Tesla-kaputt på autobahn

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Remuz »

Inte helt bra skött... Det kommer vara ett rejält problem tills det finns många elbilar det där med hyrbil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Dygn 5:
Vaknade med blåhållna tummar för att de skulle få ordning på bilen idag.

Hörde inget från SC innan vi behövde checka ut från hotellet, så vi tog hyrbilen och sladdade förbi (ca 10 min från hotellet).

De hade identifierat felet - det var nån packning i DU som gått paj och det hade kommit in vatten, vilket orsakat elfel. Skönt att de hittade ett fysiskt fel!

De behövde ett par-tre timmar till för att få ihop bilen och få på ny firmware i all komponenter, men de skulle fixa den innan stängning! Tjohoo!!!

Vi tog en sväng ner på stan och väntade på samtal. De ringde vid 16-tiden och sa att bilen var lagad, tvättad och stod på laddning!

Snacka om att de räddade oxfilén som höll på att bli rejält bränd.

Nu står bilen och Destinationsladdar på Emporia i Malmö och vi är på god väg hem. Jösses va skönt det var att slippa växelspak, våga köra om på autobahn utan att riskera att få en BMW i ändan, att ha en ordentlig stereo och någon som hjälper till med körningen. Resan genom Danmark var riktig behaglig.

Så, hur ska man då summera det här äventyret?

ADAC gjorde ett bra jobb vid den initiala bärgningen. Tog kanske knappt en timme innan de kom.

Sen gick det galet i pappersexercisen mellan RSA och ADAC, vilket resulterade i att det tog närmare 3 dygn innan bilen kom till SC (44km från där den stod). Hade inte det hänt, hade vi förmodligen fått bilen i tid till vår ursprungliga hemresa.

Nu blev resultatet två extra nätter i Hamburg betalda av Tesla, så på så vis var det ingen issue.

Det som var jobbig var att jag nog har haft minst 50 olika telefonsamtal med RSA, ADAC och SC under de här dagarna. Har kanske ringt hälften av dem själv och varje gång jag ringt till RSA har det varit mellan 10-15 min telefonkö och olika handläggare nästan varje gång. Tack gode gud för fri EU roaming - annars hade det blivit en saftig telefonräkning..

Har också fått mecka med två biluthyrningsfirmor, flyttat packning mellan tre olika bilar, flyttat familjen mellan olika hotell, varit till ADAC och tjatat, varit på SC 3 gånger och agerat generell sambandscentral mellan olika parter för att koordinera det hela.

Fick ett antal gånger förklara att det måste vara smartare att prioritera lagning av bilen än att skicka oss med hyrbil och frakta bil till Sverige osv osv.

Det gick inte direkt som smort, men nu är vi iallafall glada att åka hem med vår bil igen!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Remuz »

Grymt jobbat av dig. Som sagts så många gånger, Tesla har en del processer att jobba på :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av frippe »

Ojdå, vilket mega jobb som egentligen borde ha gjorts av någon på Tesla.

Lite som att vara sjuk, måste vara frisk för att orka schackra med sjukvården, försäkringskassan och alla andra.

Hamburg är visserligen en trevlig stad, men brukar inte vara lätt att slappna av och njuta vid sådana här situationer.

Skönt att det löst sig ändå.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av wLn »

Verdi skrev:
wLn skrev:
Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.

Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.

Mvh
Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden ut
Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.

Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

wLn skrev:
Verdi skrev:
wLn skrev:
Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.

Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.

Mvh
Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden ut
Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.

Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
wLn skrev:
Verdi skrev:
wLn skrev:
Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.

Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.

Mvh
Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden ut
Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.

Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?
Jag googlade det åt dig, sökord: "Tesla Allianz":
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ext ... -insurance
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?
Jag googlade det åt dig, sökord: "Tesla Allianz":
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ext ... -insurance
Tack bylund! Dig kan man alltid lita på. ;)

Tänk om man ändå kände Mr Google. Vad lätt livet skulle vara. 8-)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

frippe skrev:
Ojdå, vilket mega jobb som egentligen borde ha gjorts av någon på Tesla.

Lite som att vara sjuk, måste vara frisk för att orka schackra med sjukvården, försäkringskassan och alla andra.

Hamburg är visserligen en trevlig stad, men brukar inte vara lätt att slappna av och njuta vid sådana här situationer.

Skönt att det löst sig ändå.
Vi kunde ju ha släppt det hela och tagit hyrbilen raka vägen hem, men det var jag inte alls sugen på - åtminstone inte innan bilen fått en vettig diagnos.

Hamburg var överraskande fint och första kvällen hann vi njuta lite iallafall. Men bara ett byte av hyrbil mellan två olika firmor mitt i Hamburg med två barn och en sablans massa grejor är en process på ett par timmar och inget som barnen direkt ser något nöje i.

Bara man vet vad som ska hända och man har någonstans att bo, så är det rätt ok, men osäkerheten stressar. Barn som vill hem hjälper inte heller direkt.

Men, men - slutet gott, nästan allt gott och vi är nu på hemmaplan. Bilen är bättre än när jag köpte den - oljudet jag hade i DU är borta och jag tror jag fick nya kartan på köpet :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av miksch »

Hele historien er trist lesing. Det hele har nok ikke med Tesla å gjøre men med hvordan Tyskland fungerer. Jeg er opprinnelig tysk (nå norsk statsborger) og kan fortelle mange historier om ADAC og berging av bil/mennesker. Det er et patologisk ønske om pengeinnsparing som til slutt ender med et rådyrt opplegg og misfornøyde kunder.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

miksch skrev:
Hele historien er trist lesing. Det hele har nok ikke med Tesla å gjøre men med hvordan Tyskland fungerer. Jeg er opprinnelig tysk (nå norsk statsborger) og kan fortelle mange historier om ADAC og berging av bil/mennesker. Det er et patologisk ønske om pengeinnsparing som til slutt ender med et rådyrt opplegg og misfornøyde kunder.
Det förklarar en del. Trodde att det var en engångsföreteelse och en dålig lokal station, men det kanske var värre än så.

När vi, vid ca 14-tiden på dan var på ADAC i Reinfeldt undrade jag om de inte kunde köra ut bilen samma dag. ”Nein - wir haben så mycket att göra”. Det stod två bärgningsbilar utanför och en bärgningsgubbe satt bokstavligen och sov i mottagningsdisken bredvid damen som skötte det administrativa och ytterligare en bärgningsman var på verkstan.

Ville inte riktigt bråka och tänkte att de troligtvis var på nån form av beredskap, men så kanske det inte var...

Damen i disken var dessutom rätt otrevlig till en början, men mjuknade sen.

Sen kan jag inte fatta varför de inte kunde köra bilen till ytterligare en ADAC-depå i Hamburg och inte direkt till Tesla. Det kan knappast ha varit mycket längre och kostade ett extra dygn.

Jag som trodde Tyskarna hade ordning på sånt här :-(
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av mati »

Nu är jag kanske lite på hal is, men ADAC är en jättestor petrolhead-lobbyorganisation som inte tycker så mycket om bilar från icke-tyska tillverkare och absolut inte alls om elbilar. Chansen är stor att ni hade fått snabbare hjälp om ni hade kommit i en VW.
Jag lämnade ADAC som medlem för länge sedan eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Nu har det kanske ändrat sig, vet ej, men i Tyskland är förändring en seg och uttdragen process. Det håller miksch säkert med om. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Legato »

mati skrev:
eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Fast där är ni väl eniga? :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av mati »

Legato skrev:
mati skrev:
eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Fast där är ni väl eniga? :roll:
Nja, det är fel. Jag har faktiskt aldrig någonsin tidigare ägt en tysk bil, och jag tycker inte att de är bäst på något sätt. De är dyra och varje liten skitsak kostar extra. Jag skulle aldrig i mina vildaste drömmar köpa en fossil-VW. Jag föredrar egentligen asiaterna, de är pålitligare och man får mer bil för pengarna.
Men om man tittar på den väldigt begränsade elbilsmarknaden ser bilden annorlunda ut. Jag hade gärna köpt en Leaf2 eller en Ioniq. Men VW-återförsäljaren var den enda som öht var intresserad att sälja en elbil till oss. När e-Golfen sedan visade sig vara en fantastiskt fin elbil så köpte vi den. Men jag har inget som helst problem med att byta till ett annat märke igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av apkungen »

Tack för att du delar med dig. Skönt att allt löser sig till slut. Så himla jobbigt att fixa med saker alltid när något går snett. Känns som att alla är inkompetenta :p.

Och. Kan du förklara alla förkortningar du använt?
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av miksch »

Jepp mati, er helt enig med deg.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

apkungen skrev:
Tack för att du delar med dig. Skönt att allt löser sig till slut. Så himla jobbigt att fixa med saker alltid när något går snett. Känns som att alla är inkompetenta :p.

Och. Kan du förklara alla förkortningar du använt?
Mitt uppe i det så känns ju allt bara värdelöst, men några dagar efter känns det rätt bra. SC gjorde ett bra jobb för att återställa förtroendet.

Tror jag använde följande förkortningar:

SC = Tesla Service Center (vedertaget på forumet)

RSA = Tesla Roadside Assistance (hittade jag på, då det var så långt att skriva på mobilen)

ADAC = Tysk bilägarorganisation (typ motormännen) som även verkar ha stora delar av den tyska bärgningstjänsten
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av mati »

jeppe_sthlm skrev:
ADAC = Tysk bilägarorganisation (typ motormännen) som även verkar ha stora delar av den tyska bärgningstjänsten
De står även för en stor del av Tysklands räddningshelikoptrar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
jeppe_sthlm skrev:
ADAC = Tysk bilägarorganisation (typ motormännen) som även verkar ha stora delar av den tyska bärgningstjänsten
De står även för en stor del av Tysklands räddningshelikoptrar.
Nää... inte räddningshelikoptrar men ambulanshelikoptrar. :ugeek:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
jeppe_sthlm skrev:
ADAC = Tysk bilägarorganisation (typ motormännen) som även verkar ha stora delar av den tyska bärgningstjänsten
De står även för en stor del av Tysklands räddningshelikoptrar.
Nää... inte räddningshelikoptrar men ambulanshelikoptrar. :ugeek:
Eller så. Naturligtvis. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar