Jag tycker AP2 snart är fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inläggav Teslaägare Alfred » 06 jul 2018 11:41

Instämmer om att den gör sig bäst när det är lite trafik, men jag bränner exempelvis ofta E20 västerut från Stockholm med lite lagom trafik och med AP. Problemet att den är tidig på att bromsa in för långsammare fordon i omkörningsfilen och sedan seg på att accelerera igen när vägen är fri kan ju lätt avhjälpas med att man själv kompenserar på accelerationspedalen. När man väl vant sig är det riktigt smidigt att få den att köra lite mer som man själv skulle ha gjort utan att deaktivera AP. När man ser att situationen uppstår gör man sig beredd med högerfoten och sedan när vägen är fri släpper man bara foten igen. Passagerarna märker ingenting och inbromsning/acceleration blir lika mjuk som om jag gjort det själv.

Detta föredrar jag definitivt framför att köra helt utan AP. Men smaken är ju som baken.
Model X90D | Midnight Silver | Ultra White | 7 stolar | Självkörande | Köldpaket/drag | 20" | XPEL Stealth
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 08 jul 2018 18:38

Ytterligare ett exempel på att jag tycker att AP2n är otroligt bra, här finns det knappt några vägmarkeringar men ändå kör bilen perfekt hela vägen.

https://youtu.be/WYlW5FecWf4
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.32.4 + Nya navigatorn
Rabattkod obegränsad Supercharger Tesla + 4.500 kr rabatt
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 08 jul 2018 19:31

Har nu kört 75 mil med vår ny X 100D från Zug till Rovinj i Kroatien. Den blev många mil genom Sydtyrolen på mindre vägar men ändå många med AP aktiverad. Förutom lite onödiga bromsningar, ffa i tunnlar, fungerade den fantastiskt bra.
Model S (1): P90D, 21" Arachnid satin black, folierad mörkblå + chrome delete.
Model X (2): 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive.
Såld: P85+ classic
Såld: P85+ med AP1
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 08 jul 2018 20:37

Kulingen skrev:Ytterligare ett exempel på att jag tycker att AP2n är otroligt bra, här finns det knappt några vägmarkeringar men ändå kör bilen perfekt hela vägen.

Det var inte dåligt. Hur lyckas du aktivera AP på en sådan väg utan linjer? Nu har jag visserligen inte kört på just den vägen, men jag har kört på vägar med bättre vägmarkeringar utan att linjerna visades i displayen. Det brukar bli ett jäkla dansade för linjerna på sådana vägar.
Är det de svarta strecken den ser?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 08 jul 2018 20:42

mati skrev:
Kulingen skrev:Ytterligare ett exempel på att jag tycker att AP2n är otroligt bra, här finns det knappt några vägmarkeringar men ändå kör bilen perfekt hela vägen.

Det var inte dåligt. Hur lyckas du aktivera AP på en sådan väg utan linjer? Nu har jag visserligen inte kört på just den vägen, men jag har kört på vägar med bättre vägmarkeringar utan att linjerna visades i displayen. Det brukar bli ett jäkla dansade för linjerna på sådana vägar.
Är det de svarta strecken den ser?

Jag uppfattade det som att det var den högra linjen alltså vägkanten den arkiverades på. Direkt efter aktiveringen så kände den nog av den svarta i mitten tror jag. Vägen som de hade lagat med oljegrus var nog över 10 km och den felade inte en gång.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 08 jul 2018 20:49

Konstigt att den kan se vägkanten. Min bil kunde gå efter vägkanten fram tills den berömda uppdateringen i vintras kom, den som alla tyckte så mycket om, vad den nu hette. Sedan dess kräver den tydliga vita linjer, det räcker inte längre med stark kontrast mellan vägbana och -kant. Det är verkligen anmärkningsvärt att det kan vara så olika från bil till bil.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 08 jul 2018 21:02

mati skrev:Konstigt att den kan se vägkanten. Min bil kunde gå efter vägkanten fram tills den berömda uppdateringen i vintras kom, den som alla tyckte så mycket om, vad den nu hette. Sedan dess kräver den tydliga vita linjer, det räcker inte längre med stark kontrast mellan vägbana och -kant. Det är verkligen anmärkningsvärt att det kan vara så olika från bil till bil.

Ja det är konstigt hur bilar kan reagera så olika. Däremot verkar min bil slutat att installera nya versioner, de 2 senast versioner jag har haft så har antalet varit nere under 10% på TeslaFi. Dessa 2 gånger har jag ringt in tesla help och då har de kommit inom några timmar. Nu ligger jag på 2018.21.9 och i tisdags så laddade bilen ner ca 1GB från min telefon men inget har hänt? Så jag får väl ringa om 1 till 2 veckor igen :D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 08 jul 2018 22:58

Kulingen skrev:
mati skrev:Konstigt att den kan se vägkanten. Min bil kunde gå efter vägkanten fram tills den berömda uppdateringen i vintras kom, den som alla tyckte så mycket om, vad den nu hette. Sedan dess kräver den tydliga vita linjer, det räcker inte längre med stark kontrast mellan vägbana och -kant. Det är verkligen anmärkningsvärt att det kan vara så olika från bil till bil.

Ja det är konstigt hur bilar kan reagera så olika. Däremot verkar min bil slutat att installera nya versioner, de 2 senast versioner jag har haft så har antalet varit nere under 10% på TeslaFi. Dessa 2 gånger har jag ringt in tesla help och då har de kommit inom några timmar. Nu ligger jag på 2018.21.9 och i tisdags så laddade bilen ner ca 1GB från min telefon men inget har hänt? Så jag får väl ringa om 1 till 2 veckor igen :D

Jag fick fredags veta att min bil har senaste uppdateringen som är släppt till den, 2018.21.9, och att dom inte kunde pusha ut något nyare då det inte var släppt ännu.
Men jag har ju läst om många som fått .24 för typ 3 veckor sedan.
Men tydligen släpps ny mjukvara först till ett par hundra och så letar man fel för att sedan fixa dessa sedan släppa den till resten. Den här gången så tillhörde jag tydligen rest som får sitta snällt och vänta medans andra leker med de nya funktionerna... :cry:
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni använda http://ts.la/pontus4068
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav Jerker » 08 jul 2018 23:29

mati skrev:Det är verkligen anmärkningsvärt att det kan vara så olika från bil till bil.

Förklaringen är väl att AP håller på att bli allt mer mänsklig. Liksom vi människor är olika bra bilförare är olika AP i olika bilar olika bra på att köra! ;)
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare Pontus » 09 jul 2018 01:52

Jerker skrev:
mati skrev:Det är verkligen anmärkningsvärt att det kan vara så olika från bil till bil.

Förklaringen är väl att AP håller på att bli allt mer mänsklig. Liksom vi människor är olika bra bilförare är olika AP i olika bilar olika bra på att köra! ;)

Då kanske andrahandsvärdet kan bli beroende på om man varit en bra lärare till AP eller inte? :?
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni använda http://ts.la/pontus4068
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt