Jag tycker AP2 snart är fulländad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad

Inläggav Teslaägare AKarlsson » 12 jul 2018 21:35

Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bitman » 12 jul 2018 23:16

AKarlsson skrev:Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Använd gärna min rekommendationslänk http://ts.la/david6511 för gratis Supercharger-laddning
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare oscfor » 13 jul 2018 06:46

ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.

Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?

Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.

Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.
Model X90D
Använd gärna min länk om du ska beställa en Tesla. Den ger dig fri supercharger!
http://ts.la/oscar4215
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ironjack » 13 jul 2018 08:43

oscfor skrev:
ironjack skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.

Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?

Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.

Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.

Märkligt! Undrar hur stor skillnad det faktiskt är rent tekniskt, och hur mycket våra upplevelser skiljer sig bara?
Model S 90D, jan 2017, deep blue metallic, ljusbrunt skinn, panoramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare AKarlsson » 13 jul 2018 09:08

Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer

Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jul 2018 10:05

AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer

Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 jul 2018 10:15

mati skrev:
AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer

Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.

Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Jerker » 13 jul 2018 10:42

Verdi skrev:
mati skrev:

Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt. :lol:

Jag har samma funktion i min Zoe! :mrgreen:
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav nek0 » 13 jul 2018 10:52

Verdi skrev:
mati skrev:

Så var det på min Renault 12TL från 74 och alla andra bilar jag haft,Och jag tror att man inte ens behöver blinka ( i Småland i iallafall )
nek0

Inläggav Teslaägare frippe » 13 jul 2018 11:15

Bitman skrev:
AKarlsson skrev:Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs

Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.

Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.

Efter drygt två månaders ägande av en tesla utbrister frun:
”Gud vad denna bilen piper hela tiden! Går det inte att stänga av?”
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt