Tesla-kaputt på autobahn

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

EnTraktor skrev:
Jag fick fel på däcktryckssensorerna en gång när jag var på väg till Spanien. Inget kritiskt fel men jobbigt med meddelande på skärmen under 1000 mil. Åkte förbi Hamburg SC kl 12 som skickade iväg mig på lunch vid närliggande restaurang. Kom tillbaka efter 70 min och då var sensorn fixad och bilen laddad.
Segt, men skönt att de fixade snabbt! Är rädd att det här kan ta lite längre tid..

Drive Unit har låtit när man ger gas - hann aldrig in till SC i Sverige med det innan jag åkte. Kanske är den som kastat in handduken.

Fick felmeddelandet en gång innan, då jag tryckte på, men det försvann direkt. Har nog varit nåt på g
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nicklas skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Någon som varit med om något liknande? Hur har Tesla hanterat situationen isåfall?
När jag drog på med min S85D dog bilen vid ett tillfälle... Det tog ett par veckor innan Tesla hittade felet men de var väldigt trevliga och höll mig uppdaterad hela tiden. Det var en kabel som glappade, och när man drog på släppte den lite och en varning visades i bilen...

Under tiden fick vi som skönt var lånetesla från Tesla samt ungefär 200 kr per dag som bilen var inne på reparation via de extraförsäkringar jag hade.
... det gjorde inget att det tog lite tid :lol:
Var ni också på resande fot då, eller på hemmaplan.

En lånetesla vore ju bättre än en Peugeot 2008. Skulle nog kunna stanna i krokarna några dagar till, men jag antar att de inte ersätter hotell. Eller?

Det kan ju heller inte vara helt gratis att frakta bilen till Stockholm, eller är det jag som får stå för den kosten måntro?

Står inte mycket om dessa omständigheter i Road Assistance Policy dokumentet.

Får se om SC Hamburg hör av sig snart..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av HelectriC »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Nej, tyvärr börjar det bli lite trollvarning på Mati :cry:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Nej, tyvärr börjar det bli lite trollvarning på Mati :cry:

Det är väldigt olika mellan bilar. Den låne P85D jag hade över midsommar var otroligt stabil i alla farter. Körde 170-180 med välbehag. Om än väldigt tillfälligt. Min egen 90D vibrerar och blir sladdrig i styrningen om man kör över laglig hastighet på motorväg. Några 200+ skulle jag absolut inte vilja prova med den.
Verdi

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.

Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa. :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av lator »

jeppe_sthlm skrev:
EnTraktor skrev:
Jag fick fel på däcktryckssensorerna en gång när jag var på väg till Spanien. Inget kritiskt fel men jobbigt med meddelande på skärmen under 1000 mil. Åkte förbi Hamburg SC kl 12 som skickade iväg mig på lunch vid närliggande restaurang. Kom tillbaka efter 70 min och då var sensorn fixad och bilen laddad.
Segt, men skönt att de fixade snabbt! Är rädd att det här kan ta lite längre tid..

Drive Unit har låtit när man ger gas - hann aldrig in till SC i Sverige med det innan jag åkte. Kanske är den som kastat in handduken.

Fick felmeddelandet en gång innan, då jag tryckte på, men det försvann direkt. Har nog varit nåt på g
Missljud i DU (som ligger i reduktionsväxeln/differentialen) är nog inget som renderar i en felkod utan är ett rent mekaniskt problem. Inte förrän det är så dåligt att det gör att hela DU går trögt och det skulle du ju ha märkt... Det kan dock vara problem med invertern som på något vis som orsakat ditt problem.

Hoppas verkligen att det går fort att lokalisera och reparera felet så du slipper Peggan... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa. :)
Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.

Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Hedman »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa. :)
Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.

Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Är det bara jag som upplever bilen är tystare mellan 150-200? Får säga att bilen beter sig mycket bra i hastigheter runt 200. Vid en lågtraffikerad sträcka vägrade en Porsche flytta sig, så jag fick inte toppa bilen... :twisted:
Men det är numera få sträckor där det går att trycka på. Bästa sträckan jag åkt på är mellan Würzburg och Stuttgart :D
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört snabbt med Model S på autobahn vid flertal tillfällen. Min erfarenhet är att det finns inga riktigt långa sträckor med fri fart. Ofta när man får upp uppfarten så kommer det en fartbegränsning eller vägarbete, så det är svårt att pressa bilen under längre tid. Men nu senast i juni åkte jag från Aachen upp till Puttgarden. Mellan Bremen och Hamburg så vill jag minnas att det var fri fart på en sträcka på typ 4-5 mil. Jag låg i 180-240 hela den sträckan och fick aldrig någon varning att jag pressat bilen för mycket. Jag upplevde inga som helst problem att köra snabbt. Bilen är hur stabil som helst och den känns klistrad i vägen. Vi åkte 4 vuxna i bilen och dom häpnade över hur stabilt det kändes. Vindbrus? Självklart att det låter det när man kommer över ca 180 km/h, men har man varit uppe på 220-240 och saktar ner till 170 så känns det som om man kör typ 70 :D Det enda som stack ut lite var att batterifläkten var igång när jag kom upp till SuC i Rade, söder om Hamburg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av miksch »

EnTraktor skrev:
Jag har kört snabbt med Model S på autobahn vid flertal tillfällen. Min erfarenhet är att det finns inga riktigt långa sträckor med fri fart. Ofta när man får upp uppfarten så kommer det en fartbegränsning eller vägarbete, så det är svårt att pressa bilen under längre tid. Men nu senast i juni åkte jag från Aachen upp till Puttgarden. Mellan Bremen och Hamburg så vill jag minnas att det var fri fart på en sträcka på typ 4-5 mil. Jag låg i 180-240 hela den sträckan och fick aldrig någon varning att jag pressat bilen för mycket. Jag upplevde inga som helst problem att köra snabbt. Bilen är hur stabil som helst och den känns klistrad i vägen. Vi åkte 4 vuxna i bilen och dom häpnade över hur stabilt det kändes. Vindbrus? Självklart att det låter det när man kommer över ca 180 km/h, men har man varit uppe på 220-240 och saktar ner till 170 så känns det som om man kör typ 70 :D Det enda som stack ut lite var att batterifläkten var igång när jag kom upp till SuC i Rade, söder om Hamburg.
Samme erfaring har også jeg.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Walker »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Hacka inte på mati!! :evil: han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
mati skrev:
EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Förlåt, det har jag inte skrivit. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag har skrivit att bilarna inte är gjorda för dessa hastigheter och menade därmed hastigheter bortom 200, jag syftade explicit på min maximala hastighet på 235 som jag upplevde som på tok för mycket för en Model S. Vindbruset och vägljudet blir öronbedövande och bilen beter sig inte tryggt längre. Det är mitt underlag, min personliga upplevelse. Men det är kanske inte tillräckligt i dina ögon, det får stå för dig själv.
Jag anser att 150 är lagom, men man kan såklart köra fortare om man önskar. Jag ser inget negativt i det inlägget, om man nu inte absolut anser att en Tesla är en höghastighetsbil.
Om det betraktas som ett trollinlägg så får det vara bra för min del.
Hacka inte på mati!! :evil: han är en av hörnpelarna i detta forum! Bra och nyanserade inlägg av en som faktiskt äger en Tesla.
+1
Mati är en av 5 personer som gör att det är värt besöka forumet flera gånger per dag. Anklaga honom för troll inlägg är oförskämt. Vi som inte har en Tesla vill veta både plus och minus med Tesla. Många här har upptäckt massa minus men skäms erkänna att man är missnöjd. Lyssnade en gång i tiden på folk som hade iPhone och gjörde misstaget att köpa en själv. Aldrig mer. Nu läser jag alt och frågar alla. Tack mati att du finns och är ärlig och delar med dig dina erfarenheter.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Pontus »

Försöker ni att vi andra, jag, är onyanserade oärliga sektmedlemmar som bara säger bra saker om Tesla? :shock: :D
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av Remuz »

Jag har skrämt upp min X i 150 som mest, kändes ok, men inte lika Nice som 130. En S har jag jagat upp i 200, kändes klart stabilare och bekvämare. Kan vara för min X är ett måndags-x men också för att S är en klart mer sportig bil.

Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av EnTraktor »

Som jag skrev, Mati får vara hur missnöjd han vill och köra vilken bil han vill. Har inget emot att läsa saklig kritik, men att han i precis varje inlägg ska hitta en negativ tvist känns bara sjukt jobbigt att läsa. Då är det bättre för honom att sälja Teslan och köpa en e-Golf till.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av +46 »

Jag har hängt här på forumet sedan mitten av 2014 och blev medlem strax efter att jag beställde min Model S.
Det har blivit många timmars läsande och ett antal egna inlägg och kommentarer. Numera blir det alltmer sällan. Jag upplever att det har blivit en helt annan ton på forumet de senaste åren. Finn fem fel, hacka på andra och vem kan gnälla mest om allt och inget.
Själv är jag fortfarande supernöjd med min bil som bara går och går. Visst, jag har också haft ett par garantiärenden men de har snarare stärkt min positiva upplevelse än tvärtom pga Teslas inställning och servicepersonal. De få gånger som jag har förbannat mitt bilval har det berott på yttre omständigheter såsom att jag har fått däcken punkterade med skruv i däcksidorna eller när en allmän laddare varit blockerad eller slutat fungera.
Att jag slog till på en Tesla berodde mycket på andra forummedlemmars erfarenheter och upplevelser. Frågan är om jag skulle ha beställt en idag med tanke på allt negativt som numera publiceras på forumet? Givetvis utgår jag ifrån att alla inlägg som skrivs på forumet är ärliga och uppriktiga, om än mer subjektiva än objektiva.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av zyax »

EnTraktor skrev:
mati skrev:
Fy vad jobbigt. Usch och fy. Jag har en gång försökt att maxa bilen, men vid 235km/h kände jag att det är att utmana ödet. Det gör jag aldrig om. Bilarna är inte gjorda för dessa hastigheter, framförallt inte på tyska betong-tong-tong-tong motorvägar.
Jag håller mig under 150, det fungerar bäst tycker jag.
Hoppas det löser sig snabbt för er. En fransk diesel är verkligen en förolämpning.
Det kanske bara är jag men det börjar bli lite småjobbigt när du ska skriva nått negativt om Tesla i precis varje inlägg du skriver. Alla vet att du föredrar din Golf framför Teslan, och det är helt ok. Men varför hålla på skriva dumheter som att bilen inte gjord för hastigheter över 150? Har du nått som helst underlag för uttalandet? TS hade otur och det händer även att Volkswagen eller Renault går sönder.
Tycker att det är bra att få höra någon som har en bil fast ändå inte pratar som om man vore en sektmedlem.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av tehjimos »

Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

tehjimos skrev:
Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Möjligt att de kan fixa det, men vi lär knappast få ta den hem till Sverige isåfall.

Statusen idag är annars att inget har hänt. Pratade med road assistance i förmiddags - bilen var kvar hos ADAC i Reinfeld. Var svårt att få tag på en bärgare som kunde köra bilen till Hamburg.

Han bad mig ringa SC Hamburg imorgon för att kolla läget.

Han nämnde då att vi skulle behöva få en hyrbil med svenska skyltar om vi som svenskar skulle köra den till Sverige. Nåt skattetekniskt eller nåt. Därav tror jag dessvärre inte att de vill låna oss en tysk Tesla att köra hem.

Han sa också att de står för hyrbil tills bilen är lagad. Kanske kan få en Tesla när jag kommer hem om inte annat.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

Pontus skrev:
Försöker ni att vi andra, jag, är onyanserade oärliga sektmedlemmar som bara säger bra saker om Tesla? :shock: :D
Då ska du få höra en annan chock, iPhone är bättre än Andoid telefonerna...
...som nyckel till model 3.
Då blir det ingen sömn för mig inatt :(
Tur man fick normala nycklar med Skodan så man inte behöver iPhone :P
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
tehjimos skrev:
Be Tesla om en låne-Tesla... det borde dom kunna skaka fram på någon dags framförhållning, om bilen är under garanti är det dom som ska få stå för det.

Trist!
Möjligt att de kan fixa det, men vi lär knappast få ta den hem till Sverige isåfall.

Statusen idag är annars att inget har hänt. Pratade med road assistance i förmiddags - bilen var kvar hos ADAC i Reinfeld. Var svårt att få tag på en bärgare som kunde köra bilen till Hamburg.

Han bad mig ringa SC Hamburg imorgon för att kolla läget.

Han nämnde då att vi skulle behöva få en hyrbil med svenska skyltar om vi som svenskar skulle köra den till Sverige. Nåt skattetekniskt eller nåt. Därav tror jag dessvärre inte att de vill låna oss en tysk Tesla att köra hem.

Han sa också att de står för hyrbil tills bilen är lagad. Kanske kan få en Tesla när jag kommer hem om inte annat.
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
Trist för din nya bil jeppe, hoppas verkligen det löser sig snabbt
Tack för omtanken!!

Är fortfarande positivt inställd till bilen, även om semestern inte blev riktigt som vi tänkt oss. Får se hur Tesla klarar att behålla den inställningen resten av veckan..

Men, men - lite äventyr skadar aldrig. Brukar alltid vara nåt som går knas när vi är ute och semestrar iallafall. Det hör till liksom. Vi kommer aldrig att glömma när vi satt på filt på en gräsplätt bredvid autobahn och lyssnade på VM-finalen i fotboll ;-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av jeppe_sthlm »

nek0 skrev:
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Kunde troligtvis ha fått, men det var den bil som fanns tillgänglig i närheten som jag kunde få snabbt. Låg lite på minus med familjen just då, det började bli sent och vi hade 3 timmars bilresa kvar, så det var inte läge att vänta en minut mer än nödvändigt.

Men visst. Det kändes aningens surt att packa ur grejorna ur en miljon-bil och packa in dem i en 150k-bil (eller vad de nu kan kosta)...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla-kaputt på autobahn

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
nek0 skrev:
Brukar man inte få likvärdig bil när man har sin bil på service?
Kunde troligtvis ha fått, men det var den bil som fanns tillgänglig i närheten som jag kunde få snabbt. Låg lite på minus med familjen just då, det började bli sent och vi hade 3 timmars bilresa kvar, så det var inte läge att vänta en minut mer än nödvändigt.

Men visst. Det kändes aningens surt att packa ur grejorna ur en miljon-bil och packa in dem i en 150k-bil (eller vad de nu kan kosta)...
Ok då fattar jag läget men surt är det i iallafall. Sedan att man hyr ut franska skit bilar i Tyskland är helt sjukt. Hoppas de fixar din bil snabbt
Skriv svar