UMC vs vatten/fukt

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

UMC vs vatten/fukt

Inlägg av ivveh »

Tjo,

I tidernas begynnelse var UMC inte så värst vattentålig. Många fick sina utbytta då dom gick sönder och hade div. lösningar för att det inte skulle hända igen.
Jag var en utav dessa och fick visat för mig vart vattnet läckte in. Själv köttade jag på rejält med limpistolen i skarvarna och det har fungerat klanderfritt i vatten & värme(med den nya).

Min fråga till er där ute, hur är det med UMC nu för tiden. Är den bättre? Den jag fick med X:en ser likadant ut och nästan sämre på dom områdena där vattnet kan sippra in.
Är det dax att damma av limpistolen igen och preppa UMC:n inför hösten?

Det framgår ju tydligt att den inte behöver ventilation under laddning och klarar upp till 50C (säkert med någon viss marginal). Så lim eller badrumsfog borde vara optimalt.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av mati »

Jag litar inte på UMCn och jag använder den bara i yttersta undantagsfall.
Om jag hade varit beroende av en fungerande UMC varje dag hade jag köpt en sån här:
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av spacemoose »

Har i princip enbart kört med umc under de 1,5 år jag haft bilen. Året om. Inga som helst problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av Remuz »

Körde med umc i ur och skur, nästan ett år. Efter jag satte upp min väggladdare har jag nästan glömt att den finns. Ska användas i somnar dock!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av macksie »

Har kört endast med UMC sen jag köpte bilen det senaste halvåret fram till nu då jag monterat permanent lösning.
Har legat på marken i både regn och snö utan problem
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av Nicklas »

Vi kör ungefär 4000 mil per år och använder bara UMC för att ladda hemma/jobbet (långresor SuC:ar vi såklart :) ). Laddning sker alla dagar året om utomhus utan tak.

Med vår första Tesla (S85D-15) bytte vi typ 4 gånger första året. Andra året när vi fått något som inte verkade läcka in vatten fungerade allt perfekt.
Vår andra Tesla (X100D-17) har aldrig haft några problem med UMC.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av Gustafsson »

Använt i ALLA väder utan problem. Köpte den nyare ( nåja, inte lika gamla) modellen (norsk) utan skåra vid laddluckeöppnaren. Den äldre jag hade kändes sämre byggd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av leiflodde »

Fick leverans 2014 12 och vår fungerar perfekt och använder den ca 5 av veckans 7 dagar utan problem.

Jo har virat in den i gladpack för extra säkerhet men vet ej om det hjälper.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
Fick leverans 2014 12 och vår fungerar perfekt och använder den ca 5 av veckans 7 dagar utan problem.

Jo har virat in den i gladpack för extra säkerhet men vet ej om det hjälper.
Det kan kanske öka risken, fuktig luft kryper alltid in, om kondenserat vatten inte kan rinna ut så kommer det ju akumuleras runt UMC:n.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: UMC vs vatten/fukt

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
leiflodde skrev:
Fick leverans 2014 12 och vår fungerar perfekt och använder den ca 5 av veckans 7 dagar utan problem.

Jo har virat in den i gladpack för extra säkerhet men vet ej om det hjälper.
Det kan kanske öka risken, fuktig luft kryper alltid in, om kondenserat vatten inte kan rinna ut så kommer det ju akumuleras runt UMC:n.
Jo varmt och kallt har den förmågan men efter att ha använt UMC;n många ggr i flera år är det väl dagsformen som avgör ;)
Skriv svar