Låna kabel

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Låna kabel

Inlägg av Teslaspolen »

Hej!

Ska åka på en liten tripp ut till Trondheimsfjorden om cirka en och en halv vecka. Problemet är att parkeringen till huset vi bor i ligger cirka 80 meter bort från huset, så vi kan inte ladda Teslan där. Däremot finns det en del stolpar vid marinan för de små tillhörande fiskebåtarna, som har enfas CEE uttag vid sig och jag har en EVSE (UMC) som kan ladda med den sortens uttag. Dock är problemet att dom ligger en bit från vägen och behöver därför en skarvsladd på cirka 15-20 meter.

Är det någon som sitter på en sådan här Bild som skulle tänka sig att kunna låna ut den så jag vet ifall det faktiskt fungerar innan jag införskaffar egen?

Är det andra som söker låna andra kablar av någon, så skriv det nedan så kanske någon nappar!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Låna kabel

Inlägg av bylund »

Är det 32 eller 16 A?
Det kan mycket väl vara 32 A i Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Låna kabel

Inlägg av Smutt »

Varför inte en adapter tror den kostar 100kr och sen vanlig enfas skarvsladd?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Låna kabel

Inlägg av bylund »

Två i så fall, då EVSE:n är CEE. Om det är 16 A lär de flesta med husvagn eller husbil ha en sådan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låna kabel

Inlägg av Teslaspolen »

Smutt skrev:
Varför inte en adapter tror den kostar 100kr och sen vanlig enfas skarvsladd?
Visserligen, men då vi lär åka runt lite så är det ju trevligt att kunna få i så mycket ström det går.

Sedan är det vid havet, och CEE känns ju lite säkrare än schuko då.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Låna kabel

Inlägg av Erxon »

Teslaspolen skrev:
Hej!

Ska åka på en liten tripp ut till Trondheimsfjorden om cirka en och en halv vecka. Problemet är att parkeringen till huset vi bor i ligger cirka 80 meter bort från huset, så vi kan inte ladda Teslan där. Däremot finns det en del stolpar vid marinan för de små tillhörande fiskebåtarna, som har enfas CEE uttag vid sig och jag har en EVSE (UMC) som kan ladda med den sortens uttag. Dock är problemet att dom ligger en bit från vägen och behöver därför en skarvsladd på cirka 15-20 meter.

Är det någon som sitter på en sådan här Bild som skulle tänka sig att kunna låna ut den så jag vet ifall det faktiskt fungerar innan jag införskaffar egen?

Är det andra som söker låna andra kablar av någon, så skriv det nedan så kanske någon nappar!

Jag har en sådan liggande efter det vi hade husvagn, dock är den bara 10 m lång
Klarar 16 A och ledarna är 2,5 mm

Denna finns strax öster om Uppsala nu...
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Låna kabel

Inlägg av Hammar »

Sen är ju frågan om Svensk UMC funkar på det uttaget.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låna kabel

Inlägg av Teslaspolen »

Erxon skrev:
Teslaspolen skrev:
Hej!

Ska åka på en liten tripp ut till Trondheimsfjorden om cirka en och en halv vecka. Problemet är att parkeringen till huset vi bor i ligger cirka 80 meter bort från huset, så vi kan inte ladda Teslan där. Däremot finns det en del stolpar vid marinan för de små tillhörande fiskebåtarna, som har enfas CEE uttag vid sig och jag har en EVSE (UMC) som kan ladda med den sortens uttag. Dock är problemet att dom ligger en bit från vägen och behöver därför en skarvsladd på cirka 15-20 meter.

Är det någon som sitter på en sådan här Bild som skulle tänka sig att kunna låna ut den så jag vet ifall det faktiskt fungerar innan jag införskaffar egen?

Är det andra som söker låna andra kablar av någon, så skriv det nedan så kanske någon nappar!

Jag har en sådan liggande efter det vi hade husvagn, dock är den bara 10 m lång
Klarar 16 A och ledarna är 2,5 mm

Denna finns strax öster om Uppsala nu...
Tack för erbjudandet! Insåg att det kanske var bra att skriva vart resan avgår ifrån också... :oops: Åker från Dalarna, så det blir lite åt fel håll.
Hammar skrev:
Sen är ju frågan om Svensk UMC funkar på det uttaget.
Har Elon EVSE. 8-) https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Låna kabel

Inlägg av macksie »

Vet inte om du är behjälpt av att det "borde" fungera. Vet inte om du vågar handla på den premissen. Jag har skruvat ihop en liknande lösning och provat den.
Den röda CEE kontakten som följer med kopplar jag in i en motsvarande hona som sen går över till en sån blå 16A enfas uttag som du har.
Jag har provat den på en marina, och där fungerade det och den laddade en fas 16A.

Både Biltema och Jula har såna skarvsladdar, du kanske kan fråga snällt om du får låna en och prova, eller köpa och lämna tillbaka om det inte fungerar.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Låna kabel

Inlägg av Teslaspolen »

Vad då, skulle det fungera på norska IT nät då?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Låna kabel

Inlägg av macksie »

Teslaspolen skrev:
Vad då, skulle det fungera på norska IT nät då?
Nej, du har såklart rätt, tänkte inte innan jag skrev. Var inte tillräckligt påläst.

Men det sista tipset kanske du kan använda dig av. Jula och Biltema har båda 30 dagars öppet köp. Iallafall Biltema har vart snälla i sin tolkning med mig tidigare. Du kanske kan köpa kabelna och testa den på plats. Och sen lämna tillbaka den om det inte fungerade.
MYP
X90d
Skriv svar