Nya navigatorn

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Nya navigatorn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ett till exempel på att den väljer fel SuC:

Skulle åka från Solna till Ockelbo idag. Hade tillräckligt med laddning (ca 70%) för att ta mig hela vägen med några mil i behåll, men ville ha lite extra kvar.

På vägen (ca 20 mil) finns lyxigt nog 3 SuC (Sollentuna , Fullerö och Gävle Bro). Navigatorn bad mig ladda i Sollentuna.

När vi kört förbi den, sa den Fullerö.

Tänkte istället välja Gävle Bro som destination manuellt, men då hade ”blixten” försvunnit som val för destination och jag fick manuellt peka ut en på skärmen.

Börjar nu fundera på om vi verkligen laddade på optimala ställen på väg hem från Tyskland tidigare i veckan..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya navigatorn

Inlägg av mati »

Gamla navigatorn har heller aldrig valt den mest optimala superchargern. Jag har alltid varit förundrat över varför den ville stanna och ladda en timme i Köge i Danmark bara för att sedan hoppa över Norre Alslev. Visserligen är detta en SuC som tillhör kategorien "värsta tråkstället" där man helst inte vill gå ur bilen, med det borde ju inte navigatorn bry sig om. En gång har den till och med föreslagit att jag skulle ladda 1,5 timmar i Köge. Jag tror inte ens att det är möjligt även om man laddar till 100%. Jag har alltid sett navigatorns föreslagna rutt med laddstopp mer som en rekommendation, men i slutändan var det abetterrouteplanner eller min maggropskänsla som har fått bestämma.
Troligen bygger nya navigatorn fortfarande på gamla algoritmen för beräkningen av laddstoppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Nya navigatorn

Inlägg av AKarlsson »

Navigatorns uppgifter är ju inte nödvändigtvis att lösa uppgiften på mest optimala sättet. Den ska ju lösa problemet på ett tryggt sätt, i fallet med SUC garderar man ju sig mot oförutsedda händelser framöver.
Laddar den fullt för tidigt så har den löst problemet. Du drabbas då inte av om det är lång kö med omledning eller om nästa SUC kanske är trasig eller så.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya navigatorn

Inlägg av mati »

Ja, det stämmer nog. En navigators främsta uppgift är inte att hitta en optimal rutt, utan att hitta en rutt överhuvudtaget. Visserligen blir det lite småtokigt när denna rutt går via småvägar när det samtidigt finns en motorväg i närheten. Samma sak gäller troligen laddning på SuC. Det är inte meningen att det ska vara optimalt, även om det ibland är uppenbart tokigt.
Som sagt, man får se det som en rekommendation, och framförallt som en fingervisning om man når sin destination med nuvarande laddstatus. Vill man optimera sina laddstopp får man använda ABRP, då är chansen stor att den gör ett betydligt bättre jobb än om man räknar själv eller kör på känsla.
Kombinationen av ABRP och teslas inbyggda samt lite egen tankeverksamhet brukar ge ganska bra resultat. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Svenssons »

Jag har sett flera förbättringar på nya navigatorn när det kommer till själva navigeringen. Tidgare så vägrade navigatorn köra på vissa vägar vilket kunde leda till rätt märkliga förslag alternativ så sattes målet på närmaste större väg men att parkera eller stanna på motorväg eller motortrafikled. Exempel som jag har konstaterat är t.ex. Lidl Växjö på Erik Norbergs väg 3 och Laxbutiken i Heberg. Här är exempel för Laxbutiken som jag hade sparad bild från:
Navigatorerna.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Kilowatt »

Detta är kanske en knäpp fråga men hur vet ni md säkerhet att ni fått nya navin? Hur ser ni det?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya navigatorn

Inlägg av e5m1r »

Kilowatt skrev:
Detta är kanske en knäpp fråga men hur vet ni md säkerhet att ni fått nya navin? Hur ser ni det?
När du navigerar så kommer gatunamn i lilla skärmen i pratbubblor på den nya
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Kilowatt »

e5m1r skrev:
Kilowatt skrev:
Detta är kanske en knäpp fråga men hur vet ni md säkerhet att ni fått nya navin? Hur ser ni det?
När du navigerar så kommer gatunamn i lilla skärmen i pratbubblor på den nya

Ok tack, i så fall har jag fått den jag också. Kan inte säga att jag märkt något särskilt förutom det faktum att gatunamnen syns (=förbättring)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Nya navigatorn

Inlägg av frippe »

Är det fortfarande så att man inte kan välja delmål i den nya navigatorn? Tycker det är lite störande när den planerar fel väg än den jag vill köra.

Väljer t.ex. alltid färja mellan Helsingborg-Helsingör före bron om jag vill köra från Växjö till Köge.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya navigatorn

Inlägg av rockard »

frippe skrev:
Är det fortfarande så att man inte kan välja delmål i den nya navigatorn? Tycker det är lite störande när den planerar fel väg än den jag vill köra.

Väljer t.ex. alltid färja mellan Helsingborg-Helsingör före bron om jag vill köra från Växjö till Köge.
Ja det stämmer. Det är nog en kandidat till att vinna första pris i kategorin "pinsamt dålig saknad feature", och fortsätter förundras över att de inte bara fixar. Men nu får vi ju snart lite Atari-spel, så atteeee... Varför klaga, liksom?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Nya navigatorn

Inlägg av oscfor »

Kilowatt skrev:
Detta är kanske en knäpp fråga men hur vet ni md säkerhet att ni fått nya navin? Hur ser ni det?
Du kan även läsa om nya navin i release notes om du fått den, inte annars.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Är ju en inställning om man vill ha den eller ej. Kanske har du olika profiler med olika inställningar för detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Är ju en inställning om man vill ha den eller ej. Kanske har du olika profiler med olika inställningar för detta.
Nä jag använder bara en profil.

Får du alltid fram roundtripp i nya navigatorn?
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Är ju en inställning om man vill ha den eller ej. Kanske har du olika profiler med olika inställningar för detta.
Nä jag använder bara en profil.

Får du alltid fram roundtripp i nya navigatorn?
Inte sedan jag stängde av funktionen men innan fick jag det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Är ju en inställning om man vill ha den eller ej. Kanske har du olika profiler med olika inställningar för detta.
Nä jag använder bara en profil.

Får du alltid fram roundtripp i nya navigatorn?
Inte sedan jag stängde av funktionen men innan fick jag det.
Jag kanske ska prova att stänga av och på en gång och se om den blir konsekvent.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Nyren »

Jag har nu kört rakt igenom Europa, ner till södra Spanien med den nya navigatorn, och jag tycker nog att den är varken bättre eller sämre än den gamla - den funkar för det mesta som den ska. Dock har jag märkt att den ibland anger superladdade på fel ställen, dvs till höger när den ligger till vänster etc. Igår fick den för sig att jag skulle vända och köra tillbaka på motorvägen, men det kunde nog den gamla också få för sig.

Däremot tycker jag att den nya rösten låter som en kvinnlig Stephen Hawking...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya navigatorn

Inlägg av mati »

Jag har fått återkoppling från Tesla angående min icke-fungerande navigator. De tror att de beror på kartorna. Tydligen har de igår tryckt ut en kartuppdatering till min bil och de hoppas att det löser problemet. Vi får se. Hittills har det inte kommit nångon uppdatering. Om det inte funkar måste de ta in bilen säger de.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya navigatorn

Inlägg av rockard »

mati skrev:
Jag har fått återkoppling från Tesla angående min icke-fungerande navigator. De tror att de beror på kartorna. Tydligen har de igår tryckt ut en kartuppdatering till min bil och de hoppas att det löser problemet. Vi får se. Hittills har det inte kommit nångon uppdatering. Om det inte funkar måste de ta in bilen säger de.
Tycker att läget nu nästan är att de annars bör köra ut till dig med en lånebil, ta med sig din tillbaka till servicecentret och behålla den där tills allt, verkligen allt, är löst. Av någon anledning verkar det vara en orimlig förhoppning när det kommer till din bil, men ungefär vad jag förväntar mig om något liknande händer min. Har haft den inne en gång för att fixa småsaker jag påpekat. Fick då lånebil tills de fixat allt och då kom de ut med bilen till mig när jag var på jobbet. Nu är det problem med att den inte lyckas uppdatera mjukvaran i fjantvingedörrarna, och de har då ringt och bokat in tid för fix och nämner i samtalet att jag får lånebil tills det är fixat. Svårt att förstå och acceptera att det ska vara så olika behandling.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Bjelke »

rockard skrev:
mati skrev:
Jag har fått återkoppling från Tesla angående min icke-fungerande navigator. De tror att de beror på kartorna. Tydligen har de igår tryckt ut en kartuppdatering till min bil och de hoppas att det löser problemet. Vi får se. Hittills har det inte kommit nångon uppdatering. Om det inte funkar måste de ta in bilen säger de.
Tycker att läget nu nästan är att de annars bör köra ut till dig med en lånebil, ta med sig din tillbaka till servicecentret och behålla den där tills allt, verkligen allt, är löst. Av någon anledning verkar det vara en orimlig förhoppning när det kommer till din bil, men ungefär vad jag förväntar mig om något liknande händer min. Har haft den inne en gång för att fixa småsaker jag påpekat. Fick då lånebil tills de fixat allt och då kom de ut med bilen till mig när jag var på jobbet. Nu är det problem med att den inte lyckas uppdatera mjukvaran i fjantvingedörrarna, och de har då ringt och bokat in tid för fix och nämner i samtalet att jag får lånebil tills det är fixat. Svårt att förstå och acceptera att det ska vara så olika behandling.
Håller med!
Ta in bilen (och åk ut till Mati och gör bytet) och behåll bilen där tills den är helt OK! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya navigatorn

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Är det någon som fått kläm på roundtripp?
Ibland får jag fram det, ibland inte.
Är ju en inställning om man vill ha den eller ej. Kanske har du olika profiler med olika inställningar för detta.
Inte riktigt så enkelt. Inställningen är att den antingen är "always show" eller inte. Så antingen visas den alltid eller bara ibland. Tror inte man kan stänga av helt.

Vet ej när den visar, men har man inte "always show" så tror jag iaf inte den visar om det är stor negativ siffra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Nya navigatorn

Inlägg av jpetters »

Idag fick jag ett "smart" förslag på väg...
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar