Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Moderator: Redaktion
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Nu är det inkopplat. Var mycket riktigt säkring F111 (20A). Tackar fth!
Busenkelt att dra en kabel längs sparklådan och stoppa in under plastkåporna/tröskelkanten. Inget som behövde lossas annat än 1 plastplupp som håller mattan vid OBD-uttaget.
Provkört och strömmen låg kvar åtminstone 40min efter bilen låstes.
Så här ser det ut med kylboxen på plats. Första bilden visar boxen max tillbakaskjuten. Andra bilden visar benutrymmet i 3:e taden med boxen max framskjuten. Finns även golvfästen att köpa om man vill men jag vill nog inte borra fast de i golvet..
Den här modellen heter CFX 28 och rymmer 26L. Blir knappa 3cm marginal på vardera sida på stolarna. Dessutom går den att skjuta fram så det finns lite benutrymme kvar om någon sitter i 3:e raden. Locket blev perfekt höjd som armstöd.
Finns en modell CFX 35. (32L) för nästan samma pengar. Då fyller man ut med ”klämpassning” mellan stolarna då den är ca 5,5cm bredare. Den är också 7cm längre så blir lite mindre benutrymme kvar på 3:e raden. Största nackdelen med CFX 35 är att den väger 17,5kg tom! CFX 28 väger lätta 13kg tom. Så är ganska klumpiga saker att lufta i och ut bilen och släpa på när de är fyllda minst sagt! Lite vatteflaskor, dricka, mjölk, fil, yoghurt, smör osv blir fort 10kg innehåll också.
Sen har CFX 35 även klart högre ljudnivå 42dB mot 34dB för CFX28.
Det som också är bra med dessa är att kylfacket delas in i olika fack av gallerkorg om man vill. 230V funkar utan någon klumpig adapter. Att displayen och knappar riktas framåt och att gångjärnen på luckan sitter i bakkant. Dessutom har de rejäla fjädrande handtag som fälls in.
På Isotherm TB31 som nog får sägas vara huvudkonkurrenten kändes det mesta sämre förutom priset!
Så det här blir blir nog kanonbra på bilsemestern.
Busenkelt att dra en kabel längs sparklådan och stoppa in under plastkåporna/tröskelkanten. Inget som behövde lossas annat än 1 plastplupp som håller mattan vid OBD-uttaget.
Provkört och strömmen låg kvar åtminstone 40min efter bilen låstes.
Så här ser det ut med kylboxen på plats. Första bilden visar boxen max tillbakaskjuten. Andra bilden visar benutrymmet i 3:e taden med boxen max framskjuten. Finns även golvfästen att köpa om man vill men jag vill nog inte borra fast de i golvet..
Den här modellen heter CFX 28 och rymmer 26L. Blir knappa 3cm marginal på vardera sida på stolarna. Dessutom går den att skjuta fram så det finns lite benutrymme kvar om någon sitter i 3:e raden. Locket blev perfekt höjd som armstöd.
Finns en modell CFX 35. (32L) för nästan samma pengar. Då fyller man ut med ”klämpassning” mellan stolarna då den är ca 5,5cm bredare. Den är också 7cm längre så blir lite mindre benutrymme kvar på 3:e raden. Största nackdelen med CFX 35 är att den väger 17,5kg tom! CFX 28 väger lätta 13kg tom. Så är ganska klumpiga saker att lufta i och ut bilen och släpa på när de är fyllda minst sagt! Lite vatteflaskor, dricka, mjölk, fil, yoghurt, smör osv blir fort 10kg innehåll också.
Sen har CFX 35 även klart högre ljudnivå 42dB mot 34dB för CFX28.
Det som också är bra med dessa är att kylfacket delas in i olika fack av gallerkorg om man vill. 230V funkar utan någon klumpig adapter. Att displayen och knappar riktas framåt och att gångjärnen på luckan sitter i bakkant. Dessutom har de rejäla fjädrande handtag som fälls in.
På Isotherm TB31 som nog får sägas vara huvudkonkurrenten kändes det mesta sämre förutom priset!
Så det här blir blir nog kanonbra på bilsemestern.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 3 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Två bilder till. 1:a visar att strömmen är på även efter 40min. (Fotat genom framrutan på låst bil). Den andra visar utrymmet på vardera sida mot stolarna, dvs lika mycket på båda sidorna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Verkligen jätte-tack för denna info! Blir riktigt sugen på att göra på samma sätt.
Model S P85DL+
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Tackar!
Ända ”fulingen” jag gjorde var att köpa en färdig 12V uttag med 3m förlängning och 10A säkring i kontakten på Biltema. (Fanns flera men de flesta hade lägre säkringsstyrka =tunnare kablar) Klippte bort själva cigarettändarkontakten (då försvann ju även 10A säkringen) och skarvade ihop de avklippta kabeln med kabeln som kom med bilen. (Kabelskor och riktig kabelskotång)
Boxen drar ju max 6,5A, Biltemakabeln var säkrad med 10A (1,5kvmm?) medans bilens säkring nu är på 20A. Egentligen borde man nu alltså byta ut 20A säkringen mot en lämplig lägre 7,5A eller 10A kanske för att de ska bli riktigt korrekt mot kabeltjocklekar osv.
Ända ”fulingen” jag gjorde var att köpa en färdig 12V uttag med 3m förlängning och 10A säkring i kontakten på Biltema. (Fanns flera men de flesta hade lägre säkringsstyrka =tunnare kablar) Klippte bort själva cigarettändarkontakten (då försvann ju även 10A säkringen) och skarvade ihop de avklippta kabeln med kabeln som kom med bilen. (Kabelskor och riktig kabelskotång)
Boxen drar ju max 6,5A, Biltemakabeln var säkrad med 10A (1,5kvmm?) medans bilens säkring nu är på 20A. Egentligen borde man nu alltså byta ut 20A säkringen mot en lämplig lägre 7,5A eller 10A kanske för att de ska bli riktigt korrekt mot kabeltjocklekar osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Riktigt, jag läste slarvigtfth skrev:Det är lite förvirring i tråden tror jag, OBD-kontakten är avsäkrad med 5A, men kontakten till "trailer brake controller" som diskuteras här har en egen 20A säkring. Jag tror att detta kommer att fungera alldeles utmärkt! Inom kort kommer du dock sannolikt inte längre behöva något hack, när "riktiga" camper-mode kommer så bör du väl kunna använda vanliga cigg-uttaget till din kylbox?Remuz skrev:Den är säkrad till 5A, samma som TPMS. Jobbig att byta då man måste ta stora delar av panelen
/fth
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Riktigt informativt, tack för att du delar med dig! Är det långt borta att kylen får plats i frunken? Skulle vara grymt att ha en kompressorbox som kunde stå där, min är sjusitsig så jag kan inte göra som du.
Svart X75D -17
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Var tog du strömmen i slutändan?
- ODB eller något annat uttag?
- ODB eller något annat uttag?
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Nyhet för mig i så fallNicke Nyfiken skrev:Nä det stämmer inte.fth skrev:Det där stämmer väl ändå inte?e5m1r skrev:Du kommer tömma 12V på nolltid då den inte laddas av stora batteriet när bilen är parkerad
/fth
Bilen laddar normalt sett 12V batteriet flera gånger per dygn när bilen står parkerad.
Kan vara så att tesla ändrat när batteriet laddas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Jag har en kylbox i frunken, sen 3 år tillbaka aldrig problem med 12V batteriet.
I vår bil äter vi inte i bilen utan bara på SUC. Mindre spill mindre skräp och man får röra sig mer, ljudet blir inte störande och mer plats i bilen.
Men det kan ju finns skäl att omvärdera kanske.
I vår bil äter vi inte i bilen utan bara på SUC. Mindre spill mindre skräp och man får röra sig mer, ljudet blir inte störande och mer plats i bilen.
Men det kan ju finns skäl att omvärdera kanske.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Kopplade in på lilla ”Trailer Control” uttaget. Kontakten som finns löst instucken/undangömd bredvid/bakom OBD-kontakten. Man får lysa och känna så ligger den instoppad bakom ett plåtstycke. Lite trångt att få tag i med fingrarna.
Nej går inte in i frunken. Där får de nog vara max 30cm högt och 40cm djupt då jag mätte med min box på plats.
Handtagen på boxen går ju att skruva bort men då blir det väldigt bökigt att bära in den där man sover.
Nedan ser ni lite bilder med olika placering. Storleken större hade ganska säkert INTE fått plats bakom sista sätet uppfällt. Med golvskivan borttagen så ”kanske” det kan gå. Botten i bagageutrymmet är ju ojämt så då får man lägga något under. Då kylkompressorer vanligtvis ska stå upp. Bilderna här är med golvskivan bak i sitt övre läge.
Nej går inte in i frunken. Där får de nog vara max 30cm högt och 40cm djupt då jag mätte med min box på plats.
Handtagen på boxen går ju att skruva bort men då blir det väldigt bökigt att bära in den där man sover.
Nedan ser ni lite bilder med olika placering. Storleken större hade ganska säkert INTE fått plats bakom sista sätet uppfällt. Med golvskivan borttagen så ”kanske” det kan gå. Botten i bagageutrymmet är ju ojämt så då får man lägga något under. Då kylkompressorer vanligtvis ska stå upp. Bilderna här är med golvskivan bak i sitt övre läge.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Här är några bilder till. De första två med golvskivan borttagen.
Oavsett position så får man se till att inte ”ventilationsgallret” på kylboxen täpps till. (Sitter nertill i hörnen på båda långsidan mot bak) Men eftersom säten osv lutar går det ganska bra att få till bara man tänker sig för.
Med de här bilderna ser man hur stor boxen faktiskt är. Finns mindre versioner av kompressorboxar också i andra modellserier. Finns även mer liknande kylväskor med bärband. Vissa modeller kan man dock behöva köpa en lös omvandlare för 230V till 12/24 som oftast finns som tillval.
Oavsett position så får man se till att inte ”ventilationsgallret” på kylboxen täpps till. (Sitter nertill i hörnen på båda långsidan mot bak) Men eftersom säten osv lutar går det ganska bra att få till bara man tänker sig för.
Med de här bilderna ser man hur stor boxen faktiskt är. Finns mindre versioner av kompressorboxar också i andra modellserier. Finns även mer liknande kylväskor med bärband. Vissa modeller kan man dock behöva köpa en lös omvandlare för 230V till 12/24 som oftast finns som tillval.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Kan verkligen rekomendera Dometic CFX28. Vi hade den en vecka i bilen med bara korta körningar.
Då tog vi ström från uttaget i bagaget.
Inställd på + 5 grader, den var aldrig över +6 när vi kom till bilen.
Dometic CFX28 är som LEO skriver även tystare än de större modellerna.
PS I båten har den sen gått på -10 grader som köttfrys i två veckor. DS
Då tog vi ström från uttaget i bagaget.
Inställd på + 5 grader, den var aldrig över +6 när vi kom till bilen.
Dometic CFX28 är som LEO skriver även tystare än de större modellerna.
PS I båten har den sen gått på -10 grader som köttfrys i två veckor. DS
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Tror inte det.e5m1r skrev:Nyhet för mig i så fallNicke Nyfiken skrev:Nä det stämmer inte.fth skrev:Det där stämmer väl ändå inte?e5m1r skrev:Du kommer tömma 12V på nolltid då den inte laddas av stora batteriet när bilen är parkerad
/fth
Bilen laddar normalt sett 12V batteriet flera gånger per dygn när bilen står parkerad.
Kan vara så att tesla ändrat när batteriet laddas
12V-batteriet laddas 4-7 ggr per dygn om bilen är parkerad utan energi saving aktiverad. Så högst sannolikt skulle 12V-batteriet vara tomt efter en dags stillestånd om det bara laddats vid körning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Har nu kört ett par timmar. Inställd på +5 och +22 i bilen. Kyler ungefär 3min sen är den avstängd dryga 20min osv. (Syns på indikatorlampan framtill på boxen)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Intressant! Någon som vet hur den passar i en model S? Eller tips på andra kylskåp som passar MS?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Tack för avrapportering och bra tips på var sno ström. Kommer nog använda det för dashcam/internet uppkoppling framöver.Leo skrev:Nu är det inkopplat. Var mycket riktigt säkring F111 (20A). Tackar fth!.....
.....
Så det här blir blir nog kanonbra på bilsemestern.
MYP
X90d
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
@fth, jättespännande info ang kontinuerligt spänningssatt 12v uttag, tack f info. Har letat efter info att lösa detta på. Finns säkringshack för S, men inte hittat något för X. Vet du kan jag läsa mer om detta rykte? Mina sökmotorkunskaper svek mig.fth skrev:Det är lite förvirring i tråden tror jag, OBD-kontakten är avsäkrad med 5A, men kontakten till "trailer brake controller" som diskuteras här har en egen 20A säkring. Jag tror att detta kommer att fungera alldeles utmärkt! Inom kort kommer du dock sannolikt inte längre behöva något hack, när "riktiga" camper-mode kommer så bör du väl kunna använda vanliga cigg-uttaget till din kylbox?Remuz skrev:Den är säkrad till 5A, samma som TPMS. Jobbig att byta då man måste ta stora delar av panelen
/fth
MYP
X90d
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Inspirerad av tipsen tänkte jag göra samma sak. Den lilla sladden saknade jag och på SC sa man att det fanns ett mer korrekt sätt så jag tänkte dela med mig av det.
Jag kopplade in mig på befintlig kabel med snabbanslutning (https://www.eftermontering.se/verktyg/1 ... r-12v.html) och anslöt en kabel av bättre kvalitet (NOCO GC019 förlängningskabel) som jag kan dra fram ur förvaringsfacket dom gånger jag behöver den. Det finns ett hål längst in i mittenfacket så man kan dra kabeln den vägen utan att göra någon åverkan på bilen.
Jag kopplade in mig på befintlig kabel med snabbanslutning (https://www.eftermontering.se/verktyg/1 ... r-12v.html) och anslöt en kabel av bättre kvalitet (NOCO GC019 förlängningskabel) som jag kan dra fram ur förvaringsfacket dom gånger jag behöver den. Det finns ett hål längst in i mittenfacket så man kan dra kabeln den vägen utan att göra någon åverkan på bilen.
Model S P85DL+
Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?
Har du några bilder på själva inkopplingen? Funderar även lite på varför SC rekommenderade den där varianten när den innebär att man gör någon form av åverkan på bilen vilket man inte gör med "släp"-variantenmans71 skrev:
Färdiga resultatet;