Tesla-kaputt på autobahn

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av miksch »

EnTraktor skrev:
Jag har kört snabbt med Model S på autobahn vid flertal tillfällen. Min erfarenhet är att det finns inga riktigt långa sträckor med fri fart. Ofta när man får upp uppfarten så kommer det en fartbegränsning eller vägarbete, så det är svårt att pressa bilen under längre tid. Men nu senast i juni åkte jag från Aachen upp till Puttgarden. Mellan Bremen och Hamburg så vill jag minnas att det var fri fart på en sträcka på typ 4-5 mil. Jag låg i 180-240 hela den sträckan och fick aldrig någon varning att jag pressat bilen för mycket. Jag upplevde inga som helst problem att köra snabbt. Bilen är hur stabil som helst och den känns klistrad i vägen. Vi åkte 4 vuxna i bilen och dom häpnade över hur stabilt det kändes. Vindbrus? Självklart att det låter det när man kommer över ca 180 km/h, men har man varit uppe på 220-240 och saktar ner till 170 så känns det som om man kör typ 70 :D Det enda som stack ut lite var att batterifläkten var igång när jag kom upp till SuC i Rade, söder om Hamburg.
Samme erfaring har også jeg.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Walker »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Hacka inte på mati!! :evil: han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
mati skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Hacka inte på mati!! :evil: han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.
+1
Mati är en av 5 personer som gör att det är värt besöka forumet flera gånger per dag. Anklaga honom för troll inlägg är oförskämt. Vi som inte har en Tesla vill veta både plus och minus med Tesla. Många här har upptäckt massa minus men skäms erkänna att man är missnöjd. Lyssnade en gång i tiden på folk som hade iPhone och gjörde misstaget att köpa en själv. Aldrig mer. Nu läser jag alt och frågar alla. Tack mati att du finns och är ärlig och delar med dig dina erfarenheter.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Pontus »

Försöker ni att vi andra, jag, är onyanserade oärliga sektmedlemmar som bara säger bra saker om Tesla? :shock: :D
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Remuz »

Jag har skrämt upp min X i 150 som mest, kändes ok, men inte lika Nice som 130. En S har jag jagat upp i 200, kändes klart stabilare och bekvämare. Kan vara för min X är ett måndags-x men också för att S är en klart mer sportig bil.

Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av EnTraktor »

Som jag skrev, Mati får vara hur missnöjd han vill och köra vilken bil han vill. Har inget emot att läsa saklig kritik, men att han i precis varje inlägg ska hitta en negativ tvist känns bara sjukt jobbigt att läsa. Då är det bättre för honom att sälja Teslan och köpa en e-Golf till.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av +46 »

Jag har hängt här på forumet sedan mitten av 2014 och blev medlem strax efter att jag beställde min Model S.
Det har blivit många timmars läsande och ett antal egna inlägg och kommentarer. Numera blir det alltmer sällan. Jag upplever att det har blivit en helt annan ton på forumet de senaste åren. Finn fem fel, hacka på andra och vem kan gnälla mest om allt och inget.
Själv är jag fortfarande supernöjd med min bil som bara går och går. Visst, jag har också haft ett par garantiärenden men de har snarare stärkt min positiva upplevelse än tvärtom pga Teslas inställning och servicepersonal. De få gånger som jag har förbannat mitt bilval har det berott på yttre omständigheter såsom att jag har fått däcken punkterade med skruv i däcksidorna eller när en allmän laddare varit blockerad eller slutat fungera.
Att jag slog till på en Tesla berodde mycket på andra forummedlemmars erfarenheter och upplevelser. Frågan är om jag skulle ha beställt en idag med tanke på allt negativt som numera publiceras på forumet? Givetvis utgår jag ifrån att alla inlägg som skrivs på forumet är ärliga och uppriktiga, om än mer subjektiva än objektiva.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av zyax »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Tycker att det är bra att få höra någon som har en bil fast ändå inte pratar som om man vore en sektmedlem.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av tehjimos »

Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

tehjimos skrev:
Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Möjligt att de kan fixa det, men vi lär knappast få ta den hem till Sverige isåfall.

Statusen idag är annars att inget har hänt. Pratade med road assistance i förmiddags - bilen var kvar hos ADAC i Reinfeld. Var svårt att få tag på en bärgare som kunde köra bilen till Hamburg.

Han bad mig ringa SC Hamburg imorgon för att kolla läget.

Han nämnde då att vi skulle behöva få en hyrbil med svenska skyltar om vi som svenskar skulle köra den till Sverige. Nåt skattetekniskt eller nåt. Därav tror jag dessvärre inte att de vill låna oss en tysk Tesla att köra hem.

Han sa också att de står för hyrbil tills bilen är lagad. Kanske kan få en Tesla när jag kommer hem om inte annat.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

Pontus skrev:
Försöker ni att vi andra, jag, är onyanserade oärliga sektmedlemmar som bara säger bra saker om Tesla? :shock: :D
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Då blir det ingen sömn för mig inatt :(
Tur man fick normala nycklar med Skodan så man inte behöver iPhone :P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
tehjimos skrev:
Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Möjligt att de kan fixa det, men vi lär knappast få ta den hem till Sverige isåfall.

Statusen idag är annars att inget har hänt. Pratade med road assistance i förmiddags - bilen var kvar hos ADAC i Reinfeld. Var svårt att få tag på en bärgare som kunde köra bilen till Hamburg.

Han bad mig ringa SC Hamburg imorgon för att kolla läget.

Han nämnde då att vi skulle behöva få en hyrbil med svenska skyltar om vi som svenskar skulle köra den till Sverige. Nåt skattetekniskt eller nåt. Därav tror jag dessvärre inte att de vill låna oss en tysk Tesla att köra hem.

Han sa också att de står för hyrbil tills bilen är lagad. Kanske kan få en Tesla när jag kommer hem om inte annat.
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
Tack för omtanken!!

Är fortfarande positivt inställd till bilen, även om semestern inte blev riktigt som vi tänkt oss. Får se hur Tesla klarar att behålla den inställningen resten av veckan..

Men, men - lite äventyr skadar aldrig. Brukar alltid vara nåt som går knas när vi är ute och semestrar iallafall. Det hör till liksom. Vi kommer aldrig att glömma när vi satt på filt på en gräsplätt bredvid autobahn och lyssnade på VM-finalen i fotboll ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

nek0 skrev:
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Kunde troligtvis ha fått, men det var den bil som fanns tillgänglig i närheten som jag kunde få snabbt. Låg lite på minus med familjen just då, det började bli sent och vi hade 3 timmars bilresa kvar, så det var inte läge att vänta en minut mer än nödvändigt.

Men visst. Det kändes aningens surt att packa ur grejorna ur en miljon-bil och packa in dem i en 150k-bil (eller vad de nu kan kosta)...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
nek0 skrev:
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Kunde troligtvis ha fått, men det var den bil som fanns tillgänglig i närheten som jag kunde få snabbt. Låg lite på minus med familjen just då, det började bli sent och vi hade 3 timmars bilresa kvar, så det var inte läge att vänta en minut mer än nödvändigt.

Men visst. Det kändes aningens surt att packa ur grejorna ur en miljon-bil och packa in dem i en 150k-bil (eller vad de nu kan kosta)...
Ok då fattar jag läget men surt är det i iallafall. Sedan att man hyr ut franska skit bilar i Tyskland är helt sjukt. Hoppas de fixar din bil snabbt
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bild
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Bild
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av HelectriC »

Vi hade inte rent fysiskt fått in oss och all packning i en sån liten fransk sak. Vi fyller Model S till bredden, så en lika stor bil hade varit enda möjligheten för oss att ta oss vidare :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

HelectriC skrev:
Vi hade inte rent fysiskt fått in oss och all packning i en sån liten fransk sak. Vi fyller Model S till bredden, så en lika stor bil hade varit enda möjligheten för oss att ta oss vidare :?
Det fick vi inte heller. Hälften är kvar i Teslan. När jag pratade med supporten informerade jag om att vi behövde en bra mycket större bil om vi skulle kunna åka hem
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av bylund »

Bilen måste inte vara svenskregistrerad för att man ska få köra i Sverige. Det går bra att köra en utlandsregistrerad bil om man kan visa att det är tillfälligt och att ägaren är utländsk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa. :)
Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.

Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Inte bara. Men lite spelar det nog roll. Hade Tesla utvecklats i Sverige tror jag t ex inte att den haft karmlösa dörrar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av 12man »

Verdi skrev:
Inte bara. Men lite spelar det nog roll. Hade Tesla utvecklats i Sverige tror jag t ex inte att den haft karmlösa dörrar.
Tur att Polestar 1 utvecklades i Sverige då, eller vänta nu... Faktiskt ingen bra modenyck, men snyggt är det
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Status dygn 3:

Började dagen med ett samtal till SC Hamburg, enligt instruktion från Road Side Assistance (hädanefter RSA). De hade inte fått bilen än och bad mig ringa tillbaks till RSA.

De tyckte det lät konstigt, skulle kolla och återkomma. Efter 3 timmar hade jag inte hört något än och ringde upp RSA på nytt. De skulle återkomma inom 30-40 minuter.

Vid det här laget hade vi ställt in oss på att åka till SC i Hamburg och se vad de kunde göra och på vägen passerade vi ADAC i Reinfeld, där vi lämnade vår bil i Söndags. Vi svängde in för att kolla om den var kvar och om de kunde förklara vad som händer.

Mycket riktigt. Röda faran stod kvar. Frågade personalen om de visste varför den inte var transporterad till Hamburg SC. De snackade om att de inte fått rätt adress men att de skulle köra bilen till SC imorgon bitti (onsdag).

Ringde återigen RSA och berättade att bilen stod kvar. De påstod att de hade fått meddelande om att bilen skulle flyttas idag (tisdag).

Under tiden ringde en av de jag pratat med på RSA under dagen och skulle fixa en större hyrbil.

Sen ringde en Tesla-representant från nåt centralt ställe i Tyskland som sa att det hade blivit nåt strul med kostnadstäckningen. Tesla hade inte tillräckligt högt belopp (500 euro) på arbetsordern till ADAC, så de gjorde ingenting. Den centrala representanten kunde inte godkänna det beloppet, utan det behövde göras av det lokala SC.

Detta bekräftades sedan av den lokala ADAC-representanten.

Suck - vi har fastnat i nån slags pappersexercis som för att vi varken kommer framåt eller bakåt.

När jag för ungefär 10:e gången idag pratade med RSA, sa jag att vi kunde tänka oss att stanna i Hamburg en natt om de betalade hotellet.

Det var inga problem, så nu har vi iallafall landat på ett trevligt hotell i Hamburg.

Hertz ringde tillbaks och sa att de inte hade några större bilar i Hamburg, men det är ingen kris just nu. Bara vi får en prognos på bilen, så kan vi få en större bil sen. De sa också att de skulle ersätta bränslekostnader om vi behövde åka hyrbil hem.

Nyss ringde ADAC och sa att bilen nu var på väg till deras depå i Hamburg och att den skulle vidare till SC imorgon bitti.

Summa summarum: Rätt strulig dag med mängder av samtal, men de verkar iallafall försöka.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Remuz »

Känns likt tesla, ganska omogen organisation, men fylld av glada människor.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Status dygn 4:
Bärgaren fortsatte att krångla - bilen var inte på SC förrän efter lunch. Vi behövde checka ut från hotellet vid 12, så jag ringde RSA för att fråga om vi kunde förlänga hotellet en natt till, istället för att packa ihop alla grejor och trassla iväg familjen till ett nytt hotell.

De trodde inte att bilen skulle bli fixad, utan tyckte att vi skulle åka hem istället. Då behövde vi en större bil. De skulle fixa en, vilken vi skulle hämta på Hamburg Hauptbahnhof. När vi kom dit, var bilen inte bokad med återlämning på annan plats. Än mindre i annat land.

10 dagar med bilen återlämnad i Sverige skulle kosta drygt 3000 Euro. Bara återlämningen i Sverige kostade 1300 Euro. Personalen på Sixt tyckte att det verkade helt knasigt. Varför inte bara ge oss ett par hotellnätter och laga bilen??
- Ja, det är en Tesla och det kan ta en månad att få den lagad.
- Men varför inte skicka hem er med flyg??
- Vi har massor med bagage och Tesla har inte givit oss den optionen.

Ringde hursomhelst RSA och efter några samtal fram och tillbaks hade de clearat kostnaden.

Så, vi flyttade allt bagage till den större bilen - en Tiguan och styrde mot SC i Hamburg för att hämta resten av bagaget.

Hade förväntat mig att de hade bilen inne på verkstan och var i full gång med felsökningen. Icke - den stod orörd utanför. Fanns inga tekniker på plats för felsökning och ingen manager...

Dock så misstänkte de fel på batteripacken eller nån CAN-bussgrej. Inget som de hade i lager.

Tjejen på SC insåg att det skulle bli rätt dyrt med hyrbil till Sverige och transport av bilen. Hon sa att vi kanske skulle behöva åka tåg istället. -Tåg!?! -Inte flyg??? -Näe, men ni får åka första klass, men jag ska ringa en manager.

Sa till henne att de kanske skulle spara en 5-6000 Euro på att prioritera upp felsökningen av bilen och ge oss en hotellnatt, men det gick inte. Till slut fick vi go på att ta Tiguanen till Sverige.

Var riktigt tragiskt att lämna Teslan och hoppa in i en manuell bensinbil för att åka drygt 100 mil hem. Att dra på bilsemester var en av anledningarna till att vi köpte Teslan och vi har bara haft den i drygt en månad, vilket inte gjorde saken bättre. Nu kanske vi inte skulle få se den på ett par månader.

Lånebilar hade de inga och hon ringde till Sollentuna för att se om de hade några, men nix.

Så, till slut rullade vi norrut. Fick lämna en del grejor i Teslan som vi inte behövde på ett tag.

När vi hade åkt i knappt en timme, utan ett leende på läpparna, ringde tjejen från SC tillbaks. Hon hade fått tag på en tekniker på ett annat SC som hade gått igenom loggarna. Han sa att det till 99% var DU och sådan hade de i lager.

- Ok, men då betalar ni hotell för oss, så tar vi bilen med oss på fredag. Få spar ni skitmycket
pengar.

- Nja, det beslutet kan inte jag fatta. Jag är bara en enkel servicerådgivare. Du får ringa RSA.

Ok, så jag ringde RSA. De sa att deras ansvar var att få bilen till SC, sen var det SCs ansvar
att hantera resten av kostnaderna. Han dock att det verkade helt hål i huvet att vi skulle åka hem med hyrbilen och ringde till SC.

Vi stannade bilen och väntade på återkoppling. Barnen var rätt ilskna vid det här laget, de var inställda på att åka hem.

Till slut ringde SC-tjejen tillbaks. Hon hade fixat så några mekaniker skulle komma till jobbet en 2-3 timmar tidigare imorgon och börja jobba på bilen.

Äntligen föll slanten ned att det är billigare att fixa bilen!

Hon skulle också boka ett hotell, men hon hade väldigt begränsad budget, så vi fick ett IBIS-hotell vid flygplatsen. Märkligt. Nyss var det inga problem att lägga 30 lax på hyrbil, men en tusenlapp till på hotell gick inte.

Whatever, nu är vi iallafall på hotellet och hoppas på att de lyckas byta DU imorgon och att det verkligen var problemet. Är det nåt annat och vi behöver åka hem i Tiguanen kommer nog ungarna att flå mig levande...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar