Inte bara. Men lite spelar det nog roll. Hade Tesla utvecklats i Sverige tror jag t ex inte att den haft karmlösa dörrar.Legato skrev:Utan att blanda in Tesla här (personligen ser jag ingen nytta att köra över 150 i en Tesla eftersom man då kommer långsammare fram, jag har ingen erfarenhet av fart över 170...) så är det ju uppenbart nonsens att bilar bara skulle byggas efter lokala förutsättningar.Verdi skrev:Klart det inte är ett trollinlägg. Tesla är inte gjorda för Autobahn på samma sätt som de tyska vagnarna. Finns ju ingen fri fart i Kalifornien eller ens i resten av USA. Det är väl bara Tyskland som har det? Så vilka bygger bilar som ska klara av det? Jo, gissa.
Tror du Koenigsegg är byggd för att köra max 120? Tar du hellre en Opel på Autobahn än en Maserati? Är en Audi Quattro usel i Norrland för att tyskarna inte har lika bistra vintrar?
Tesla-kaputt på autobahn
Moderator: Redaktion
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Tur att Polestar 1 utvecklades i Sverige då, eller vänta nu... Faktiskt ingen bra modenyck, men snyggt är detVerdi skrev:Inte bara. Men lite spelar det nog roll. Hade Tesla utvecklats i Sverige tror jag t ex inte att den haft karmlösa dörrar.
ms 76132 "Eleamore"
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Status dygn 3:
Började dagen med ett samtal till SC Hamburg, enligt instruktion från Road Side Assistance (hädanefter RSA). De hade inte fått bilen än och bad mig ringa tillbaks till RSA.
De tyckte det lät konstigt, skulle kolla och återkomma. Efter 3 timmar hade jag inte hört något än och ringde upp RSA på nytt. De skulle återkomma inom 30-40 minuter.
Vid det här laget hade vi ställt in oss på att åka till SC i Hamburg och se vad de kunde göra och på vägen passerade vi ADAC i Reinfeld, där vi lämnade vår bil i Söndags. Vi svängde in för att kolla om den var kvar och om de kunde förklara vad som händer.
Mycket riktigt. Röda faran stod kvar. Frågade personalen om de visste varför den inte var transporterad till Hamburg SC. De snackade om att de inte fått rätt adress men att de skulle köra bilen till SC imorgon bitti (onsdag).
Ringde återigen RSA och berättade att bilen stod kvar. De påstod att de hade fått meddelande om att bilen skulle flyttas idag (tisdag).
Under tiden ringde en av de jag pratat med på RSA under dagen och skulle fixa en större hyrbil.
Sen ringde en Tesla-representant från nåt centralt ställe i Tyskland som sa att det hade blivit nåt strul med kostnadstäckningen. Tesla hade inte tillräckligt högt belopp (500 euro) på arbetsordern till ADAC, så de gjorde ingenting. Den centrala representanten kunde inte godkänna det beloppet, utan det behövde göras av det lokala SC.
Detta bekräftades sedan av den lokala ADAC-representanten.
Suck - vi har fastnat i nån slags pappersexercis som för att vi varken kommer framåt eller bakåt.
När jag för ungefär 10:e gången idag pratade med RSA, sa jag att vi kunde tänka oss att stanna i Hamburg en natt om de betalade hotellet.
Det var inga problem, så nu har vi iallafall landat på ett trevligt hotell i Hamburg.
Hertz ringde tillbaks och sa att de inte hade några större bilar i Hamburg, men det är ingen kris just nu. Bara vi får en prognos på bilen, så kan vi få en större bil sen. De sa också att de skulle ersätta bränslekostnader om vi behövde åka hyrbil hem.
Nyss ringde ADAC och sa att bilen nu var på väg till deras depå i Hamburg och att den skulle vidare till SC imorgon bitti.
Summa summarum: Rätt strulig dag med mängder av samtal, men de verkar iallafall försöka.
Började dagen med ett samtal till SC Hamburg, enligt instruktion från Road Side Assistance (hädanefter RSA). De hade inte fått bilen än och bad mig ringa tillbaks till RSA.
De tyckte det lät konstigt, skulle kolla och återkomma. Efter 3 timmar hade jag inte hört något än och ringde upp RSA på nytt. De skulle återkomma inom 30-40 minuter.
Vid det här laget hade vi ställt in oss på att åka till SC i Hamburg och se vad de kunde göra och på vägen passerade vi ADAC i Reinfeld, där vi lämnade vår bil i Söndags. Vi svängde in för att kolla om den var kvar och om de kunde förklara vad som händer.
Mycket riktigt. Röda faran stod kvar. Frågade personalen om de visste varför den inte var transporterad till Hamburg SC. De snackade om att de inte fått rätt adress men att de skulle köra bilen till SC imorgon bitti (onsdag).
Ringde återigen RSA och berättade att bilen stod kvar. De påstod att de hade fått meddelande om att bilen skulle flyttas idag (tisdag).
Under tiden ringde en av de jag pratat med på RSA under dagen och skulle fixa en större hyrbil.
Sen ringde en Tesla-representant från nåt centralt ställe i Tyskland som sa att det hade blivit nåt strul med kostnadstäckningen. Tesla hade inte tillräckligt högt belopp (500 euro) på arbetsordern till ADAC, så de gjorde ingenting. Den centrala representanten kunde inte godkänna det beloppet, utan det behövde göras av det lokala SC.
Detta bekräftades sedan av den lokala ADAC-representanten.
Suck - vi har fastnat i nån slags pappersexercis som för att vi varken kommer framåt eller bakåt.
När jag för ungefär 10:e gången idag pratade med RSA, sa jag att vi kunde tänka oss att stanna i Hamburg en natt om de betalade hotellet.
Det var inga problem, så nu har vi iallafall landat på ett trevligt hotell i Hamburg.
Hertz ringde tillbaks och sa att de inte hade några större bilar i Hamburg, men det är ingen kris just nu. Bara vi får en prognos på bilen, så kan vi få en större bil sen. De sa också att de skulle ersätta bränslekostnader om vi behövde åka hyrbil hem.
Nyss ringde ADAC och sa att bilen nu var på väg till deras depå i Hamburg och att den skulle vidare till SC imorgon bitti.
Summa summarum: Rätt strulig dag med mängder av samtal, men de verkar iallafall försöka.
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Känns likt tesla, ganska omogen organisation, men fylld av glada människor.
P85D svart/svart med gratis SuC
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Status dygn 4:
Bärgaren fortsatte att krångla - bilen var inte på SC förrän efter lunch. Vi behövde checka ut från hotellet vid 12, så jag ringde RSA för att fråga om vi kunde förlänga hotellet en natt till, istället för att packa ihop alla grejor och trassla iväg familjen till ett nytt hotell.
De trodde inte att bilen skulle bli fixad, utan tyckte att vi skulle åka hem istället. Då behövde vi en större bil. De skulle fixa en, vilken vi skulle hämta på Hamburg Hauptbahnhof. När vi kom dit, var bilen inte bokad med återlämning på annan plats. Än mindre i annat land.
10 dagar med bilen återlämnad i Sverige skulle kosta drygt 3000 Euro. Bara återlämningen i Sverige kostade 1300 Euro. Personalen på Sixt tyckte att det verkade helt knasigt. Varför inte bara ge oss ett par hotellnätter och laga bilen??
- Ja, det är en Tesla och det kan ta en månad att få den lagad.
- Men varför inte skicka hem er med flyg??
- Vi har massor med bagage och Tesla har inte givit oss den optionen.
Ringde hursomhelst RSA och efter några samtal fram och tillbaks hade de clearat kostnaden.
Så, vi flyttade allt bagage till den större bilen - en Tiguan och styrde mot SC i Hamburg för att hämta resten av bagaget.
Hade förväntat mig att de hade bilen inne på verkstan och var i full gång med felsökningen. Icke - den stod orörd utanför. Fanns inga tekniker på plats för felsökning och ingen manager...
Dock så misstänkte de fel på batteripacken eller nån CAN-bussgrej. Inget som de hade i lager.
Tjejen på SC insåg att det skulle bli rätt dyrt med hyrbil till Sverige och transport av bilen. Hon sa att vi kanske skulle behöva åka tåg istället. -Tåg!?! -Inte flyg??? -Näe, men ni får åka första klass, men jag ska ringa en manager.
Sa till henne att de kanske skulle spara en 5-6000 Euro på att prioritera upp felsökningen av bilen och ge oss en hotellnatt, men det gick inte. Till slut fick vi go på att ta Tiguanen till Sverige.
Var riktigt tragiskt att lämna Teslan och hoppa in i en manuell bensinbil för att åka drygt 100 mil hem. Att dra på bilsemester var en av anledningarna till att vi köpte Teslan och vi har bara haft den i drygt en månad, vilket inte gjorde saken bättre. Nu kanske vi inte skulle få se den på ett par månader.
Lånebilar hade de inga och hon ringde till Sollentuna för att se om de hade några, men nix.
Så, till slut rullade vi norrut. Fick lämna en del grejor i Teslan som vi inte behövde på ett tag.
När vi hade åkt i knappt en timme, utan ett leende på läpparna, ringde tjejen från SC tillbaks. Hon hade fått tag på en tekniker på ett annat SC som hade gått igenom loggarna. Han sa att det till 99% var DU och sådan hade de i lager.
- Ok, men då betalar ni hotell för oss, så tar vi bilen med oss på fredag. Få spar ni skitmycket
pengar.
- Nja, det beslutet kan inte jag fatta. Jag är bara en enkel servicerådgivare. Du får ringa RSA.
Ok, så jag ringde RSA. De sa att deras ansvar var att få bilen till SC, sen var det SCs ansvar
att hantera resten av kostnaderna. Han dock att det verkade helt hål i huvet att vi skulle åka hem med hyrbilen och ringde till SC.
Vi stannade bilen och väntade på återkoppling. Barnen var rätt ilskna vid det här laget, de var inställda på att åka hem.
Till slut ringde SC-tjejen tillbaks. Hon hade fixat så några mekaniker skulle komma till jobbet en 2-3 timmar tidigare imorgon och börja jobba på bilen.
Äntligen föll slanten ned att det är billigare att fixa bilen!
Hon skulle också boka ett hotell, men hon hade väldigt begränsad budget, så vi fick ett IBIS-hotell vid flygplatsen. Märkligt. Nyss var det inga problem att lägga 30 lax på hyrbil, men en tusenlapp till på hotell gick inte.
Whatever, nu är vi iallafall på hotellet och hoppas på att de lyckas byta DU imorgon och att det verkligen var problemet. Är det nåt annat och vi behöver åka hem i Tiguanen kommer nog ungarna att flå mig levande...
Bärgaren fortsatte att krångla - bilen var inte på SC förrän efter lunch. Vi behövde checka ut från hotellet vid 12, så jag ringde RSA för att fråga om vi kunde förlänga hotellet en natt till, istället för att packa ihop alla grejor och trassla iväg familjen till ett nytt hotell.
De trodde inte att bilen skulle bli fixad, utan tyckte att vi skulle åka hem istället. Då behövde vi en större bil. De skulle fixa en, vilken vi skulle hämta på Hamburg Hauptbahnhof. När vi kom dit, var bilen inte bokad med återlämning på annan plats. Än mindre i annat land.
10 dagar med bilen återlämnad i Sverige skulle kosta drygt 3000 Euro. Bara återlämningen i Sverige kostade 1300 Euro. Personalen på Sixt tyckte att det verkade helt knasigt. Varför inte bara ge oss ett par hotellnätter och laga bilen??
- Ja, det är en Tesla och det kan ta en månad att få den lagad.
- Men varför inte skicka hem er med flyg??
- Vi har massor med bagage och Tesla har inte givit oss den optionen.
Ringde hursomhelst RSA och efter några samtal fram och tillbaks hade de clearat kostnaden.
Så, vi flyttade allt bagage till den större bilen - en Tiguan och styrde mot SC i Hamburg för att hämta resten av bagaget.
Hade förväntat mig att de hade bilen inne på verkstan och var i full gång med felsökningen. Icke - den stod orörd utanför. Fanns inga tekniker på plats för felsökning och ingen manager...
Dock så misstänkte de fel på batteripacken eller nån CAN-bussgrej. Inget som de hade i lager.
Tjejen på SC insåg att det skulle bli rätt dyrt med hyrbil till Sverige och transport av bilen. Hon sa att vi kanske skulle behöva åka tåg istället. -Tåg!?! -Inte flyg??? -Näe, men ni får åka första klass, men jag ska ringa en manager.
Sa till henne att de kanske skulle spara en 5-6000 Euro på att prioritera upp felsökningen av bilen och ge oss en hotellnatt, men det gick inte. Till slut fick vi go på att ta Tiguanen till Sverige.
Var riktigt tragiskt att lämna Teslan och hoppa in i en manuell bensinbil för att åka drygt 100 mil hem. Att dra på bilsemester var en av anledningarna till att vi köpte Teslan och vi har bara haft den i drygt en månad, vilket inte gjorde saken bättre. Nu kanske vi inte skulle få se den på ett par månader.
Lånebilar hade de inga och hon ringde till Sollentuna för att se om de hade några, men nix.
Så, till slut rullade vi norrut. Fick lämna en del grejor i Teslan som vi inte behövde på ett tag.
När vi hade åkt i knappt en timme, utan ett leende på läpparna, ringde tjejen från SC tillbaks. Hon hade fått tag på en tekniker på ett annat SC som hade gått igenom loggarna. Han sa att det till 99% var DU och sådan hade de i lager.
- Ok, men då betalar ni hotell för oss, så tar vi bilen med oss på fredag. Få spar ni skitmycket
pengar.
- Nja, det beslutet kan inte jag fatta. Jag är bara en enkel servicerådgivare. Du får ringa RSA.
Ok, så jag ringde RSA. De sa att deras ansvar var att få bilen till SC, sen var det SCs ansvar
att hantera resten av kostnaderna. Han dock att det verkade helt hål i huvet att vi skulle åka hem med hyrbilen och ringde till SC.
Vi stannade bilen och väntade på återkoppling. Barnen var rätt ilskna vid det här laget, de var inställda på att åka hem.
Till slut ringde SC-tjejen tillbaks. Hon hade fixat så några mekaniker skulle komma till jobbet en 2-3 timmar tidigare imorgon och börja jobba på bilen.
Äntligen föll slanten ned att det är billigare att fixa bilen!
Hon skulle också boka ett hotell, men hon hade väldigt begränsad budget, så vi fick ett IBIS-hotell vid flygplatsen. Märkligt. Nyss var det inga problem att lägga 30 lax på hyrbil, men en tusenlapp till på hotell gick inte.
Whatever, nu är vi iallafall på hotellet och hoppas på att de lyckas byta DU imorgon och att det verkligen var problemet. Är det nåt annat och vi behöver åka hem i Tiguanen kommer nog ungarna att flå mig levande...
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Hoppas verkligen på det ocksåwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Bilen är under nybilsgaranti, men om det nu är DU så borde det rimligtvis ha gått på batteri/drivlinegarantin.
Har du haft bilen ett tag och fått ett antal grejor fixade, så kanske risken är mindre att saker smäller.
Jag köpte just bilen och har ingen historik på den och just nu är jag rätt nöjd att jag köpte en bil med ett års nybilsgaranti kvar. Då blir det åtminstone inget tjafs om det är drivlina eller ej
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Okey, skönt för er!jeppe_sthlm skrev:Hoppas verkligen på det ocksåwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Bilen är under nybilsgaranti, men om det nu är DU så borde det rimligtvis ha gått på batteri/drivlinegarantin.
Har du haft bilen ett tag och fått ett antal grejor fixade, så kanske risken är mindre att saker smäller.
Jag köpte just bilen och har ingen historik på den och just nu är jag rätt nöjd att jag köpte en bil med ett års nybilsgaranti kvar. Då blir det åtminstone inget tjafs om det är drivlina eller ej
Har inte haft min längre än ca 1 månad heller, därför jag överväger det.
Håller tummarna för er!
Mvh
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden utwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Intressant uppföljning. Hoppas allt löser sig imorgon. Du borde väl kunna få ersättning från hemförsäkringen för extra kostnader och eventuell hemresa?
DU är väl obegränsad garanti på så har man kört 8000-9000 mil borde det inte vara nått att oroa sig över. Men jag skulle teckna förlängd garanti oavsett, om min garanti höll på att gå ut.
DU är väl obegränsad garanti på så har man kört 8000-9000 mil borde det inte vara nått att oroa sig över. Men jag skulle teckna förlängd garanti oavsett, om min garanti höll på att gå ut.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Inte helt bra skött... Det kommer vara ett rejält problem tills det finns många elbilar det där med hyrbil.
P85D svart/svart med gratis SuC
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Dygn 5:
Vaknade med blåhållna tummar för att de skulle få ordning på bilen idag.
Hörde inget från SC innan vi behövde checka ut från hotellet, så vi tog hyrbilen och sladdade förbi (ca 10 min från hotellet).
De hade identifierat felet - det var nån packning i DU som gått paj och det hade kommit in vatten, vilket orsakat elfel. Skönt att de hittade ett fysiskt fel!
De behövde ett par-tre timmar till för att få ihop bilen och få på ny firmware i all komponenter, men de skulle fixa den innan stängning! Tjohoo!!!
Vi tog en sväng ner på stan och väntade på samtal. De ringde vid 16-tiden och sa att bilen var lagad, tvättad och stod på laddning!
Snacka om att de räddade oxfilén som höll på att bli rejält bränd.
Nu står bilen och Destinationsladdar på Emporia i Malmö och vi är på god väg hem. Jösses va skönt det var att slippa växelspak, våga köra om på autobahn utan att riskera att få en BMW i ändan, att ha en ordentlig stereo och någon som hjälper till med körningen. Resan genom Danmark var riktig behaglig.
Så, hur ska man då summera det här äventyret?
ADAC gjorde ett bra jobb vid den initiala bärgningen. Tog kanske knappt en timme innan de kom.
Sen gick det galet i pappersexercisen mellan RSA och ADAC, vilket resulterade i att det tog närmare 3 dygn innan bilen kom till SC (44km från där den stod). Hade inte det hänt, hade vi förmodligen fått bilen i tid till vår ursprungliga hemresa.
Nu blev resultatet två extra nätter i Hamburg betalda av Tesla, så på så vis var det ingen issue.
Det som var jobbig var att jag nog har haft minst 50 olika telefonsamtal med RSA, ADAC och SC under de här dagarna. Har kanske ringt hälften av dem själv och varje gång jag ringt till RSA har det varit mellan 10-15 min telefonkö och olika handläggare nästan varje gång. Tack gode gud för fri EU roaming - annars hade det blivit en saftig telefonräkning..
Har också fått mecka med två biluthyrningsfirmor, flyttat packning mellan tre olika bilar, flyttat familjen mellan olika hotell, varit till ADAC och tjatat, varit på SC 3 gånger och agerat generell sambandscentral mellan olika parter för att koordinera det hela.
Fick ett antal gånger förklara att det måste vara smartare att prioritera lagning av bilen än att skicka oss med hyrbil och frakta bil till Sverige osv osv.
Det gick inte direkt som smort, men nu är vi iallafall glada att åka hem med vår bil igen!
Vaknade med blåhållna tummar för att de skulle få ordning på bilen idag.
Hörde inget från SC innan vi behövde checka ut från hotellet, så vi tog hyrbilen och sladdade förbi (ca 10 min från hotellet).
De hade identifierat felet - det var nån packning i DU som gått paj och det hade kommit in vatten, vilket orsakat elfel. Skönt att de hittade ett fysiskt fel!
De behövde ett par-tre timmar till för att få ihop bilen och få på ny firmware i all komponenter, men de skulle fixa den innan stängning! Tjohoo!!!
Vi tog en sväng ner på stan och väntade på samtal. De ringde vid 16-tiden och sa att bilen var lagad, tvättad och stod på laddning!
Snacka om att de räddade oxfilén som höll på att bli rejält bränd.
Nu står bilen och Destinationsladdar på Emporia i Malmö och vi är på god väg hem. Jösses va skönt det var att slippa växelspak, våga köra om på autobahn utan att riskera att få en BMW i ändan, att ha en ordentlig stereo och någon som hjälper till med körningen. Resan genom Danmark var riktig behaglig.
Så, hur ska man då summera det här äventyret?
ADAC gjorde ett bra jobb vid den initiala bärgningen. Tog kanske knappt en timme innan de kom.
Sen gick det galet i pappersexercisen mellan RSA och ADAC, vilket resulterade i att det tog närmare 3 dygn innan bilen kom till SC (44km från där den stod). Hade inte det hänt, hade vi förmodligen fått bilen i tid till vår ursprungliga hemresa.
Nu blev resultatet två extra nätter i Hamburg betalda av Tesla, så på så vis var det ingen issue.
Det som var jobbig var att jag nog har haft minst 50 olika telefonsamtal med RSA, ADAC och SC under de här dagarna. Har kanske ringt hälften av dem själv och varje gång jag ringt till RSA har det varit mellan 10-15 min telefonkö och olika handläggare nästan varje gång. Tack gode gud för fri EU roaming - annars hade det blivit en saftig telefonräkning..
Har också fått mecka med två biluthyrningsfirmor, flyttat packning mellan tre olika bilar, flyttat familjen mellan olika hotell, varit till ADAC och tjatat, varit på SC 3 gånger och agerat generell sambandscentral mellan olika parter för att koordinera det hela.
Fick ett antal gånger förklara att det måste vara smartare att prioritera lagning av bilen än att skicka oss med hyrbil och frakta bil till Sverige osv osv.
Det gick inte direkt som smort, men nu är vi iallafall glada att åka hem med vår bil igen!
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Grymt jobbat av dig. Som sagts så många gånger, Tesla har en del processer att jobba på
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Ojdå, vilket mega jobb som egentligen borde ha gjorts av någon på Tesla.
Lite som att vara sjuk, måste vara frisk för att orka schackra med sjukvården, försäkringskassan och alla andra.
Hamburg är visserligen en trevlig stad, men brukar inte vara lätt att slappna av och njuta vid sådana här situationer.
Skönt att det löst sig ändå.
Lite som att vara sjuk, måste vara frisk för att orka schackra med sjukvården, försäkringskassan och alla andra.
Hamburg är visserligen en trevlig stad, men brukar inte vara lätt att slappna av och njuta vid sådana här situationer.
Skönt att det löst sig ändå.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.Verdi skrev:Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden utwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?wLn skrev:Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.Verdi skrev:Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden utwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Jag googlade det åt dig, sökord: "Tesla Allianz":Nicke Nyfiken skrev:Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?wLn skrev:Yes, det kan man, samarbete mellan Allianz och Tesla. Finns mer info på teslas sida.Verdi skrev:Kan man göra det? Min passerar nog 8000 mil i vinter. Vore skönt att ha nybilsgaranti leasingtiden utwLn skrev:Trist läsning, men håller tummarna för att bilen blir fixad imorgon så ni kan köra den hem.
Är bilen fortfarande under nybilsgaranti? Anledningen till att jag frågar är för att min går snart ut och jag är sugen på att teckna förlängd, men är osäker om det är värt de 9000kr per år.
Mvh
Till trådskaparen: skönt att det ändå är löst, efter många om och men!!
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ext ... -insurance
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Tack bylund! Dig kan man alltid lita på.bylund skrev:Jag googlade det åt dig, sökord: "Tesla Allianz":Nicke Nyfiken skrev:Var på Teslas sida hittar man info om förlängd garanti?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ext ... -insurance
Tänk om man ändå kände Mr Google. Vad lätt livet skulle vara.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Vi kunde ju ha släppt det hela och tagit hyrbilen raka vägen hem, men det var jag inte alls sugen på - åtminstone inte innan bilen fått en vettig diagnos.frippe skrev:Ojdå, vilket mega jobb som egentligen borde ha gjorts av någon på Tesla.
Lite som att vara sjuk, måste vara frisk för att orka schackra med sjukvården, försäkringskassan och alla andra.
Hamburg är visserligen en trevlig stad, men brukar inte vara lätt att slappna av och njuta vid sådana här situationer.
Skönt att det löst sig ändå.
Hamburg var överraskande fint och första kvällen hann vi njuta lite iallafall. Men bara ett byte av hyrbil mellan två olika firmor mitt i Hamburg med två barn och en sablans massa grejor är en process på ett par timmar och inget som barnen direkt ser något nöje i.
Bara man vet vad som ska hända och man har någonstans att bo, så är det rätt ok, men osäkerheten stressar. Barn som vill hem hjälper inte heller direkt.
Men, men - slutet gott, nästan allt gott och vi är nu på hemmaplan. Bilen är bättre än när jag köpte den - oljudet jag hade i DU är borta och jag tror jag fick nya kartan på köpet
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Hele historien er trist lesing. Det hele har nok ikke med Tesla å gjøre men med hvordan Tyskland fungerer. Jeg er opprinnelig tysk (nå norsk statsborger) og kan fortelle mange historier om ADAC og berging av bil/mennesker. Det er et patologisk ønske om pengeinnsparing som til slutt ender med et rådyrt opplegg og misfornøyde kunder.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1055
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Det förklarar en del. Trodde att det var en engångsföreteelse och en dålig lokal station, men det kanske var värre än så.miksch skrev:Hele historien er trist lesing. Det hele har nok ikke med Tesla å gjøre men med hvordan Tyskland fungerer. Jeg er opprinnelig tysk (nå norsk statsborger) og kan fortelle mange historier om ADAC og berging av bil/mennesker. Det er et patologisk ønske om pengeinnsparing som til slutt ender med et rådyrt opplegg og misfornøyde kunder.
När vi, vid ca 14-tiden på dan var på ADAC i Reinfeldt undrade jag om de inte kunde köra ut bilen samma dag. ”Nein - wir haben så mycket att göra”. Det stod två bärgningsbilar utanför och en bärgningsgubbe satt bokstavligen och sov i mottagningsdisken bredvid damen som skötte det administrativa och ytterligare en bärgningsman var på verkstan.
Ville inte riktigt bråka och tänkte att de troligtvis var på nån form av beredskap, men så kanske det inte var...
Damen i disken var dessutom rätt otrevlig till en början, men mjuknade sen.
Sen kan jag inte fatta varför de inte kunde köra bilen till ytterligare en ADAC-depå i Hamburg och inte direkt till Tesla. Det kan knappast ha varit mycket längre och kostade ett extra dygn.
Jag som trodde Tyskarna hade ordning på sånt här
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Nu är jag kanske lite på hal is, men ADAC är en jättestor petrolhead-lobbyorganisation som inte tycker så mycket om bilar från icke-tyska tillverkare och absolut inte alls om elbilar. Chansen är stor att ni hade fått snabbare hjälp om ni hade kommit i en VW.
Jag lämnade ADAC som medlem för länge sedan eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Nu har det kanske ändrat sig, vet ej, men i Tyskland är förändring en seg och uttdragen process. Det håller miksch säkert med om.
Jag lämnade ADAC som medlem för länge sedan eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Nu har det kanske ändrat sig, vet ej, men i Tyskland är förändring en seg och uttdragen process. Det håller miksch säkert med om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Fast där är ni väl eniga?mati skrev:eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Nja, det är fel. Jag har faktiskt aldrig någonsin tidigare ägt en tysk bil, och jag tycker inte att de är bäst på något sätt. De är dyra och varje liten skitsak kostar extra. Jag skulle aldrig i mina vildaste drömmar köpa en fossil-VW. Jag föredrar egentligen asiaterna, de är pålitligare och man får mer bil för pengarna.Legato skrev:Fast där är ni väl eniga?mati skrev:eftersom jag var trött på alla biltester som i det stora hela gick ut på att VW var bäst.
Men om man tittar på den väldigt begränsade elbilsmarknaden ser bilden annorlunda ut. Jag hade gärna köpt en Leaf2 eller en Ioniq. Men VW-återförsäljaren var den enda som öht var intresserad att sälja en elbil till oss. När e-Golfen sedan visade sig vara en fantastiskt fin elbil så köpte vi den. Men jag har inget som helst problem med att byta till ett annat märke igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla-kaputt på autobahn
Tack för att du delar med dig. Skönt att allt löser sig till slut. Så himla jobbigt att fixa med saker alltid när något går snett. Känns som att alla är inkompetenta :p.
Och. Kan du förklara alla förkortningar du använt?
Och. Kan du förklara alla förkortningar du använt?