Jag tycker AP2 snart är fulländad
Moderator: Redaktion
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.AKarlsson skrev:Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.ironjack skrev:Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.oscfor skrev:Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?mati skrev:Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Märkligt! Undrar hur stor skillnad det faktiskt är rent tekniskt, och hur mycket våra upplevelser skiljer sig bara?oscfor skrev:Nej, för att aktivera filbyte behöver man sätta i läget för blinkersspaken. Så är det ju konstruerat. Men den markera i samband med första blinket att den börjar byta fil och börjar ungefär när första blinket släcks att göra själva bytet. Egentligen något för fort om man ska följa reglerna, men jag är väldigt nöjd. Snabbare byte än så riskerar ju att inte informera omgivningen om filbytet.ironjack skrev:Du menar ETT blink på blinkersen (en ljuspuls, ett tick i reläet)?! Inte en chans! På min går det inte att använda det lätta trycket på blinkersspaken, det som ger tre blink, utan jag måste trycka ner/upp spaken till det fasta läget och vänta tills den blinkat minst fyra-fem gånger innan den byter fil. Och filbyte sker endast om det är en stooor lucka i angränsande fil. Det funkar helt enkelt väldigt dåligt i tät trafik, det blir inget flyt utan stör mer än det hjälper. Men är man i princip ensam på vägen så funkar AP2 bra.oscfor skrev:Det måste vara något fel. Jag blinkar en gång och den byter direkt. Vilket alla andra också verkar uppleva. Du kanske ska testa någon annans bil?mati skrev:Men varför ska man hålla på och fippla och blinka 7, 8, 9, 10 gånger och vänta på att AP förhoppningsvis behagar att byta fil när man samtidigt kan göra det själv snabbt och enkelt på ett par sekunder? Jag fattar inte grejen.
När jag sitter som nu vid skrivbordet och jag vill ta en klunk kaffe så behöver jag inte heller en komplicerad robotarm som tar tag i koppen och lyfter den omständligt upp för att sedan försiktigt och förhoppningsvis utan att spilla häller lite kaffe i min mun. Alltså visst, det är tekniskt sett extremt coolt, men det är liksom inte praktiskt. Tycker inte jag i alla fall.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt.mati skrev:Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Jag har samma funktion i min Zoe!Verdi skrev:Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt.mati skrev:Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Så var det på min Renault 12TL från 74 och alla andra bilar jag haft,Och jag tror att man inte ens behöver blinka ( i Småland i iallafall )Verdi skrev:Fin grej det här med AP. Man måste alltså blinka och vrida på ratten för att den ska byta fil? Låter bekant på nåt sätt.mati skrev:Så kan det vara. Jag upplever att man måste nästan guida bilen ibland, dvs hjälpa till med ratten för att den ska börja byta fil. Men så är det inte alltid. Svårt att sätta fingret på. Det är definitivt inte så att man bara behöver blinka lite kort och bilen sköter resten.AKarlsson skrev:Den verkar kräva en extra stark rattimpuls innan den börjar byta. Kanske är det som skiljer
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Efter drygt två månaders ägande av en tesla utbrister frun:Bitman skrev:Håller med. Fick köra Malmö - Sthlm utan AP just för att slippa plingandet och tillhörande tjat från passageraren.AKarlsson skrev:Filbyten funkar ok tycker jag men lite väl försiktiga ibland. Jag skulle dock vilja kunna koppla ur styrhjälpen utan plinget så inte passagerarna störs
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Filbyteproceduren förlängs oftast av behovet att bevisa att man håller i ratten.
”Gud vad denna bilen piper hela tiden! Går det inte att stänga av?”
Model Y LR.
Model S70D
Re: Jag tycker AP2 snart är fulländad
Jag behöver inte vrida på ratten öht för att byta fil. Samma lätta beröring som vid körning med AP räcker.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid