I och för sig sant, men då får det effekten (som du skriver) att bilen blir dyrare – och därmed svårare att sälja. Förutom räckviddsångesten (oavsett om den är motiverad eller ej) är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil.Surfaren skrev:Ja, men å andra sidan kan man se det som att det är lättare att få plats med mer batterikapacitet i en större/högre bil (även om det förstås kommer kosta mer).Niklas Z skrev:Kruxet med SUV:ar är att de har större luftmotstånd och därmed sämre räckvidd, givet en viss batterikapacitet.
Tesla närmar sig de större märkena
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Om? när? Tesla kan tillverka .5m 3or i USA och lika många i Kina... det är inte många bilmodeller som tillverkas i den volymen, Corolla, Ford F-xxx, Golf kanske Civic, så den dagen kommer troligen inte komma, utan blir 3/Y tillsammans.
Ingen aning om snittpriset på en Corolla eller Golf, men lägre än 3an? även inkl soppabesparing
Och sen en GF i Europa ovanpå det, spännande!!
Ingen aning om snittpriset på en Corolla eller Golf, men lägre än 3an? även inkl soppabesparing
Och sen en GF i Europa ovanpå det, spännande!!
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla närmar sig de större märkena
”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla närmar sig de större märkena
När det gäller Pick-Up finns idag (snart) en väldigt bra utmanare: Workhorse.com
Om vi tillfälligt bortser från att den har en räckviddsförlängare, är den utrustad med tillräckligt stort batteri och eluttag. Något som de flesta hantverkare behöver mer ön andra finesser.
I Kanada finns också en utmanare för klassisk Pick-Up. Hittar bara inte artikeln från Electrek nu på resan.
Om vi tillfälligt bortser från att den har en räckviddsförlängare, är den utrustad med tillräckligt stort batteri och eluttag. Något som de flesta hantverkare behöver mer ön andra finesser.
I Kanada finns också en utmanare för klassisk Pick-Up. Hittar bara inte artikeln från Electrek nu på resan.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Service, reparationer och försäkring brukar jag hålla väääääldigt tyst om när jag pratar kostnader med vanligt folk (dvs inte dom som köper bilar för en halv mille och uppåt), för på en Tesla är det dyrare än det mesta dom/jag själv jämför med...Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Jo just Tesla lider faktiskt av ganska höga kostnader. Lite synd för det gör den ännu mer oåtkomlig för de flesta privatköpare.Bjelke skrev:Service, reparationer och försäkring brukar jag hålla väääääldigt tyst om när jag pratar kostnader med vanligt folk (dvs inte dom som köper bilar för en halv mille och uppåt), för på en Tesla är det dyrare än det mesta dom/jag själv jämför med...Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Mitt resonemang gällde mer såna som jämför en sprillans ny BMW 118d med en 10 år gammal BMW M3.
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Håller inte alls med. Misstaget jag anser att många gör är att man jämför Tesla med betydligt motorsvagare bilar med sämre prestanda. För oss som kört prestanda-fossilbilar i samma prisklass så är Tesla solklart billigare. Sen beror det såklart på om man väljer att serva Teslan varje år eller inte, om jag inte hade tvingats av leasingbolaget så hade jag personligen aldrig gjort det.Bjelke skrev:Service, reparationer och försäkring brukar jag hålla väääääldigt tyst om när jag pratar kostnader med vanligt folk (dvs inte dom som köper bilar för en halv mille och uppåt), för på en Tesla är det dyrare än det mesta dom/jag själv jämför med...Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Men det var ju precis det jag försökte säga, att när man pratar med folk som INTE tittar på dyra bilar (med stora motorer alltså) så ÄR Tesla dyr i jämförelse... man kan helt enkelt inte jämföra den med lite normalare bilar för då blir den dyr hur man än räknar om vi inte pratar typ över 7000 mil per år och då kommer lik förbenat övriga kostnader på Teslan att bli höga.Legato skrev:Håller inte alls med. Misstaget jag anser att många gör är att man jämför Tesla med betydligt motorsvagare bilar med sämre prestanda. För oss som kört prestanda-fossilbilar i samma prisklass så är Tesla solklart billigare. Sen beror det såklart på om man väljer att serva Teslan varje år eller inte, om jag inte hade tvingats av leasingbolaget så hade jag personligen aldrig gjort det.Bjelke skrev:Service, reparationer och försäkring brukar jag hålla väääääldigt tyst om när jag pratar kostnader med vanligt folk (dvs inte dom som köper bilar för en halv mille och uppåt), för på en Tesla är det dyrare än det mesta dom/jag själv jämför med...Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Jämför man däremot med bilar för en halv mille och uppåt ja då blir det helt annat
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla närmar sig de större märkena
inte ofta vi är överens Verdi, men här hittade vi något.Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Jag brukar undra hur folk ”har råd” att köpa boende för flera miljoner, när man kan hyra en hyfsad 2:a för 10.000.-/mån. Man kan bo många månader för en miljon i hyresrätt. (Drygt 8 år eller 100 månader för att vara exakt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Att välja en Tesla ist för en annan häftig bil för 6-700' är lätt att räkna hem. Problemet är för dem som lägger kanske max 100' och kör 1-1.5 kmil per år. Då blir det dyrt. Ett väldigt förenklat räkneexempel utan hänsyn till ränte- eller servicekostnad eller skillnader i andrahandsvärde:
Om en bil halverar värdet på 3 år. Elbil kostar 2:- per mil och fossil 10:- per mil. Då sparar man 8:- / mil dvs med 1000 mil per år 24' på 3år vilket då skulle motsvara ca 50' i inköpspris. Dvs 2000 mil per år 100' osv.
Sedan tror jag elbilen har en klart lägre värdeminskning, men det är svårt att räkna på. En fossil som köps om 2 år kan nog närma sig noll i restvärde på 3 år.
Om en bil halverar värdet på 3 år. Elbil kostar 2:- per mil och fossil 10:- per mil. Då sparar man 8:- / mil dvs med 1000 mil per år 24' på 3år vilket då skulle motsvara ca 50' i inköpspris. Dvs 2000 mil per år 100' osv.
Sedan tror jag elbilen har en klart lägre värdeminskning, men det är svårt att räkna på. En fossil som köps om 2 år kan nog närma sig noll i restvärde på 3 år.
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Ahh, ok då är jag med! Det är ju för dessa personer man berättar om Model 3 dockBjelke skrev:Men det var ju precis det jag försökte säga, att när man pratar med folk som INTE tittar på dyra bilar (med stora motorer alltså) så ÄR Tesla dyr i jämförelse... man kan helt enkelt inte jämföra den med lite normalare bilar för då blir den dyr hur man än räknar om vi inte pratar typ över 7000 mil per år och då kommer lik förbenat övriga kostnader på Teslan att bli höga.Legato skrev:Håller inte alls med. Misstaget jag anser att många gör är att man jämför Tesla med betydligt motorsvagare bilar med sämre prestanda. För oss som kört prestanda-fossilbilar i samma prisklass så är Tesla solklart billigare. Sen beror det såklart på om man väljer att serva Teslan varje år eller inte, om jag inte hade tvingats av leasingbolaget så hade jag personligen aldrig gjort det.Bjelke skrev:Service, reparationer och försäkring brukar jag hålla väääääldigt tyst om när jag pratar kostnader med vanligt folk (dvs inte dom som köper bilar för en halv mille och uppåt), för på en Tesla är det dyrare än det mesta dom/jag själv jämför med...Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Jämför man däremot med bilar för en halv mille och uppåt ja då blir det helt annat
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla närmar sig de större märkena
Och du tror att värdet på boendet för 2 miljoner är 0 kr efter 8 år?Walker skrev:inte ofta vi är överens Verdi, men här hittade vi något.Verdi skrev:Haha. Jag har försökt förklara att Teslan inte är så dyr för mig men folk undrar ändå bara "hur mycket kostade den?" Och sen slutar de lyssna. Tror inte folk är så vana att räkna på bilkostnad. Ofta hör man att folk har en budget på t ex 300 tkr men sen är det inte så noga med försäkring, förbrukning, skatt, service och ev reparationer.Walker skrev:”är prislappen en faktor som avskräcker från köp av elbil”
Det är -vill jag hävda- det största problemet. Folk stirrar sig blinda på prislappen, inte TCO (total cost of ownership) ”Köpa en Golf för 400.000! Är du inte riktigt klok!!! ”
Folk kan inte räkna. Men jag har ledsnat på att förklara för andra. Nu svarar jag bara ”Nej, jag har mist förståndet, borde behålla min dieselbil.. men YOLO”
Jag brukar undra hur folk ”har råd” att köpa boende för flera miljoner, när man kan hyra en hyfsad 2:a för 10.000.-/mån. Man kan bo många månader för en miljon i hyresrätt. (Drygt 8 år eller 100 månader för att vara exakt)
Om du kan betala kontantinsatsen på 15% så är de ända kostnaderna du har hyran och räntekostnader. Då hyran brukar vara betydligt lägre så kan du spara många tusenlappar. Eventuell amortering av lånet är ju rent sparande. För 10 000 kr i månaden så kan du få en ganska fin hyresrätt så länge du har kontantinsatsen.