Ljudisolerar Tesla däcken?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av ovelundkvist »

Läste just en artikel som påstår att Tesla själva modifierar däck som levereras med nya bilar:
https://www.teslarati.com/tesla-tire-fo ... reduction/

I den (tröttsamt tramsiga) videon skär de upp ett däck från en Model X och då kan man se att det sitter en bred remsa skumgummi klistrad på insidan av däckets slitbana.

Är det ett visst däck som har detta från början, eller lägger Tesla ditt ljudisoleringen själva?

Någon som vet hur mycket tystare däcken blir av detta?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av mahulkp »

ovelundkvist skrev:
Läste just en artikel som påstår att Tesla själva modifierar däck som levereras med nya bilar:
https://www.teslarati.com/tesla-tire-fo ... reduction/

I den (tröttsamt tramsiga) videon skär de upp ett däck från en Model X och då kan man se att det sitter en bred remsa skumgummi klistrad på insidan av däckets slitbana.

Är det ett visst däck som har detta från början, eller lägger Tesla ditt ljudisoleringen själva?

Någon som vet hur mycket tystare däcken blir av detta?
Det är inget som Tesla gör själva utan finns i vissa däck som standard. På min tidigare MS satt det Continental med skumgummi i och de såg likadana ut när jag bytte till nya på gummiverkstaden.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av ovelundkvist »

Ok, men i filmen säger de att en däckverkstad vägrat laga en punktering på grund av ljudisoleringen som de säger att Telsa monterat dit själva.

Om det var en viss däckmodell som hade det som standard kan man tycka att en seriös däckverkstad borde känna till det, men risken finns ju att detta inte var en sån...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Svenssons »

ovelundkvist skrev:
Ok, men i filmen säger de att en däckverkstad vägrat laga en punktering på grund av ljudisoleringen som de säger att Telsa monterat dit själva.

Om det var en viss däckmodell som hade det som standard kan man tycka att en seriös däckverkstad borde känna till det, men risken finns ju att detta inte var en sån...
Låter inte som en seriös däckverkstad och man måste inte skära upp däcket för att se skumgummit.

Här är en bild på mitt däck med ljuddämpning från Michelin (orginaldäcket som kom med min Model X, Tesla satte visserligen på däcket på bilen men ljuddämpningen kommer ju från däcktillverkaren):
DSC_0771.jpg
Här är bild på däcket innan det har lagats av Vianor Färjestaden:
DSC_0770.jpg
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av ovelundkvist »

Nej, då kanske det inte var en seriös däckverkstad.

Självklart behöver inte däcket skäras upp för att man ska se isoleringen, det var en del av tramset i videon.

Men om det nu är däcktillverkarna som sätter dit ljudisoleringen vill jag ha såna däck nästa gång jag byter, förutsatt att det är effektivt.

Någon som har erfarenhet av om det funkar?

Om det funkar bra kan man ju hoppas på att fler tillverkare kommer med ljudisolerade däck, så den generella ljudnivån från däck minskar.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av 12man »

Ja eller få Vägverket eller vad det heter numera att lägga tystare asfalt när de ändå ska asfaltera om
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av bylund »

Fast då ska vi väl kanske se till att folk inte kör med dubbar också, om beläggningen ska hålla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av 12man »

..inte så säker på att den kopplingen finns, slitagetålig asfalt <-> låter mer,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Hedman »

Tyvärr så det lite moment 22 på våra vägbanor. Grov asfalt för att de ska hålla bättre då vi kör dubbdäck. Vi behöver dubbdäck för att rugga upp den grova beläggningen så vägbanan inte ska bli glatt på sommaren när vi behöver bromsa. Tyvärr så har den grova asfalten inte lika bra bärighet som finkornig, det innebär spårighet och risk för vattenplaning sommartid, men turligt nog för asfaltsfirmorna som tjänar mer pengar för att lägga om vägarna oftare.... Sist men inte minst ökar kostnaderna för oss som kör med ökat däckslitage och högre drivmedel förbrukning. Alla som jämfört förbrukning Sverige /Tyskland vet att det är 10-15% högre i Sverige.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Bitman »

Fick veta från däckverkstaden att mina Michelin Pilot Sport 3 (originaldäck) är markerade med ”T0”, som är en variant just för Tesla.
Kollade med Michelin, som bekräftade att dessa har skumgummiskikten, som de kallar för ”Acoustic Technology”. Finns lite information på Michelin’s webbplats.
Båda rekommenderar att inte blanda T0 med vanliga PS3.
Flera däckmodeller har varianter för specifika biltillverkare.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av ovelundkvist »

Ok! Då får det bli däck med ”Acoustic Technology” nästa gång jag byter.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av mati »

Jag letade lite och det där acoustic grejset finns tydligen även för Primacy 3 19".

