Krav för att resa i Tyskland?!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av bullen »

Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Ampera »

HelectriC skrev:
glöm inte reserv-"dunk"
duracell-dl-2032.jpg
Till foben
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Ampera »

Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Alfred »

Tips: Håll skyltad hastighet. Informationsutbytet mellan Tyskland och Sverige fungerar enligt egen erfarenhet utmärkt, så om man kör lite för snabbt där det inte är fri fart och inte vant sig vid hur tyska fartkameror ser ut, får man snart brevväxla med Tyska polisen.

Men bilen blev snygg på bild i alla fall, även om man kunde ha önskat sig lite rörelseoskärpa på fälgarna för att bättre fånga känslan i ögonblicket! :)
tysk-fartkamera.jpeg
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av HelectriC »

det var ju ingen större hastighetsöverträdelse, kan inte blivit mer än ca 40€ i böter?
I Norge klarar dom inte att kräva in varken p-böter eller fortkörning, jag får alltid några sådana, men dom tröttnar på att brevväxla när jag inte svarat på 2, 3 st :D Ibland försöker dom vara listiga och skickar ett litet hot om en advokat eller annan lös person som ska komma efter mig, men det blir aldrig nåt med det. En gång svarade jag t.o.m. med en text från en nätsida från någon myndighet där det stod att det inte finns jurisdisktion för tysk polis att kräva in något i Norge. Då slutade dom också att brevväxla med mig, hmm konstigt ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Alfred »

Blev faktiskt billigare än så. €20 är ju mindre än jag hade behövt betala en fotograf för motsvarande bild. :)

Och jag gör helst rätt för mig. Jag har ju gjort fel, så jag betalade utan att tveka. Självklart underlättade det för den moraliska kompassen att det var så låga böter.

Om man är lagt åt andra hållet antar jag att det underlättar för syndare med norska bilar att de EU-direktiv de hänvisade till i korrespondensen med mig knappast gäller i Norge?

Blir spännande att se om det dyker upp fler brev, det här kom idag och var från början av långtrippen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av bullen »

Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av HelectriC »

Alfred skrev:
Blev faktiskt billigare än så. €20 är ju mindre än jag hade behövt betala en fotograf för motsvarande bild. :)

Och jag gör helst rätt för mig. Jag har ju gjort fel, så jag betalade utan att tveka. Självklart underlättade det för den moraliska kompassen att det var så låga böter.

Om man är lagt åt andra hållet antar jag att det underlättar för syndare med norska bilar att de EU-direktiv de hänvisade till i korrespondensen med mig knappast gäller i Norge?

Blir spännande att se om det dyker upp fler brev, det här kom idag och var från början av långtrippen.
Absolut vill jag också göra rätt för mig, men tyskarna är inte alltid felfria de heller. Tex fick jag en fortkörningsbot för att ha kört förbi en sträcka av autobahn som HADE HAFT byggnation. De var alltså färdig med detta, men hade glömt ta bort kameran. Inte fasen känner jag för att sponsra deras lathet med att ta in kameror och justera tillbaka skyltarna. En annan gång fick jag p-bot för någon bagatell, som helt säkert hade gått att överklaga, men tidsbruket att göra detta mot tyska myndigheter kändes inte ok i situationen. I Sverige/Norge hade man fått betala in först, sen överklagat och fått tillbaks pengarna. I Tyskland hade det nog varit betydligt mer komplicerat samt att allt ska kommuniceras med byråkrater på tyska, postgången och massa annat tidsfördrivande, nej tack!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.
Förresten, 18km/h är ganska mycket. Då har de redan dragit av en tolerans på 10% eller nåt sånt. Vid 20km/h överträdelse ryker körkortet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
bullen skrev:
Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.
Förresten, 18km/h är ganska mycket. Då har de redan dragit av en tolerans på 10% eller nåt sånt. Vid 20km/h överträdelse ryker körkortet.
nej, körkortet ryker inte vid +20km/h. I Sverige gäller +30, i Tyskland säkert mer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av HelectriC »

lite olika situationer och typ av väg, men man måste vara minst 40km/h över för att bli av med körkortet i Tyskland.

Mer info:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexik ... heinentzug
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
lite olika situationer och typ av väg, men man måste vara minst 40km/h över för att bli av med körkortet i Tyskland.

Mer info:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexik ... heinentzug
Österrike
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
lite olika situationer och typ av väg, men man måste vara minst 40km/h över för att bli av med körkortet i Tyskland.

Mer info:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexik ... heinentzug
Österrike
ahh, fasen då, same same ;)

från 31km/h i Tyskland
https://www.bussgeldrechner.org/geschwi ... itung.html
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av mati »

Sant, det är 41km/h på motorvägar. Det har inte alltid varit så hög gräns tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Alfred »

mati skrev:
bullen skrev:
Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.
Förresten, 18km/h är ganska mycket. Då har de redan dragit av en tolerans på 10% eller nåt sånt. Vid 20km/h överträdelse ryker körkortet.
138km/h är den faktiskt uppmätta hastigheten. Boten utgår från 5km/h felmarginal, dvs att jag körde 133 km/h.

Så den formella överträdelsen är alltså 13 km/h för snabbt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Krav för att resa i Tyskland?!

Inlägg av Alfred »

bullen skrev:
Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Brevet jag fick idag var adresserat till mitt bolag som äger fordonet. Bolaget var ansvarigt att via brev eller internet ange vem som framförde fordonet. På bilderna syns föraren (jag) tydligt. I brevet stod även att bolaget kunde bortse från plikten att ange förare om denne informerades och erlade böterna inom en vecka. Då kunde ärendet stängas omedelbart.

Annars, om ingen betalade och bolaget vägrade ange förare kunde det bli process som slutade med att bolaget blev betalningsskyldigt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar