Tesla-kaputt på autobahn
Moderator: Redaktion
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Tesla-kaputt på autobahn
Vi var på Legoland igår och gjorde en spontan förlängning av semestern och drog till Tyskland.
Hamnade på en tom rak frifartssträcka på Autobahn och tänkte att bilen skulle få sträcka ut lite grand. Det skulle jag inte ha gjort.
Mors och goodbye så la bilen av och bad mig köra av vägen på ett säkert sätt.
Familjen var inte helt nöjd. ”Pappa - du skulle inte ha gasat så....”
Fick tag i supporten som beordrade en omstart. Efter det gick bilen med begränsad kraft i några hundra meter. Sen var det stopp igen.
Lyckades vika av precis innan en bro och puttade ut familjen på en lämplig åker under ett träd. Nu ännu mindre nöjda.
Efter drygt en timme kom en bärgare som inte kunde ett ord engelska. Fick gräva djupt efter skoltyskan. Tog ett tag innan vi lyckades få loss plastfronten och hitta bärgningskroken.
Sen skulle vi lägga i tow-mode, men då hade skärmarna svartnat. Efter ett nytt samtal till supporten fick vi tips om att koppla på en batteribooster - skärmarna hoppade igång. Sen klagade bilen på att fob:en inte var i bilen och tow-mode var grått. Nytt samtal till supporten och efter lite meckande fick vi in det och kunde rulla upp bilen på flaket.
Hela gänget in i bärgaren och rullade till ADAC i Reinfeld.
Fick ta en taxi till Lubeck, där jag fick en Peugeot 2008 diesel...vilket byte :-/
Det var det enda de kunde skaka fram på kort tid. Kidsen var rätt purkna vid det här laget, så jag tog första bästa bil.
Imorgon ska de frakta bilen till Hamburg SC, så får vi se vad som händer.
Finns ju risk att det inte finns reservdelar och att bilen blir kvar ett tag. De sa att vi kunde ta hyrbilen hem om vi ville (jippi - 150 mil i en manuell fransk dieselburk!)
Någon som varit med om något liknande? Hur har Tesla hanterat situationen isåfall?
Har nybilsgaranti kvar på bilen.
Hamnade på en tom rak frifartssträcka på Autobahn och tänkte att bilen skulle få sträcka ut lite grand. Det skulle jag inte ha gjort.
Mors och goodbye så la bilen av och bad mig köra av vägen på ett säkert sätt.
Familjen var inte helt nöjd. ”Pappa - du skulle inte ha gasat så....”
Fick tag i supporten som beordrade en omstart. Efter det gick bilen med begränsad kraft i några hundra meter. Sen var det stopp igen.
Lyckades vika av precis innan en bro och puttade ut familjen på en lämplig åker under ett träd. Nu ännu mindre nöjda.
Efter drygt en timme kom en bärgare som inte kunde ett ord engelska. Fick gräva djupt efter skoltyskan. Tog ett tag innan vi lyckades få loss plastfronten och hitta bärgningskroken.
Sen skulle vi lägga i tow-mode, men då hade skärmarna svartnat. Efter ett nytt samtal till supporten fick vi tips om att koppla på en batteribooster - skärmarna hoppade igång. Sen klagade bilen på att fob:en inte var i bilen och tow-mode var grått. Nytt samtal till supporten och efter lite meckande fick vi in det och kunde rulla upp bilen på flaket.
Hela gänget in i bärgaren och rullade till ADAC i Reinfeld.
Fick ta en taxi till Lubeck, där jag fick en Peugeot 2008 diesel...vilket byte :-/
Det var det enda de kunde skaka fram på kort tid. Kidsen var rätt purkna vid det här laget, så jag tog första bästa bil.
Imorgon ska de frakta bilen till Hamburg SC, så får vi se vad som händer.
Finns ju risk att det inte finns reservdelar och att bilen blir kvar ett tag. De sa att vi kunde ta hyrbilen hem om vi ville (jippi - 150 mil i en manuell fransk dieselburk!)
Någon som varit med om något liknande? Hur har Tesla hanterat situationen isåfall?
Har nybilsgaranti kvar på bilen.
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Usch, vilken jobbig situation. Om det hade hänt med en ICE-bil hade det kanske varit ännu svårare. Nej, jag har i te blivit strandad så där, men tanken har slagit mig om hur sårbar man är med hela familjen i bilen.
Berätta gärna hur det går, så vi alla kan lära hur Tesla sköter situationen.
Berätta gärna hur det går, så vi alla kan lära hur Tesla sköter situationen.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Det verkar inte vara en rolig upplevelse! Du har väl en P85? Själv var jag och körde på autobahn för några veckor sedan med min P85+ och körde så fort det fick när det var fri fart, dvs 215 km/h på mätaren och det funkade fin fint Hoppas det löser sig för er på ett bra sätt!
- Gastrogate
- Teslaägare
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Beklagar! Aldrig kul när något sådant händer.
Fick också en peugot 2008 när bakluckan gick bananas - huuuu vilket skämt.
Hoppas det löser sig.
Skickar med en bild från vår resa i förra veckan som tröst...
Fick också en peugot 2008 när bakluckan gick bananas - huuuu vilket skämt.
Hoppas det löser sig.
Skickar med en bild från vår resa i förra veckan som tröst...
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Wow hur mycket drar den i 248 km/hGastrogate skrev:Beklagar! Aldrig kul när något sådant händer.
Fick också en peugot 2008 när bakluckan gick bananas - huuuu vilket skämt.
Hoppas det löser sig.
Skickar med en bild från vår resa i förra veckan som tröst...
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Jag fick fel på däcktryckssensorerna en gång när jag var på väg till Spanien. Inget kritiskt fel men jobbigt med meddelande på skärmen under 1000 mil. Åkte förbi Hamburg SC kl 12 som skickade iväg mig på lunch vid närliggande restaurang. Kom tillbaka efter 70 min och då var sensorn fixad och bilen laddad.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla-kaputt på autobahn
När jag drog på med min S85D dog bilen vid ett tillfälle... Det tog ett par veckor innan Tesla hittade felet men de var väldigt trevliga och höll mig uppdaterad hela tiden. Det var en kabel som glappade, och när man drog på släppte den lite och en varning visades i bilen...jeppe_sthlm skrev:Någon som varit med om något liknande? Hur har Tesla hanterat situationen isåfall?
Under tiden fick vi som skönt var lånetesla från Tesla samt ungefär 200 kr per dag som bilen var inne på reparation via de extraförsäkringar jag hade.
... det gjorde inget att det tog lite tid
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Har också en P85+. Gick som en dröm fram till det blev stopp. Hann inte komma upp i mer än 200 dock..Richardk skrev:Det verkar inte vara en rolig upplevelse! Du har väl en P85? Själv var jag och körde på autobahn för några veckor sedan med min P85+ och körde så fort det fick när det var fri fart, dvs 215 km/h på mätaren och det funkade fin fint Hoppas det löser sig för er på ett bra sätt!
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Segt, men skönt att de fixade snabbt! Är rädd att det här kan ta lite längre tid..EnTraktor skrev:Jag fick fel på däcktryckssensorerna en gång när jag var på väg till Spanien. Inget kritiskt fel men jobbigt med meddelande på skärmen under 1000 mil. Åkte förbi Hamburg SC kl 12 som skickade iväg mig på lunch vid närliggande restaurang. Kom tillbaka efter 70 min och då var sensorn fixad och bilen laddad.
Drive Unit har låtit när man ger gas - hann aldrig in till SC i Sverige med det innan jag åkte. Kanske är den som kastat in handduken.
Fick felmeddelandet en gång innan, då jag tryckte på, men det försvann direkt. Har nog varit nåt på g
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1047
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Var ni också på resande fot då, eller på hemmaplan.Nicklas skrev:När jag drog på med min S85D dog bilen vid ett tillfälle... Det tog ett par veckor innan Tesla hittade felet men de var väldigt trevliga och höll mig uppdaterad hela tiden. Det var en kabel som glappade, och när man drog på släppte den lite och en varning visades i bilen...jeppe_sthlm skrev:Någon som varit med om något liknande? Hur har Tesla hanterat situationen isåfall?
Under tiden fick vi som skönt var lånetesla från Tesla samt ungefär 200 kr per dag som bilen var inne på reparation via de extraförsäkringar jag hade.
... det gjorde inget att det tog lite tid
En lånetesla vore ju bättre än en Peugeot 2008. Skulle nog kunna stanna i krokarna några dagar till, men jag antar att de inte ersätter hotell. Eller?
Det kan ju heller inte vara helt gratis att frakta bilen till Stockholm, eller är det jag som får stå för den kosten måntro?
Står inte mycket om dessa omständigheter i Road Assistance Policy dokumentet.
Får se om SC Hamburg hör av sig snart..
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Nej, tyvärr börjar det bli lite trollvarning på MatiEnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.EnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla-kaputt på autobahn
HelectriC skrev:Nej, tyvärr börjar det bli lite trollvarning på MatiEnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det är väldigt olika mellan bilar. Den låne P85D jag hade över midsommar var otroligt stabil i alla farter. Körde 170-180 med välbehag. Om än väldigt tillfälligt. Min egen 90D vibrerar och blir sladdrig i styrningen om man kör över laglig hastighet på motorväg. Några 200+ skulle jag absolut inte vilja prova med den.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
mati skrev:Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.EnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Missljud i DU (som ligger i reduktionsväxeln/differentialen) är nog inget som renderar i en felkod utan är ett rent mekaniskt problem. Inte förrän det är så dåligt att det gör att hela DU går trögt och det skulle du ju ha märkt... Det kan dock vara problem med invertern som på något vis som orsakat ditt problem.jeppe_sthlm skrev:Segt, men skönt att de fixade snabbt! Är rädd att det här kan ta lite längre tid..EnTraktor skrev:Jag fick fel på däcktryckssensorerna en gång när jag var på väg till Spanien. Inget kritiskt fel men jobbigt med meddelande på skärmen under 1000 mil. Åkte förbi Hamburg SC kl 12 som skickade iväg mig på lunch vid närliggande restaurang. Kom tillbaka efter 70 min och då var sensorn fixad och bilen laddad.
Drive Unit har låtit när man ger gas - hann aldrig in till SC i Sverige med det innan jag åkte. Kanske är den som kastat in handduken.
Fick felmeddelandet en gång innan, då jag tryckte på, men det försvann direkt. Har nog varit nåt på g
Hoppas verkligen att det går fort att lokalisera och reparera felet så du slipper Peggan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.Verdi skrev:Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa.
Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Är det bara jag som upplever bilen är tystare mellan 150-200? Får säga att bilen beter sig mycket bra i hastigheter runt 200. Vid en lågtraffikerad sträcka vägrade en Porsche flytta sig, så jag fick inte toppa bilen...Legato skrev:Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.Verdi skrev:Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa.
Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Men det är numera få sträckor där det går att trycka på. Bästa sträckan jag åkt på är mellan Würzburg och Stuttgart
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Jag har kört snabbt med Model S på autobahn vid flertal tillfällen. Min erfarenhet är att det finns inga riktigt långa sträckor med fri fart. Ofta när man får upp uppfarten så kommer det en fartbegränsning eller vägarbete, så det är svårt att pressa bilen under längre tid. Men nu senast i juni åkte jag från Aachen upp till Puttgarden. Mellan Bremen och Hamburg så vill jag minnas att det var fri fart på en sträcka på typ 4-5 mil. Jag låg i 180-240 hela den sträckan och fick aldrig någon varning att jag pressat bilen för mycket. Jag upplevde inga som helst problem att köra snabbt. Bilen är hur stabil som helst och den känns klistrad i vägen. Vi åkte 4 vuxna i bilen och dom häpnade över hur stabilt det kändes. Vindbrus? Självklart att det låter det när man kommer över ca 180 km/h, men har man varit uppe på 220-240 och saktar ner till 170 så känns det som om man kör typ 70 Det enda som stack ut lite var att batterifläkten var igång när jag kom upp till SuC i Rade, söder om Hamburg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Samme erfaring har også jeg.EnTraktor skrev:Jag har kört snabbt med Model S på autobahn vid flertal tillfällen. Min erfarenhet är att det finns inga riktigt långa sträckor med fri fart. Ofta när man får upp uppfarten så kommer det en fartbegränsning eller vägarbete, så det är svårt att pressa bilen under längre tid. Men nu senast i juni åkte jag från Aachen upp till Puttgarden. Mellan Bremen och Hamburg så vill jag minnas att det var fri fart på en sträcka på typ 4-5 mil. Jag låg i 180-240 hela den sträckan och fick aldrig någon varning att jag pressat bilen för mycket. Jag upplevde inga som helst problem att köra snabbt. Bilen är hur stabil som helst och den känns klistrad i vägen. Vi åkte 4 vuxna i bilen och dom häpnade över hur stabilt det kändes. Vindbrus? Självklart att det låter det när man kommer över ca 180 km/h, men har man varit uppe på 220-240 och saktar ner till 170 så känns det som om man kör typ 70 Det enda som stack ut lite var att batterifläkten var igång när jag kom upp till SuC i Rade, söder om Hamburg.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Hacka inte på mati!! han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.mati skrev:Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.EnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tesla-kaputt på autobahn
+1Walker skrev:Hacka inte på mati!! han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.mati skrev:Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.EnTraktor skrev:Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.mati skrev:Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Mati är en av 5 personer som gör att det är värt besöka forumet flera gånger per dag. Anklaga honom för troll inlägg är oförskämt. Vi som inte har en Tesla vill veta både plus och minus med Tesla. Många här har upptäckt massa minus men skäms erkänna att man är missnöjd. Lyssnade en gång i tiden på folk som hade iPhone och gjörde misstaget att köpa en själv. Aldrig mer. Nu läser jag alt och frågar alla. Tack mati att du finns och är ärlig och delar med dig dina erfarenheter.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Försöker ni att vi andra, jag, är onyanserade oärliga sektmedlemmar som bara säger bra saker om Tesla?
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Jag har skrämt upp min X i 150 som mest, kändes ok, men inte lika Nice som 130. En S har jag jagat upp i 200, kändes klart stabilare och bekvämare. Kan vara för min X är ett måndags-x men också för att S är en klart mer sportig bil.
Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
P85D svart/svart med gratis SuC