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... cy-3/82070

De kostar ju en slant om man får säga så.
Är det dessa däck som Tesla använder som originaldäck? Eller kör de på vanliga Primacy utan ljuddämpning? Jag tycker nämligen att de är väldigt bullriga, mina Hakka-vinterdäck är betydligt tystare än original sommardäcken.
Det är kanske en bra idé att byta till de här när originaldäcken har gjort sitt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Jag letade lite och det där acoustic grejset finns tydligen även för Primacy 3 19".

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... cy-3/82070

De kostar ju en slant om man får säga så.
Är det dessa däck som Tesla använder som originaldäck? Eller kör de på vanliga Primacy utan ljuddämpning? Jag tycker nämligen att de är väldigt bullriga, mina Hakka-vinterdäck är betydligt tystare än original sommardäcken.
Det är kanske en bra idé att byta till de här när originaldäcken har gjort sitt?
Jag har också Hakka vinterdäck (Dubbfria R2) och de går tyst, men i våras bytte jag till sommardäck när det var ganska varmt ute och då var skillnaden i buller liten mellan sommardäck och vinterdäck. När jag bytte mellan sommar- och vinterdäck vid temperaturer kring nollsträcket har skillnaden varit större. Troligen helt enkelt en effekt av att sommardäckens gummi hårdnar vid låga temperaturer.
Nu är ju hörselminnet lite opålitligt, men upplever du sommardäcken bullriga även så här års, jämfört med dina vinterdäck?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag letade lite och det där acoustic grejset finns tydligen även för Primacy 3 19".

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... cy-3/82070

De kostar ju en slant om man får säga så.
Är det dessa däck som Tesla använder som originaldäck? Eller kör de på vanliga Primacy utan ljuddämpning? Jag tycker nämligen att de är väldigt bullriga, mina Hakka-vinterdäck är betydligt tystare än original sommardäcken.
Det är kanske en bra idé att byta till de här när originaldäcken har gjort sitt?
Vinterdäck är mycket mjukare så de kommer alltid vara tystare.

Nya däck är tystare än slitna också. Mer gummi kvar som isolerar. Och temperaturen gör sitt också. Sommardäck i kallt väder blir stenhårda. Och därmed bullrigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Nu är ju hörselminnet lite opålitligt, men upplever du sommardäcken bullriga även så här års, jämfört med dina vinterdäck?
Omöjligt att säga, man vänjer sig ju. Men jag bytte från vinterdäck till sommardäck ganska sent på våren när det redan var rejält varmt ute. Och då var det fortfarande en skillnad som dag och natt mellan vinter- och sommardäcken. Men vinterdäcken ylar mer pga det grova mönstret.
Enligt killen på däckverkstaden är det helt normalt. Vinterdäck är alltid mjukare.än sommadäck oavsett temperatur. Och hårda däck låter mer än mjuka däck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av Niklas Z »

Ja, vinterdäcken är mjukare, men jag tänkte att om sommardäcken är tillräckligt mjuka så blir ändå bullret från dem måttligt. Det är så jag uppfattar mina däck. När det blir nollgradigt så är sommardäcken klart hårdare och då låter de mer. men det kan ju vara olika för olika däck. Jag har Goodyear Efficient Grip på en av mina fälguppsättningar och de bullrar inte mycket när det är rimliga temperaturer ute (dvs över 10 °C). På den andra uppsättningen sommarhjul har jag Michelin Pilot Super Sport. De bullrar mer (särskilt på grov asfalt, naturligtvis), men så här varma sommardagar är skillnaden mot Goodyeardäcken liten. Ju kallare det blir desto större är skillnaden i buller mellan de två sommardäcken.
Så om du vill ha en rekommendation på tysta sommardäck kan jag rekommendera Goodyears efficient grip, men tyvärr är det inte helt självklart att ett däck som är tyst på en bil också är det på en annan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ljudisolerar Tesla däcken?

Inlägg av mati »

Alltså jag kommer inte ihåg vilka däck som satt på min förra Model S (kan det ha varit Goodyear tro?) men de var iaf betydligt tystare än mina nuvarande Mischeläng Primacy. Men det var ju inte samma bil, svårt att jämföra då. Hela min nuvarande bil är bullrigare än den förra, oavsett däck. Det är klart att ljudisoleringen spelar mycket större roll än däcken. Samtidigt vill man ju optimera där det går, och kan man få tystare däck så är det ju bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar