Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Nja är mitt svar
Har du kört länge och superladdat kan det vara så att den kyler en stund efter att du stannat men inte hela tiden
Även ICE med el fläkt går efter att motorn stängts av om det ör varmt
Tack vare fel på min wallbox i natt så fick jag stanna i Bredden och ladda 10 min på väg till frugans gamla mormor i Vällingby. Sen när jag parkerade så tappade den 2-3 mil räckvidd så fick stanna en stund i Bredden på vägen hem också. Typiskt. Men de hade en Ica där så handlade middagen under tiden. Så nog drar den lite extra nu när det är hett också. AC och batterikylning antagligen?
Har du smart (haha) preconditioning på ?
Eller cabin heat protection ?
Eller misstolkar jag dig och du har kört igång ac via appe.
Nej ingenting. Min teori är att batteriet var rätt varmt vid ankomst efter 8 mil motorväg och en kvarts supercharging och att det var kylningen av det som snodde en del räckvidd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av Svenssons »

Tror inte att kylningen tar särskilt mycket. I måndags var jag i Götet och hade lite mat i bilen som inte fick bli för varm när vi hälsade på kompisar. Lät klimatanläggningen stå på 15 grader i drygt 2 timmar och bilen tappade då 2%-enheter på Model S 75D.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av miksch »

Hos meg går viften også på periodvis. Har tolket det sim en overheat-protection som skal beskytte batteriet når bilen er parkert i solen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av mati »

Min håller också på och brummar till och från. Inte hela tiden, men går jag ut till garaget nu så är chansen stor att bilen står där och låter. Det har ingen betydelse om jag har kört eller inte, den gör så i alla fall. Jag tolkar det som att det är normalt, och det är väl en av orsakerna till att bilen käkar ström fastän den inte används. Senast idag har den startat laddningen mitt på dagen trots att (eller kanske pga) jag inte har kört på nästan en vecka. Men visst är det konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av Hedman »

Ganska irriterande att den brummar, eller snarare vibrerar. Idag efter en bra stund på frifartssträckan började ratten skaka när jag körde. Trodde att det hänt något med framvagnen innan vi kom ner runt 100 km/h och jag hörde fläkten..... Inte ska det vara då mycket obalans i fläkthjulet så att ratten skakar?
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av Remuz »

Hade en lånebil där ratten skakade när fläkten gick. Min vanliga må låta som en helikopter vid suc, men den skakar inte nämnvärt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Bilen parkerad, fläktar står och brummar

Inlägg av Hedman »

Remuz skrev:
Hade en lånebil där ratten skakade när fläkten gick. Min vanliga må låta som en helikopter vid suc, men den skakar inte nämnvärt
:lol: Får väl skriva upp det på listan med småfel så får vi se vad service centret säger.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar