sedan.
De har "beställt delar" men tydligen är det stora problem med att få fram grejer.
Ringde idag och bad om status. De kunde inte säga något överhuvudtaget om när delarna kunde tänkas komma.
Kunde ta några veckor, men också några månader.

Tror det är samma för väldigt många märken(många har ju samma underleverantörer).
Det räcker väl dessutom att en del är restad för att allt hamnar i väntläge.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av Collin87 »

hocky skrev: 28 jun 2023 10:06
Jag beställde ny vindruta i början av Januari hos Ryds Bilglas.
I samband med en krockskadad bakskärm i slutet av April avbokade jag rutan som fortfarande inte kommit och gjorde upp med Werksta i Högsbo, Göteborg att de skulle byta vindruta och bakskärm samtidigt idag den 28 Juni.
Igår ringde Werksta och berättade att de inte fått delarna som beställdes i April och att de hör av sig när de kommit.
Det är uselt med dessa leveranstider på delar!!!
Dessutom är det en självrisk på 11.000 på vagnskadegarantin och hyrbil ingår ej!!
Kan bara skatta mig lycklig över att bilen är körbar trots krockad bakskärm.
Ska bli väldigt intressant att se om jag får någon ny ruta på måndag nu då. Hittills tyst från Ryds.

Tur att skadan inte gör bilen obrukbar iaf.
Första gången jag får ett stenskott som skapar såpass skada att rutan behöver bytas under alla år i trafiken.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 4 månaders väntan på reparation

Inlägg av NiklasTesla »

Mer och mer tecken på att "Just i time samhället" nu verkligen håller på att dö. Hade liknade fel på min Mini Cooper för ca 10 år sedan och dom fixade bilen på ca 2 veckor.

Har själv tänkt tanken på vad jag skall göra om det blir något fel på Teslan under längre tid och jag tror att jag då kanske snabbt kommer "Casha" en enkel och någorlunda energieffektivt bil (svårt att slå Model 3 dock) varpå jag kanske sedan säljer den när Teslan är klar (och tar kontantersättning från försäkringsbolaget istället för hyrbil).

Bara en tanke samt MVH
Skriv svar