Laddare från andra än Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Guraknugen
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 aug 2018 21:59

Laddare från andra än Tesla

Inlägg av Guraknugen »

Hej!
Är det fler än jag som upplever att andra laddare än Teslas egna inte laddar lika fort som de borde?

Jag befinner mig just nu på Gotland med en hyrd Modell S 90D och här på ön finns ju som bekant inga Tesla-laddare. Har hunnit testa en laddare som ska ge 43 kW, men jag kan inte välja högre ström än 24 A, och laddstationen verkar vara avsäkrad till 63 A. Mycket riktigt får jag bara, enligt mina egna snabbkalkyler in lite drygt 12 kW. I displayen står det 24/24 A 230 V, men det är ju trefas, så borde det inte stå 400 V?

Just nu står jag vid en annan laddare som lovar 11 kW, vid 16 A, men bilen vill ha 9 timmar på sig att ladda cirka 30 kWh, vilket blir lite drygt 3 kW.
Det verkar ju som att bilen bara drar nytta av en fas. Är detta normalt?
Jag laddade med Teslas egen ”supercharger” innan jag åkte över till ön och det fungerade normalt. Gick snabbt och smärtfritt, som vanligt.

Har jag missat något?

Här ingen egen Tesla (eller bil över huvud taget), men brukar hyra då och då.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddare från andra än Tesla

Inlägg av Svenssons »

Vid växelströmmsladdning så är laddaren inbyggd i bilen och en laddstolpe kan aldrig ge mer än vad den inbyggda laddaren klarar av. Model S/X kan ladda med 11kW/16,5kW/22kW beroende av vad för laddare som finns i bilen. 22kW gäller endast äldre bilar med dubbelladdare. 43 kW på laddstolpen spelar alltså ingen roll.

Tesla laddar inte med 400V mellan raderna utan mellan fas och nollan gånger tre för tre faser. Det skall alltså stå typ 230V men sedan ska det även vara en 3:a I en cirkel för att indikera trefas

En del laddstolpar är fel eller har fått säkringar som gått på en del faser och kanske laddar bilen därför bara enfas även ifall det borde vara trefas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddare från andra än Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

Precis som ovan säger. Sedan kan man köpa en CHAdeMO adapter av Tesla för att ladda på publika snabbladdare med CHAdeMO handske. Räkna med cirka 43-45 kW hastighet i bästa fall med dessa.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Laddare från andra än Tesla

Inlägg av MaLund13 »

Typ 2-stationer är inte laddare då de levererar växelström. Likriktningen sker av bilens inbyggda laddare, och dess kapacitet begränsar därför den kapacitet du får ut. Nyare Teslor har laddare på 16.5 kW.

Laddar du från en snabbladdare, dvs Supercharger eller CHAdeMO/CCS, får bilen likström och bilens inbyggda laddare används då inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddare från andra än Tesla

Inlägg av Bjelke »

Och 24A som TS skrev i början stämmer också bra med just 16,5kW-laddaren i denna bil :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Re: Laddare från andra än Tesla

Inlägg av MariaB »

Jag antar att du inte har en Chademo-adapter i bilen. I så fall (alltså med Chademo) finns bästa laddningen (som jag hittat) på Visby flygplats eller i Hemse.
Annars: Ljugarns destinationsladdare kan vara ett bra alternativ om du kan och vill ligga på stranden ett par timmar. Där var vi i förrgår.
Skriv svar