Jag tycker AP2 snart är fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av AKarlsson »

Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Bitman »

AKarlsson skrev:
Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av oscfor »

ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av ironjack »

oscfor skrev:
ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:
Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?
Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.
Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.
Märkligt! Undrar hur stor skillnad det faktiskt är rent tekniskt, och hur mycket våra upplevelser skiljer sig bara?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av AKarlsson »

Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av mati »

AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Jag har samma funktion i min Zoe! :mrgreen:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
mati skrev:
AKarlsson skrev:
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Så var det på min Renault 12TL från 74 och alla andra bilar jag haft,Och jag tror att man inte ens behöver blinka ( i Småland i iallafall )
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av frippe »

Bitman skrev:
AKarlsson skrev:
Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
Efter drygt två månaders ägande av en tesla utbrister frun:
”Gud vad denna bilen piper hela tiden! Går det inte att stänga av?”
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inlägg av oscfor »

Jag behöver inte vrida på ratten öht för att byta fil. Samma lätta beröring som vid körning med AP räcker.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar