För-kylning fantastiskt bra!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av jonas »

Med senaste uppdateringen som jag har så går inte larmet att stänga av. Inatt triggades larmet av något, flugor ?
MAO
har jag inte cabin overheat heller.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Med senaste uppdateringen som jag har så går inte larmet att stänga av. Inatt triggades larmet av något, flugor ?
MAO
har jag inte cabin overheat heller.
Det går att stänga av men slås på automatiskt varje gångs du börjar köra. Du måste alltså komma ihåg att stänga av den igen. Detta är löst i 2018.26.2 som jag har men det finns nyare versioner också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
Sånt är fantastiskt bra! På Zoe har man ju förvärmning på vintern men inte förkylning på sommaren. Bara ett exempel i högen på hur gammelbilstillverkaren inte har tänkt hela vägen. Enda sättet, och det fungerar ju i vissa lägen, är att "slå på motorn" och sätta på maxkylning så har man strax svalt i kupén (fast då måste man ju vara på plats vid bilen). Nu vet jag inte hur det är generellt i jämförelse mellan elbilars och fossilbilars AC, men hustruns Kia Rio blir inte kall lika fort som min blir. Det tar mycket längre tid i Kian innan det börjar blåsa riktig kyla in i kupén.
Typ som med Outlander. Men kan sätta på kylan men bara om man når bilen via Wifi eller schemalägger. Då går den med max effekt utan reglering imax 30 min. Brukade komma fram till en iskall bil med halva batteriet förbrukat...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av Legato »

På färjan Travemunde - Malmö igår lät jag acn stå på över natten så vi inte riskerade att förstöra alla nyinhandlade vinflaskor :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av westerlund »

Legato skrev:
På färjan Travemunde - Malmö igår lät jag acn stå på över natten så vi inte riskerade att förstöra alla nyinhandlade vinflaskor :D
haha, fantastiskt! typ hur mycket drar den då?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av erkap »

Efter att vi handlat idag så blev vi badsugna i hettan (ca 30 grader här). Vi kom på att om vi körde kylan på max så borde kylvarorna klara sig en timme. La dom bak i mitten på golvet och riktade de bakre utblåsen nedåt. Blev riktigt kallt!
Hade inte fungerar i en ICE...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av Bjorn »

westerlund skrev:
haha, fantastiskt! typ hur mycket drar den då?
Jag gjorde precis ett enkelt test.
5 minuter tog det att gå från 40 till 22 med inställning på 20,5. Då tickade SOC ner med 1% (85kWh). Då är ju förstås bara luften kyld inte inredningen. Efter en timma på 20,5 så hade SOC tickat ner ytterligare 2%. Testat mellan 17.30 och 18.30. Bilen står i kvällssolen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av erbo73 »

Mycket bra funktion i Teslan som även vår i3 har, både att starta kyla via app samt i bilen ange att tempen ska hållas tills man är tillbaka (dock håller den dock tempen max 30 minuter i i3:an innan den stänger av).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
innetemperatur var faktiskt på 51 när jag tryckte igång, men hann gå ner till 48 innan jag tog en screen shot.
Använder du inte Cabin Overheat Protection?
Då går inte temperaturen över 40˚.
Nej, jag föredrar att ha larmet aktiverat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av johan_w »

Som hundägare är funktionen att kunna hålla i gång kylan och övervaka den i appen helt fantastisk!

Har en i3a med som jag gjort så med sedan vi fick den för tre år sedan men första generationen i3 går bara hålla i gång en kortare stund.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av Jocce »

erkap skrev:
Efter att vi handlat idag så blev vi badsugna i hettan (ca 30 grader här). Vi kom på att om vi körde kylan på max så borde kylvarorna klara sig en timme. La dom bak i mitten på golvet och riktade de bakre utblåsen nedåt. Blev riktigt kallt!
Hade inte fungerar i en ICE...

Använt funktionen så ett antal gånger under somrarna, dvs om man handlat men behöver/vill stanna på vägen hem så ställer man grejerna där det blåser och kör på. Fungerar riktigt bra.
Ett tips är förövrigt att alltid ha en kylväska i bilen, hjälper mycket också, speciellt under de varmaste/fuktigaste veckorna! :)
Kombon är oslagbar :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av Jocce »

johan_w skrev:
Som hundägare är funktionen att kunna hålla i gång kylan och övervaka den i appen helt fantastisk!

Har en i3a med som jag gjort så med sedan vi fick den för tre år sedan men första generationen i3 går bara hålla i gång en kortare stund.
Är inte hundägare, men hundvakt/hundlånare ganska ofta!
Denna funktion är GRYM till detta de tillfällen man behöver lämna bilen!
Hunden har det bättre i bilen än jag utanför ;)

Önskar man kunde få ett utblås bak i bagaget bara :roll:

Glöm inte sätta en lapp i rutan att "ACn är igång, hunden mår bra", så igen slår sönder rutan i tron att hunden mår dåligt...
(Jag har en inplastad färdig lapp jag sätter upp...)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: För-kylning fantastiskt bra!

Inlägg av mgorgis »

Nicke Nyfiken skrev:
e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
innetemperatur var faktiskt på 51 när jag tryckte igång, men hann gå ner till 48 innan jag tog en screen shot.
Använder du inte Cabin Overheat Protection?
Då går inte temperaturen över 40˚.
Det förutsätter tyvärr att man måste stänga av larmet på bilen och själv är jag inte så sugen på att göra det
???

Jag har inte stängt av larmet på min bil när jag använt funktionen.
@Nicke Nyfiken; hur funkar overheat protection? Startar den ACn automatiskt när det blir över 40 grader?
Skriv svar